Čím žije Asociace cestovních kanceláří ČR? – 5/2019: GDPR a Všeobecné obchodní podmínky pro prodej zájezdů a SCS

Jak již bylo několikrát zmíněno, rok 2018 byl pro cestovní kanceláře, ale i cestovní agentury turbulentní. Musely se vypořádat hned se dvěma novými právními předpisy, které výrazně ovlivnily jejich podnikání v době hlavní letní turistické sezony. Jak je tomu téměř rok poté? Došlo k výrazným změnám? Co přinesla implementace legislativy do praxe? Jaké jsou penalizace za nedodržení a co lze dělat jinak a lépe?

Nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a novela zákona č. 159/99 Sb. a občanského zákoníku vyvolává doposud mnohé otázky. Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) ve spolupráci s advokátní kanceláří Holubová advokáti, s. r. o., poskytla svým členům řadu vzorových materiálů a současně po roce připravila v letošním roce nové revize, ale i nové materiály.

Dne 10. dubna 2019 proto uspořádala ACK ČR pro členské i nečlenské cestovní kanceláře a cestovní agentury odbornou konferenci na téma GDPR a všeobecné obchodní podmínky pro prodej zájezdů a spojených cestovních služeb (SCS), ale obsahem byly také další novinky.

Odborná konference byla rozdělena do tří bloků, přičemž první se zaměřil na ochranu osobních údajů, a to v návaznosti na právní vzorové dokumenty asociace a zejména na praktické příklady. Alice Frýbová na úvod upozornila na nejčastější pochybení, na jehož základě udělil Úřad pro ochranu osobních údajů v České republice pokutu. Nejčastěji právě na základě čl. 6 věnujícímu se zákonnosti zpracování a dále pak dle čl. 13 a 14 informační povinnost a čl. 32 zabezpečení zpracování.

Ve svém výkladu se věnovala potřebám souhlasu, připomněla pravidla obchodních sdělení i v návaznosti na stále častější klamavé taktiky prodejců databází. Část výkladu byla také věnována interní směrnici a zejména jejímu obsahu, který musí zahrnovat např. kdo je oprávněnou osobou, jaký je rozsah zpracování osobních údajů, jak jsou data ukládána, likvidována či zabezpečena, výkon práv ostatních subjektů údajů. Mimo jiné také informovala o doložce o mlčenlivosti, ve které se zaměstnanec zavazuje zachovávat mlčenlivost o veškerých osobních údajích, se kterými se setkal v souvislosti s plněním úkolů pro zaměstnavatele. A o zpracovatelské smlouvě, ve které zpracovatel nesmí do zpracování osobních údajů zapojit žádného dalšího zpracovatele bez předchozího konkrétního souhlasu správce.

V závěru zazněla rada, aby si všichni přítomní ověřili zejména své zabezpečení dat, plnění informační povinnosti a aktuál­ní záznamy o činnostech zpracování osobních údajů.

Druhým blokem provedla advokátka Klára Dvořáková, která se věnovala vzorovému dokumentu k všeobecným obchodním podmínkám (VOP). Ten byl nově upraven pro více smluv a nyní obsahuje rady nejen pro smlouvu o zájezdu či smlouvu o zprostředkování prodeje SCS, ale také smlouvu o zprostředkování jiných služeb cestovního ruchu a smlouvu o obstarání služby cestovního ruchu. Ve svém výkladu se věnovala povinnému obsahu smlouvy, dále pak na postup při uzavírání smlouvy a na rozdíl v účinnosti smlouvy, zda je platná i účinná v jeden okamžik, nebo zda je sjednán odklad a stává se smlouva účinná až například zaplacením zálohy.

Upozornila také na osvědčení při podpisu, kterým zákazník osvědčuje, že dostal potřebné a ze zákona vyplývající informace, dále pak na celkovou cenu zájezdu a způsob platby, změnu ceny, kdy v záležitosti na úpravu VOP lze cenu nejen zvýšit, ale také snížit. Je tedy na zvážení cestovní kanceláře, zda si ponechá právo zvýšení ceny zájezdu, či raději vypustí, aby nebylo sporné řešení snížení ceny zájezdu ze strany zákazníka. Podrobně se také věnovala změnám smlouvy, kdy si cestovní kancelář vyhrazuje právo na provedení nepodstatných změn ve svých smluvních závazcích, a to i v návaznosti na právo zákazníka postoupit účast na zájezdu či právo odstoupit s výpočtem odstupného. Neméně důležitá část byla věnována reklamačnímu řádu a odpovědnosti za škodu ze strany cestovní kanceláře.

V rámci druhého bloku upozornila Klára Dvořáková na nový vzorový dokument věnující se smlouvě o obchodním zastoupení. Tyto smluvní vzorové dokumenty včetně techniky prodeje dostali členové ACK ČR v závěru minulého měsíce. Velmi diskutovaným bodem byla provize, vznik práva na provizi, ale i samotná splatnost provize či výběr peněz za zájezd. Důležité je také správně definovat dle vzájemných potřeb cestovní kanceláře k dalším cestovním agenturám práva a povinnosti obchodního zástupce, a to včetně ochrany osobních údajů.

Závěrečný blok byl věnován právním novinkám, které se mohou subjektů v cestovním ruchu dotknout. Za zmínku stojí tzv. tlačítková novela, nařízení o zákazu geoblockingu, 5. směrnice AML, návrh nařízení o právech cestujících v železniční dopravě či zákon o zpracování osobních údajů na základě nařízení GDPR.

Mgr. Martina KošlíkováAsociace cestovních kanceláří České republiky
product development manager
www.ackcr.cz
 

Nejnovější články z rubriky Legislativa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Soud potvrdil pokutu 8,3 milionu pro Booking.com

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 8,3 milionu korun, kterou rezervačnímu portálu Booking.com uložil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z rozsudku zveřejněného na elektronické úřední desce soudu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Novelu, která umožní regulovat sdílené ubytování, letos předloží MMR

Ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na novele, která umožní obcím regulovat sdílené ubytování typu Airbnb na jejich území, ale také jasně odliší příležitostný pronájem od hotelových apartmánů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ministerstva pro místní...

Číst více