To, jak voní váš hotel, je stejně důležité, jak vypadá. Čich je druhým nejvýznamnějším způsobem smyslového vnímání a už ve středověku dokázali vizionářští obchodníci využít tohoto potenciálu lépe, než to kupříkladu děláme teď. Středověký obchodník při prodeji zapojoval více smyslů. Než přišlo na řadu jednání o ceně, dostali jste možnost zboží vidět zblízka, ohmatat, vnímat povrch a strukturu, nasát jeho vůni a třeba i ochutnat. Nejen z pohledu středověkého obchodníka se dostatečně nesnažíme.
Parametry výběru jsme rozšířili, ale všeobecně čichový doprovod podceňujeme. A proto se může stát, že přijedete do wellnessového hotelu a v pokoji to páchne jako v popelníku. V recepci cítíte chlor z bazénu, zápach z kuchyně. Ve výtahu poznáte, že jím jel údržbář, i když vystoupil dřív. Jeden z marketingových nástrojů 24 hodin v akci je aktuální vůně ve vašem hotelu, v lobby, ve výtahu, na chodbách, v kongresovém sále a konečně i v hotelovém pokoji. Významný je vliv vůní na nákupní chování hostů, kteří jsou v hotelu, ale také na to, jaký čichový doprovod budou mít jejich budoucí vzpomínky. V knize Martina Lindstroma se můžete dočíst, že 60 % nakupujících zákazníků se rozhoduje za méně než čtyři sekundy a vůně je primárním katalyzátorem tohoto chování.
Udělejte si v hotelu jednoduchý čichový audit
Zavažte si oči a projděte s doprovodem celým hotelem, soustřeďte se pouze na to, co ucítíte a v každé místnosti, do které má přístup host, se několikrát za sebou nadechněte a soustřeďte se přitom na pocity, které vám pachy v jednotlivých místnostech zprostředkují. Jako ve škole oznámkujte vůni od 1 do 5, přičemž 3 je neutrální vůně, 1 oznámkujete vůni, která vás silně oslovila, 2 vůni, která je příjemná, 4 dejte, když cítíte, že něco nevoní hezky, a 5 zápach. Doprovod požádejte, aby vše zapisoval. Projděte si hotel ráno, odpoledne a večer. Z výsledné známky horší než 2,2 vyvoďte důsledky, protože k tomu, co voní průměrně, se neradi vracíme. Budete překvapeni, jak vám váš hotel bude nevonět a jak začnete vnímat svůj hotel v novém formátu. U několika mých klientů jsme pod známkou 2 a jeden z nich se mě po cestě hotelem pokaždé ptá, jak se mi líbí některá nová vůně a v lobby prodává celou kolekci Rituals. Jeden městský hotel v jistém latinskoamerickém hlavním městě měl požadavek na vytvoření čichového loga již v preopeningu (vybrali si mandarinku, bergamot a ananas), zatímco na druhém konci světa v klidu majitel jiného hotelu nechal sales managera prezentovat nový koberec v kongresovém sále, ve kterém byla cítit kuchyně. Na opening argentinského hotelu si pamatuji přes 10 let a ten druhý hotel stále ještě musí dorůst.
Marketing a vůně
Moderní neurologie a neuropsychologie přinášejí úplně jiný pohled na využití tohoto v mnoha ohledech opomíjeného smyslu. Náš mozek nejenže vůně rozpoznává, ale zároveň je skladuje a spojuje je s informacemi o prožitcích a umožňuje jejich vyvolávání. Když k výrazným vůním přidáte příjemný zážitek ve vašem hotelu, opakující se čichový vjem hostu váš hotel kdykoliv později připomene. Obdivoval jsem na návštěvě kolegů v pražském Four Seasons vůni v lobby baru a pak jsem od nich k Vánocům dostal domácí parfém. Rok jsme ho doma používali. Po roce a půl jsem při vchodu do pražského hotelu Four Seasons, kam jsem šel na pracovní oběd, celou dobu přemýšlel, proč je mi to tam tak důvěrně blízké a příjemné a cítím se tam uvolněně. Až teprve po návratu domů jsem si uvědomil, že pocit způsobila vůně. Některé podniky používají v marketingu tento účinný nástroj a jsou velmi úspěšné.
Zapamatovatelnost informace s pachovým doprovodem se zvyšuje až stonásobně. Vůně jsou také spouštěčem a na každého působí trochu jinak.
Funkce vůní
Vůně vytváří pozitivní první dojem a často „redefinuje“ pocit z hotelu.
Vůně se týká vytváření vzpomínek na nezapomenutelné zážitky.
Může podpořit přidanou hodnotu a nákupy, zejména v F & B a u wellness produktů pro domácí péči.
Vůně ovlivňuje úroveň spokojenosti, zejména ve spojení s komfortem, designem a housekeepingem.
Určité vůně stimulují impulsivní nákupy a lákají nové zákazníky.
Vůně čerstvé mleté kávy zesiluje u části lidí jejich analytické schopnosti, jinou část pouze probouzí k výkonu nebo pouze probouzí.
Vůně zeleného čaje a santalového dřeva pomáhá uklidnění ze stresu.
Vůně citrusů, rozmarýnu nebo levandule také zklidňují a pomáhají proti bolesti hlavy.
Lobby, výtahu a chodbám zase sluší vůně bergamotu, která zabraňuje depresím a tlumí nervozitu, například z očekávání.
Pro unaveného hosta vyčerpaného po nočním letu zase máme vůni jasmínu a máty.
Odpolední vůně do lobby hotelu nebo baru je kombinace zázvoru, mandarinky a kardamomu, protože podporuje dobré trávení a spolu s lehkým jazzem podporují dražší volbu při výběru.
Večer k ní může přibýt závan hřebíčku, jalovce, pepře nebo vanilky.
Některé firmy používají vůně ke zlepšení výkonnosti a spokojenosti svých zaměstnanců. Pro hotely a módní salony se vyrábí řada specifických parfémů a vůní. Přehled dodavatelů najdete a také jak na moudrý a účinný marketing se dozvíte na www.hotelmax.cz.
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.