Znáte vaše čichové logo?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

To, jak voní váš hotel, je stejně důležité, jak vypadá. Čich je druhým nejvýznamnějším způsobem smyslového vnímání a už ve středověku dokázali vizionářští obchodníci využít tohoto potenciálu lépe, než to kupříkladu děláme teď. Středověký obchodník při prodeji zapojoval více smyslů. Než přišlo na řadu jednání o ceně, dostali jste možnost zboží vidět zblízka, ohmatat, vnímat povrch a strukturu, nasát jeho vůni a třeba i ochutnat. Nejen z pohledu středověkého obchodníka se dostatečně nesnažíme.

Parametry výběru jsme rozšířili, ale všeobecně čichový doprovod podceňujeme. A proto se může stát, že přijedete do wellnessového hotelu a v pokoji to páchne jako v popelníku. V recepci cítíte chlor z bazénu, zápach z kuchyně. Ve výtahu poznáte, že jím jel údržbář, i když vystoupil dřív. Jeden z marketingových nástrojů 24 hodin v akci je aktuální vůně ve vašem hotelu, v lobby, ve výtahu, na chodbách, v kongresovém sále a konečně i v hotelovém pokoji. Významný je vliv vůní na nákupní chování hostů, kteří jsou v hotelu, ale také na to, jaký čichový doprovod budou mít jejich budoucí vzpomínky. V knize Martina Lindstroma se můžete dočíst, že 60 % nakupujících zákazníků se rozhoduje za méně než čtyři sekundy a vůně je primárním katalyzátorem tohoto chování.

Udělejte si v hotelu jednoduchý čichový audit

Zavažte si oči a projděte s doprovodem celým hotelem, soustřeďte se pouze na to, co ucítíte a v každé místnosti, do které má přístup host, se několikrát za sebou nadechněte a soustřeďte se přitom na pocity, které vám pachy v jednotlivých místnostech zprostředkují. Jako ve škole oznámkujte vůni od 1 do 5, přičemž 3 je neutrální vůně, 1 oznámkujete vůni, která vás silně oslovila, 2 vůni, která je příjemná, 4 dejte, když cítíte, že něco nevoní hezky, a 5 zápach. Doprovod požádejte, aby vše zapisoval. Projděte si hotel ráno, odpoledne a večer. Z výsledné známky horší než 2,2 vyvoďte důsledky, protože k tomu, co voní průměrně, se neradi vracíme. Budete překvapeni, jak vám váš hotel bude nevonět a jak začnete vnímat svůj hotel v novém formátu. U několika mých klientů jsme pod známkou 2 a jeden z nich se mě po cestě hotelem pokaždé ptá, jak se mi líbí některá nová vůně a v lobby prodává celou kolekci Rituals. Jeden městský hotel v jistém latinskoamerickém hlavním městě měl požadavek na vytvoření čichového loga již v preopeningu (vybrali si mandarinku, bergamot a ananas), zatímco na druhém konci světa v klidu majitel jiného hotelu nechal sales managera prezentovat nový koberec v kongresovém sále, ve kterém byla cítit kuchyně. Na opening argentinského hotelu si pamatuji přes 10 let a ten druhý hotel stále ještě musí dorůst.

Marketing a vůně

Moderní neurologie a neuropsychologie přinášejí úplně jiný pohled na využití tohoto v mnoha ohledech opomíjeného smyslu. Náš mozek nejenže vůně rozpoznává, ale zároveň je skladuje a spojuje je s informacemi o prožitcích a umožňuje jejich vyvolávání. Když k výrazným vůním přidáte příjemný zážitek ve vašem hotelu, opakující se čichový vjem hostu váš hotel kdykoliv později připomene. Obdivoval jsem na návštěvě kolegů v pražském Four Seasons vůni v lobby baru a pak jsem od nich k Vánocům dostal domácí parfém. Rok jsme ho doma používali. Po roce a půl jsem při vchodu do pražského hotelu Four Seasons, kam jsem šel na pracovní oběd, celou dobu přemýšlel, proč je mi to tam tak důvěrně blízké a příjemné a cítím se tam uvolněně. Až teprve po návratu domů jsem si uvědomil, že pocit způsobila vůně. Některé podniky používají v marketingu tento účinný nástroj a jsou velmi úspěšné.

Zapamatovatelnost informace s pachovým doprovodem se zvyšuje až stonásobně. Vůně jsou také spouštěčem a na každého působí trochu jinak.

Funkce vůní

  • Vůně vytváří pozitivní první dojem a ­často „redefinuje“ pocit z hotelu.
  • Vůně se týká vytváření vzpomínek na nezapomenutelné zážitky.
  • Může podpořit přidanou hodnotu a ná­kupy, zejména v F & B a u wellness ­produktů pro domácí péči.
  • Vůně ovlivňuje úroveň spokojenosti, zejména ve spojení s komfortem, designem a housekeepingem.
  • Určité vůně stimulují impulsivní nákupy a lákají nové zákazníky.
  • Vůně čerstvé mleté kávy zesiluje u části lidí jejich analytické schopnosti, jinou část pouze probouzí k výkonu nebo pouze probouzí.
  • Vůně zeleného čaje a santalového dřeva pomáhá uklidnění ze stresu.
  • Vůně citrusů, rozmarýnu nebo levandule také zklidňují a pomáhají proti bolesti hlavy.
  • Lobby, výtahu a chodbám zase sluší vůně bergamotu, která zabraňuje depresím a tlumí nervozitu, například z očekávání.
  • Pro unaveného hosta vyčerpaného po noč­ním letu zase máme vůni jasmínu a máty.
  • Odpolední vůně do lobby hotelu nebo baru je kombinace zázvoru, mandarinky a kardamomu, protože podporuje dobré trávení a spolu s lehkým jazzem podporují dražší volbu při výběru.
  • Večer k ní může přibýt závan hřebíčku, jalovce, pepře nebo vanilky.

Některé firmy používají vůně ke zlepšení výkonnosti a spokojenosti svých zaměstnanců. Pro hotely a módní salony se vyrábí řada specifických parfémů a vůní. Přehled dodavatelů najdete a také jak na moudrý a účinný marketing se dozvíte na www.hotelmax.cz.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Letiště Praha letos odbaví 4 miliony lidí a skončí ve ztrátě

Pražské ruzyňské letiště by letos mělo podle odhadů odbavit asi čtyři miliony cestujících a společnost Letiště Praha zřejmě skončí ve ztrátě v řádu stovek milionů korun. Obnovování provozu je zatím pomalejší než u některých srovnatelných letišť v Evropě. Přesto...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Kulhánek: Turismus se v létě přiblížil předcovidové situaci

Po Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) se tento týden za končící letní turistickou sezonou ohlédlo také Ministerstvo zahraničních věcí (MZV). O vývoji zejména výjezdového turismu novináře během dnešní tiskové konference informoval ministr Jakub Kulhánek. Představeny byly...

Číst více
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více