Bez legální imigrace zůstane pohostinství v krizi

Pohostinství prožívá největší nedostatek zaměstnanců za posledních 30 let. Prohlubuje se mezera v dovednostech, klesají počty vysokoškoláků, středoškoláků i vyučených právě v oboru stravování a všeobecně kvalifikovaných tuzemských zaměstnanců.

U všech svých evropských klientů zaznamenávám rostoucí nedostatek lidí a jako nejvýraznější vnímám Českou republiku a Británii. Obavy z Brexitu s přirozeným a dlouhodobým nedostatkem lidí v Británii ale na rozdíl od české varianty mají řešení. Když jsem před 25 lety pracoval pro jeden zahraniční řetězec, práce mě přivedla do londýnského hotelu. V týmu Front Office nás bylo 12 z 11 zemí, jediná rodilá Angličanka s britským pasem byla finanční ředitelka.

Nedokázal jsem si představit, že by se totéž stalo u nás, protože jsou kraje, kde se nikdo nepozastaví nad barevností týmů a jsou zase takové, kde ani lempla nenahradí cizákem. Včera jsem přiletěl z Londýna, z hotelu, kde na recepci byla slečna z Estonska, druhá recepční byla z Polska a vedoucí recepce Slovinec. Údržbář byl Chorvat, který se narodil v Německu a pravidelně docházel otevírat můj porouchaný sejf, a tudíž jsme se dali do řeči. Pokojská, ta byla z Rumunska. Všichni měli dvě věci společné. Byli legálními zaměstnanci hotelu, nikoho „nepásla“ žádná agentura a všichni brali platy, za které by Britové zřejmě pracovat nechtěli. Z rozhovorů s nimi vyplývalo, že je tady ještě jeden, třetí společný aspekt. Po nějakém čase si najdou lepší práci a jejich místo nahradí někdo se stejnými požadavky. Za dva dny pojedu do hotelu u nás, kde jsou zaměstnanci samí Češi. V kuchyni chybí dva kuchaři, takže šéfkuchař a jeho zástupce vaří každý na jedné směně s pomocnou silou, původně přijatou na snídaně. Obsluha se staví tak, aby v každé směně byl jeden ze dvou vyučených, zbytek doplňují brigádnice a studenti na praxi, jejichž docházka nesvědčí o tom, že by byli zrovna prací posedlí. To celé řídí dva provozní, na které každý nadává a vzpomíná na ty dva, kteří už odešli a také nebyli bůhvíco. Brigádník (důchodce) noční recepční bude chtít končit, a tak ředitelka ráno propluje recepcí rychlostí zvuku, aby se jí nestačil zmínit o výpovědi a jelikož je to slušný pán, zase jí měsíc počká. Agenturní pokojské jsou frustrované a vyčerpané, pro hotel nepředstavují už žádnou úsporu, natož přidanou hodnotu. Agenturní obsluhu už angažovat přestali, protože kvalitativně byla horší, než studenti učňovské školy. Něco vám to připomíná?

Představte si

rodinný hotel řízený majitelem, jeho manželka občas slouží na recepci a stará se o prodejní kanály, šéfkuchař jezdí s majitelem nakoupit a pokaždé postaví takový lístek, že v restauraci, kde ve špičkách pracuje jako vrchní syn majitele a dvě servírky na směnu, si musíte udělat rezervaci. Paní na snídaně úžasně peče, takže když odchází v poledne domů, odnese do ředitelny pokaždé talíř se vzorky, o které se se mnou, když občas přijedu, dělí majitel. Když skončí snídaně, všichni se seběhnou u poloprázdných bufetových stolů. Tady si udělají denní poradu spojenou se snídaní, která má pevný řád, kontrolu úkolů, harmonogram příštích úkolů a každý na ni chodí připraven a s návrhy. Pokojská udělá balíček pro svou kolegyni, která na snídani nemohla, protože uklízí příjezdové pokoje. Jejich porada připomíná snídani velké rodiny, která ale trvá jen 15 minut. Hotel je ve středně velkém městě, má víc než 50 pokojů. Ostatní hotely a restaurace zoufale hledají personál, ale tady je situace stabilní. Každý ví, kde je jeho místo, jaká jsou očekávání, zná svůj přínos k zisku, podíly za up-selling, hodnocení na review serverech. Pro každou činnost každého zaměstnance je definován a srozumitelně popsán jednoduchý postup i výsledek. Majitel a šéfkuchař dávají každému zpětnou vazbu a každý člen týmu ví, že se s ním počítá. Napadlo vás, čím to je, že z tohoto hotelu moc personálu neodchází?

Anebo si představte,

že chybějící personál na svá místa obsadíte novými zaměstnanci, kteří se rychle zapracují, protože máte vychytané a popsané postupy ve všech střediscích, ovládáte management a vedení jako ve výše popsaném hotelu. Za pár stovek vám to přeložili do ukrajinštiny, bulharštiny a angličtiny, popřípadě jiných jazyků. Díky vládnímu imigračnímu programu se každý rok aktualizují kvóty pro různé profese a vzdělání, takže je dostatek vysokoškoláků, středoškoláků i vyučených lidí s praxí a vy jste už dávno přišli na to, že sdílení zkušeností z oboru je právě nejefektivnější na mezinárodní úrovni. Šéfkuchař si vychovává nástupce. Platíte sice navíc učitele češtiny, ale máte vlastní motivované zaměstnance, někteří z nich mají i rodiny, které přišly v rámci programu s nimi.

A teď se probuďte

Žádný takový vládní program neexistuje. Můžete si pouze najít agenturu, která balancuje na hraně zákona a dodá vám různě frustrované a přetěžované pracovní síly, které z těch peněz, které zaplatíte, musí velkou část odevzdat různým šéfíkům, kteří je dodávají, možná i politikům, kteří to umožňují, přičemž nedostatek personálu a zoufalost vaše i těch lidí jsou jejich jedinou příležitostí a tržní výhodou. I když to možná na první pohled tak nevypadá, i u těchto agenturních zaměstnanců mzdové nároky časem porostou spolu s dalšími náklady a nic na tom nezmění fakt, že ti zaměstnanci musejí každé tři měsíce vycestovat zpět domů, aby se pak zase vrátili.

Cesta, po které jdeme, není dlouhodobě udržitelná. Pokud jste členem nějakého profesního sdružení asociace či komory, iniciujte změnu nebo o tom napište svému poslanci.

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více