Českem povede další EuroVelo trasa podél železné opony

Udržitelný cestovní ruch kolem železné opony byl tématem workshopu, který pořádala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (European Cyclist Federation, ECF) v prosinci v maďarské Šoproni. Sešli se zde zástupci krajů, dotčených regionů i organizací podporujících cestovní ruch ze zemí střední Evropy, kterými železná opona prochází. Pro český tým to byla již druhá schůzka k připravovanému projektu, který může pomoci ekonomicky oživit některé české příhraniční oblasti.

Michael Cramer, iniciátor myšlenky mezinárodní cyklotrasy kolem železné opony Evropská sít mezinárodních dálkových cyklotras, kterou koordinuje Evropská cyklistická federace, nyní čítá dvanáct tras v celkové délce asi 66 000 kilometrů, z toho více než 45 000 kilometrů tras je již vyznačeno. Zájem o cyklistiku vzrůstá a podnikatelé v cestovním ruchu již na cyklisty pohlížejí jinak. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá,“ uvedl na základě statistiky z Německa ini­ciátor myšlenky mezinárodní cyklotrasy kolem železné opony, německý europoslanec Michael Cramer. Také v Čechách se podmínky pro cyklisty neustále zlepšují „Dokládá to i zvyšující se zájem o certifikát Cyklisté vítáni, kterým se letos může prokázat 1 138 českých zařízení,“ říká Petr Kazda z Nadace Partnerství, která je garantem certifikace.

Evropská komise si nechala letos na jaře zpracovat studii o dopadu evropské sítě cyklotras EuroVelo. Jedním ze závěrů bylo doporučení podpořit vytvoření další mezinárodní EuroVelo trasy podél železné opony. Hlavní důvody jsou dva: takzvaný Zelený pás (Green Belt), kterým železná opona prochází, zahrnuje přírodní parky a chráněná území, kde by měl být podporován udržitelný způsob cestovního ruchu, a cykloturistika jím je. Druhým důvodem je možnost ekonomicky oživit ty oblasti, které i po dvaceti letech od pádu železné opony nejsou dostatečně ekonomicky silné. Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise: „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.“

V Česku byla část Stezky železné opony v letech 2003–2005 již vyznačena v rámci projektu Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanského sdružení Oživení. Prohlášení o podpoře Zelené stezky železné opony podepsalo v červnu 2005 čtyřiadvacet starostů z příhraničních obcí (21 z nich z České republiky). Vznikly i internetové stránky greenbelt.oziveni.cz/cz/ . Stezka označovaná v Česku na mapách Iron Curtain Greenway vede jak po českém, tak po německém a rakouském území a několikrát překračuje hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz , jehož nové provedení připravuje.

„Musíme teď shromáždit dostupné informace o stávajících podmínkách, ale i překážkách plánovaného projektu, které za ČR postoupíme Evropské cyklistické federaci,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství. To je jeden z prvních kroků, který bude třeba během dvou- až tříletého přípravného období udělat, teprve poté se dá z Evropské komise očekávat výzva k podpoře ICT. To bude již ke konci stávajícího finančního období, a tak se některé dotčené české regiony o projekt zajímají už teď.

„Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrzuje i národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, který chce počátkem příštího roku svolat pracovní jednání ke značení dálkových cyklotras: „Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům za hranicemi partnery.“ Českou republiku čeká vyznačení EuroVelo tras 4, 7, 9 a trasy 13, která má vést podél železné opony.

Text a foto: Radka Žáková


Užitečné odkazy:

greenbelt.oziveni.cz/cz/ , www.ironcurtaintrail.eu
www.cyklistevitani.cz , www.ecf.com/14_1

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více