Jaký byl první jihomoravský on-line fam trip?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava (CCRJM) nezahálí ani v „době covidové“. Přestože současná opatření cestování prakticky vylučují, pozvala tato jihomoravská organizace destinačního managementu prostřednictvím svého Moravia Convention Bureau své partnery (především z řad cestovních kanceláří, agentur a dalších subjektů) na fam trip, během kterého jim představila vybrané turistické atraktivity i komerční subjekty. Akcent byl kladen na kongresové a incentivní možnosti jižní Moravy. Došlo dokonce i na virtuální degustaci vín… Máme-li správné informace, šlo o vůbec první akci tohoto druhu u nás.

Místa tradiční i nečekaná

V prvním „konferenčním“ bloku, jímž účastníky provedla Silvie Zámečník, manažerka pro strategii a rozvoj Moravia Convention Bureau, byla prezentována vybraná místa vhodná pro uspořádání akcí konferenčního charakteru. Jako první dostal prostor Hotel Passage, z kterého byl ostatně celý fam trip vysílán. Ředitel Milan Ševela ho představil jako „aktuálně nejmodernější hotel v Brně“. Hotel nabízí ubytování ve 103 pokojích a 2 apartmánech a jeho konferenční prostory pojmou celkem asi tisícovku účastníků konferencí a podobných akcí. Salonky se nacházejí ve dvou patrech a všechny mají přístup denního světla.

Účastníci fam tripu virtuálně zavítali i do dalších jihomoravských ubytovacích zařízení. Například do Grandhotelu Brno, jehož historie se píše od roku 1870. Tento tradiční čtyřhvězdičkový hotel má kapacitu 106 pokojů rozdělených do tří kategorií. Konferenční zázemí sestává ze čtyř salonků o kapacitě od 10 do 120 osob. Od letošního roku je součástí stejné hotelové „rodiny“ také Chateau Lechovice – zámek bude po rekonstrukci využíván pro účely svateb, relaxace apod.

Překvapením pro mnohé účastníky fam tripu mohly být informace týkající se Orea Congress Hotelu Brno, s kterými je seznámil ředitel obchodu a marketingu Tomáš Matýsek. Od něj se dozvěděli, že veškeré společné prostory někdejšího hotelu Voroněž byly v uplynulých měsících zcela rekonstruovány a dostaly moderní háv. Díky rekonstrukci vzniknul v přízemí hotelu nový konferenční sál, v patře pak salonky pro celkem 70 osob. Rekonstruována byla také čtyři patra pokojů (celková kapacita je 368 pokojů), stejně jako prostory někdejší Moravské chalupy v sousedství hotelu. Rekonstrukce proběhla též v Orea Hotelu Santon nacházejícím se u brněnské přehrady. Ten nově patří do třídy 4 hvězd, má novou restauraci či saunový svět a jeho konferenční místnosti propojitelné s restaurací a terasou jsou vhodné pro akce všeho druhu.

Novinky přichystala pro své klienty také společnost Veletrhy Brno. Jak informoval jeho obchodní ředitel Jan Kuběna, v době covidové se management výstaviště zaměřil na digitalizaci služeb (doladěny byly webové stránky, on-line aplikace či on-line formulář pro objednávání služeb), plány má ale ryze hmatatelné. V druhé půli letošního roku se v souvislosti s připravovanou výstavbou nové hokejové haly začne proměňovat západní část areálu – mimo jiné budou vybudovány či renovovány vstupy.

O tom, že akce kongresového charakteru nemusejí probíhat jen v hotelech a specializovaných konferenčních centrech, účastníky přesvědčil generální ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser – prostory všech jeho tří budov (divadlo Reduta, Mahenovo a Janáčkovo divadlo) si lze pronajmout i pro výše uvedené účely.

Konference ale pochopitelně neprobíhají jen v Brně, účastníci za nimi míří i do jiných částí kraje. Nově mohou organizátoři využít třeba nabídky multifunkčního centra, které vzniklo rekonstrukcí barokních jízdáren zámku Lednice. Centrum o kapacitě 450 osob je vybaveno moderní audiovizuální technikou a nabízí veškeré potřebné služby včetně cateringu. Škála možností nabízejících se pořadatelům konferenčních akcí je nepřeberná, v úvahu je ale třeba brát limity dané zápisem areálu na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Zámek Slavkov - Austerlitz

Podobně je možno hovořit i o Zámku Slavkov – Austerlitz. Jeho ředitelka Eva Oubělická účastníkům fam tripu vysvětlila, že zámek je možno využít pro účely svateb, koncertů, trhů či výstav, v nabídce jsou samozřejmě i standardní prohlídky tematicky zaměřené na „bitvu tří císařů“, rod Kouniců a také Napoleonův pobyt na zámku. Návštěvníci se mohou těšit na zcela nové dioráma legendární bitvy, které je právě připravováno.

Prostřednictvím video medailonku se účastníci fam tripu seznámili i s nabídkou nákupního a zábavního centra Excalibur City u hraničního přechodu Hatě nedaleko Znojma. Poblíž stejného města, konkrétně v Dobšicích, se pak nachází nadmíru atraktivní cíl – architektonicky ceněná budova vinařství Lahofer. Manažer pro marketing tohoto vinařství Jaroslav Chalupecký, který nabídku firmy prezentoval, věnoval samozřejmě největší pozornost Lahotéce, tedy návštěvnickým prostorám vhodným pro pořádání konferencí, společenských setkání či kulturních akcí, pro osvětu spojenou s vínem, odpočinek apod. Pro účely akcí jsou využitelné jak vnitřní prostory, tak vysoce atraktivní veřejná část areálu včetně střechy budovy – venkovní prostory pojmou až 1 000 osob.

Po práci legraci

Druhým blokem provázela Eliška Křížová, koordinátorka fam/press tripů CCRJM a zástupkyně Moravia Convention Bureau. Prezentace byly zaměřeny na potenciál jižní Moravy v oblasti bleisure, tedy na to, jaké zajímavé volnočasové aktivity mohou ozvláštnit program konferenčních akcí.

V tomto bloku se účastníci z velké části pohybovali v podzemí. Pochopitelně opět virtuálně. Díky vedoucímu Znojemského podzemí Kamilu Tomkovi například zavítali do 27 km dlouhého labyrintu chodeb a bývalých sklepů pod historickým centrem tohoto města. Dozvěděli se, že v nabídce je jak klasická trasa seznamující účastníky s historií Znojma, životem v podzemí a tamními legendami, ale také tři adrenalinové trasy vhodné pro ozvláštnění teambuildingových akcí.

Za dalšími podzemními prostory se účastníci fam tripu  přenesli do Valtic, konkrétně do tamního 900 m dlouhého labyrintu vinných sklepů známého jako Valtické podzemí, jehož historie sahá až na konec třináctého století. Jedná se o nejnavštěvovanější vinařský cíl na jihu Moravy, za prohlídkami sem ročně míří desetitisíce zájemců. Atraktivní prostory o kapacitě až 220 osob si je ale možné pronajmout i pro soukromé či firemní akce. V nabídce jsou jak klasické hodinové prohlídky s degustací, tak celovečerní hostiny apod. Podzemí je součástí vinařství Annovino Lednice. I to samo o sobě láká k návštěvě, a to jak unikátní architekturou, tak třeba expozicí zkamenělin, vinotékou, vlastním přístavem na zámecké Dyji a dalšími ojedinělými prostory.

A do třetice podzemí – na program fam tripu byla i prezentace unikátních a opravdu monumentálních prostor bývalých vodojemů na brněnském Žlutém kopci. Postarala se o ni Martina Pokorná z Turistického informačního centra Brno. Účastníci se od ní dozvěděli, že část vodojemů o celkovém objemu 20 tis. m3, které svůj původní účel plnily v letech 1872 – 1997, je od loňska vyhledávaným turistickým cílem. Nabízí se i možnost soukromých prohlídek pro skupiny do 15 osob. K zpřístupnění další části bývalých vodojemů dojde v příštím roce. V nabídce TIC Brno jsou ale i další podzemní prostory, konkrétně Kostnice u sv. Jakuba, labyrint pod Zelným trhem či někdejší protiatomový kryt 10-Z bunker v Husově ulici. Letos se nabídka rozšíří o další protiletecký kryt Denis.

S trochou štěstí si lze pronajmout i prostory Vily Tugendhat

K pronájmu pro účely konferenčních a podobných akcí jsou i prostory slavné Vily Tugendhat. Jak ale uvedl Petr Dvořák, který má na starosti PR aktivity tohoto objektu, zájemci musejí počítat s řadou limitů. Tím hlavním je dlouho dopředu zaplněný kalendář – akce je třeba objednávat minimálně s půlročním předstihem. Omezení vyplývají také z faktu, že vila je součástí světového kulturního dědictví. Volně se účastníci akcí mohou pohybovat v technickém podlaží vily a v její zahradě.

Kdo by chtěl účastníkům svých akcí obohatit program o sportovní aktivity, má na jihu Moravy nepřebernou škálu možností. Nabízí se například Golf & Ski Resort Kořenec. Jak uvedla jeho ředitelka Karolína Jakubcová, hlavním tahákem je 18jamkové golfové hřiště, ke kterému patří stylová klubovna, restaurace nabízející kreativní gastronomii či terasa s tanečním parketem. V těchto prostorech je možno pořádat akce až pro 120 lidí. Areál disponuje i kongresovou přístavbou s kapacitou 80 lidí. Účastníci akcí mohou být v resortu i ubytováni, své služby jim nabízí hotel Pythagor o kapacitě 21 pokojů. Kromě klasického golfu je možné v Kořenově vyzkoušet třeba fotbalgolf, footgolf a další aktivity. V zimě se pak areál stává rájem běžkařů, které láká na udržované trasy.

Přímo v krajském městě je možno program akcí obohatit o nevšední curling. Ten Eliška Siblíková ze společnosti Curling Brno představila jako bezbariérový sport vhodný pro všechny. Hala, v které lze metanou vyzkoušet, se nachází v areálu Nové zbrojovky. K dispozici jsou tři dráhy a k pronájmu je také cateringová místnost s kuchyňkou a barem. Pro zábavu hostů je připraveny také stolní varianty curlingu, tenisu a fotbalu.

Neopomenutelnou součástí nabídky aktivit na jižní Moravě jsou ty spjaté s Baťovým kanálem. Podrobně je účastníkům fam tripu představil Zdeněk Šmýd, manažer DMO Slovácko. Skupinám jsou k dispozici plavby na různých typech lodí (největší má kapacitu cca 100 osob), které lze obohatit o degustace, cyklistické vyjížďky, výlety za vinaři a další program. Ubytování účastníků je možné jak v přístavech (tam je ovšem kapacita velmi omezená), tak u ubytovatelů podél celé jmenované vodní cesty.

Pamatováno bylo i na vinařskou tradici regionuCo by to bylo za fam trip na jižní Moravu, kdyby účastníky neupozornil na vinařské tradice tohoto kraje? Během včerejší akce se tak stalo prostřednictvím virtuální návštěvy vinařství Vilavin v Dobrém Poli u Mikulova, v jehož šesti patrech probíhá výroba vína bez pomoci čerpadel, pouze s využitím gravitace. Všechny prostory vinařství je možné si prohlédnout, organizátorům akcí jsou majitelé připraveni zajistit catering a řízené degustace. Atraktivitu akcím dodávají prostory pro relaxaci účastníků s výhledy na Mikulov.

Prezentována byla také nabídka Vinařství Uřičář, Vinotéky Botur a vinařství Víno Roseta, jež na trhu působí se společným produktem Třivinaři. Strážnickou vinotéku Botur představil Radek Botur – uvedl, že v nabídce jsou vína a sekty, pálenky a slovácké pohoštění, přičemž kapacita vinotéky je 30 osob, dalších 24 najde místa na letní zahrádce, 15 v katakombách pod vinotékou. Víno Roseta funguje v Radějově. Jméno mu dalo velké rosárium s více než 150 druhy růží. Vinař Ladislav Mrkva účastníkům představil i restauraci (o kapacitě 60 osob) s výhledem do zahrady a s venkovní terasou, stejně tak 15lůžkový penzion. Pro účely soukromých a firemních akcí otevírá vinařství také sezonní vinný bar v rosariu, k dispozici je i posezený na kamenných terasách vinice. Trojlístek doplňuje Vinařství Uřičář v Tvarožné Lhotě nedaleko Strážnice. Jiří Uřičář nabízí prohlídky vinice, seznámení s výrobním procesem či degustace pro skupiny do 15 osob. Letos toto vinařství plánuje rekonstruovat Antošův sklep a vybudovat místa pro piknikování. Pod značkou Třivinaři nabízejí zmiňovaní vinaři mimo jiné i on-line degustace svých produktů. Jak to funguje, si mohli účastníci sami zlehka vyzkoušet po skončení posledního bloku prezentací.

Inovativní příklady táhnou

Závěrečný přednáškový blok byl věnován prezentaci zkušeností a inovativních řešení vybraných jihomoravských aktérů cestovního ruchu z roku 2020. Moderování se ujala ředitelka CCRJM Pavla Pelánová, která i sama vyzdvihla potenciál regionu v oblasti inovací, v tomtéž snažení ji pak ale svými vstupy podpořili i následující řečníci. Například ředitel Regionální hospodářské komory Brno Čeněk Absolon, který hovořil mj. o tom, jak aktuální situace ovlivnila podnikatelské subjekty v regionu. Podle jeho slov jen 15-20 % firem nepocítilo v loňském roce pokles, zbytek tvrdě zasažen. Nejlépe se dařilo firmám, které slovy Čeňka Absolona „jedou v binárním kódu“, tedy nejen IT firmy, ale všichni ti podnikatelé, kteří se dokázali nejlépe adaptovat na nové podmínky a své aktivity přenést do on-line světa. Obecně pak Absolon k současné situaci poznamenal, že s virem se musíme naučit žít, ne s ním jen bojovat. „On-line není cesta do budoucnosti, ale jen podpůrný nástroj,“ konstatoval Absolon.

Hostem fam tripu byl také čtenářům iCOT.cz známý spoluzakladatel a CEO společnosti Lidi  z Baru Jan Vlachynský. Jeho firma dnes provozuje 6 podniků (barů a hotelů) a několik návazných projektů. Ve svém vstupu hovořil o tom, jak se firma popasovala s koronavirovou krizí. I v tomto segmentu byly cestou k úspěchu inovace. „Covidové období je pro nás jedna velká laboratoř,“ uvedl Vlachynský. Zkrátka a dobře, firma zkouší nové produkty, hledá nové distribuční cesty apod. Chrlí nápady, z kterých se ovšem ujme jen zhruba jen desetina. A to ještě třeba jen na přechodnou dobu. Příkladem úspěšného produktu je podle Vlachynského vaječný koňak, který firma nabídla na zkoušku loni před Vánoci – poptávka byla tak velká, že výroba nestíhala.

Na vědeckém a inovativním potenciálu Brna a Jihomoravského kraje staví mimo jiné i brněné VIDA! science centrum. Jeho zástupce Šimon Benda účastníky seznámil s tím, že prostory tohoto populárního centra je možné si pronajmout pro konferenční účely (kapacita je 130 sedících osob), přičemž přidanou hodnotou je možnost přesunout se do expozice a absolvovat na míru připravenou science show.

V tomto prezentačním bloku dostal ještě jednou slovo Jan Kuběna z brněnského výstaviště, aby představil projekt Brno Fair City. Jeho smyslem je podpořit a motivovat pořadatele, aby své akce nasměrovali do Brna a podpořit image Brna jako veletržního města. Zjednodušeně řečeno nabízí projekt řadu výhod pro účastníky akcí pořádaných na výstavišti v jiných prostorech, přináší jim nabídku kvalitních volnočasových aktivit při pobytu v Brně a usnadňuje jim orientaci ve městě. Více na Brno Fair City | Informace o projektu.

BrnoPředstavit centrum Brna a jeho genia loci si vzala ve svém příspěvku za cíl ředitelka TIC Brno Jana Janulíková. Střed města popsala jako malý, ale unikátní a napěchovaný zážitky a atrakcemi. Řeč byla samozřejmě o kultuře, gastronomii a společenském životě, který se zde nezastavil ani v době pandemie – loni se v centru i přes všechna omezení konalo zhruba 200 akcí. „Bezpečně a bez vstupného,“ poznamenala Janulíková. Speciální zmínku věnovala vánočním trhům, které jsou podle jejích slov autentické, lokální a neturistické. Svůj vstup zakončila ředitelka TIC Brno varováním, že Brno je těžce návykové…

Asi jen málokdo v loňském roce nezaznamenal projekt Znojemské besedy s názvem #mastozadax. Kampaň, která výrazně přispěla k úspěchu letní turistické sezony ve městě, představil ředitel Znojemské besedy František Koudela. Připomněl, že cílem bylo podpořit podnikatele, zvýšit návštěvnost, medializaci i atraktivitu města. Princip byl jednoduchý – za určitou útratu u zapojených podnikatelů (celkem jich bylo cca 140) získali návštěvníci města vouchery opravňující je k bezplatnému vstupu do vybraných památek. Úspěšnost projektu demonstroval Koudela mj. pomocí statistik, které hovořily o výrazném nárůstu návštěvnosti některých objektů ve Znojmě. Například počet návštěvníků Radniční věže vzrostl z 16 tisíc v roce 2019 na loňských téměř 66 tisíc. Kampaň má pokračovat i v letošním roce.

Halina Jílková, manager spolupráce #brnoregion Jihomoravského inovačního centra pak hovořila o tom, jak Brno a Jihomoravský kraj podporují rozvoj podnikání a jaké výhody to přináší kongresových účastníkům. Ti se podle ní mohou na jihu Moravy potkat s kapacitami ve svých oborech. Speciální zmínky se dostalo hlavně elektronové mikroskopii, řečovým technologiím, kyberbezpečnosti, strojírenství či oblasti herního vývojářství, což jsou jen některé ze segmentů, v kterých brněnské firmy vynikají. A také univerzitám, které produkují odborníky mezinárodního významu. Projekt #brnoregion pak Jílková představila jako platformu, prostřednictvím které jsou Brno a kraj propagovány do světa jako místo pro inovační business, výzkum a vývoj.

Brno jako cíl medicínského turismu v závěru tohoto třetího bloku prezentací představili zástupci tří místních klinik, konkrétně oční kliniky Neovize (prezentovala ředitelka Lenka Tuzová), stomatologické kliniky Onedent (vedoucí lékař Michal Bumbálek) a kliniky reprodukční medicíny Repromeda (marketingová a PR ředitelka Tereza Agáta Jičínská). Všichni se shodli na tom, že kromě kvality lékařské péče přivádějí zahraniční pacienty do Brna také výrazně nižší ceny v porovnání s dalšími evropskými zeměmi, v některých případech také benevolentnější legislativa a kratší čekací lhůty. Řeč byla v těchto prezentacích také o tom, že zástupci klinik pomáhají pacientům a jejich doprovodu s organizací programu během jejich pobytu v jihomoravské metropoli.

Závěrečná část fam tripu pak byla věnována on-line jednáním jihomoravských poskytovatelů služeb s nákupčími z řad cestovních kanceláří, svatebních agentur a dalších subjektů.

Premiéra s pochvalou

Co říci závěrem? Snad jen tolik, že Moravia Convention Bureau zaslouží za organizaci fam tripu pochvalu. Sympatické je mimo jiné to, že při výběru témat byl spíš než na léty prověřené taháky kladen důraz na novinky a méně známé objekty a subjekty. Výhoda on-line fam tripu tkví také v tom, že jeho účastníci během jednoho odpoledne zavítali do míst, na jejichž poznání by jinak potřebovali několik dnů. A byli spokojeni. Alespoň podle tiskové zprávy vydané po skončení akce. Ředitelka CCRJM Pavla Pelánová v ní mimo jiné uvedla: „Nikdy by mě nenapadlo, že uspořádat takovou online akci bude mnohonásobně náročnější než zorganizovat klasickou konferenci. Nicméně naší velkou odměnou je velmi pozitivní zpětná vazba a již zcela konkrétní výstupy a nově navázané spolupráce.“

Akci sledovalo více než 200 on-line účastníků. Krom zástupců subjektů z cestovního ruchu to byli také představitelé univerzit, studenti posledních ročníků v oboru cestovního ruchu, zástupci za-hraničních zastoupení agentury CzechTourism a novináři. Připojili se i reprezentanti některých dalších centrál cestovního ruchu z jiných krajů ČR.

Na druhou stranu je jasné, že virtuální forma poznávací cesty nikdy nemůže být plnohodnotnou náhradou reálné návštěvy regionu, která dává účastníkům šanci řadu věcí vyzkoušet na vlastní kůži a navštívená místa poznat třeba i díky jejich vůním či chutím. Na off-line setkání se určitě těší všichni zainteresovaní…

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více