Co návštěvníci v českých regionech obdivují, co jim naopak chybí?

Agentura CzechTourism pokračuje v realizaci rozsáhlého výzkumu mezi téměř 24 000 českých a zahraničních návštěvníků v regionech ČR, který má za úkol zmapovat jejich názory na služby cestovního ruchu.

Ve 4. etapě, která byla realizována od prosince 2006 do března 2007, si české regiony nejlépe vedly v úrovni a dostupnosti stravovacích zařízení a cenové úrovni služeb, v turistickém značení, přátelskosti místních lidí a poskytování informací o regionu. Naopak největší boj se vede ve službách pro motoristy, dopravní infrastruktuře, péči o čistotu a pořádek a v nabídce programů pro volný čas. Pozitivní zprávou pro CzechTourism, zástupce regionů a místní podnikatele je, že tři čtvrtiny dotázaných hostů jsou přesvědčeny, že se do navštíveného regionu brzy vrátí.

Výzkum má dát odpovědi na otázky, co v českých regionech vylepšit, do kterých oblastí investovat čas a peníze, které z aktivit jsou naopak vnímány pozitivně a v čem je region výjimečný,“ uvádí problematiku ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška a dodává: „Výzkum je financován agenturou CzechTourism, která tuto zpětnou vazbu od návštěvníků předává zástupcům českých regionů jako jeden z podkladů pro další rozhodování a plánování v oblasti služeb cestovního ruchu.“

Osloveno bylo celkem 23 709 návštěvníků, z toho 4 566 ze zahraničí, především z Německa, Slovenska, Polska, Rakouska, Holandska, Velké Británie a Ruska, a 19 143 Čechů. V období od prosince 2006 do března 2007 byly hlavními důvody cestování do ČR a po ČR poznávání, turistika a sport včetně sportů zimních.

Z výzkumu dále vyplývá, že Češi většinou utrácejí denně v průměru 201 až 500 Kč, zahraniční návštěvníci pak 501 až 2000 Kč. Čeští turisté upřednostňují jednodenní pobyty, zahraniční 4–8denní. Pokud Češi v regionu stráví delší než jednodenní pobyt, ubytovávají se buď u příbuzných a známých, či na vlastní chatě nebo v penzionech, zahraniční turisté taktéž u svých příbuzných, v penzionech, většinou však zvolí tří– a vícehvězdičkový hotel. Obecně lze říci, že cestování s partnerem či partnerkou, známými a přáteli je nejčastějším jevem, ale např. téměř třetina dotázaných absolvovala cestu sama. Pětina cestovala s dětmi a jejich oblíbenými regiony byly Šumava, Severní Morava a Slezsko a Krkonoše.

V zimní etapě na přelomu roku 2006/2007 si nejhůře vedl region Okolí Prahy, kde byli návštěvníci nespokojeni s personálem ve službách, s dopravní infrastrukturou, s dostupností MHD, drobným prodejem apod. Nejlépe si v tomto období vedl region Jižní Čechy. Spokojenost se projevila především v úrovni ubytovacích služeb, ve vybavení regionu pro sportovní aktivity, příležitostech pro zábavu a poskytování informací o regionu,“ říká vedoucí oddělení turistických produktů Štěpánka Orsáková a pokračuje: „Hodnocení služeb v regionech bylo po obě zkoumané zimní sezony poměrně vyrovnané. V porovnání s předchozí zimní etapou výzkumu, která byla realizována na přelomu roku 2005/2006, si nyní mírně polepšil region Plzeňsko a naopak si pohoršila Šumava.“

Hodnocení jednotlivých regionůzimní etapy 2006/2007:

Region PRAHA – spokojenost se službami a infrastrukturou: je nejlepší ve 4 kategoriích hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou a v dalších 6 patří k nejlepším. Je nejhorší ve službách pro cykloturisty a patří k nejhorším ve službách pro motoristy. Péče o cestovní ruch: je nejlepší v hodnocení místního orientačního značení, v nabídce programů pro volný čas a v drobném prodeji. Nepatří k nejhorším v žádné kategorii hodnocení péče o cestovní ruch.

Region OKOLĺ PRAHY – spokojenost se službami a infrastrukturou: nejhorší v 7 hodnocených kategoriích a v dalších 6 patří k nejhorším. V žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejlepším. Péče o cestovní ruch: nejhorší ze všech regionů v péči o bezpečnost návštěvníků a v drobném prodeji; v dalších 5 kategoriích patří k nejhorším. V žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejlepším.

Region JIŽNĺ ČECHY – spokojenost se službami a infrastrukturou: v žádné kategorii hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou nepatří mezi nejhorší. Nejúspěšnější region v hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou, je nejlepší v 11 kategoriích a v ostatních patří mezi nejlépe hodnocené. Péče o cestovní ruch: v žádné kategorii hodnocení péče o cestovní ruch nepatří mezi nejhorší. V porovnání s ostatními nejúspěšnější region.

Region ŠUMAVA – spokojenost se službami a infrastrukturou: patří k nejhorším v cenové úrovni služeb, patří k nejlepším v rozsahu a dostupnosti stravovacích a ubytovacích kapacit. Péče o cestovní ruch: v žádné kategorii hodnocení péče o cestovní ruch nepatří k nejhorším, patří k nejlepším v 5 kategoriích hodnocení péče o cestovní ruch.

Region PLZEŇSKO – spokojenost se službami a infrastrukturou: je nejhorší v rozsahu a dostupnosti ubytovacích kapacit a ve vybavení regionu pro sportovní aktivity, patří k nejhorším v dalších 6 kategoriích hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou, v žádné kategorii hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou nepatří k nejlepším. Péče o cestovní ruch: nejhorší ze všech regionů v poskytování informací o regionu, v péči o životní prostředí a v přátelskosti místních lidí; v dalších 2 kategoriích patří k nejhorším, v žádné kategorii hodnocení péče o cestovní ruch nepatří k nejlepším.

Region ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ – spokojenost se službami a infrastrukturou: region je nejhorší ve službách pro motoristy a v nákupních možnostech, v dalších 8 kategoriích patří mezi nejhorší v hodnocení spokojenosti se službami a infrastrukturou, v žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejlepší. Péče o cestovní ruch: patří mezi nejhorší ve 4 hodnocených kategoriích. V žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejlepší.

Region SEVEROZÁPADNĺ ČECHY – spokojenost se službami a infrastrukturou: v žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejhorší, region je nejlepší v hodnocení služeb pro lyžaře a v dalších 10 kategoriích patří mezi nejlepší. Péče o cestovní ruch: v žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejhorší, nejlépe hodnocen v přátelskosti místních lidí, dále patří mezi nejlepší v nabídce programů pro volný čas a v péči o bezpečnost návštěvníků.

Region ČESKÝ SEVER – spokojenost se službami a infrastrukturou: patří k nejhorším v 5 hodnocených kategoriích, v žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejlepším. Péče o cestovní ruch: nejhorší ze všech regionů v místním orientačním značení a v péči o památky a turistické atraktivity, v dalších 2 kategoriích patří k nejhorším, v žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejlepším.

Region VÝCHODNĺ ČECHY – spokojenost se službami a infrastrukturou: je nejhorší v dostupnosti regionu MHD, v dalších 3 kategoriích patří k nejhorším, v žádné kategorii nepatří k nejlepším. Péče o cestovní ruch: patří k nejhorším v nabídce programů pro volný čas a v drobném prodeji, v žádné kategorii nepatří k nejlepším.

Region VYSOČINA – spokojenost se službami a infrastrukturou: je nejhorší v dopravní infrastruktuře a ve vybavenosti regionu atrakcemi pro děti, dále patří k nejhorším v dostupnosti regionu MHD, v žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejlepší. Péče o cestovní ruch: nejhorší ze všech regionů v nabídce programů pro volný čas, patří mezi nejlepší v poskytování informací o regionu a v přátelskosti místních lidí.

Region JIŽNĺ MORAVA – spokojenost se službami a infrastrukturou: patří k nejhorším ve službách pro lyžaře, patří k nejlepším v úrovni personálu a v péči o čistotu a pořádek. Péče o cestovní ruch: v žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejhorším, patří k nejlepším v péči o životní prostředí.

Region STŘEDNĺ MORAVA – spokojenost se službami a infrastrukturou: patří k nejhorším v ubytovacích službách, v porovnání s ostatními nejúspěšnější region v hodnocení spokojenosti s dostupností regionu MHD; dále patří mezi nejlepší v příležitostech pro zábavu a ve vybavenosti regionu atrakcemi pro děti. Péče o cestovní ruch: v žádné z hodnocených kategorií nepatří k nejhorším, patří mezi nejlepší regiony v péči o bezpečnost návštěvníků, péči o památky a turistické atraktivity, v nabídce programů pro volný čas a v přátelskosti místních lidí k návštěvníkům.

Region SEVERNĺ MORAVA A SLEZSKO – spokojenost se službami a infrastrukturou: nejhůře hodnocený region v souvislosti se spokojeností s ubytovacími službami, patří mezi nejlepší ve službách pro cykloturisty. Péče o cestovní ruch: patří mezi nejhorší v poskytování informací o regionu, v žádné z hodnocených kategorií nepatří mezi nejlepší.

Region KRKONOŠE – spokojenost se službami a infrastrukturou: v žádné kategorii nepatří k nejhorším, patří k nejlepším ve službách pro lyžaře a v ubytovacích službách. Péče o cestovní ruch: v žádné kategorii nepatří k nejhorším, patří k nejlepším v hodnocení poskytování informací o regionu a v přátelskosti místních lidí.

Kategorie, dotazníky a ostatní podrobné informace k výzkumu a pozici jednotlivých regionů jsou uvedeny na:

www.czechtourism.cz/?show=002025

Karin Šeligová, CzechTourism

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více