Čím žije Asociace cestovních kanceláří ČR? – 5/2018: Problematika vydávání víz při cestách do České republiky

Seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci podléhají vízové povinnosti ve členských státech Evropské unie, které se řídí nařízením (ES) č. 539/2001 ve znění nařízení (ES) č. 2414/2001 a nařízení (ES) č. 453/2003 (tj. ve státech schengenského prostoru), obsahuje několik desítek zemí, v některých z nichž systém vydávání víz poměrně významně komplikuje příjezdový cestovní ruch do České republiky. Proč jiné země jsou pro tyto turisty dostupnější? Nepřicházíme o turisty i přes snahu cestovních kanceláří a nevyhazujeme finance veřejných institucí investovaných na podporu České republiky jako bezpečné a atraktivní destinace zbytečně?

V roce 2009 spustilo Ministerstvo zahraničních věcí České republiky tehdy nový systém podávání žádosti o vízum – VISAPOINT. Tento internetový systém, pomocí kterého bylo možné si sjednat schůzku k podání žádosti o vízum pro potenciální turisty z třetích zemí, měl zjednodušit a zrychlit celý proces pro získání schengenského víza. Současně měl pomoci nastavit transparentnost, aby nebylo nutné za lepší „pořadí“ platit místním „koordinátorům“ finanční obnos. Co se však stalo?

Jednalo se o velmi jednoduchý systém, kdy na internetu stačilo vybrat zemi, příslušný zastupitelský úřad a následně volné termíny. Vše bylo sice za další poplatek, ale za zprůhlednění a zrychlení celého procesu udělení víza to rozhodně stálo. Bohužel praxe ukázala, že pružnějšímu vydávání víz do České republiky to zcela nepomohlo.

Termíny se zobrazovaly pouze na 4 týdny předem a vzhledem k počtu zájemců o vízum byly okamžitě plné. I nadále totiž platilo, že počet konzulárních pracovníků v některých zemích byl nedostatečný a udělení víza trvalo déle než 5 dní, což v porovnání s ostatními státy EU bylo nejvíce. Turista proto velmi často volil jinou zemi pro vyřízení víza, čímž Česká republika nebyla a stále častěji není First-Point Of Entry (FPOE) do schengenského prostoru. Tento přístup ovlivňuje i následné cesty turistů po Evropě, kdy někteří z nich poté Českou republiku na svých cestách vynechávají.

Ve stejné době, kdy byl systém VISAPOINT spuštěn, zrušilo mnoho konzulátů akreditaci cestovním kancelářím, které žádosti jménem klientů podávaly. Hlavním argumentem bylo, že VISAPOINT potřebné dokumenty sestaví tak, že pracovníci konzulátu již vízum v podstatě jenom vystaví. Rozdíl mezi tímto systémem a prací akreditovaných cestovních kanceláří byl v tu chvíli pouze nemalý poplatek, protože akreditované cestovní kanceláře žádosti pro klienty vyřizovaly většinou zdarma.

Vydávání víz nadále zhoršilo zavedení Vízového informačního systému (VIS), který začal fungovat 23. června 2015 pro všechny žádosti o vízum do schengenského prostoru. Všechny země EU tak stály na stejné startovní čáře a Česká republika mohla zájemce o vízum znovu získat na svou stranu. Každý žadatel musel přijít osobně a odevzdat biometrické údaje. Bohužel ani nyní Česká republika přechod nezvládla. Ukrajinské konzuláty byly zahlcené a nezvládaly komunikaci, kdy vůbec otevřou či nabídnou volné termíny. Pokud už vůbec bylo možné žádost podat, pak i přesto vyřízení a vystavení víza bylo stále jedno z nejdelších ze všech zemí EU.

Asociace cestovních kanceláří ČR v té době velmi úzce komunikovala s tamními cestovními kancelářemi i s jejich českými protějšky u nás. Opětovně jsme proto poukázali na problematiku ve vydávání víz. Bohužel MZV stále argumentovalo nedostatkem konzulárních pracovníků a taktéž jejich vysokou finanční nákladností.

Dle MZV jsou roční náklady na jednoho pracovníka přibližně 2 miliony korun a vystaví za jeden měsíc na tisíc víz. Při poplatku 35 eur za vízum se jednoduchým výpočtem dostáváme k částce 420 000 eur, což ještě přináší České republice zisk. Dále je dobré vzít v úvahu bonitu klienta během jeho návštěvy České republiky.

Mnoho subjektů proto vítalo zrušení VISAPOINTu, ke kterému došlo 24. listopadu loňského roku. Bohužel ani přes snahy o užší spolupráci mezi cestovními kancelářemi s konzulárními úřady se ve vydávání víz nic nezměnilo a systém je pro Českou republiku stále nevýhodný.

Nejasné podmínky navíc komplikují i ­samotné příjezdy zahraničních turistů do České republiky.

Přidejte se k nám! Vzájemná spolupráce je důležitá, věříme, že společně můžeme vyvolat diskusi v rámci vízového systému na Ministerstvu zahraničních věcí ČR.


ACK ČR přivítala nového člena – 5/2018:

  

Holiday Village
Martina, s. r. o.

foto
Michal Vebervýkonný ředitel
michal.veber@ackcr.cz
Tel: +420224914543
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více