
Když se řekne Olomoucký kraj, většina lidí si s ním přirozeně nespojí luxusní cestování. Ne snad, že by region v tomto ohledu neměl co nabídnout, ale při jeho současné návštěvnosti se přece jen musí ve svých aktivitách souvisejících s propagací cestovního ruchu zaměřovat na poněkud širší cílové skupiny. I běžní návštěvníci jsou však stále náročnější. Co to znamená?
Podstatná část tuzemských krajů, měst i jednotlivých podnikatelů se nechává slyšet, že v oblasti cestovního ruchu byla v posledních letech bonitní klientela téměř nejžádanější skupinou návštěvníků. To platí i v případě Olomouckého kraje. Jeho primární cílovou skupinou nicméně dle ředitele nově fungující Centrály cestovní ruchu Olomouckého kraje Radka Stojana bonitní klientela aktuálně spíše není. A to i přesto, že v regionu potenciál rozhodně je. Například co se týká možností luxusního ubytování, které nabízí například Zámecký resort Sobotín, resort Hodolany, Nutrend World v Olomouci či lázeňský resort skupiny Royal Spa ve Velkých Losinách. „S ohledem na velikost této cílové skupiny a na naše omezené finanční prostředky však nyní nerealizujeme marketingové aktivity zaměřené speciálně na tento segment,“ připustil Radek Stojan. To přitom není příliš překvapivé odhalení. Krajská centrála totiž formálně funguje teprve od počátku letošního roku a s ročním rozpočtem ve výši 8,5 milionu Kč se tedy dá předpokládat, že musí koordinovat spíše aktivity obecnějšího charakteru. Zvláště v současné „post-covidové“ době, kdy prakticky všechny tuzemské kraje cílí v rámci domácího cestovního ruchu na tradičnější cílové skupiny.

Překvapení se nekoná
Klienti jsou rok od roku náročnější. „Cestují po světě, mají srovnání a za své peníze požadují kvalitní služby,“ vysvětlil generální ředitel lázeňských hotelů a resortů Royal Spa Martin Plachý a v kontextu Velkých Losin dodal: „Naší výhodou v tomto ohledu je, že máme hezké lázeňské domy, v krásných lázeňských lokalitách, dokážeme nabídnout spoustu služeb pod jednou střechou, nabízíme procedury s přírodními léčivými zdroji a máme hlavně profesionální a vždy milý personál.“
Obecně tak lze říci, že požadavky hostů dnes již nemohou prakticky nikoho překvapit a většina hoteliérů si s nimi umí velmi snadno poradit. „Nároční klienti dnes nehledají pouze ubytování, ale zjišťují si, jaké další služby nabízíme, jestli se něčím odlišujeme od ostatních, a není to pouze o ceně. Mám také pocit, že mnohem více času věnují čtení recenzí našich hostů,“ popsal Antonín Hrudník, ředitel komplexu Nutrend World. Klienti dle něj naprosto automaticky očekávají vysoký standard služeb a maximální péči. „Klíčové je mít samozřejmě personál, který miluje svoji práci a je vstřícný i usměvavý. A to si myslím, že u nás naleznou. Máme ojedinělý koncept, který nám umožňuje dobře provazovat jednotlivé služby. Všem hostům můžeme nabídnout moderní a naprosto originální hotelový komplex, který byl vytvořen pro milovníky sportu, zdravého životního stylu a wellbeingu ve všech jeho podobách,“ doplnil ředitel komplexu Nutrend World.
A v případě lázeňských resortů Royal Spa zase platí, že hosté sice nepřekvapí, ale někdy umí přece jen trochu zaskočit. „Před nedávnem jsme zažili, že jeden klient volal ředitelce lázeňského hotelu, jestli by mu neoprala jeho špinavé prádlo,“ uvedl příklad za všechny Martin Plachý.
Olomouc jako centrum
Segment náročné klientely je spíše okrajovou záležitostí i v případě střední Moravy. Pokud však bonitní hosté do kraje zamíří, jejich očekávání a touhy zde dokážou být naplněny. „Náročnější klientelu si spojujeme s pojmem luxury travel. To znamená klienty, kteří vyhledávají ubytování v kategorii čtyř- a pětihvězdičkových hotelů. Těmto požadavkům v rámci střední Moravy vyhovuje primárně město Olomouc, které disponuje dvěma řetězcovými hotely v kategorii čtyř hvězd superior (NH Collection Olomouc Congress a Clarion Congress Hotel Olomouc) a několika butikovými hotely ve stejné kategorii,“ popsala Djamila Bekhedda, ředitelka Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu. Připustila přitom, že turistická oblast nemá v rámci luxury travel ambice ani snahy konkurovat lídrům v tomto segmentu, za které jsou dlouhodobě považovány zejména Karlovy Vary a samozřejmě Praha. „Nedisponujeme mezinárodním letištěm, ani možnostmi pro luxury shopping,“ doplnila.
Čím však střední Morava, respektive především Olomouc, může tyto „nedostatky“ nahradit, je tzv. fine dining neboli zážitková gastronomie. Na čem je postaveno? Prostředí restaurace nabízející zážitkovou gastronomii musí být nezapomenutelné, neopakovatelné a jedinečné. Jídlo i obsluha musejí být té nejvyšší kvality a zároveň musí fine dining přinášet jedinečný a autentický gastronomický zážitek. Koncept fine dining je navíc také často postaven na osobnosti daného šéfkuchaře. „V případě Olomouce lze přesně toto nalézt v restauraci Entreé pod taktovkou šéfkuchaře Přemka Forejta, jednoho z porotců televizní show MasterChef Česko, nebo také v nově otevřené Eatery & Bakery Long Story Short,“ vyzdvihla dva podniky Djamila Bekhedda.
Na zážitky slyší všichni
Napříč celou střední Moravou i Jeseníky si na své přijde také náročnější klientela, která se poohlíží po originálních zážitcích nejrůznějšího ražení. „Co nás může odlišit od ostatních, je právě nabídka autentických zážitků. Můžu zmínit například degustaci originálního levandulového menu přímo uprostřed rozkvetlého levandulového pole. Dále i degustaci regionálního vína s Troubelickou čokoládou, která se ručně vyrábí nedaleko Olomouce, jízdu CHKO Litovelské Pomoraví ve formanských vozech tažených koňmi, kde lze přímo na palubě vozu ochutnat regionální speciality,“ vyjmenovala ředitelka sdružení Střední Morava s tím, že opomenout nelze ani tvarůžkové degustace, vyhlídkové lety s otočkou o 360° nebo jedinečná představení barokní opery v rámci letních Olomouckých barokních slavností.
Bude letošek v něčem jiný?
Subjekty, které si dříve zakládaly spíše na bonitní klientele, musejí letos přehodnotit své aktivity. Jak? „Klientů není nikdy dost, což si určitě všichni uvědomujeme – zvláště v této krizové době. Máme proto připravenou řadu plánů a strategií, ale rozhodně nechceme lákat klienty na nejnižší cenu. Každá kvalitní služba má i svoji cenu,“ naznačil Martin Plachý aktivity lázeňských hotelů a resortů Royal Spa.
V Nutrend Worldu se zase po loňském cílení na firemní klientelu letos obrátí poněkud jiným směrem. „Dali jsme si za cíl, že připravíme nabídky služeb pro klienty, kteří chtějí poznávat krásy naší země. Nově mohou hosté využít několik pobytových balíčků, které jsou určené jak pro samotné páry, tak rodiny s dětmi,“ dodal ředitel komplexu Antonín Hrudník.
A sdružení cestovního ruchu Střední Morava bude pokračovat v aktivitách, na nichž úzce spolupracuje s agenturou CzechTourism a jednotlivými zahraničními zastoupeními. „K oslovení náročnější klientely využíváme fam a press tripy i marketingové kanály jednotlivých zahraničních zastoupení. Luxury travel je poptáváno zejména ze zemí Latinské Ameriky. V posledních letech zaznamenáváme nárůst návštěvníků právě z těchto zdrojových trhů,“ uzavřela Djamila Bekhedda.
Text: Gaja Koláčková
Foto: Shutterstock.com