Gastroturismus pomocníkem návratu cestovního ruchu

Celosvětová koronavirová krize přivedla lidstvo zpátky k lokálnímu žití. Tuzemští zástupci destinačního managementu sdílejí názor, že letní sezona se ponese ve znamení domácího cestování. Gastroturismus by pak mohl pomoci zvednout cestovní ruch jako fénixe z popela.

Dnešní turismus je symbolizován vzrůstající náročností a touhou po sbírání zážitků. Lidé chtějí kvalitu, autentičnost a pestrou nabídku. Tyto požadavky se promítají i v gastroturismu, kde je navíc všeobecným trendem návrat ke kořenům. Turisté se zajímají o tradiční suroviny, místní receptury, baví je ochutnávat speciality našich babiček a regionální skvosty, které jinde nenajdou. Unikátním projektem, který jde tomuto přístupu naproti, je Czech Specials – jediná národní certifikační značka, podporující restaurace, které kvalitně vaří českou kuchyni, přivádí turisty do regionů a podporuje i regionální pěstitele a výrobce. S přihlédnutím k aktuální situaci nabývá tento projekt ještě většího významu. „Budeme se snažit pomoci znovu nastartovat naši gastronomii tím, že na našich stránkách představíme českou kuchyni v její tradiční i moderní podobě,“ uvádí Lenka Nováková, manažerka projektu Czech Specials. „Naším cílem je motivovat k certifikaci především kvalitní restaurace, což se daří. V současné době uspělo téměř sedm desítek restaurací z celé České republiky.“ Czech Specials představuje kromě měřítka kvality také průvodce, který se bude snažit přilákat do certifikovaných restaurací více hostů. Aktivní je na webu, Facebooku a jako mobilní aplikace.

Poptávka bude stoupat

I když se zástupci krajských destinačních společností obávají stagnace cestovního ruchu a dopadu na restaurační provozy a podnikatele, většinou hledí optimisticky vpřed. Vzhledem k nejistým možnostem zahraničního cestování a předpokládanému vzestupu domácího cestovního ruchu by totiž mohla být letní gastrosezona paradoxně ještě silnější, než ty předchozí. V návrat do „černých čísel“ doufá Jakub Šeps, vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Libereckého kraje: „Gastroturismus zažívá v posledních letech opravdový boom. Dovoluji si předpovědět, že zaměření na regionální produkty může letos výrazně podpořit místní ekonomiku.“ Statistiky Kraje Vysočina ukazují, že vedle kulturních a sportovních akcí jsou právě ty gastronomické důležitým motivem k návštěvě, jak objasňuje ředitel agentury Vysočina Tour­ism Tomáš Čihák: „Regionální gastronomie je stále více vyhledávaná a jsem přesvědčen, že zájem o ni bude i nadále narůstat. Češi na české zkrátka velmi dobře slyší.“ Zajímavým poznatkem je, že lidé jsou ochotni přijet navštívit gastronomickou akci i přes půl republiky. „Čeští turisté například objevili ‚smažalny‘, pstruhové sádky v polském příhraničí, a neváhají zajet si z Hradce Králové chytnout a opéct pár ryb,“ popisuje Jan Špelda, působící v úseku cestovního ruchu Královéhradeckého kraje. „Turisté na svých cestách vždy bezpodmínečně řeší, kam se půjdou najíst. Za dobrým jídlem jsou schopni jet desítky i stovky kilometrů,“ potvrzuje Pavla Pelánová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava zálibu návštěvníků v dopřávání si kulinářských zážitků v rámci výletů.

I jídlo může být cíl

Podle Martina Hiltavského z úřadu Moravskoslezského kraje se přístup lidí k regionálním výrobcům a produktům mění k lepšímu: „Začínáme si uvědomovat hodnotu místní produkce. Sice tvoří jen špičku ledovce celkové konzumace, ale nachází si své spotřebitele, které lze považovat za stabilní kupující.“ Díky tomu je možné oslovovat obyvatele a potenciální návštěvníky jiných krajů. Změnu pohledu turisty vnímá i Petr Michalec, zástupce Plzeňského kraje: „Dříve byla hlavním bodem zájmu lokalita, nyní hrají roli další aspekty turismu včetně regionální 

gastronomie. Ta je skrytá v téměř každé podobě cestování a často přispívá k rozhodování při výběru místa k návštěvě.“ Zlepšení kvality služeb v tomto segmentu je jasnou odpovědí. „Poskytovatelé stravování zákazníkovi nabízejí nejen kvalitní jídla mnohdy z lokálních surovin, ale většinou i velmi příjemné, atraktivní prostředí, v kterém je servírují,“ říká ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy Alena Horáková. „Mnohé špičkové restaurace se vrátily k české kuchyni a pozvedly ji moderními technologiemi a estetickým přístupem na vyšší úroveň,“ dodává Zuzana Vojtová, ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu.

 

Festivaly a projekty

Gastronomické zážitky jsou nedílnou součástí Kalendáře akcí na Vysočině. Tomáš Čihák doufá, že se pro veřejnost podaří uskutečnit Mrkvancobraní (15. 8.) či Mrkvancová pouť v Polné (11.–12. 9.), ­Tradiční bítešské hody ve Velké Bíteši (9.–16. 9.), Slavnosti brambor v Bystřici nad Pernštejnem (26.–27. 9.), Bramborobraní v Třebíči (13. 9.), Mlékárenský den v Přibyslavi (12. 9.) a mnoho dalších. Hlavní událostí středních Čech, kam se sjíždějí milovníci dobrého jídla a pití z řad profesionálů i běžných strávníků je podzimní Gastrofestival v Lysé nad Labem. Koná se ve spolupráci se středočeskými gastronomickými školami, prezentují se zde také špičkoví kuchaři, cukráři nebo kavárníci, kteří předávají návštěvníkům cenné zkušenosti. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava loni poprvé rozšířila projekt Gourmet Brno na celý region a s velikým úspěchem představila Gourmet Jižní Morava. Jedinečný průvodce s hodnocením uznávaných odborníků ukazuje, jak stoupá úroveň gastronomie. Nezbývá než doufat, že brzy bude možné navštívit naše špičkové restaurace, originální bistra a kavárny, vinařství nabízející víno světové kvality a pivovary sklízející ceny po celé republice.

 

To nejlepší z české kuchyně

Projekt Czech Specials má za sebou zásadní restart. Administraci certifikací restaurací ČR převzala na základě spolupráce s CzechTourism v srpnu 2018 Asociace kuchařů a cukrářů. Společně připravili nová pravidla certifikace, přičemž certifikační kontroly provádějí uznávaní odborníci. Webové stránky byly obohaceny o další regionální receptury. „Z plánovaných aktivit nás těší například partnerství a možnost prezentace v rámci kulinářské akce Babiččiny recepty Vysoké školy hotelové v Praze i významné odborné akce Symposium Culinary Prague, která by měla proběhnout v listopadu. Věříme, že se nám také podaří uspořádat i některé plánované odborné semináře na téma Moderní regionální kuchyně ve 21. století,“ uzavírá Lenka Nováková.

Krajové speciality

Spousta regionálních produktů je naprosto originálních a dostupných jen v dané lokalitě. „V posledních letech se s množstvím lokálních výrobců a kvalitních potravin doslova roztrhl pytel. Ať už jde o pivo, uzeniny, mléčné výrobky a čaje, nebo likéry,“ vyjmenovává Petr Židlický, předseda spolku Živý kraj – destinační agentury pro Karlovarský kraj. Ten je neodmyslitelně spjatý nejen s oblíbenými lázeňskými oplatkami a bylinnou „medicínou“ Becherovka, ale také s mezinárodně známými knedlíky, kterým je věnovaný Karlovarský knedlík Fest, plánovaný na 5. října.

Devízou Olomouckého kraje je pak bezpochyby jediný originální sýr České republiky v podobě Olomouckých tvarůžků. Napříč regionem je lze ochutnat na sto různých způsobů, mimo jiné jako originální slané dezerty nebo dokonce zmrzlinu. V druhé polovině roku, kdy by se dle předpokladů a přání destinačních společností mohly obnovit gastroakce, se zde konají Olomoucké vinné slavnosti, Garden Food Festival nebo Levandulový festival. „Zorientovat se v nabídce restaurací je možné díky projektu Ochutnejte Hanou, který sdružuje podniky s původními recepty a pokrmy připravovanými ze zdejších a sezonních surovin,“ doplňuje Denisa Králíková ze Sdružení cestovního ruchu Střední Morava.

Existuje řada pokrmů, které mají tu „správnou“ chuť právě tam, kde se dělají opravdu dobře. Klenotem Východní Moravy jsou valašské frgály, nesoucí dokonce ochranné označení EU. „Aktuálně připravujeme tematickou pozvánku do regionu, inspirovanou tradičním ovocem, kterým je trnka, neboli švestka,“ říká Petra Psotková ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy. Místní tradice a gastronomie zaujaly rakouskou televizi ORF, jejíž pořad na toto téma je k vidění v síti TV stanic v Rakousku, Německu a Švýcarsku.

Po stopách místních tradic

Samostatné turistické produkty věnované gastroturistice nabízí oblast východních Čech. „Gurmánská stezka Železnými horami kombinuje pěší a cyklovýlety za dobrým jídlem a pitím s poznáváním památek a krajiny,“ popisuje Alena Horáková. „A proč se vydat ,Po stopách Magdaleny Dobromily Rettigové´? Právě na východě Čech trávila její rodina velkou část života a ona tu napsala svoji slavnou Domácí kuchařku.“

Severní Morava a Slezsko propojují technické atraktivity spolu s gastropartnery, aby harmonizovali v konceptu stezky Technotrasa (technotrasa.cz). Zajímavá místa jsou doprovázena autentickými dobrotami hornického kraje. Jak šmakuje Moravskoslezsko by měli letos návštěvníci okusit na stejnojmenném festivalu už podesáté. V Královéhradeckém kraji můžete projít Krkonošskou pivní stezkou nebo Trubičkovou stezkou v Hořicích. Každoročně se konají Královéhradecké krajské dožínky, které jsou velkou oslavou a poděkováním za práci východočeských zemědělců a farmářů. 

Propagační nástroje

Gastroturistika se dočká prezentace v tištěných médiích i on-line. Propagují se turistické produkty s gastronomickými programy – většinou výlety nebo pobytové balíčky spojené s dobrým jídlem a pitím (gurmánské a pivní stezky). Na webech jednotlivých krajů lze nalézt to nejlepší včetně regionálních produktů, receptů, lokálních pivovarů a kalendáře akcí. Aktuální dění se promuje na sociálních sítích formou postů i spoluprací s influencery. Oficiální pro­pagační materiály, publikace a brožury (např. top restaurace v kraji či mapa pivovarů) jsou umístěné v turistických informačních centrech. Spousta kvalitních místních dobrot se pyšní nálepkou „Regionální potravina“ nebo „Regionální produkt“. Pořádají se fam/press tripy pro tuzemské a zahraniční novináře, ­cestovní agentury a influencery s ochutnávkami lokálních zajímavostí.

Jídlo je třeba zapít…

Obrovský boom zažívají minipivovary (­aktuální zprávy nicméně hovoří o tom, že v důsledku koronakrize by jich mohla čtvrtina z celkového počtu 500 skončit) a také ciderovny. Pro gastroturistu není v dnešní době problém vyrobit si vlastní pivní speciál. Centrem dění legendárního českého piva je pochopitelně kraj Plzeňský. Světoznámý zlatý mok doplňují vošouchy (bramboráky) nebo chodské koláče. „Pokud to aktuální situace dovolí, měl by se v zářijovém termínu uskutečnit Veletrh cestovního ruchu Plzeňského kraje ITEP, na kterém je taktéž veliký výběr různých lahůdek a pochutin,“ podotýká Petr Michalec.

Možná málokdo tuší, že největší město kraje na samém severu Čech je mekkou výborné kávy. Liberec vydal brožurku Café+Design^Liberec, kde se návštěvníci dozvědí, kam „pod Ještědem“ na tu nejlepší kávu. Jakub Šeps se domnívá, že je třeba podporovat konkrétní provozovatele restaurací a poskytovatele služeb, zvláště pokud nabízejí něco extra – mají dlouhodobě kvalitní servis nebo jsou ocenění na české či mezinárodní kulinářské scéně.

Foto: CzechTourism / Czech Specials

Renata KučerováC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více