To „koncentrování“ dat probíhalo tehdy tak, že ve firmě seděla k tomu účelu najatá brigádnice, která ručně stahovala data z nejrůznějších zdrojů a postupně je přepisovala do tabulek ve Wordu (!), pěkně číslo vedle čísla. Pak se to celé zabalilo, poslalo grafikovi, ten to vysázel a po několikanásobných (protože opakovaných) korekturách se tisková data poslala do tiskárny. K uživateli se informace dostaly s drobným zpožděním asi tak necelého roku. Pokud se teď nostalgicky usmíváte nebo nevěřícně kroutíte hlavou, dovoluji si podotknout, že se psal rok asi tak 2005.
Ukázka výstupu z country reportu o rakouském zdrojovém trhu
|
Během uplynulých patnácti let doznal přístup k datům a jejich zpracování v cestovním ruchu výrazných změn, z nichž dvě byly naprosto zásadní. Tou první bylo pochopení faktu, že běžný uživatel si nechce prohlížet tabulky. K tomu, aby člověk získal představu o vývojovém trendu nějakého ukazatele nebo o proporčním zastoupení určitých segmentů v rámci nějakého celku, nejsou totiž vůbec důležitá přesná čísla, ale jejich vizualizace. Pro lidský mozek je mnohem pochopitelnější představa talíře pizzy, z níž čtvrtka chybí než číselný údaj „75 %“. Nastal proto čas fenoménu, kterému se říká „infografika“ a dalších nástrojů, jejichž účelem je učinit statistickou informaci pro lidský mozek co nejlépe stravitelnou.
Tou druhou zásadní změnou, která se odehrála relativně nedávno a velmi úzce souvisí s tou první, bylo rozšíření nástrojů business intelligence. To jsou v podstatě internetové programy, které umožňují vytvářet z dat právě ty požadované vizualizace. Navíc vizualizace interaktivní, ve kterých například jeden dílek koláče lze rozkliknout a podívat se na jeho jednotlivé složky v detailu. Takto vytvořené vizualizace lze následně vkládat do libovolného webového prostředí – v případě portálu TourData do redakčního systému WordPress.
Tyto dvě změny měly zásadní vliv nejen na způsob zpracování a interpretace statistických dat v cestovním ruchu, ale vůbec na způsob jejich vnímání. Před patnácti lety byla statistická data asi něco jako vysvědčení. Celý rok jste se o něco snažili, občas jste dostali nějakou přibližnou informaci o tom, zda se vám to daří, ale když vám na stole přistály kompletní výsledky v podobě zmiňované ročenky, byl to v podstatě už mrtvý dokument. Dnešní data jsou živá. Ta nejdůležitější o příjezdech a přenocováních se díky datové spolupráci agentury CzechTourism a ČSÚ promítají do systému prakticky ihned po jejich zveřejnění. Navíc jsou prezentována v graficky přívětivé a přehledné podobě, jsou interaktivní a je možno provázat je s daty z různých jiných zdrojů. To je právě ta business intelligence, která představuje mocný nástroj nejen pro retrospektivní analytiku, ale i pro každodenní manažerské rozhodování.
Data o návštěvnosti HUZ se do systému MIS/TourData promítají ihned po zveřejnění
|
V současné době (srpen 2020) je v systému MIS/TourData publikováno přes 130 reportů s analýzami dat z celé řady zdrojů. Během první poloviny roku 2020 prošel systém poměrně zásadním „faceliftem“. Bylo „zlidštěno“ původní notně syrové grafické rozhraní, na homepage přibyly přímé linky na nejdůležitější kategorie a přibylo také několik nových funkcí. V pravém postranním panelu tak nyní uživatel najde přehled posledních novinek, možnost vyhledávání, ale třeba i možnost uložit si vybraný report mezi své oblíbené položky, aby jej při příští návštěvě nemusel hledat. A to všechno bez nutnosti se přihlásit.
Bráno po jednotlivých kategoriích, zahrnuje systém data o návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení, o návštěvnosti turistických cílů a výstupy z trackingu domácího a příjezdového cestovního ruchu. V country reportech a v regionálních reportech jsou tatáž data zpracovaná do podoby uživatelsky přívětivých přehledů vztažených k příslušné geografické jednotce. A s příchodem pandemie COVID-19 přibyla i samostatná kategorie věnovaná analýzám a predikcím ekonomických dopadů tohoto turistického strašáka.
To je tedy současnost. Ale systém MIS/TourData se zcela jistě bude vyvíjet dál. Jakým směrem, to záleží nejen na jeho budoucích administrátorech a vedení agentury CzechTourism, ale hlavně na vás – uživatelích. Vaše uživatelská zkušenost, pochvala či konstruktivní kritika jsou totiž jedinou zpětnou vazbou, která umožní tvůrcům systému vylepšovat jej tak, aby vám co nejlépe sloužil.
Ukázka výstupu z analýzy návštěvnosti turistických cílů v Praze
|
V následujících letech lze pravděpodobně očekávat další rozšiřování datové základny a hlubší integraci datových toků mezi poskytovateli dat a agenturou CzechTourism. To jsou vesměs technické záležitosti, které uživatel patrně ani nepostřehne. Můžete zřejmě očekávat i testování nových platforem pro business intelligence, jako je například software Tableau.com. Toho si asi všimnete, protože některé reporty budou najednou vypadat jinak. Lépe… A v neposlední řadě lze v delším horizontu očekávat příchod nových datových zdrojů, jako jsou data mobilních operátorů či data z platebních karet, nebo ještě něco úplně jiného, co si dnes ještě neumíme představit. Zde se už vážně míněná snaha o predikci budoucího vývoje dostává na hranici vědecko-fantastické literatury. Ale jak víme z historie, ona se fikce dost často může stát realitou, byť v nějaké pozměněné podobě.
Věřme tedy, že ta realita nebude mít podobu orwellovské dystopie, ale bude českému cestovnímu ruchu a lidem, kteří v něm pracují, ku prospěchu. A mějte prosím pro budoucí adminy portálu TourData i trochu pochopení. I když se to občas nezdá, „jsou to taky jenom lidi“…