Hotely jsou v každé zemi vedle památkových objektů, přírodních krás, potenciálu pro kongresovou či veletržní turistiku základním kamenem cestovního ruchu. Bez hotelových služeb různých kategorií by těžko existoval cestovní ruch, tak jak jej dnes známe. Současně je prosperita hotelů velmi citlivým barometrem na vlivy oslabující či posilující cestovní ruch jako takový. Je tedy pochopitelné, že ředitelé, obchodní a marketingoví pracovníci všech hotelů mají neustále mnoho práce a jejich zaměstnavatelé od nich vyžadují nejen maximální pracovní nasazení, ale také značnou dávku kreativity založenou na znalostech problematiky cestovní ruchu v celkovém kontextu. Je to pochopitelné, neboť hotel a tím i jeho zaměstnanci jsou svými platy i pracovními místy závislí na tom, zda hotel má klientelu či nikoliv. To samé se už bohužel nedá říci o státních úřednících odpovědných za cestovní ruch. Ti mají své pracovní místo i výši svého platu stejnou, ať v České republice jsou či nejsou turisté.
Proto jsme v tomto vydání věnovali více prostoru právě obchodní práci hotelů a nabídkám jejich služeb. Nezabýváme se cenovou politikou, to by bylo na samostatný a velmi složitý materiál. V anketě, která prolíná celou hotelovou rubriku, odpovídají zástupci top managementů jednotlivých hotelů a jedné cestovní kanceláře na následující otázky:
1) Jak jste připraveni na rok 2003? Co zajímavého je v nabídce vašich služeb?
2) Jak odhadujete vývoj v cestovním ruchu v nadcházejícím roce?
JUDr. Jan Filip,
Holiday Inn Prague Congress Centre
1) Rok 2002 byl určitou zkouškou pro celý cestovní ruch v ČR nevyjímaje hotelnictví a cestovní průmysl. Po pomalém odeznívání celosvětového vlivu tragédie 11. září 2001, přišel očekávaný 1. leden 2002 a s tím přechod 250 mil. Evropanů na EURO. I tento přechod přinesl určité změny v celoevropském a celosvětovém pojetí cestovního ruchu a též hotelnictví a restauratérství, neboť zmíněná změna s sebou přivedla i v obecné rovině zvýšení nákladů v širokém měřítku ekonomiky. Z pohledu České republiky byly poslední zkouškou, jistě ne pouze národního (lokálního) rozměru, srpnové povodně.
Tento můj chronologický stručný výčet zmiňuji pouze jako doklad, čím vším cestovní ruch, hotelnictví a restauratérství muselo v naší republice projít, na co se muselo velmi rychle adaptovat a z čeho vycházíme do roku 2003 a let následujících. Hotel Holiday Inn PCC byl 12. dubna 2002 již druhým rokem v provozu. Lze konstatovat, že si již získal své postavení v rámci povědomí poskytování kvalitních služeb v souladu s mezinárodním standardem Six Continents. Pro naše klienty připravujeme mnoho nových nabídek – balíčků, věrnostních programů, otevíráme galerii moderního umění s pravidelnými vernisážemi v 3 měsíčních cyklech. Poskytujeme plnohodnotné služby s vysokým standardem bezpečnosti, pohodlí pro klienta – např. parkování, dopravní dostupnost, lokalita hotelu. Souběžně rozvíjíme dále naše gastronomické služby. Našimi klienty je velmi oceňován systém Take away catering. Bezpečnost a kvalita gastronomie pro nás není pouhý slogan.
2) Již v předešlé otázce jsem velmi stručně zmínil, co vše ovlivňovalo a ovlivňuje naše služby. Nicméně jsem optimistou a předpokládám, že cestovní ruch, hotelnictví a restauratérství ČR bude i v novém roce velmi flexibilně reagovat a velmi intenzivně oslovovat všechny naše potenciální klienty tak, aby pro ně Česká republika byla destinací bezpečnou, lákavou a pohostinnou.
Ing. Pavel Hlinka,
Hotel InterContinental Praha
1) Po zasažení hotelu povodněmi jsme kompletně obnovili technické vybavení hotelu. Nucenou přestávku jsem využili k renovaci a změnám interiéru hotelové haly a Duke’s Bar & Cafe. Vedle uvedených změn jsme výrazně rozšířili nabídku našich služeb v rámci projektu společnosti InterContinental Hotels & Resorts nazvaného „Reshaping“. Od data znovuotevření hotelu 4. listopadu 2002 mají naši hosté nově k dispozici 24 hodin denně posilovnu, služby Business Centra a prádelny.
V rámci uvedeného projektu budou také v platnosti tzv. ICONS“. Jedná se o služby zpříjemňující pobyt našich hostů a výrazně odlišující InterContinental Praha od svých konkurentů. ICONS jsou čtyři, In an Instant“ – zajištující příjezd a odjezd hostů bez zbytečných prodlení. Součástí je zavedení jediného servisního tlačítka na telefonu v hotelových pokojích, kdy po zmáčknutí zajistí operátorka splnění jakéhokoliv požadavku hosta a jeho předání na příslušné oddělení hotelu. Global Connection“ – jedná se o kombinaci toho nejlepšího v oblasti digitálního televizního vysíláni, digitálního přístupu k filmům a vysokorychlostního připojení na internet. Přístup k této technologii bude umístěn v každém pokoji. Další ICONS“ – Around the Clock“ a Little Things“ jsou orientovány a připraveny tak, že mohou bez nadsázky být splněna přání hosta ještě před tím, než jsou vyslovena. Mimo výše uvedeného rozšíření služeb si dovoluji připomenout kompletní obnovu interiérů všech 372 pokojů, která byla dokončena v dubnu letošního roku. Další součástí nabídky pro zimu 02-03 a pro prvních 8 měsíců 2003 jsou speciální cenové nabídky a tzv. package pro individuální, kongresovou a corporate klientelu.
2) Věříme, ze intenzita cestovního ruchu se bude postupně zvyšovat, i když neočekáváme výrazný nárůst ve srovnání s obdobím leden – srpen 2002. Vše záleží na celosvětové politické a bezpečnostní situaci a také na vývoji a stavu silných světových ekonomik. Všechny tyto faktory bezesporu ovlivňují zájem o cestovní ruch a turistiku.
Ludmila Koutská, Top Hotel Praha
1) Cestovnímu ruchu byly v poslední době zasazeny tři těžké rány. 11. září 2001 – kdy byly Spojené státy americké šokovány brutálností a krutostí teroristických útoků. Po této katastrofě byl celý svět ochromen, lidé se báli cestovat, což mělo za následek dlouhodobé snížení přílivu turistů i do naší republiky. Neustálé posilování české koruny vůči Euro mělo za následek markantní snížení zisků pro všechny hoteliéry.
Třetí největší ránu nám zasadila sama příroda. Ohromné vlny povodní zapříčinily nejen obrovské materiální škody, ale především rapidní úbytek turistů, a to nejen bezprostředně po povodních. Tato situace i nadále trvá a bohužel tomu pomohly i nepravdivé a mnohdy velmi zveličované informace ze strany našeho MZV a českých ambasád v zahraničí.
Tyto tři aspekty velice negativně ovlivnily turistický ruch v naší zemi. Před námi stojí období mimo sezony, což bude pro nás pro všechny tvrdý oříšek. Kvůli snížené poptávce se potýkáme i s otázkou cen. Hoteliéři jsou tlačeni do velmi nízkých cen a tato tendence přetrvává bohužel i při zajišťování klientely na příští rok. Světlým bodem je dle mého názoru summit NATO. Toto zasedání by mohlo pozitivně ovlivnit další vývoj cestovního ruchu, v což všichni pevně doufáme.
2) I přes nepříliš pozitivní vývoj cestovního ruchu připravujeme i pro nadcházející sezonu několik zajímavých novinek. Dojde k obohacení našeho tak širokého spektra služeb. Pro milovníky sportu přibudou ke stávajícím tenisovým halám, bowlingu, fitness centru, stolního tenisu a cvičení aerobiku ještě squashové kurty. K možnostem jak relaxovat ve volných chvílích jsme připravili jednu velice oblíbenou záležitost a tou jsou římské lázně.
A proč právě tato rozšíření? Vzhledem k celkovému zvýšení standardu služeb v našem hotelu, spolu s ideálními možnostmi pro pořádání kongresů a konferencí a díky velké kapacitě a variabilitě sálů jsme zaznamenali rapidní navýšení náročné kongresové a obchodní klientely. A po náročném pracovním dni musí mít každý host podle svého gusta možnost výběru, čím si zpříjemnit volné chvíle. Ať už v relaxačním centru, sportem, procházkou a posezením v japonské zahradě, či dobrým jídlem.
K celkovému vnímání hotelu přispěje i nová fasáda spolu s výměnou oken na zbývajících objektech. Ale i tento výčet všech uvedených novinek není konečný.
Tu tzv. třešničku na dortu si zatím nechám přece jen pro sebe. Přijďte se podívat a sami uvidíte.
Rudolf Lauko, Hotel Na Ostrově, Beroun
1) Pro rok 2003 nepřipravujeme výrazné změny oproti letošnímu roku. Naše marketingová strategie se osvědčila a zůstává stejná – propagace našeho hotelu na významných veletrzích cestovního ruchu, dobře připravená internetová prezentace, pokračující spolupráce s našimi již stálými partnery z řad cestovních kanceláří v České republice i v zahraničí, rozšiřování nabídky pro kongresovou turistiku. Na rok 2003 se nám podařilo rozšířit naši dosavadní skupinovou klientelu z Německa, Nizozemí, Belgie, Anglie a Hong-Kongu i o turisty z Francie, za což jsme velice rádi a těšíme se na nové hosty. Samozřejmostí, se kterou budeme vstupovat do další sezony, je neustálá maximalizace kvality služeb a s tím související spokojenost hostů. Po celých sedm let existence hotelu bylo snahou managementu zvyšovat kvalitu služeb modernizací stávajícího zařízení, rozšiřováním nabízených služeb.
Letos paradoxně tato rozhodnutí ovlivnily povodně. Za obrovského úsilí všech zaměstnanců společnosti byl hotel v neuvěřitelně krátké době uveden opět do provozu. A tak k nově vybudovaným podzemním garážím přibylo např. zcela nové moderní počítačové vybavení recepce a hotelové restaurace, těsně před uvedením do provozu je telefonní ústředna s nejvyspělejšími parametry. Opět se vracející turisté jistě ocení nový zátěžový koberec a taneční parket v restauraci a mnoho dalších úprav, kterými hotel po povodni prošel.
2) Letošní, trochu pokažená sezona pomalu končí. Počet přijíždějících turistů již opět roste a zdá se, že vše se vrací do starých kolejí“. Podle zájmu obchodních partnerů o náš hotel a podle již uzavřených smluv na příští rok věříme, že nadcházející sezona bude pro nás opět příznivá.
Ing. Jan Roháč, Hotel Jana, Přerov
1) Náš hotel se i v příštím roce bude převážně orientovat na kongresovou a incentivní turistiku. Pro rok 2003 připravujeme obchodní nabídky pro tento segment trhu formou balíčků služeb cenově zvýhodňujících kompletní služby a méně vytěžované termíny. Jsme připraveni i na realizaci doplňkových služeb kongresové a incentivní turistiky, jako je např. catering v historických objektech, degustace vín a netradiční sportovní aktivity. Ke zvýšení kvality našich produktů zvažujeme zavedení managementu jakosti ISO 9000.
2) Pro rok 2003 předpokládám pozvolný růst domácího cestovního ruchu. V incomingu bude záležet na dalším vývoji síly koruny a snad i na úspěšném vývoji situace kolem vstupu naší republiky do Evropské unie.
Jo Gowie, Corinthia Towers Hotel, Praha
1) Letošní rok byl náročný, na rok 2003 se však již těšíme, už proto, že se bude schylovat k toužebně očekávanému přijetí České republiky do EU. Budeme pokračovat v budování mezinárodního povědomí o naší značce a v posilování našich mezinárodních vztahů se zákazníky, zejména poskytováním skvělých služeb, kvalitou a nefalšovanou pohostinností. Našimi hlavními cíli jsou přizpůsobivost a naplňování očekávání našich zákazníků.
Všichni zaměstnanci hotelu Corinthia Towers mají zkušenosti ze zahraničí a jsou cíleně vedeni k tomu, aby byli schopni vyjít vstříc všem požadavkům našich hostů. K maximální spokojenosti zákazníků samozřejmě slouží všech 550 luxusních pokojů, velké a snadno přizpůsobitelné kongresové centrum s kapacitou až 1 400 delegátů, několik specializovaných restaurací, stejně jako nejmodernější Health and Fitness Club. Unikátní poloha naproti Kongresovému centru Praha činí náš hotel ideálním ubytovacím zařízením pro delegáty. Hotel byl kompletně zrekonstruován nákladem 30 mil. USD, aby plně vyhovoval filozofii Corinthia Hotels spočívající v poskytování nejkvalitnějších služeb a zařízení.
2) V oblasti vlastní propagace má před sebou Praha ještě dlouhou cestu, na které by se měla představit jak obchodní klientele, tak běžným turistům. Nadcházející vstup ČR do EU stejně jako klíčové události typu summitu NATO nebo zasedání MMF a Světové banky v roce 2000 mohou a budou napomáhat k zviditelňování Prahy jako jednoho z klíčových hráčů na mapě. Otevření lokálních i mezinárodních hotelů podpoří celkové marketingové úsilí pražských hotelů. Praha a Česká republika stále mají mnoho potenciálních cílových trhů. Jsme si jisti, že spojením úsilí všech zainteresovaných hotelů i úřadů lze dosáhnout značného přílivu návštěvníků do města.
Roman Vacho,
Grandhotel Pupp, Karlovy Vary
1) Snažíme se být připraveni co možná nejlépe. V roce 2003 se chystáme rozšířit a ještě více zkvalitnit nabídku našich služeb, a to především pro individuální klienty. Již v závěru letošního roku jsme připravili novou nabídku wellness, beauty a relax produktů, dále plánujeme určité pozitivní změny v oblasti dlouhodobých lázeňských pobytů. Velmi zajímavé novinky jsme připravili pro firemní klientelu, a to jak pro individuální obchodní cestující v programu „Pupp Corporate Club“, tak i pro oblast meetingů a konferencí. Určité inovace plánujeme i v oblasti technologie prodeje, aby cesta našich zákazníků do našeho hotelu byla ještě jednodušší a snazší. Plně se věnujeme prohloubení účinnosti prodeje prostřednictvím internetu. www.pupp.cz
2) Po zkušenostech z letošního roku, který nám všem ukázal, jak je oblast cestovního ruchu nesmírně citlivá na celou řadu někdy i nepředpokládaných vlivů, jsme poněkud zdrženliví v přílišném optimismu. Jinak se přikláníme k názoru mezinárodních sdružení a organizací, že v roce 2003 by mělo docházet k postupnému navrácení cestovatelské důvěry a chuti cestovat. Nicméně je zde velká řada otazníků, jako např. konflikt v Iráku či celosvětový ekonomický vývoj, které mohou tyto mírně pozitivní prognózy razantně změnit. Navrácení do situace, ve které byl cestovní ruch a hotelnictví před zářijovými útoky v USA, se očekává až začátkem roku 2004 a my bohužel nemáme žádné až tak pozitivní signály, že by to mělo být dříve.
Eva Tučková, hotely společnosti NAVATYP (Hotel Windsor, Hotel Zátiší, Penzion Miluška, Hotel Adélka, Hotel Gold)
1) Nedá se říci, že bychom se na každý nadcházející rok, a tudíž ani na rok 2003 nějak speciálně připravovali. Chápeme naši práci jako permanentní službu zákazníkovi – klientovi, který se u nás ubytuje, potřebuje si oddychnout, vypnout a načerpat novou energii. To nás zavazuje a snažíme se odvést maximum, ať se jedná o hosta, který u nás provede rezervaci v listopadu nebo v době nejvyšší sezony. Troufám si tvrdit, že to naši hosté chápou, a to, že se k nám stále častěji vrací zpět, dává mně, hotelovému managementu i ostatnímu personálu motivaci a chuť do práce.
Tak jako předešlé roky, přichystali jsme pro naše hotelové hosty a potažmo i pro ostatní návštěvníky nejnavštěvovanějšího horského střediska v Krkonoších i tentokrát příjemné překvapení. Chtěli jsme reagovat na zvýšenou poptávku po jiných sportovně zábavných aktivitách návštěvníků města, vyvarovat se jejich odlivu v případě nepřízně počasí a v neposlední řadě i dostát proklamované prestiže našeho hotelového řetězce. Nabízené služby, respektive nabídku v rámci nadstandardního vybavení hotelů jsme tentokrát rozšířili o nové bowlingové centrum v hotelu Windsor ve Špindlerově Mlýně. Přiměl nás k tomu nemalý úspěch z let minulých na hotelu Zátiší. Kapacitu tohoto centra jsme však navýšili na čtyři dráhy, neboť se domníváme, že se v tomto případě jedná o hotel v samotném centru města, a je zde tudíž předpoklad zvýšené poptávky po této sportovní aktivitě.
I pro milovníky jazzových koncertů, kterými se naše hotely staly tak známými, máme také potěšující informaci. Rádi bychom navázali na velký úspěch, který jsme s pořádáním těchto akcí sklidili a pokračovali v nich i v průběhu zimní sezony v r. 2003. Zájemcům můžeme již nyní prozradit, že vedeme úspěšná jednání s pořadatelskou agenturou, která přední jazzové a bluesové umělce zastupuje. Podrobnější informace, termíny a jména účinkujících zveřejníme v průběhu podzimu v naší webové prezentaci. A propos – i zde jsme mysleli na to, jak internet hýbe světem. Spousta on-line návštěvníků zaznamenala řadu změn k lepšímu. Internetové stránky www.hoteltyp.com jsou nyní mnohem sofistikovanější s důrazem na jejich neustálou aktualizaci. A tak se můžete například dozvědět, jaké pokrmy jsou pro vás připraveny, již nyní máte možnost zhlédnout nabídku vánočních a silvestrovských menu, sledovat aktuální nabídky a slevy apod.
2) Letošní srpen nám všem ukázal, že jakékoli dlouhodobější odhady se mnohdy můžou v porovnání se skutečností zásadně rozcházet. Spíše než odhady bych proto ráda vyjádřila naději, že nám naši hosté zůstanou věrní a zachovají nám svoji přízeň. Neboť především díky nim jsme se mohli vyprofilovat do pozice společnosti, která je známá tím, že nabízí víc než pouhé ubytování.
Miloš Končický, Hotel Adria Praha
1) Na rok 2003 se připravujeme opravdu mohutně. V zimních měsících dojde k uzavření hotelu Adria a k rekonstrukci pokojů s kompletní výměnou nábytku. V polovině října tohoto roku jsme po celkové přestavbě otevřeli nejstarší plzeňskou restauraci U Pinkasů v Praze na Jungmannově náměstí. Věříme, že nabídka gastronomických služeb poskytovaných touto restaurací bude příjemným překvapením.
2) V případě, že již nevzniknou další světové či naše politické nebo ekonomické konflikty, se bude situace pravděpodobně zlepšovat. Pro hoteliéry vzhledem k množství otevíraných nových kapacit však velmi pomalu. Při vzniku jakéhokoliv vážnějšího problému samozřejmě dojde k dalšímu poklesu v počtu turistů směřujících do České republiky.
Jana Čáslavská, Hotel U Věže, Praha – východ
Cíle pro příští rok jsou jednoznačně zaměřeny na udržení vzestupnosti křivky obsazenosti hotelu a budeme usilovat o co nejvyšší rozšíření okruhu stálé klientely. A co je naším hlavním a nejdůležitějším cílem, to je ještě lepší kvalita poskytovaných hotelových služeb a rozšíření jejich nabídky. Pro příští rok nabízíme širokou škálu balíčků služeb, konferenčních programů a samozřejmě věrnostních bonusů. Zlepšujeme nabídku služeb hotelové restaurace, z těch nejzajímavějších bych chtěla uvést zejména kulinářskou cestománii.
2) Cestovní ruch patří bezesporu k nejperspektivnějším a také nejrychleji se rozvíjejícím odvětvím. Stále větší část volného času věnují lidé právě cestování. Bohužel, přestože lze očekávat kvantitativní vzrůst příjezdové turistiky, kvalita poskytovaných služeb a nedostatečná propagace v souvislosti s tragickými událostmi posledních let může tento růst značně zbrzdit, ne-li přímo zastavit. Naštěstí, a to považuji za velmi pozitivní, se již ustoupilo od názoru, že cestovní ruch se vyvíjí sám a že nepotřebuje pomoc od státu. Domnívám se, že odvětví cestovního ruchu se bude rozvíjet a stane se přínosem do státní ekonomiky, budou-li pro to ze strany státu vytvořeny vhodné podmínky. Ale jsem rozená optimistka a pevně věřím, že se určitý pokles zaznamenaný v současné době zvrátí a pozitivní vývoj ve všech oblastech cestovního ruchu bude pokračovat.
Petr Hlaváč, Hotel Andante, Praha
1) Na příští sezonu se již nyní intenzivně připravujeme. V polovině listopadu zahajujeme první etapu rekonstrukce pokojů. Druhá etapa, při které bude modernizace pokojové části dokončena, nás čeká hned z kraje příštího roku, tedy v lednu. Interiér nových pokojů bude srovnatelný s úrovní čtyřhvězdičkových hotelů, i když hotel zůstává v kategorii tříhvězdičkové. Věříme, že investice do výrazně lepší kvality ubytování a služeb nám přivede nové klienty již v sezoně 2003, a je proto pro nás v tuto chvíli prioritní.
2) Negativní vlivy, které postihly náš obor v minulém a letošním roce, nám i majitelům hotelu způsobily mnoho starostí, především s udržením plánu dalšího rozvoje. Vím ale, že mnoho kolegů bylo a je v ještě horší situaci. Proto chci věřit, že horší roky, než byl tento, nás již nečekají, a pro příští rok očekávám v cestovním ruchu mírné zlepšení situace.
Klára Nýdlová, Parkhotel Richmond, Karlovy Vary
1) V letošním roce jsme zaznamenali zvýšený zájem o relaxační pobyty, které nabízíme, a to i ze strany domácí klientely. Proto jsme se rozhodli jejich stávající nabídku pro příští rok ještě zpestřit.
2) Všichni jsme v uplynulých dvou letech zaznamenali události, které negativně ovlivnily cestovní ruch. Přesto se domnívám, že Karlovy Vary jsou stále pro zahraniční klienty velice přitažlivé a že by počet klientů přijíždějících za léčením mohl i v příštím roce zůstat stejný jako letos, nebo dokonce ještě vyšší.
Tereza Urbánková, Hotel Hilton Prague
1) Na rok 2003 jsme pochopitelně připraveni. A to přesto, že naše kalkulace a plány byly negativně zasaženy povodněmi. Kromě hotelu bychom rádi přispěli k propagaci Prahy a celé ČR s cílem navýšit meetingový a i turistický segment. Potenciální zákazník najde v nabídce Hiltonu mnoho „special offers“ – ať již nabídky platné v celém hotelovém řetězci či „speciální balíčky“, které lze využít pouze v Praze. Hotel Hilton Prague prodělal v roce 2002 mnoho změn, od vybudování nového společenského sálu přes otevření největšího Fitness centra v Praze až po úplnou renovaci Kongresového sálu či 102 pokojů. A další změny se připravují: renovace Lobby Baru, Prezidentského apartmá či VIP klubu. Všechny tyto změny probíhají s cílem zlepšovat služby a uspokojit stále rostoucí potřeby moderního zákazníka.
2) Nutno říci, že povodně a s tím související negativní image, vytvořený zvláště mezinárodními médii, negativně zasáhl do turistického ruchu. Zaznamenali jsme výrazný pokles příjezdu turistů, který předpokládáme, že se vyrovná až na jaře 2003. Kromě toho jsem přesvědčena, že Praze jako destinaci schází účinný centrální marketing, který by tento „poklad v srdci Evropy“ efektivně prodával.

Kateřina Šeráková, Hotel Neruda, Praha
1) Na následující rok 2003 připravujeme zajímavé cenové nabídky v podobě různých packagu. Dále předpokládáme odezvu ze zahraničních obchodních cest a veletrhů, kde navazujeme stále nové a nové kontakty.
2) Odhad vývoje v nadcházejícím roce bych nerada specifikovala již nyní. S ohledem na uplynulé dva roky, kdy světové ale i tuzemské události velmi ovlivnily cestovní ruch, není možné určit, zda nadcházející rok 2003 bude úspěšný pro cestovní ruch ČR.

Bořek Janda, Hotel Esprit, Praha
1) Zaměřujeme se na posílení přátelské atmosféry a oprávněného pocitu bezpečnosti u našich hostů. Hotel Esprit jako hlavní investor spolu s nadačním fondem vybudoval obytnou zónu u hotelu a výrazně tak přispěl ke zlepšení životního prostředí v oblasti. Pro vyšší bezpečnost hostů jsme zavedli program sledování a eliminace legionelly v TUV. V letošním roce jsme obdrželi certifikát řízení jakosti ISO 9001:2000 k provozování hotelových služeb. V příštím roce plánujeme další spolupráci s obcí a připravujeme program otevřeného hotelu.
2) V roce 2003 očekáváme výrazný pokles návštěvnosti ČR, turisté zatím objevili jiné destinace. Pouze pěkné panorama hlavního města, při zanedbaných detailech, malé nabídce služeb, nedostatečné a mylné propagaci a dalších nešvarech, nestačí. Bude stále větší tlak na snižování cen, kterému vyhoví jen ti hoteliéři, kteří si neváží hodnoty vlastních služeb a devalvují práci i nás ostatních.

Zdeněk Fiala,
Best Western Hotel Smaragd, Praha
1) Hotel Smaragd prošel v posledním období celkovou rekonstrukcí, a to jak vnitřní, tak i vnější části. Výrazně se zvýšil estetický vzhled, kvalita bydlení a úroveň gastronomických služeb. Nejen toto, ale především vysoká úroveň poskytovaných služeb přispěly k tomu, že jsme splnili náročná kritéria Best Western Hotels a od července letošního roku jsme se stali plnohodnotným členem tohoto celosvětového řetězce. Vzhledem k tomu, že se velikostí řadíme mezi středně menší hotely, snažíme se klientům nabídnout téměř rodinnou péči tak, aby se u nás cítili jako doma a rádi se k nám vraceli. Klíčem k dosažení úspěchu v příštím roce je nejen udržení vysokého standardu služeb a vyhodnocení každého detailu, ale i zvládnutí nových informačních technologií, které nesmí jít na úkor vlídnosti a ochoty v jednání.
2) Návštěvnost ČR v následujícím roce ovlivní jak subjektivní skutečnosti, které můžeme ovlivnit, tak objektivní, které prostě nastanou bez našeho vlivu. Mezi subjektivní řadím prezentaci ČR ve světě jako země bezpečné, pokrokové, s množstvím historických památek a přírodních krás, s ochotnými a přátelskými lidmi, kteří si váží každého hosta. K objektivním skutečnostem patří teroristické akce, povodně nebo výše kurzu české koruny, který může pobyt hostů v naší zemi znevýhodnit. Předpokládám, že využijeme potenciálu a možností, které máme, a očekávám vyšší návštěvnost ČR v roce 2003 než v roce letošním.
Martin Ykema, Hotel Novotel, Praha
1) zhledem k vnikající spolupráci mezi všemi čtyřmi hotely, které společnost Accor v Praze provozuje, a vysoce modernímu rezervačnímu systému TARS očekáváme zvýšení našeho podílu na trhu. Na druhou stranu však máme jisté obavy z celkového vývoje cen. S přihlédnutím k narůstající kapacitě hotelových pokojů a pouze nepatrnému zvýšení počtu návštěvníku přijíždějících do Prahy, předpokládáme velice silnou konkurenci po většinu roku a musíme být připraveni poskytnout velké cenové slevy.
2) Nedomníváme se, že dojde k velkému zvýšení přílivu turistů ve srovnání s tímto rokem, což je důsledek ekonomické recese a nejistot na západoevropském trhu. Předpokládáme, že tato situace bude trvat do poloviny příštího roku.Jelikož nejsou vynakládány dostatečné prostředky na propagaci Prahy jako cílové destinace a vzhledem k dalšímu posilování české koruny, neočekáváme v roce 2003 znatelný nárůst.

Zdeněk Kratěna, Hotel S.E.N., Senohraby
1) V příštím roce se zaměříme na odkrytí tajemství skrytých přání zákazníků. Připravujeme zážitkovou kuchyni dokonale provedených specialit. Kulinářské recepty jsme převzali po bájných českých kuchařích. Věřím, že skutečné labužníky dokážeme odvést mimo domov, do našich restaurací. Lidský potenciál nám neschází. Hosté na celém světě, v luxusních hotelích, na lodích či v cizokrajných hospůdkách vždy s radostí vítali české kuchařské tovaryše, kuchařské mistry a číšnický personál. Takže: Vítej, kdo si pochutnat přicházíš.
2) Kde mají o hosty upřímný zájem a udělají vše, co je v jejich silách, nemusí se o budoucnost bát. Ti, kteří čekají na nosiče peněz, však zapláčou. Děláme vše pro to, aby heslo Host do domu, Bůh do domu bylo stále naplňováno.

Lubomír Bárta, Hotel Atom, Ostrava
1) Zásadní bude změna vlastníka společnosti. Na jeho rozhodnutí bude záležet, zda přijme navrhovaná řešení modernizace hotelu, která by byla značným přínosem nejen pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2004, ale také zkvalitněním nabídky hotelových služeb v moravskoslezské metropoli. Klienti zaznamenají rozšíření kompletních kongresových služeb o programy na kulturní a sportovní využití volného času.
2) S rozvojem infrastruktury města a s nabídkou dalších možností regionální i kongresové turistiky a výstavnictví očekáváme v roce 2003 postupný mírný nárůst návštěvnosti regionu.
Petr Veselý, Hotel Schwaiger, Praha
1) Ještě se připravujeme. V závěru letošního roku dojde k výměně technologií výroby s cílem vyrábět i chlazenou stravu pro naši vzdálenou provozovnu v kancelářské budově Shiran Tower v Praze 6, poblíž koupaliště Džbán. V samotném hotelu Schwaiger vznikne Café restaurant s nabídkou středomořské provenience a náš vinný sklípek se pochlubí novou filozofií prezentace vína ve spojení s otevřeným ohništěm. Změny zasáhnou i vstupní halu, změní se interiér a recepční vyměníme za hostesku pro produkt lounge servisu. Známá Daisy Garden se po přezimování obleče do svatebního hávu, abychom vyhověli stoupajícímu zájmu o zahradní svatební hostiny. Na jídelním lístku se objeví v létě opět barbecue s mořskými rybami, tentokrát i s originálním nápadem, který ovšem neprozradíme předem.
2) Vlivy geopolitické situace se jistě projeví, nedomnívám se však, že by měly výrazně ohrozit prognózy. Věřím, že Praha dokáže v příštím roce přilákat opět celou strukturu turistiky a že nedávné záplavy nebudou mít delší echo-efekt. Otázkou je průměrná realizovaná cena. O kartelových dohodách se u nás opravdu nedá mluvit! Hotely žijící z corporate klientely se, myslím, nemusí obávat stagnace… ale to už jsme z cestovního ruchu jinde.
Připravili: Eva Frindtová, Petra Moravcová,
Milan Mašík, Lenka Vargová