Aktuální výzkumné otázky v turismu

Ve dnech 24.–27. srpna 2014 se v Plzni uskutečnil 64. ročník konference Mezinárodní asociace vědeckých expertů v turismu (AIEST) s podtitulem „Pokroky ve výzkumu turismu – perspektivy aktérů, institucí a systémů“. Konference AIEST se do České republiky vrátila po třiceti letech, naposledy se konala v roce 1984 v Praze. Zároveň byla plzeňská konference první, kterou AIEST pořádal na území nových členských států po rozšíření Evropské unie v roce 2004.

Záštitu nad konferencí převzala ministryně pro místní rozvoj Mgr. et Mgr. Věra Jourová a partnery dále byly agentura CzechTourism, statutární město Plzeň, statutární město Karlovy Vary, Park Hotel Plzeň a Jiří Pospíšil, člen Evropského parlamentu. Regionálním partnerem konference byla organizace destinačního managementu Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu. Konference byla pořádána organizací Czech Institute for Strategic Studies on Tourism, jmenovitě doc. Ing. Monikou Palatkovou, Ph.D., a Ing. Šárkou Tittelbachovou, Ph.D.

Asociace AIEST sdružuje experty z akademické sféry, z praxe i z veřejného sektoru ze 49 zemí světa pod taktovkou švýcarských expertů, zejména zástupců Univerzity St. Gallen. Na konci srpna se experti z celého světa sešli v Plzni, městě, které se připravuje na rok 2015 jako Evropské hlavní město kultury. Zde byli srdečně přivítáni zástupci města Plzně a měli možnost „ochutnat“ z připravovaného programu Plzeň 2015.

 Snímek z jednání AIEST Snímek z jednání AIEST

Zahájení konference se vedle prezidenta asociace AIEST prof. Dr. Petera Kellera ujali na české straně zástupci Ministerstva pro místní rozvoj a agentury CzechTourism a jeho Excelence Mons. František Radkovský, biskup plzeňský. Konferenci z pohledu samotného výzkumu pak otevřel svou přednáškou rektor Univerzity St. Gallen, prof. Dr. Thomas Bieger, který polemizoval o změnách majících vliv na vnímání turismu jako sektoru. Hovořil zejména o změnách v oblasti sociokulturní s přihlédnutím ke globálnímu vnímání dnešního způsobu života a trávení volného času. Jeho otázky směřovaly k definici „obvyklého prostoru“, respektive k definici domova, a tudíž i k definici turismu jako vědy či průřezové disciplíny až fenoménu.

Od prvotního zamyšlení nad samotnou podstatou turismu měli účastníci možnost prezentovat závěry vlastních výzkumů, studií a projektů. Vedle otázek týkajících se tradičně marketingu a managementu v turismu se objevovaly i zajímavé výstupy projektů zaměřené na hodnoty zákazníků, za co jsou zákazníci (turisté) ochotni utratit své peníze, a co jim to přináší. V návaznosti na toto téma byly prezentovány výstupy projektu zaměřeného na procesní přístup rozhodování zákazníků, neboli co vše ovlivňuje rozhodnutí o výběru destinace, kde lidé stráví svou dovolenou. Rozhodovací proces byl předmětem zájmu i dvou studií zaměřených na výběr kongresové destinace a na rozhodování o případném outsourcingu doplňkových kongresových služeb.

 Členové AIEST se setkali i s náměstkyní primátora města Plzně pro kulturu a cestovní ruch Evou Herinkovou Členové AIEST se setkali i s náměstkyní primátora města Plzně pro kulturu a cestovní ruch Evou Herinkovou

V oblasti marketingu se výzkum v současné době orientuje na využívání nových technologií a nástrojů, jako jsou sociální sítě, mobilní aplikace, a dále byla prezentována studie na téma „Rozpoznání loga destinace ze strany návštěvníků“. Z pohledu destinačního managementu se pozornost ubírá k přístupům řízení destinací a zejména pak k měření konkurenceschopnosti destinací, kde na toto téma vystoupila doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (CzechIt), a prof. Dr. Geoffrey Crouch (La Trobe University), světově uznávaný odborník v tomto oboru. Možnosti měření dopadů kulturního turismu byly prezentovány druhou českou zástupkyní Ing. Lucií Plzákovou, Ph.D., z Vysoké školy hotelové v Praze (VŠH). Zajímavá témata byla dále přednesena například ze strany maďarských kolegyň, které se zabývají výzkumem na téma „Role gastronomie v image destinace cestovního ruchu“ nebo výzkum realizovaný australskými zástupci na téma „Turisté, kteří se drží svých plánů, bez ohledu na cokoliv“. Předmětem této studie byl průzkum faktorů, které ovlivňují případné zrušení dovolené či změnu destinace, a průzkum toho, zda je možné identifikovat a popsat typické skupiny zákazníků podle míry vlivu externích faktorů na jejich rozhodování.

VŠH se statusem výzkumné organizace, jako jediná soukromá vysoká škola v oborech hotelnictví, gastronomie a cestovního ruchu v České republice, se v otázkách výzkumu orientuje na problematiku řízení a správu destinace cestovního ruchu zejména z pohledu socioekonomických dopadů, nastavení měřitelnosti výkonů v turismu a na otázky rozvoje lázeňského cestovního ruchu. Do projektů jsou zapojeni i studenti v rámci studijního oboru Management destinace cestovního ruchu. Z pohledu hotelnictví a gastronomie pak hledá možné průniky ve svém zaměření na témata, jakými jsou například gastronomie v turismu, problematika místních poplatků ve vztahu k ubytovacím zařízením, inovační vouchery v sektoru hospitality či optimalizace gastronomických služeb v institucionálním stravování. Výzkumná činnost pomáhá především k dalšímu zkvalitňování výuky v navazujícím magisterském stupni studia oboru Management hotelnictví a lázeňství.

VŠH se jako jediná vysoká škola aktivně zúčastnila této prestižní konference, jakou bylo setkání členů AIEST. Zástupci VŠH se pravidelně účastní řady mezinárodních vědeckých konferencí, kde nejen prezentují výstupy svých prací, ale také se inspirují výzkumnými otázkami, které řeší přední výzkumné týmy ze Švýcarska, Itálie, Rakouska, Austrálie atd. V současné době dokončují mezinárodní projekt podporovaný ze strany Evropské komise „Health & Well-being in Tourism Destination (WelDest)“.

V plzeňské Velké synagoze proběhla volba nového prezidenta AIEST a po 64 letech existence sdružení byl historicky poprvé zvolen prezident, který nepochází ze Švýcarska. Žezlo předala asociace AIEST do rukou prof. Dr. Haralda Pechlanera z Itálie, který vystřídá po dvaceti letech prof. Dr. Petera Kellera (Švýcarsko). Přejeme mnoho úspěchů a členům AIESTu úspěšné jednání v roce 2015 v Číně.

Ing. Lucie Plzáková Ph.D.Vysoká škola hotelová
odborná asistentka katedry cestovního ruchu
plzakova@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více