Analytici: Aerolinky se budou muset proměnit

Letecké společnosti, na které tvrdě doléhají nepříznivé dopady pandemie, se po koronavirové krizi změní

Letecké společnosti, na které tvrdě doléhají nepříznivé dopady pandemie, se po koronavirové krizi změní. Očekávají to analytici, podle nichž aerolinky počítají s vyšší poptávkou po cestách na dovolenou k moři a naopak s poklesem zájmu o cestování byznys třídou na konference a obchodní schůzky. Více se přizpůsobit jiným prioritám cestujících by mohl být způsob, jak se rychleji zotavit z masivních ztrát způsobených pandemií.

„Evropské aerolinky se zaměří na cestování za odpočinkem,“ řekl analytik Adrian Yanoshik ze společnosti Berenberg. „Je to od nich taktická reakce – jdou tam, kam jdou lidi,“ dodal.

Například největší německé aerolinky Lufthansa uvedly, že od roku 2019 do roku 2020 jim počet přepravených cestujících klesl o 75 procent. To jen dokresluje, jakým potížím odvětví letecké dopravy čelí od loňského jara, kdy byla epidemie nového typu koronaviru oficiálně vyhlášena za pandemii.

Přestože v některých evropských zemích pandemie teprve vrcholí, další státy už se chystají omezující opatření uvolnit. Očekává se, že jakmile to bude možné, lidé se budou snažit vyrazit na dovolenou, vzhledem k tomu, že kvůli pandemii jsou nuceni už asi rok zůstávat co nejvíce doma. Zlepšení u obchodních cest ale podle expertů zabere více času.

„Vypravím se na jednodenní výlet z Londýna do New Yorku, abych se tam zúčastnil tříhodinové schůzky? Asi ne, takže budou nějaké dopady na obchodní cesty,“ poznamenal šéf společnosti IHG Hotels & Resorts Keith Barr.

Se změnami v letecké dopravě počítá i šéf letecké společnosti Scandinavian Airlines Rickard Gustafson. Některé budou podle něj docela významné. „Já si myslím, že bude méně obchodních cest, ale více letů na dovolenou. Budeme se muset víc než dosud přizpůsobit sezonním výkyvům,“ dodal.

Nízkonákladové letecké společnosti, jako je Ryanair nebo easyJet, vždy lákaly cestující na to, že si mohou vzít pár dnů volna a odletět za sluncem. Třeba do Řecka, do Španělska nebo do Itálie. Teď by ale to stejné mohly dělat i další aerolinky, včetně Lufthansy či British Airways. Ty se dosud zaměřovaly spíše na klienty, kteří cestují pracovně.

„Obchodní cesty se nad úroveň roku 2019 dostanou do konce tohoto desetiletí,“ předpovídá Stephen Furlong, hlavní analytik společnosti Davy, která se specializuje na správu majetku. Naproti tomu u cest na dovolenou se podle něj dá po odeznění pandemie čekat poměrně rychlé zotavení.

Rozkvět obchodních cest aerolinky donutil vytvořit byznys třídu, nabízet za poplatek sedadla s větším komfortem a poskytovat různé věrnostní programy. To se ale teď patrně změní, jestliže se potvrdí, že bude o takové cesty menší zájem. „Sedadla na palubě se rozmístí jinak,“ domnívá se Furlong a odkazuje na předpokládaný pokles zájmu o obchodní cesty a s tím spojený menší prostor, který bude v letadlech vyhrazen pro byznys třídu. „Prostor v letadlech se zmenší,“ dodal.

Evropské aerolinky spoléhají na takzvané očkovací pasy, od kterých si slibují, že jim letos pomohou rychle se zotavit. O podobě těchto pasů ale zatím není jasno. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) takový záměr prosazuje a už pracuje na digitální platformě, kde si cestující budou moci stáhnout data o svém aktuálním zdravotním stavu a absolvovaných testech, třeba právě na koronavirus.

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Zermatt Bergbahnen AG

Švýcarsko má první autonomní kabinovou lanovku

Při pátrání po zajímavých technologiích v oblasti turismu, které jsou jedním z hlavních zářijových témat, jsme narazili na první autonomní – tedy bezobslužnou – kabinovou lanovku, která od prosince loňského roku funguje v oblasti Zermattu. Vzhledem k tomu, že...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Srpen na Ruzyni: 700 tisíc pasažérů

Letištěm Václava Havla Praha prošlo v srpnu téměř 700 tisíc cestujících, což představuje meziroční nárůst o 102 procent. Nejčastějšími cíli byly tradiční dovolenkové destinace, hlavně Řecko, Itálie a Španělsko. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější bulharský Burgas, kam se...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Letiště Praha letos odbaví 4 miliony lidí a skončí ve ztrátě

Pražské ruzyňské letiště by letos mělo podle odhadů odbavit asi čtyři miliony cestujících a společnost Letiště Praha zřejmě skončí ve ztrátě v řádu stovek milionů korun. Obnovování provozu je zatím pomalejší než u některých srovnatelných letišť v Evropě. Přesto...

Číst více