Znáte vaše čichové logo?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

To, jak voní váš hotel, je stejně důležité, jak vypadá. Čich je druhým nejvýznamnějším způsobem smyslového vnímání a už ve středověku dokázali vizionářští obchodníci využít tohoto potenciálu lépe, než to kupříkladu děláme teď. Středověký obchodník při prodeji zapojoval více smyslů. Než přišlo na řadu jednání o ceně, dostali jste možnost zboží vidět zblízka, ohmatat, vnímat povrch a strukturu, nasát jeho vůni a třeba i ochutnat. Nejen z pohledu středověkého obchodníka se dostatečně nesnažíme.

Parametry výběru jsme rozšířili, ale všeobecně čichový doprovod podceňujeme. A proto se může stát, že přijedete do wellnessového hotelu a v pokoji to páchne jako v popelníku. V recepci cítíte chlor z bazénu, zápach z kuchyně. Ve výtahu poznáte, že jím jel údržbář, i když vystoupil dřív. Jeden z marketingových nástrojů 24 hodin v akci je aktuální vůně ve vašem hotelu, v lobby, ve výtahu, na chodbách, v kongresovém sále a konečně i v hotelovém pokoji. Významný je vliv vůní na nákupní chování hostů, kteří jsou v hotelu, ale také na to, jaký čichový doprovod budou mít jejich budoucí vzpomínky. V knize Martina Lindstroma se můžete dočíst, že 60 % nakupujících zákazníků se rozhoduje za méně než čtyři sekundy a vůně je primárním katalyzátorem tohoto chování.

Udělejte si v hotelu jednoduchý čichový audit

Zavažte si oči a projděte s doprovodem celým hotelem, soustřeďte se pouze na to, co ucítíte a v každé místnosti, do které má přístup host, se několikrát za sebou nadechněte a soustřeďte se přitom na pocity, které vám pachy v jednotlivých místnostech zprostředkují. Jako ve škole oznámkujte vůni od 1 do 5, přičemž 3 je neutrální vůně, 1 oznámkujete vůni, která vás silně oslovila, 2 vůni, která je příjemná, 4 dejte, když cítíte, že něco nevoní hezky, a 5 zápach. Doprovod požádejte, aby vše zapisoval. Projděte si hotel ráno, odpoledne a večer. Z výsledné známky horší než 2,2 vyvoďte důsledky, protože k tomu, co voní průměrně, se neradi vracíme. Budete překvapeni, jak vám váš hotel bude nevonět a jak začnete vnímat svůj hotel v novém formátu. U několika mých klientů jsme pod známkou 2 a jeden z nich se mě po cestě hotelem pokaždé ptá, jak se mi líbí některá nová vůně a v lobby prodává celou kolekci Rituals. Jeden městský hotel v jistém latinskoamerickém hlavním městě měl požadavek na vytvoření čichového loga již v preopeningu (vybrali si mandarinku, bergamot a ananas), zatímco na druhém konci světa v klidu majitel jiného hotelu nechal sales managera prezentovat nový koberec v kongresovém sále, ve kterém byla cítit kuchyně. Na opening argentinského hotelu si pamatuji přes 10 let a ten druhý hotel stále ještě musí dorůst.

Marketing a vůně

Moderní neurologie a neuropsychologie přinášejí úplně jiný pohled na využití tohoto v mnoha ohledech opomíjeného smyslu. Náš mozek nejenže vůně rozpoznává, ale zároveň je skladuje a spojuje je s informacemi o prožitcích a umožňuje jejich vyvolávání. Když k výrazným vůním přidáte příjemný zážitek ve vašem hotelu, opakující se čichový vjem hostu váš hotel kdykoliv později připomene. Obdivoval jsem na návštěvě kolegů v pražském Four Seasons vůni v lobby baru a pak jsem od nich k Vánocům dostal domácí parfém. Rok jsme ho doma používali. Po roce a půl jsem při vchodu do pražského hotelu Four Seasons, kam jsem šel na pracovní oběd, celou dobu přemýšlel, proč je mi to tam tak důvěrně blízké a příjemné a cítím se tam uvolněně. Až teprve po návratu domů jsem si uvědomil, že pocit způsobila vůně. Některé podniky používají v marketingu tento účinný nástroj a jsou velmi úspěšné.

Zapamatovatelnost informace s pachovým doprovodem se zvyšuje až stonásobně. Vůně jsou také spouštěčem a na každého působí trochu jinak.

Funkce vůní

  • Vůně vytváří pozitivní první dojem a ­často „redefinuje“ pocit z hotelu.
  • Vůně se týká vytváření vzpomínek na nezapomenutelné zážitky.
  • Může podpořit přidanou hodnotu a ná­kupy, zejména v F & B a u wellness ­produktů pro domácí péči.
  • Vůně ovlivňuje úroveň spokojenosti, zejména ve spojení s komfortem, designem a housekeepingem.
  • Určité vůně stimulují impulsivní nákupy a lákají nové zákazníky.
  • Vůně čerstvé mleté kávy zesiluje u části lidí jejich analytické schopnosti, jinou část pouze probouzí k výkonu nebo pouze probouzí.
  • Vůně zeleného čaje a santalového dřeva pomáhá uklidnění ze stresu.
  • Vůně citrusů, rozmarýnu nebo levandule také zklidňují a pomáhají proti bolesti hlavy.
  • Lobby, výtahu a chodbám zase sluší vůně bergamotu, která zabraňuje depresím a tlumí nervozitu, například z očekávání.
  • Pro unaveného hosta vyčerpaného po noč­ním letu zase máme vůni jasmínu a máty.
  • Odpolední vůně do lobby hotelu nebo baru je kombinace zázvoru, mandarinky a kardamomu, protože podporuje dobré trávení a spolu s lehkým jazzem podporují dražší volbu při výběru.
  • Večer k ní může přibýt závan hřebíčku, jalovce, pepře nebo vanilky.

Některé firmy používají vůně ke zlepšení výkonnosti a spokojenosti svých zaměstnanců. Pro hotely a módní salony se vyrábí řada specifických parfémů a vůní. Přehled dodavatelů najdete a také jak na moudrý a účinný marketing se dozvíte na www.hotelmax.cz.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více