Anketa: Poptávka českých turistů a aktuální trendy v aktivní dovolené

Lidé po celém světě se v posledních několika letech začali mnohem intenzivněji zajímat o své zdraví. A stejně jako roste zájem o různé formy cvičení či sportovních aktivit a celkově zdravý životní styl, multiplikuje se i poptávka po aktivní či sportovně laděné dovolené. Lze tento trend pozorovat i u českých zákazníků? A co je pro ně při výběru aktivní dovolené nejdůležitější? Na to jsme se zeptali zástupců tuzemských cestovních kanceláří, které se na zajišťování aktivních pobytů zaměřují…
 

  1. Zaznamenali jste nějaké aktuální trendy, které ovlivňují poptávku českých turistů toužících po aktivní či sportovně zaměřené dovolené?
     
  2. Dokážete říct, jací jsou vaši typičtí zákazníci? Jsou ochotni si spíše připlatit, nebo je pro ně při výběru dovolené rozhodující co možná nejnižší cena?

 

 Jan Papež Jan Papež, CK Marco Polo

  1. Zaznamenali jsme mnohem větší důraz na aktivní dovolenou. I u klasických poznávacích zájezdů zařazujeme aktivní dny – pěší túry, kola, rafting apod. U sportovně založených zájezdů pozorujeme trend silnějšího důrazu na adrenalin. Hranice dovedností a schopností klientů se rok od roku posouvají, a to nezávisle na jejich věku. V našich tradičních destinacích – Jižní Afrika, Peru, Myanma, Thajsko – je to i o hledání nových míst, kde zatím nepůsobí masová turistika.
  2. Jsme kancelář orientovaná na servis a na maximální využití času během dovolené. To znamená, že cena musí odpovídat kvalitě nabízených služeb, ale hledání nejnižší ceny na úkor obsahu a kvality se nás naštěstí moc netýká. Našimi typickými zákazníky jsou lidé, kteří hledají silný zážitek, hodně informací o historii a kultuře a jedinečná místa, kam se nehrnou masy turistů.

 

 Jan Bezděk Jan Bezděk, CK NEV-DAMA

  1. Počet klientů, kteří chtějí svou dovolenou trávit aktivně, rok od roku roste. Češi vyrážejí na dovolenou víckrát do roka, proto kombinují různé pobyty. Často také klasickou letní dovolenou u moře spojí například i s několika dny na horách, kde jsou pro sport a aktivní pojetí dovolené ideální podmínky.
  2. Každý klient se pochopitelně při výběru dovolené řídí odlišnými kritérii. Obecně ale můžeme říci, že lidé, kteří chtějí na dovolené sportovat, vyhledávají lokality, které jsou pro jejich oblíbenou činnost ideální. To je pro ně často důležitější parametr než samotná cena.

 

 Petr Novotný Petr Novotný, CK ADVENTURA

  1. Aktuálním trendům se musíme v naší nabídce přizpůsobovat doslova neustále, předvídat, hledat a zkoušet. Jedním z nepřehlédnutelných trendů je chuť navštěvovat stále nové a nové destinace. Dalším trendem je pak využívání a používání chytrých telefonů, a to jak v plánování a orientaci v přírodě i ve městech, tak používání neustále rozšiřující se rodiny různých informačních aplikací.
  2. V této otázce se nabízejí dvě v podstatě protikladné odpovědi, ale obě jsou reprezentativním odrazem přání budoucích klientů. Pokud zákazník z naší nabídky vnímá velký podíl přidané hodnoty, čímž může být například originalita, špičkový informační servis, zkušenosti, reference, není pro něj cena jednoznačným vodítkem a vsadí raději na dobrou pověst, jistotu a kvalitu. To ale neznamená, že cena musí být za každou cenu nepřiměřeně vysoká. Takto si vybírá náš typický zákazník. Pokud ale hledá za každou cenu co nejnižší cenovou hladinu, spokojí se v podstatě se sdílenou dopravou a s minimem služeb. O takové zákazníky ale příliš nestojíme.

 

 Martin Janda Martin Janda, Vodácké a turistické centrum HONZA

  1. I když neustále snižujeme náročnost a zvyšujeme komfort našich zájezdů, stále jsou pro řadu lidí náročné. Za těch dvacet let, co se vodácké turistice věnujeme, se zkrátily trasy, které jezdíme, na poloviční vzdálenost. Zároveň jsou lodě a vybavení stále kvalitnější, což občas vede k přeceňování vlastních schopností. Lidi se více spoléhají na vybavení než na vlastní schopnosti. Zvyšuje se i pohodlnost a snižuje ochota k překonávání obtíží při pobytu v přírodě.
  2. Stále je dost lidí, kteří mají peníze a postavení a chtějí při aktivním pobytu relaxovat, nechtějí nic sami organizovat a řešit – pro ty peníze nehrají roli. Zvětšuje se ale také skupina lidí, kteří si s ohledem na potřebu jak samostatnosti, tak i úspor, objednávají dílčí, kratší nebo levnější služby. Jsou tam dva aspekty – úspory a čím dál tím méně času na tzv. druhou dovolenou. Například před deseti lety se na tuzemský letní vodácký výlet jez­dilo na 7–8 dní. Dnes jsou to pouze 3–4 dny.

 

 Dan Wolf Dan Wolf, CK Peřej tours

  1. Naši klienti v posledních letech preferují všeobecně vyšší standard služeb. Nejvíc to zaznamenáváme u ubytování, a to jak v kempech, tak i penzionech a hotelech. Dále se více zajímají o kvalitu sportovního vybavení nutného k pobytu na vodě a kvalifikovanost sportovních instruktorů. Trend vidíme i ve zkracování zájezdů na objednávku, kdy klienti touží po intenzivnějším programu za kratší časový úsek.
  2. Naše portfolio klientů jde napříč generacemi a je opravdu pestré. Samozřejmě je část klientů, pro které je cena vždy rozhodujícím aspektem, ale všeobecně se dá říct, že klienti si nyní rádi připlatí za lepší službu. Také přibývá klientů, pro které není sportovní dovolená tou hlavní, ale volí ji jako svoji druhou dovolenou.

 

 Michaela Vaňková Michaela Vaňková, CK AGL travel

  1. V letošním roce vzrostl zájem klien­tů o poznávací zájezdy. Do míst netradičních, kam se zatím hromadně nejezdí, ale také právě na sportovně zaměřenou pobytovou dovolenou s turistickými výlety a cvičením. Naši turisté jsou dost zcestovalí, chtějí poznat i něco jiného a touží po aktivním odpočinku jako protipólu svých zaměstnání.
  2. Naše klienty bych rozdělila do dvou skupin. První skupina sleduje vývoj cen a hledá nejlevnější dovolenou, ať již koupenou jako first, nebo last minute a je jim víceméně jedno, kam pojedou. Bohužel za minimální cenu čekají maximální služby, což se logicky vylučuje a vybraná dovolená pak nemusí splnit jejich očekávání. Druhá skupina klientů již poznala „kus světa“, nelitují peněz a jsou ochotni si připlatit za kvalitní služby a dobře umístěný hotel u pobytových zájezdů. Nebo si vyberou poznávací zájezd včetně kompletního servisu. Narůstá také skupina klientů, která nakupuje first minute zájezdy z důvodu většího výběru a cena u nich hraje až druhou roli.
      

Anketu připravila: 

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více