Pod názvem České dny se na Daley Plaza v Chicagu celý červen prezentovala Česká republika jako země kultury, hudby, cestování, historie a architektury. Agentura CzechTourism sehrála hlavní úlohu při prezentaci ČR jako atraktivní destinace pro dovolenou a uspořádala odborný seminář s cílem představit naši zemi 60 zástupcům cestovních kanceláří z Chicaga a okolí.
Čtyřdenní festival 27 sesterských měst Chicaga, jehož součástí je i Praha, probíhal první červnový týden na Daley Plaza pod širým nebem. Unikátní série dalších oficiálních, kulturních, společenských, krajanských a propagačních akcí pod záštitou Generálního konzulátu ČR v Chicagu potrvá do konce června. Cílem české účasti je přispět k rozvoji vztahů mezi oběma družebními městy, podpořit spolupráci mezi Českou republikou a Chicagem a propagovat Českou republiku jako atraktivní turistickou destinaci.
CzechTourism se ujal příležitosti prezentovat naši zemi z pohledu turistické nabídky a byl společně s Pražskou informační službou a ČSA součástí jednoho prezentačního stanu, kde byly k dispozici různé propagační materiály. Českou atmosféru dotvořily stánky rodáků podnikajících v Chicagu: česko-slovenské restaurace a prodejce minerálních vod Mattoni.
|
V rámci Českého dne, který proběhl 5. června, se představili čeští hudebníci, zpěváci a cimbálová muzika. Kolemjdoucí přilákalo jazzové trio Roberta Balzara a vystoupení Davida Kollera a jeho skupiny. Na závěr si získalo pozornost vystoupení gymnastů všech věkových kategorií Amerického Sokola. V průběhu programu přivítala hosty ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism v New Yorku Michaela Pálková-Claudino a pozvala je do českého stánku a do ČR. Konec úterního dne patřil odborníkům z oblasti cestovního ruchu. Téměř 60 zástupců cestovních kanceláří vyslechlo turisticky zaměřenou prezentaci České republiky prokládané nabídkou Prahy z úst ředitelky Michaely Pálkové-Claudino.
|
Návštěvníky českého stánku byli Američané, kteří buď v ČR nikdy nebyli, nebo navštívili Prahu, Český Krumlov či Kutnou Horu a rádi by se podívali i do jiných měst či regionů. Další skupinou návštěvníků byli Američané hovořící částečně česky. Jejich předkové v ČR žili a rodný jazyk učili své potomky. Poslední skupinou byli Češi, kteří do USA emigrovali. Starší generace měla velký zájem o spoty prezentující život a tradice obyvatel českých regionů, které byly promítány na plazmové obrazovce. Připomínaly jim dny dětství prožité v ČR a rozhovory s nimi byly plné sentimentu a vzpomínek. Mnoho z nich vyprávělo o svých rodných městech a touze zjistit, kde a jak žijí jejich rodiny. Dá se říci, že je to fenomén posledních let, na který se specializuje několik cestovních kanceláří.
|
Po celé čtyři dny si návštěvníci stánku velmi důkladně prohlíželi prospekty o významných a zajímavých místech v ČR a nemenší zájem projevovali o mapy. Velmi častými otázkami byla víza a přímá letecká spojení. Naopak výjimku tvořily otázky na dovolenou v horách a klidná místa, kde nepotkají mnoho turistů. Pokud do ČR zavítají, zajímají se o architekturu, kulturu, klasickou hudbu, folklorní festivaly a cykloturistiku, díky níž poznají i místa, která by běžně nenavštívili. Američané jsou nadšeni českými historickými objekty, především vyhledávají hrady a zámky, které ve své zemi nenaleznou. Z tohoto důvodu je pro ně Česká republika také romantickou destinací vhodnou pro pořádání svatebních obřadů a svatebních cest.
Stánek navštívilo také několik zástupců americké židovské klientely, která patří mezi časté návštěvníky ČR: jezdí k nám rádi a opakovaně.
Američané jsou typičtí permanentním hledáním něčeho nového a podléhají módě v cestování. Trendem poslední doby jsou pro ně dovolené na lodích, kde plně využívají připravených bohatých programů pro děti i dospělé.
Velký význam ve volbě destinace pro dovolenou přikládají filmům a seriálům natočeným v té které zemi. Po stopách celebrit se pak vydávají např. i do ČR, aby poznali místa z filmu Triple X a Last holiday. Roste zájem o nabídky exkluzivních zážitků, ať už soukromé prohlídky hradů a zámků, soukromé koncerty a návštěvy zákulisí koncertních síní a divadel, nebo návštěvy uměleckých studií. Atraktivní jsou tedy aktivity, ke kterým nemá běžný turista přístup.
Nevýhodou pro cestování je krátká dovolená: ročně mají Američané k dispozici pouze 14 dnů. Výjezdový cestovní ruch je velmi nízký a téměř 95 % obyvatelstva cestuje v rámci USA. Pokud cestují do Evropy, volí ve většině případů prodloužené víkendy a snaží se koncentrovat množství zážitků do minimální doby. Americký turista je extrémně náročný na množství a kvalitu informací o destinaci. Kompletní informace očekává od různých organizací. Velmi často kontaktuje zahraniční zastoupení CzechTourism v New Yorku a cestovní kanceláře a jako informační zdroj využívá internet.
Karin Šeligová, CzechTourism
www.czechtourism.cz