Intenzivní jednání přinesla výsledek
Mnoho let se předmětem častých diskuzí stával obsah činnosti turistických informačních center (TIC), protože zcela chyběla definice, která by přesně řekla: to ano, to ne. Dobrá informační centra doplácela často na činnost tzv. informačních center, která připomínala skutečná informační centra právě jen tím pojmenováním.
Na toto téma jsem hovořila s ředitelem sekretariátu Asociace turistických informačních center ČR Luďkem Šormem, který je mezi členy asociace znám tím, jak dlouhá léta „bojuje“ za to, aby se obsah činnosti informačních center naprosto přesně definoval.
První otázka proto zcela zákonitě zní: už jste, alespoň trochu, spokojený?
Jsem spokojený, i když byl samozřejmě udělán jen první veledůležitý krok. Ale je podstatné, že byl udělán. Po složité (a přitom velmi věcné, intenzivní, několik měsíců trvající) diskuzi se Rada A.T.I.C. ČR dohodla s ČCCR na společné definici obsahu činnosti turistického informačního centra.
Současný stav v Česku není dobrý. Máte pravdu, že jako turistické informační centrum se může označit kdokoliv, aniž by garantoval alespoň minimální standard informačních služeb. Tak se za tímto označením mnohdy skrývají směnárny, ubytovatelé atp., kteří označení zneužívají jako klamavou reklamu k nalákání svých zákazníků. Jenže turista kromě nabídky vlastních služeb tohoto subjektu potřebuje nutně další informace, a když jim je není schopno takovéto pseudoinformační centrum dát, turista odchází zklamán, někdy i naštván a pod vlivem takovéhoto dojmu pak hodnotí všechna informační centra jako neschopná.
Z tohoto hlediska je letošní rok zlomový. Můžete definovat čím především?
Česká centrála cestovního ruchu ve spolupráci s kraji a A.T.I.C. ČR připravila projekt zavedení jednotného značení informačních center, jejichž činnost odpovídá následující definici: Turistické informační centrum (dále jen TIC) je účelové zařízení poskytující v oblasti svého působení (město, turistická oblast, region) komplexní informace o všech službách souvisejících s cestovním ruchem.
Plní následující funkce:
1. TIC shromažďuje informace na základě jím stanovených zásad dokumentační činnosti a vytváří komplexní databanku cestovního ruchu dané oblasti. Databanka obsahuje turistické, kulturní a všeobecné informace, tj. informace o oblasti svého působení, jejích atraktivitách, ubytovacích a stravovacích možnostech, dopravě, obchodní síti, kulturních, sportovních programech. Základní podmínkou tvorby databanky je soustavnost a její úplnost a aktuálnost.
2. TIC poskytuje jemu všemi dostupnými formami veřejnosti informace uložené v databance.
3. TIC může při výkonu své činnosti také nabízet další služby související s cestovním ruchem (např. působit jako cestovní agentura), jestliže nenaruší komplexnost, objektivitu a kvalitu poskytovaných informací.
4. TIC je otevřeno po celý rok či v sezoně, otvírací doba činí min. 5 dnů v týdnu a poskytuje bezplatné verbální informace minimálně v jednom světovém jazyce. Je připojeno k internetové síti.
Můžete již nyní prozradit, jak bude nové jednotné značení vypadat?
Jednotné značení bude mít podobu bílého „i“ na zeleném podkladu, v základní velikosti 50 x 50 cm (na označení vlastní provozovny, tj. místa, kde jsou podávány informace), ve zmenšené velikosti pak jako doplněk ke směrovkám, které vyznačují směr k TIC (např. na parkovištích apod.). Symbol oficiálního TIC bude udělován na smluvním základě na dobu určitou a bude ochráněn proti zneužití. Toto značení bude používáno v tiskovinách vydávaných ČCCR a vydavateli map a turistických průvodců.
Jaký bude postup, aby stávající turistická informační centra mohla toto značení získat?
Turistická informační centra, která budou mít zájem o jednotné značení, uzavřou smluvní vztah s příslušným krajem, který (věříme, že nikoliv rozhodnutím úředníka, ale ve spolupráci s profesním sdružením informačních center) objektivně posoudí, zda splňují kritéria daná definicí TIC. Centra si zajistí nové označení provozoven a ČCCR jim náklady s tím spojené (pouze v letošním roce!) uhradí.
Je všeobecně známo, že český člověk je neobyčejně vynalézavý. Jaký bude postup proti osobám, které si takovéto značení „vyrobí“ samy a veřejně umístí? Jak náš i zahraniční turista pozná, že právě toto značení je to pravé?
ČCCR i kraje budou ve svých propagačních materiálech uvádět, že takto jsou označena oficiální TIC, které garantují určitý standard služeb. Proti každému neoprávněnému užití ochranné známky bude postupováno v souladu se zákonnou ochranou tzv. průmyslových práv, podobně jako při zneužití jakéhokoliv jiného registrovaného označení např. obecně známých firem.
Rozmlouvala: Naděžda Jahodová