Andrea Pfeffer Ferklová: Nominace musí přinést užitek místním i podnikatelům

Foto: archiv Andrey Pfeffer Ferklové Foto: archiv Andrey Pfeffer Ferklové

V návaznosti na doporučení organizace ICOMOS zapsat Slavné lázně Evropy (Great Spas of Europe) na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO jsme o rozhovor požádali Andreu Pfeffer Ferklovou, primátorku Karlových Varů. I toto město by se spolu s Mariánskými Lázněmi a Františkovými Lázněmi na konci července mělo dostat zmiňovaný prestižní seznam.

Nekonečné čekání, mnohdy už skoro beznaděj, řada opatření na výrazné zlepšení životního prostředí a památek v Karlových Varech. Co z vás nejvíc spadne ze starostí, jakmile vyhlášení dobře dopadne?

Myslím si, že vyhlášení je vlastně už nejmenší krok k úspěchu. Na nominaci spolupracoval celý tým lidí, který se procesu věnoval opravdu řadu let. Můj osobní podíl leží tedy pouze cílové rovince nominace. Naopak, obrovská práce mě teprve čeká. Samotný zápis otevře možnosti nové prezentace města a přinese spousty dalších úkolů. Důležité je využít příležitosti a vše správně uchopit a využít. Co ale považuji za nesmírně důležité, aby nominace přinesla užitek místním i podnikatelskému sektoru.

Všechno zlé je k něčemu dobré. Karlovy Vary potřebují oživení cestovního ruchu. Z tohoto pohledu přichází vyhlášení v pravou chvíli, ne?

Určitě ano. V současné situaci je zapotřebí hledat možnosti, jak naše město propagovat. Tím, že se nominace váže na lázeňství, máme argument o to silnější. Daleko více lidí tak pochopí, že město je výjimečný konglomerát zajímavé architektury, kultury i skvělého prostředí pro lázeňskou léčbu.

Jak by chtěly Karlovy Vary spolupracovat s ostatními 10 nominanty, mimo jiné – velmi významnými západoevropskými lázeňskými městy? Patří sem i taková města jako City of Bath,  francouzské Vichy, belgické Spa, německé lázně Bad Ems, Bad Kissingen a slavné Baden Baden, italské Montecatini, či Baden u Vídně…

Společná nominace nám ukázala, že je možné spolupracovat velmi intenzivně v rámci sedmi různých států. Přestože jsme každý odjinud, s odlišnostmi v jazyce a kultuře, máme na spoustu věcí společný názor. Jsme tu pro naše hosty, klienty, kteří do našich měst přijíždějí.

Některá města nám dávají příklad, kam se posunout např. v marketingu destinace, v pojetí, jak s hosty v rámci města více pracovat, jak využít daného potenciálu. Věřím, že spolupráce nezůstane pouze na úrovni samospráv, ale přesune se i mezi podnikatelské subjekty. V tom bude i obrovská možnost získat nové kontakty.

Čím se budou Karlovy Vary nejvíc pyšnit v rámci 11 měst, budou součástí společné nominace?

Během posledních dvou let, kdy se nominaci věnuji, jsem měla možnost některé z partnerských nominantů navštívit. Od některých z nich bychom se měli učit, ale na druhou stranu mají Karlovy Vary obrovské kouzlo. A to si mnohdy ani neuvědomujeme. Ať je to naše historické centrum, okolí a příroda, která nás obklopuje, kolonády, které nemají v Evropě velkých konkurentů.  Naše město má obrovský potenciál, se kterým je nutné pracovat.

Jak si podle vás budou rozumět lázeňští hosté s těmi, kteří sem budou přijíždět za památkami a atmosférou UNESCO města?

Jak jsem již naznačila, tato nominace je svým způsobem specifická. Pod ochranu se zápisem dostává lázeňství. A to má své principy, svá specifika.  Není to tedy „jen“ tradiční nemovitá památka, ale prostor, který je nutné prožít. Budeme se proto snažit, aby návštěvníci k nám nejezdili pouze na jednodenní návštěvy, ale aby tu pobyli déle. Obrovskou výhodu přináší fakt, že budeme zapsáni v rámci lázeňského trojúhelníku. Návštěvníkům se tak nabízí všechna tři západočeská města, která jsou od sebe v minimální vzdálenosti.  Společná návštěva Karlových Varů, Mariánských a Františkových Lázní tak tvoří skvělou pobytovou příležitost.

Loňská propagační kampaň pracovala se slogany „UNES-CO sníš“ nebo „UNES-CO vidíš“, ta současná s claimy typu „Už tam budeme…“. Není to podle vás znevažování seriózní kampaně na zápis do UNESCO? Jak by se Karlovy Vary měly propagovat doma i v zahraničí?

Určitě ne. Čeština je krásná a hravá a my jsme ji chtěli využít, abychom velmi tradiční pojem UNESCO ukázali jinak, moderně. Kampaň měla tehdy obrovský úspěch a nikdo to nechápal jako znevažování, ale naopak, jako zpestření zažitého výrazu. Chceme oslovit také netradiční segmenty zájemců a pro ty je třeba přijít s něčím neotřelým a nestandardním. Budeme spolupracovat i s dalšími organizacemi, jako jsou CzechTourism nebo Česká centra, na společné propagaci České republiky v rámci jejich kampaní na příjezdový cestovní ruch.

Jak se změní život místních po zápisu mezi nejprestižnější památky světa? Nemusí se obávat dražších služeb?

Myslím, že Karlovy Vary si cestou vysokých cen prošly. Chápu, že cestovní ruch a služby, na kterých je naše město závislé, patří mezi ty nejtěžší a nejvíce křehká odvětví.

Klasickým příkladem je současná situace, kdy ze dne na den nám pandemie naráz ukončila téměř celý business ve městě. Nezavřely jen restaurace, hotely, ale veškeré další služby na ně navázané a to už znamená několik desítek tisíc pracovních sil.

Vím, že to bude znít možná velmi tvrdě, ale myslím si, že pro Vary je daná situace obrovskou příležitostí. Mnoho let jsme se málo snažili své služby vylepšovat, nájmy zde dosahovaly ukrutných výšek. Vysoké nájmy pak vedou k vysokým cenám služeb a výrobků. Když si k tomu uvědomíme, že většina našich obyvatel je ve službách zaměstnána s průměrným platovým ohodnocením, docházelo k obrovským disproporcím. Místní obyvatelé přestali do lázeňského území chodit, začal se prohlubovat rozdíl mezi městem a lázeňskou zónou.

V posledních dvou letech se město snaží ukázat, že lázeňská zóna je i pro místní. Je to také jejich prostor a musí se tam cítit dobře. Je důležité pochopit, že zdroj našich příjmů z cestovního ruchu lze poté využít pro další rozvoj města.

Co pro vás, karlovarskou patriotku, označení „město na seznamu kulturního dědictví UNESCO“ znamená?

Ano, jsem hrdá, že jsem z Karlových Varů a nyní na to budu ještě pyšnější. Považuji za důležité správně s tímto „drahokamem“ pracovat. Nechceme být městem, kde není k hnutí. Chceme být prestižní destinací, kde jsou obyvatelé spokojení, hrdí a kam se návštěvníci rádi vrací.

Čtěte také:

https://celyoturismu.cz/mesta-lazenskeho-trojuhelniku-miri-do-unesco/

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více