Jak nastartovat poptávku po službách na sezonu 2021?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Ani po několika týdnech nouzového stavu se situace v cestovním ruchu nelepší. Chybí jak zahraniční, tak i čeští turisté, navíc bylo nutné omezit provoz kvůli proticovidovým opatřením, takže vyhlídky na nejbližší dobu nejsou nijak radostné. V mnoha regionech tak poskytovatelé služeb v turismu doslova bojují o přežití. Vše se odvíjí od přirozeného útlumu turistické sezony a nepřirozeného dopadu pandemie covid-19. Pod křídly iniciativy ­Zachraňme turismus, nad kterou převzala záštitu Hospodářská komora ČR, rozvíjíme další aktivity, které by měly přinést podnikatelům reálný finanční zisk.

Na začátku listopadu jsme odstartovali projekt Dáme voucher, jehož název charakterizuje jeho hlavní účel. Princip fungování je jednoduchý. Poskytovatelé služeb v cestovním ruchu u nás mají možnost nabídnout zájemcům stažení slevového voucheru na služby zdarma nebo zakoupení zvýhodněného dárkového poukazu. Zákazník tak při objednávce využije výhodnější cenu konkrétní služby, zároveň synergickou spotřebou přispěje na udržení pracovních míst a provozuschopnost firem podnikajících v turismu a přidružených oborech, jako jsou pohostinství, doprava nebo třeba kultura.

Aktuálně jsou pro nás prioritním segmentem hotely a ubytovací zařízení, které dle našeho úhlu pohledu tvoří středobod turistického dění v regionech. Do jejich oslovování jsme se pustili s kolegy Petrou Mocovou a Milanem Pavelkou ze společnosti Hotelmax, kteří již díky podobným aktivitám jako zkušení matadoři hotelového businessu před několika lety přivedli české hosty zpět do Krkonoš.


Dárkové poukazy
představují aktuálně nejrychlejší způsob, jak vylepšit cash flow hotelů, kdy dostanou platby za pobyty předem, za což zaplatí velmi příznivou provizi. Další vhodnější kanál mimo vlastního webu na trhu neexistuje.Hlavní argumenty, proč hotelům vouchery a dárkové poukazy doporučujeme jako efektivní nástroj, jak nastartovat poptávku po ubytování a obecně po službách v turismu na sezonu 2021, jsou tyto:

  • Vouchery na slevu z produktů hotelu jsou nástrojem s garantovanou návratností. Jejich největším přínosem je podpora přímé rezervace a při správné přípravě produktu a voucheru je hotel opět na velmi příznivé provizi.
  • Platforma s dárkovými poukazy a vouchery osloví za hotely velkou část korporátního trhu, který se vlivem opatření proti koronaviru úplně změnil a nový nástup poptávky bude extrémně pomalý. Na trhu individuálních zákazníků je to pro některé hotely, které byly odkázány pouze na zahraniční trhy, rychlé řešení, jak oslovit tuzemský trh.

Pomáháme hotelům vytvořit produkt a nabídku tak, aby se nedostávaly do ­situace, kterou všichni pamatujeme z dob nástupu portálů hromadných slev. Snažíme se nastavit takové podmínky, aby byly přijatelné a smysluplné pro obě strany. Zatímco se běžná provize za zprostředkování na trhu pohybuje někde mezi 15 a 20 %, v případě slevových portálů mnohdy až 40 %, na Dáme voucher se dostáváme někam mezi 5 a 14 %. Je to dáno tvárností produktu a navíc považujeme celou obchodní stránku věci spíše za pomoc než za monetizaci nápadu. Veškeré utržené prostředky investujeme zpět do on-line propagace projektu.

Co se týče zájmu ze strany koncových zákazníků, je zatím relativně velký. Za měsíc bylo staženo v průměru cca 30 % z celkového počtu vydaných voucherů a očekáváme zvyšující se zájem v dalším období. Vše závisí také na tom, jak se nám s partnery podaří dostat projekt Dáme voucher do povědomí široké veřejnosti. Jednáme o spolupráci s několika kraji, kde bychom mohli využít další důležité komunikační kanály.

Produkt neustále zlepšujeme tak, aby maximálně odpovídal tomu, na co je dnes zákazník na on-line tržištích zvyklý. S rozšiřující se nabídkou se objeví sofistikovanější filtrování podle turistických oblastí a kategorií služeb, přibudou další poskytovatelé firemních benefitů, které jako možnost platby uvítají hlavně zaměstnanci korporátních firem. Uvažujeme také o vzájemné kombinaci nabídek různých poskytovatelů, které si zákazník nakliká dle vlastních preferencí podobně jako položky v e-shopu.

Na příští sezonu bude zapotřebí rychlá a kvalitní příprava a využití všech funkčních prostředků, které mají šanci přinést skutečný business. Na kompenzačních programech se udržitelné a růstové podnikání stavět bohužel nedá.

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Královéhradeckém kraji

V předposledním dílu letošního seriálu věnovaného analýze demografických charakteristik a spotřebního chování domácích i zahraničních turistů navštěvujících jednotlivé kraje České republiky se vypravíme na Královéhradecko. Zaměříme se na návštěvníky, kteří do kraje přijížděli v letech 2018 a 2019, tedy...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Libereckém kraji

Jeden z posledních dílů našeho letošního seriálu vás zavede na Liberecko. Seznámíte se s demografickými charakteristikami a spotřebním chováním =domácích i zahraničních návštěvníků, kteří do tohoto kraje mířili v letech 2018 a 2019, tedy před příchodem koronavirové pandemie. Jako vždy vyjdeme...

Číst více
Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více