ACK ČR radí a informuje – 10/2016

Výhody projektu DROZD MZV ČR také pro vaše delegáty

Když v červnu roku 2009 představoval tehdejší ministr zahraničí Jan Kohout nový projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD), možná ani netušil, jak se postupem doby stane tento nástroj aktuálním a důležitým pomocníkem při cestách mimo naší zemi. Základní myšlenkou je účinná organizace pomoci českým občanům v případě přírodních katastrof a vážných sociálních nepokojů.

 DROZD umožňuje rozesílání hromadných e-mailů a SMS všem zaregistrovaným osobám, které se v daném místě nacházejí a v případě nenadálých situací jim poskytovat důležité informace nebo je včas varovat před hrozícím nebezpečím.

Druhou výhodou je, že Ministerstvo zahraničních věcí ČR má tak ve spolupráci s cestovními kancelářemi přesnější informaci, kolik se v krizovém místě nachází českých občanů, a může tak lépe koordinovat případnou pomoc.

I když by se zdálo, že se jedná o produkt určený pouze individuálním cestovatelům, kteří cestují na vlastní pěst, je určitě na zvážení cestovních kanceláří, aby do tohoto projektu registrovali své delegáty, kteří tak v případě naléhavé situace znají informace, které rozesílá MZV ČR i jejich klientům, kteří se mohli samostatně registrovat.

Postup registrace delegáta je navíc velmi jednoduchý a nezabere vám více než dvě minuty času. Na stránce https://drozd.mzv.cz/register vyplníte své jméno a příjmení, doplníte číslo pasu a datum narození, kontaktní telefon po dobu, kdy jste v zahraničí, a kontaktní e-mail. Pak už stačí jenom zadat zemi, ve které se budete pohybovat a datum vašeho pobytu. Tím je celá registrace hotova. Poskytnuté osobní údaje Ministerstvo zahraničních věcí ČR uchovává a využívá jen k účelům DROZDu a po plánovaném ukončení cesty do zahraničí jsou z databáze automaticky vymazány. Nemusíte se tak obávat poskytnutí svých údajů jiným osobám či firmám nebo opakovaného rozesílání informací, pokud již v místě nejste.

ACK ČR také pomáhá. Poskytuje velmi aktivně data i v případě jakékoliv nepředvídatelné situace. Pravidelně komunikujeme s Ministerstvem zahraničních věcí České republiky, které tak dostává další dílčí informace o klientech CK z České republiky, ale také o situaci v místě. ACK ČR pravidelně i tato data přenáší svým členům, kteří tak svým klientům přinášejí vždy aktuální informace a jejich bezpečí je pro ně na prvním místě.

www.ackcr.cz 


Těšíme se na vás na Czech Travel Marketu

Nikdo nečekal, že dvacátý ročník tradičního veletrhu pro odborníky MaDi Travel Market bude zároveň tím posledním. Protože zájem o tento typ setkání byl mezi profesionály velký, uspořádala v roce 2014 Asociace cestovních kanceláří České republiky společně s Asociací českých cestovních kanceláří a agentur první ročník veletrhu Travel Meeting Point, který byl určen zejména pro cestovní kanceláře a agentury, ale také pro zahraniční partnery. O jeho úspěchu svědčí i následný druhý ročník, kterého se zúčastnilo více než 200 aktivních vystavovatelů a na který se přišlo podívat více než tisíc odborníků z cestovního ruchu.

Zájem o podobnou akci se stále zvyšuje a letošní podzimní veletrh dostal nový rozměr a nové jméno. Organizátorem jsou profesionálové v oblasti pořádání veletrhů – společnost ABF. Nové jméno Czech Travel Market pak reflektuje zájem účastníků z celého světa podílet se na kontraktačním veletrhu. Kromě standardních vystavovatelů z Maďarska, Slovenska, Chorvatska nebo Slovinska přivítáme také firmy z Itálie nebo Ukrajiny. Zájem projevily i další destinace, možná tak uvidíme i firmy z Číny nebo Emirátů. Asociace cestovních kanceláří ČR se v letošním roce stala odborným partnerem tohoto veletrhu a pro členy obou asociací cestovních kanceláří vyjednala stejně výhodné podmínky a udržela nízké ceny. Stejně jako loni není malých ani velkých, ale každý má svůj standardní jednací stoleček.

V současné době se můžete také registrovat jako odborný návštěvník mezinárodního veletrhu. Cestovní kanceláře nebo aktivní cestovní agentury mohou registrovat své dva zástupce k účasti zdarma.

Více na: http://czechtravelmar­ket.cz 

Těšíme se na ­setkání s vámi!


Spolupráce odborníků z cestovního ruchu v ACK ČR

Přidruženým členem Asociace se může stát v podstatě jakýkoliv subjekt, který má zájem o užší spolupráci s cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou. Velký zájem o přidružené členství mají například dodavatelé rezervačního softwaru, provozovatelé památek a turistických cílů, národní centrály nebo třeba střední a vysoké školy, ale i mnoho dalších.

I když většina přidružených členů se v cestovním ruchu pohybuje, jsou i tací, kteří do něj přicházejí nově. Nebo znají základní princip, ale není jim zcela jasný postup spolupráce s cestovní kanceláří a cestovní agenturou – tedy nastavení provizního systému, poskytování fotografií a textů pro nabídkové katalogy a letáky s již zajištěnými autorskými právy nebo délka předstihu, ve kterém musí být uzavřena smlouva o spolupráci, aby celý produkt byl na trhu včas. Přidružené členství jim tak může v jejich podnikání pomoci a navázat užší spolupráci s cestovními kancelářemi a agenturami.

Navíc většina našich přidružených členů nabízí své služby cestovním kancelářím a cestovním agenturám výhodněji. Ať už jsou to vstupy zdarma pro průvodce skupin, určité slevy na prodejní systémy nebo výhodnější ceny na veletrzích, ale i mnoho dalšího. A protože přidružených členů se zájmem o spolupráci neustále přibývá, zavedla Asociace cestovních kanceláří ČR Medailonky, ve kterých se všichni postupně mohou zdarma představit, shrnout svoji nabídku a kromě přímých kontaktů ještě uvést výhody spolupráce s nimi. Spolupráce v cestovním ruchu má vždy svou nespornou výhodu před konkurencí.

www.ackcr.cz 


Právní okénko

Jedním z problémů, kterému se nevyhne žádná cestovní kancelář, je náhlý výskyt potřeby změnit po uzavření smlouvy o zájezdu, avšak ještě před jeho zahájením, určitou vlastnost zájezdu.

Může se jednat o změnu v termínu či času transportu, změnu v ubytování, stravování, změnu v odborném programu, změnu v průvodcovských službách nebo jakoukoli jinou změnu, kterou přináší barevná praxe. Jelikož různé změny mohou mít různý dopad na práva zákazníků, není s podivem, že bývám v této otázce cestovními kancelářemi často konzultována. V říjnovém okénku se pokusím naznačit základní kritéria, která by cestovní kancelář měla vzít v úvahu při posouzení, jaké dopady bude mít konkrétní změna na její postup vůči zákazníkovi a na právo zákazníka odstoupit od smlouvy.

Jaká změna smlouvy o zájezdu zakládá zákazníkovi právo na odstoupení od smlouvy, a jaká ještě ne?

Podle § 2531 občanského zákoníku má pořadatel zájezdu v situaci, kdy jej vnější okolnosti nutí změnit podmínky zájezdu, povinnost navrhnout zákazníkovi změnu smlouvy. Pokud zákazník se změnou nesouhlasí, má právo od smlouvy odstoupit. Cestovní kancelář je tehdy povinna mu vrátit zaplacenou cenu zájezdu a není oprávněna požadovat odstupné neboli storno.

Co se ale myslí podmínkami zájezdu? Je to posun odletu o dvě hodiny? Je to ubytování v jiném hotelu stejné kategorie? Je to zrušení divadelního představení, které bylo plánováno v rámci poznávacího zájezdu? Požaduje občanský zákoník, aby každá marginální změna oproti informaci uvedené v katalogu umožnila zákazníkovi od smlouvy odstoupit?

Vysvětlení nenalezneme v českých právních předpisech, ale v evropské směrnici, a to nejlépe v nové směrnici (EU) č. 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015, o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách.

Směrnice potvrzuje právo pořadatele zájezdu provést jednostranné změny smlouvy. V bodě 33 její preambule směrnice výslovně objasňuje, že zákazník má právo při změně od smlouvy odstoupit, ovšem jen tehdy, jestliže „změny výrazným způsobem mění některou z hlavních vlastností příslušných cestovních služeb“.

O tom, které vlastnosti cestovních služeb v rámci zájezdu jsou v právu považovány za hlavní a jaké jejich změny by měly být považovány za významné, se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz

www.ackcr.cz 


ACK ČR přivítala nové členy:

   Profi Trips, s. r. o.
   Sunmix.cz/Prei$tour, s. r. o.
   Misura Travel, s. r. o.
  

Prague Boats, s. r. o.

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více