ACK ČR radí a informuje – 12/2016

Víte, jak prakticky na využívání zákoníku práce?

 Děsí vás kontroly z inspekce práce ohledně dodržování zákoníku práce? Jste si jistí, že zaměstnáváte na adekvátní poměr delegáty a průvodce? Nabízíte svým pracovníkům možnost „home office“? Vystavujete na veletrzích bez pracovněprávní úpravy? Tyto a mnoho dalších otázek vás jistě napadnou při tématu „zákoník práce v oblasti cestovního ruchu“. Členové ACK ČR již znají odpovědi.

Asociace cestovních kanceláří ČR totiž pro ně a pro ostatní subjekty působící v cestovním ruchu uspořádala další z řady odborných seminářů, který se uskutečnil dne 9. listopadu 2016 v Hotelu Kampa v Praze.

Na základě častých dotazů členské základny ohledně zákoníku práce a informací z kontrol inspektorátu práce připravila asociace odborný seminář, který se zaměřoval výhradně na problematické části zákoníku práce a dalších souvisejících právních předpisů v zaměření na cestovní ruch, a to zejména pro cestovní kanceláře a cestovní agentury, ale také pro neziskové organizace aj.

Cílem šestihodinového semináře bylo představit praktické dopady občanského zákoníku do pracovněprávních vztahů a pomoci posluchačům při praktickém využívání zákoníku práce. Přednášejícím byl proto Mgr. Vladimír Černý, specialista a poradce v oblasti pracovněprávních vztahů. Během jeho zajímavé a poutavé prezentace vždy bezprostředně popsal praktické situace, které vznikají v personálně-právní praxi. Po celou dobu probíhala také živá a podnětná diskuse k jednotlivým bodům, a to v návaznosti na kladené konkrétní dotazy účastníků semináře.

Seminář byl rozdělen na pět základních bloků, které mezi sebou úzce navazovaly. První téma se věnovalo aktuálnímu stavu právní úpravy v roce 2016 a připravované změny v pracovním právu v roce 2017, na které byli posluchači upozorňováni následně i během dalších bloků. Širokou diskusi vzbudila také problematika pracovního poměru, a to v návaznosti na rady, jak správně uzavřít pracovní poměr, co znamená příslib zaměstnání či nezbytné údaje pro vznik pracovního poměru a nezbytná vstupní lékařská prohlídka, která je pro vznik pracovního poměru velmi důležitá. Neměli byste ji tak při nástupu nové posily do vašeho týmu opomenout. Co se však stane, když vám vybraný uchazeč o práci odmítne nastoupit? Spočítejte si vaše vynaložené přímé náklady. Důležité je také uzavřít správnou pracovní smlouvu a neopomenout možnost ukončit poměr v rámci zkušební doby. Vyplatí se vám ji ukončovat poslední den? Rozhodně ne! Vyhněte se zbytečným komplikacím.

Zejména oblast cestovního ruchu je závislá na využívání sezonních pracovníků, proto je zapotřebí znát výhody i případné úskalí dohod prací mimo pracovní poměr, a to zejména u dohody o provedení práce a u pracovní činnosti. Co je ovšem vaše pracovní náplň? Máte s sebou vaši smlouvu či dohodu na veletrzích cestovního ruchu, kde vystavujete? Ne? To byste měli. I zde vás inspektorát práce může navštívit a zkontrolovat.

Třetí blok semináře se zaměřil na problematiku pracovní doby, co znamená práce přesčas, jak ji lze finančně či jinak odměnit a kdo ji může nařídit? Zahrnuje to také pracovní pohotovost aj.? Nezapomeňte, že práci přesčas může nařídit zaměstnavatel, vaše práce vykonaná nad rámec vaši ustanovené doby s ohledem na to, že tzv. nestíháte, se do vašeho odměňování či náhradního volna nezapočítává. Je vaším oblíbeným bonusem nebo běžnou dohodou mezi vámi a zaměstnancem práce z domova? Tzv. home office? Dbejte pak na jeho řádné dodržování, jinak by se vám tento benefit mohl stát noční můrou, a to i například v případě pracovního úrazu či nehody. Pokud umožňujete tento způsob výkonu práce, nezapomeňte domácí pracoviště řádně zkontrolovat, a to z hlediska bezpečnosti práce a ověřit revizemi elektronická zařízení, která budou používána pro samotnou práci. Jiná pak použita být nesmějí. Nemáte zkontrolovanou varnou konvici a máte chuť na čaj? Její použití je ale zakázáno, pokud pracujete. Navazujícím blokem pak byla Bezpečnost práce a Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Poslední tématem bylo odměňování při práci. A to například mzda a rovnost odměňování z principu veřejného pořádku či příplatky za práci, cestovní náhrady, a to zejména při práci v zahraničí v souvislosti s pokutováním řidičů ve Francii s ohledem na jejich mzdu, ale také srážky ze mzdy.

Témat bylo opravdu velké množství a zájem o problematiku ze strany posluchačů ještě větší. Přehled v úskalí Zákoníku práce a dalších souvisejících právních předpisů jsou nedílnou součástí při vašem podnikání. A rozhodně nejsou jen černobílé. Navíc, co platí dnes, nemusí platit v příštím roce. V současné době se připravují další novinky a povinnosti pro zaměstnavatele s ohledem na novou novelu zákoníku práce, která nás čeká v roce 2017. Chcete být připraveni i na tyto změny? Neváhejte proto sledovat semináře ACK ČR, která pro vás plánuje na jaře příštího roku právě další odbornou prezentaci na výše uvedené téma.

Semináře a klubové dny představují pro naše členy nejen vždy aktuální informace, ale i odborné rady na cestě v jejich podnikání. Ale také možnost vzájemného setkání a navázání nové či užší spolupráce. Jsme tak rádi, že těchto akcí pro vás můžeme pořádat více. V minulém měsíci jste tak s námi mohli být na letos již druhé studijní cestě do Maďarska, jejíž součástí byl také odborný workshop. Business trip byl opět plně obsazen a všichni přítomní byli nadšeni z regionu Severního Maďarska. O tom ale více v příštím vydání.

www.ackcr.cz 


Spolupracujeme všichni společně!

Asociace cestovních kanceláří ČR jako nejstarší profesní sdružení svého druhu v České republice sdružuje téměř 300 členů, a to jak cestovních kanceláří a agentur, tak i řadu přidružených členů z navazujících oborů, například z dopravy, veletrhů, zahraničních zastoupení, školství, pojišťoven a turistických cílů.

Spolupracujeme přitom všichni společně. A to i prostřednictvím odborných sekcí. Asociace jich má rovnou desítku! Všichni tak můžeme hledat východiska, ale také nabízet další výhody ostatním členům. Jste-li tedy členem, neváhejte se aktivně přidat do některé sekce nebo jen využívejte její servis stejně tak jako služby celé asociace!

Touroperátorská sekce, mezi jejíž hlavní témata patří smluvní spolupráce touroperátor-retailer a legislativa, nyní skrze své čelní představitele usilovně hájí zájmy podnikatelů při náročných jednáních ve věci transpozice nové směrnice EU do zákona č. 159/1999 Sb. na Ministerstvu pro místní rozvoj. Asociace ve svém stanovisku adresovaném na Ministerstvo pro místní rozvoj, tedy příslušného gestora, razantně odmítla, aby zákon stanovoval výši záloh vybíraných cestovní kanceláří, možností klientů rušit zájezdy bez storno poplatků krátkodobě před odjezdem a proti způsobu nastavení dozajišťovacího fondu.

Internetová sekce pravidelně připravuje rubriku „Poradna Internetové sekce“ v časopise COT ­business. Jednotlivé příspěvky se zaměřují na nejrůznější praktická témata z pohledu cestovních kanceláří a cestovních agentur. Mezi vybraná témata patřila internetová reklama, sociální sítě či mobilní aplikace a rezervace. Členové asociace pak získávají nejen tyto výstupy, ale také spoustu dalších výhod, jako jsou výhodné podmínky a zajímavé nabídky spolupráce mezi cestovními kancelářemi a agenturami s členy Internetové sekce.

Chybí vám regionální cesty a nevíte, co je nového u turistických cílů? Proto máme sekci památek a významných turistických cílů. Neváhejte propojit činnost cestovních kanceláří a agentur s vedením jednotlivých památek a turistických cílů. Mnohé z nich můžete i v rámci sekce navštívit. Naposledy jste tak měli možnost navštívit Průhonický park a zámek se skvostnými zahradami, jehož potenciál pro cestovní ruch není také zanedbatelný. Můžete se dále zapojit do činnosti Sekce incomingu a kongresové turistiky, Retailerské sekce, IATA sekce prodejců letenek, Sekce lázeňské turistiky, Sekce domácího cestovního ruchu, Sekce dopravní, ale také do vzdělávací komise či výstavního výboru. Mimoto pro své členy pořádáme řadu odborných seminářů a klubových dnů, které se vždy zaobírají aktuální problematikou!

Nebuďte na to sami, buďte s námi!

www.ackcr.cz 


Právní okénko

Obdobně jako předchozí roky bude i rok 2017 plný právních novinek. Ačkoliv se pozornost podnikatelů stále soustřeďuje nejvíc kolem elektronické evidence tržeb, neměli by zapomenout ani na další změny.

Ještě v roce 2016 vstoupí v účinnost úplně nový zákon o spotřebitelském úvěru, který rozšiřuje definici spotřebitelského úvěru i na běžné dohody o splátkách. Dále v oblasti správního práva nás čeká zbrusu nový zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákon o některých přestupcích. Změny v oblasti pracovního práva sice nejsou zatím schválené, ale zaměstnavatelé by měli do budoucna počítat například s tím, že se zpřísní úprava dohod konaných mimo pracovní poměr a možná se dočkáme i jiného způsobu výpočtu dovolené.

Právní změny v roce 2017 s dopadem i na cestovní kanceláře a cestovní agentury

Příprava na elektronickou evidenci tržeb

Povinnost evidovat tržby se v zásadě týká všech podnikatelů a zjednodušeně všech jejich příjmů, které podléhají dani z příjmu a jsou přijaty jiným způsobem než bankovním převodem. Hotely a restaurace musí vést elektronickou evidenci tržeb od 1. 12. 2016, v roce 2017 se k nim připojí velkoobchodníci a maloobchodníci. Pro cestovní kanceláře a cestovní agentury by rozhodujícím datem měl být až 1. 3. 2018. Přesto by cestovní kanceláře a cestovní agentury měly EET věnovat pozornost již nyní a nejpozději právě v roce 2017, protože v rámci řádné přípravy na EET by měly:

  • požádat o autentizační údaje, aby mohly začít fungovat na portálu finanční správy;
  • přes portál následně oznámit finanční správě údaje o svých provozovnách;
  • poté si vygenerovat certifikát nebo certifikáty pro evidenci tržeb;
  • certifikát nebo certifikáty instalovat na své pokladní zařízení.

 
Jestliže vše uvedené učiní, mohou využít na portálu finanční správy testovací prostředí pro zasílání údajů o evidovaných tržbách, a funkčnost svých pokladních zařízení otestovat. V případě jakýchkoli pochybností je vhodné využít rok 2017 k podání žádosti o zařazení do zjednodušeného režimu nebo o posouzení, zda tržba podnikatele vůbec podléhá evidenci.

A co dále? Pokračování (pasáže Dohoda o splátkách jako spotřebitelský úvěr, Odpovědnost právnické osoby za přestupek, Několik plánovaných daňových změn či Připravované změny zákoníku práce) najdete na www.ackcr.cz.

www.ackcr.cz 

 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více