Chceme prorazit především komplexní službou

Lednové vydání přineslo článek naší sesterské společnost World Media Partners týkající se mobilních aplikací a zajímavé případové studie v městě Lanškroun. Vzhledem k tomu, že bychom rádi informačním technologiím a jejich aplikaci v cestovním ruchu chtěli věnovat v časopise více prostoru, rozhodli jsme se požádat autora článku a jednatele společnosti Víta Pechance o rozhovor na téma mobilních technologií.

Vít Pechanec Vítku, v předminulém vydání jsi představil projekt města Lanškroun na zřízení sítě informačních bodů, jejímž prostřednictvím je distribuován nově vytvořený mobilní průvodce. Můžeš nám prozradit první statistiky zájmu o něj?

Na statistiky a nějaká hodnocení je v tuto chvíli brzy. Projekt byl spuštěn koncem minulého roku a nyní jsou lidé na horách. Hlavní turistická sezona v Lanškrouně je v létě. Můžu však prozradit, že průvodce si v lednu přesto stáhla asi stovka lidí. Velmi zajímavé návštěvnosti dosáhl mobilní web m.turista.lanskroun.eu. V lednu jej navštívilo na 400 osob při téměř 1 400 zobrazení. Přitom cca 50 lidí si už ve městě vyzkoušelo přístup na něj přes některý z QR kódů, které jsou ve městě rozmístěné. Podotýkám, že na web ani průvodce neprobíhala a neprobíhá žádná reklamní kampaň. Těším se turistickou sezonu, kdy se bude možné pochlubit zajímavějšími čísly.

V článku jsi uvedl i technologii Bluetooth, která má být použita k distribuci průvodce a informování o něm. Jak je tato technologie využívána?

Bluetooth naplnila naše očekávání, tedy abych byl přesný, naše negativní očekávání. Technologie Bluetooth jako nástroj pro marketing je dle našeho názoru v podstatě mrtvá. Jde o to, že současné mobilní operační systémy již v drtivé většině případů nedovolují Bluetooth vysílačům doručit zprávy a jiný obsah do mobilních zařízení uživatelů. Důvodů je několik – bezpečnost a preference uživatelů, kteří nemají zájem, aby jim jejich mobil pípal na každém kroku. Zprávu lze tak doručit jen starším mobilním zařízením, která mají zapnutý Bluetooth a navíc ještě nastavenou viditelnost všem. Pokud se tedy podíváme na statistiky za leden, tak textovou zprávu se nám podařilo doručit do pouhých 27 zařízení z 1 081 mobilů, které byly detekovány v blízkosti některého z 10 vysílačů. To je opravdu velmi špatný výsledek a proto považujeme Bluetooth marketing v současné době za nepoužitelný. Dalším městům již Bluetooth vysílač, i přes to, že jej máme v portfoliu, ani nebudeme nabízet.

Proč tedy město Lanškroun vůbec tuto technologii požadovalo?

Projekt do Euroregionu Glacensis, ze kterého byl financován, se psal v době, kdy technologie Bluetooth byla ještě poměrně efektivní a vzhledem k tomu, že žádost nebyla úspěšná hned při prvním podání, tak realizace se dostala do doby, kdy již mobilní technologie jsou trochu jinde. Je to poměrně zajímavá ukázka, jak rychle se vyvíjí.

			Schéma městského mobilního navigačního systému (autor: Vít Pechanec)			Schéma městského mobilního navigačního systému (autor: Vít Pechanec)

Dobře, mobilního průvodce jste tedy vytvořili a dodali městu Lanškroun. Co bude dál? Budete jej nabízet i dalším městům?

Ano, to rozhodně. Jen bych trochu doplnil informaci k naší dodávce v Lanškrouně. My zde nedodali jen mobilního průvodce, ale v podstatě komplexní navigační systém ve městě pro mobilní zařízení. Kromě průvodce zde funguje i zmíněný mobilní web, který bylo nezbytné vytvořit, aby bylo kam odkazovat návštěvníky z rozmístěných QR kódů. Touto komplexní službou bychom rádi prorazili i u ostatních měst.

Můžeš ještě čtenářům v krátkosti vysvětlit, jak fungují ony QR kódy?

QR kód je v podstatě dvourozměrný čárový kód. Jeho podoba ukrývá číselnou hodnotu (např. identifikaci zboží). Do QR kódu toho zakódujete mnohem víc než jen číslo. Buď tam můžete vložit kontaktní údaje, tedy vizitková data, údaje o akci pro uložení do vašeho kalendáře nebo webový odkaz. Právě ten se používá v případě tabulek s QR kódy rozmístěných po městě. V mobilu potřebujete pro přečtení QR kódu speciá­lní čtečku. Tou přečtete QR kód na budově a čtečka vás nasměruje na zakódovanou webovou prezentaci daného objektu v prohlížeči mobilního telefonu. K používání této služby potřebujete, na rozdíl od mobilního průvodce, internetové připojení.

Jsou QR kódy jedinou technologií, která něco takového umí?

QR kódy jsou určitě technologií pro tyto účely nejrozšířenější. V dnešní době se začínají objevovat i tzv. NFC štítky, či chcete-li NFC tagy. Ty se začínají používat například v supermarketech k placení za zboží. Jsou také bezkontaktní, ale k používání není potřeba fotoaparát. Odpadá zde tedy riziko, že když nám tabulku někdo posprejuje, tak na rozdíl od QR kódu nepřestane NFC štítek fungovat. Mobilních zařízení, které NFC štítky podporují, ale na trhu není mnoho. Například oblíbené iPhony tuto technologii v současných modelech vůbec neumožňují. Proto zákazníkům nabízíme výrobu univerzálních tabulek, kde je umístěn jak QR kód i NFC štítek. Uživatel si pak může vybrat dle své libosti či spíše technologických možností.

Text a foto: -pmu-

www.wmp.cz 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více