Cestou necestou do kraje i dál

Liberecký kraj byl jedním z prvních krajů v republice, který se vydal cestou sdílení informací mezi jednotlivými subjekty cestovního ruchu skrze on-line datový sklad. Právě na něj je poté napojen turistický webový portál ve správě krajského úřadu. Ten navíc v současné chvíli prochází redesignem, kdy jeho nová podoba by měla být představena v nejbližších měsících.

Prezentací Liberecka v on-line prostoru se jako zaštiťující subjekt věnuje příslušné oddělení krajského úřadu. To je rovněž jedním z členů krajského Sdružení pro rozvoj cestovního ruchu, kde spolu s destinačními společnosti místních turistických oblastí koordinuje způsoby komunikace směrem k turistům. „Způsob komunikace s návštěvníky a uživateli se neustále vyvíjí, a my si uvědomujeme nutnost komunikace na sociálních sítích. Kromě portálu www.liberecky-kraj.cz, máme profil i na Facebooku – Liberecký kraj cestou necestou a prezentujeme se i na Instagramu pod označením #regionliberec. Snažíme se přistupovat ke všem kanálům stejně, ale samozřejmě, že více vnímáme rozšířenější komunikaci na sociálních sítích,“ popsala základní zaměření aktivit v rámci on-line komunikace Eva Hornová, vedoucí oddělení cestovního ruchu Libereckého kraje.

Snaha o turistickou encyklopedii

Jak zmínila vedoucí odboru cestovního ruchu, výchozím turistickým portálem ve správě krajského úřadu je web nazvaný Liberecký kraj cestou necestou (www.liberecky-kraj.cz), který slouží jako on-line rozcestník po kraji. Portál byl spuštěn na začátku roku 2006 a po obsahové stránce mapuje turistické informace na celém území Libereckého kraje včetně částí turistických oblastí, které jeho hranice překračují. Původní funkcí webu při jeho spuštění bylo utvoření jakéhosi datové skladu, skrze který by kraj sdílel informace s turistickými regiony i dalšími partnery mnohem efektivněji. „Smyslem bylo nasbírat co nejvíce dat a vytvořit ‚turistickou encyklopedii‘. To už samozřejmě v současné době neplatí, uživatelé nebudou číst dlouhé články o historickém vývoji zámku nebo katalogové popisy výstav a podobně,“ vysvětlila vedoucí oddělení cestovního ruchu.

V návaznosti na nové trendy v propagaci si portál prošel za svou více než desetiletou existenci dvěma významnými proměnami vzhledu i obsahu, a to v letech 2009 a 2012. „Ten poslední, třetí probíhá právě v těchto měsících a já mohu prozradit, že se uživatelé mohou těšit na zbrusu nové pojetí, které bude postaveno především na vizuální stránce. Přistupujeme k tomu, že se chtějí bavit, nemají čas a zároveň chtějí zažít ‚wow-efekt‘ – to chci vidět nebo tam chci jet. Proto jsme se rozhodli ke změně – snížit počty kategorií, zkrátit texty a hlavně prezentovat fotografie,“ doplnila dále Eva Hornová. To se dá považovat za velmi pozitivní vývoj, jelikož sázka na větší vizuálnost se v současnosti začala vyplácet celé řadě jiných krajů ČR, které v letošním roce rovněž představily své turistické portály v novém.

Z čeho bude nový portál vycházet?

Nový portál má na co navázat. V současné podobě nabízí informace pro turisty v šesti jazykových mutacích, přičemž tyto informace jsou rozděleny do sedmi hlavních kategorií. Na tvorbě obsahu se přímo i nepřímo podílí okolo šedesáti redaktorů, z nichž 40 je skutečně aktivních. „V praxi to znamená, že pokud kolegyně v Jablonci nad Nisou založí článek např. o Muzeu skla a bižuterie a vloží ho do datového skladu, může si ho kdokoliv z partnerů, kterých je v tuto chvíli asi 25, zobrazit na svém portále, aniž by musel napsat jediné slovo,“ vysvětlila vedoucí krajského oddělení cestovního ruchu. Hlavní dohled nad obsahem má přitom v kompetenci Liberecký kraj, který má pod sebou čtyři regionální „superredaktory“. Těmi jsou zástupci destinačních managementů, kteří kontrolují další redaktory, jimiž jsou velmi často krajská turistická informační centra. „Každý den se musí na webu objevit minimálně 2–3 aktuality a tipy na výlety, denně se doplňuje i kalendář akcí,“ doplnila dále Eva Hornová. I současná podoba webu přitom dokáže zaujmout, což ukazují statistiky návštěvnosti, kdy od počátku letošního roku do konce prázdnin portál navštívilo 382 263 lidí. Dle Evy Hornové však ostatní sledované parametry spíše potvrdily nutnost proměny webu. Jedním z nich je například i skutečnost, že noví návštěvníci tvoří pouhou čtvrtinu celkové návštěvnosti.

I současná podoba webu přitom dokáže zaujmout, což ukazují statistiky návštěvnosti, kdy od počátku letošního roku do konce prázdnin portál navštívilo 382 263 lidí.

Kromě kraje si v rámci marketingové či komunikační strategie cestovního ruchu vyvinuly vlastní turistické portály i všechny destinační společnosti na jeho území. Většina těchto turistických webů je provozována ve třech jazykových mutacích, pouze webové stránky Krkonoš jsou přístupné ve čtyřech jazykových mutacích. Problémem této roztříštěnosti jsou poté dvě skutečnosti. Tou první je jistý nesoulad v potřebách domácích a zahraničních návštěvníků kraje. „Pro domácího návštěvníka turistických regionů je podstatný server regionu, ale pro zahraničního návštěvníka je důležitý informační portál kraje. Na něm začíná hledat cíl své dovolené a následně se může rozhodnout na základě poskytnutých informací a odkazů na regionální servery, který turistický region navštíví,“ píše se v dokumentu Aktualizace návrhové části Programu rozvoje cestovního ruchu Libereckého kraje. S tím také souvisí druhý problém, kterým je nedostatečné zpětné odkazování. Zatímco krajský turistický webový portál na úvodní straně viditelně odkazuje na stránky všech destinačních společností působících na jeho území, viditelný zpětný odkaz na stránky kraje obsahuje jako jediné pouze Českolipsko.

Navštivte Liberec

Významnější aktivity na poli on-line propagace směrem k turistům vyvíjí i krajské město Liberec, jehož turistický portál www.visitliberec.eu má ve správě místní Městské informační centrum. Web v současné podobě funguje od roku 2014, přičemž stejně jako jeho krajská obdoba i on by se měl v nejbližších měsících dočkat výraznější modernizace. Vedoucí odboru cestovního ruchu Magistrátu města Liberec David Pastva uvedl, že potřebu modernizace webu se zohledněním aktuálních trendů na poli on-line propagace jim odhalily výsledky analýzy od společnosti Travelbakers. V aktuální podobě portál nabízí informace ve čtyřech jazykových mutacích rozdělených do šesti základních kategorií. „Informace jsou vybírány na základě rozhodnutí vedoucího odboru a administrátora webu. Částečně také čerpají obsah z datového skladu Libereckého kraje, který aktivně spoluvytváříme,“ dodal David Pastva.

Dle vedoucího odboru cestovního ruchu se krajské město v on-line prostředí prezentuje v rámci možností dostatečně. Tomu přitom napomáhá nejen funkční turistický portál, ale také přítomnost na sociálních sítích, kdy Liberec má vlastní stránky jak na Facebooku (www.facebook.com/visitliberec), tak na Instagramu (www.instagram.com/visitliberec). Jisté rezervy však David Pastva vnímá ve vztahu k obsahu na jiných webech a obecně kanálech mimo jejich vlastní správu (včetně partnerských turistických portálů, Wikipedie apod.). Do budoucna by se proto město chtělo zaměřit na rozšíření vlastního obsahu webu nad rámec dat z datového skladu a posílit informace směrem k profesionálům v cestovním ruchu.

Spolupráce s influencery na sociálních sítích

Plán do konce roku je tedy alespoň pro krajský úřad jasný. V prvé řadě má oddělení cestovního ruchu za úkol zmíněný redesign turistického portálu, upgrade datového skladu, a především účelné nastavení on-line komunikace směrem k turistům jako takové. ­„Naším cílem je, aby turistický portál byl hlavní vlajkovou lodí v očích návštěvníků a uživatelů, když budou hledat tipy na výlety, akce a novinky z našeho regionu,“ uvedla Eva Hornová. Výraznější pozornost poté bude věnována i facebookovému profilu kraje, pro který si oddělení cestovního ruchu stanovilo jako laťku mít do konce roku 5 300 fanoušků. „Ale dle vývoje věříme, že se nám ji podaří nejen dosáhnout, ale i překonat. V rámci projektu jsme vysoutěžili agenturu, která se nám bude nyní o profil čtyři měsíce starat, takže na konci roku budeme vyhodnocovat, co se podařilo, a kde je ještě prostor se zlepšovat,“ vysvětlila vedoucí zmíněného oddělení a dodala: „A také chceme posílit náš instagramový profil. V létě jsme se spojili s Honzou Řeháčkem alias ‚kopernikk‘, který vždy na určitý čas v měsíci převezme správu našeho profilu a prezentuje své fotografie. Plány máme nemalé, ale na druhou stranu uznejte, že na to, že jsme nyní v oddělení pouze dvě, tak to, co se nám doposud podařilo, není vůbec špatné.“

Foto: Shutterstock.com (koláž: C.O.T. media)

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více