Segment městské turistiky během uplynulého desetiletí výrazně vzrostl. Navyšují se přitom nejen počty turistů, kteří se vydávají poznávat krásy všemožných světových metropolí, ale také objem peněz, které v nich utratí za služby a produkty. A to takovým způsobem, že dokonce překonávají růst samotného světového HDP. Zatímco globální HDP vzrostlo od roku 2009 zhruba o 21,8 procenta, počet přenocování v 132 nejpopulárnějších městských destinacích se zvýšil o více než 55 procent. Uvedené statistiky odhalil v tradičně zveřejňovaném žebříčku vydavatel platebních karet MasterCard.
Ze zveřejněných dat vyplynulo, že nejnavštěvovanějším městem světa se stal již podruhé thajský Bangkok, do něhož mělo během loňského roku zamířit téměř 20,2 milionu mezinárodních turistů. Na pódiových příčkách se hned za ním umístily dvě významné evropské metropole, kterými jsou Londýn a Paříž. Do pětice nejnavštěvovanějších měst pro rok 2017 se přitom nedostalo ani jedno město mimo Evropu a Asii, jelikož na pátou příčku povyskočil Singapur. Na nižší pozici tak oproti předcházejícímu roku odsunul americký New York.
Graf 1 – Za co utrácejí turisté ve vybraných městech (v %)

Dvacítku nejnavštěvovanějších měst uzavírá podruhé také Praha, k čemuž české metropoli stačil předpokládaný 4,5procentní růst počtu mezinárodních turistů, jichž bylo již předloni více než 6,1 milionu. Přestože je Bangkok nejnavštěvovanějším městem na světě, mnohem více peněz utrácejí turisté v Dubaji. V roce 2016 utratili turisté v této metropoli téměř 28 miliard amerických dolarů (USD) a dle prognóz se měla tato částka v loňském roce zvýšit o dalších 10 procent. Mnohem nižší částka poté stačila na stříbrnou pozici zmíněnému New Yorku, v němž turisté utratili v rámci cestovního ruchu na 17 miliard amerických dolarů.
Města, která zaznamenala od roku 2009 největší nárůst počtu mezinárodních turistů
|
Tab. 1: Dvacet nejnavštěvovanějších měst na světě mezi lety 2012–2016 s predikcí pro rok 2017
|
Město |
Počet přenocování mezinárodních turistů (v mil.) |
Celková
útrata
turistů
za rok 2016
(v mld. USD) |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017*
(v %) |
1 |
Bangkok |
15,8 |
17,5 |
17,0 |
19,6 |
19,4 |
+4,0 |
14,1 |
2 |
Londýn |
15,5 |
16,8 |
17,4 |
18,6 |
19,1 |
+5,0 |
16,1 |
3 |
Paříž |
15,8 |
17,2 |
17,2 |
17,0 |
15,5 |
+4,4 |
12,0 |
4 |
Dubaj |
11,0 |
12,2 |
13,2 |
14,2 |
14,9 |
+7,7 |
28,5 |
5 |
Singapur |
11,1 |
11,9 |
11,9 |
12,1 |
13,1 |
+2,6 |
15,7 |
6 |
New York |
10,9 |
11,4 |
12,0 |
12,3 |
12,7 |
−2,4 |
17,0 |
7 |
Soul |
8,4 |
8,6 |
10,1 |
9,3 |
12,4 |
+0,4 |
9,4 |
8 |
Kuala Lumpur |
9,6 |
9,9 |
11,7 |
11,1 |
11,3 |
+7,2 |
7,2 |
9 |
Tokio |
4,9 |
5,4 |
7,7 |
10,4 |
11,2 |
+12,2 |
11,3 |
10 |
Istanbul |
8,8 |
9,9 |
11,3 |
11,9 |
9,2 |
+0,9 |
5,8 |
11 |
Hongkong |
8,4 |
8,3 |
8,4 |
8,4 |
8,9 |
+4,5 |
6,1 |
12 |
Barcelona |
6,9 |
7,2 |
7,4 |
7,7 |
8,4 |
+6,5 |
8,9 |
13 |
Amsterodam |
6,1 |
6,7 |
7,4 |
7,7 |
8,4 |
+4,3 |
4,5 |
14 |
Milán |
6,9 |
7,0 |
7,3 |
8,1 |
8,2 |
+3,2 |
4,9 |
15 |
Tchaj-pej |
4,7 |
5,8 |
6,4 |
6,9 |
7,4 |
+5,5 |
9,9 |
16 |
Řím |
6,7 |
6,7 |
6,8 |
7,1 |
7,1 |
+3,2 |
4,5 |
17 |
Ósaka |
2,4 |
3,3 |
4,2 |
5,9 |
7,0 |
+12,7 |
4,0 |
18 |
Vídeň |
5,4 |
5,6 |
5,9 |
6,2 |
6,4 |
+3,3 |
4,4 |
19 |
Šanghaj |
6,0 |
5,7 |
5,9 |
6,1 |
6,4 |
+3,2 |
5,3 |
20 |
Praha |
4,9 |
5,1 |
5,3 |
5,7 |
6,1 |
+4,5 |
2,9 |
*) Pozn.: Předpokládaná meziroční změna v návštěvnosti měst v %
Zdroj dat: Mastercard Destination Cities Index 2017
Tab. 2: Celková útrata mezinárodních turistů v jednotlivých městech mezi lety 2012–2016 s predikcí pro rok 2017
|
Město |
Celková útrata mezinárodních turistů (v mld. USD) |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017*
(v %) |
1 |
Dubaj |
23,9 |
24,8 |
26,1 |
28,2 |
28,5 |
+10,2 |
2 |
New York |
15,5 |
16,7 |
17,6 |
16,6 |
17,0 |
+1,5 |
3 |
Londýn |
16,0 |
18,0 |
19,5 |
18,2 |
16,1 |
−4,6 |
4 |
Singapur |
15,5 |
15,4 |
15,2 |
13,1 |
15,7 |
+0,3 |
5 |
Bangkok |
11,1 |
12,4 |
11,7 |
12,5 |
14,1 |
+10,9 |
6 |
Paříž |
17,3 |
19,5 |
16,4 |
13,4 |
12,0 |
+4,9 |
7 |
Tokio |
6,2 |
6,4 |
8,3 |
10,2 |
11,3 |
+3,7 |
8 |
Tchaj-pej |
7,6 |
9,0 |
9,4 |
9,5 |
9,9 |
+6,9 |
9 |
Soul |
7,0 |
7,5 |
10,1 |
8,3 |
9,4 |
+1,8 |
10 |
Barcelona |
7,6 |
8,7 |
8,9 |
7,7 |
8,9 |
+6,9 |
11 |
Miami |
5,8 |
6,8 |
8,3 |
8,4 |
8,4 |
+6,9 |
12 |
Madrid |
6,1 |
6,4 |
7,2 |
6,8 |
7,7 |
+5,5 |
13 |
Los Angeles |
6,6 |
6,8 |
7,7 |
7,4 |
7,7 |
+6,8 |
14 |
Kuala Lumpur |
7,5 |
8,0 |
9,4 |
7,7 |
7,2 |
+4,5 |
15 |
Sydney |
6,6 |
6,5 |
6,4 |
6,4 |
7,1 |
+9,2 |
16 |
San Francisco |
4,9 |
5,4 |
5,7 |
6,1 |
6,3 |
+5,1 |
17 |
Hongkong |
7,1 |
7,0 |
6,9 |
6,3 |
6,1 |
+10,1 |
18 |
Istanbul |
6,3 |
7,4 |
8,7 |
8,5 |
5,8 |
+1,6 |
19 |
Šanghaj |
4,6 |
4,6 |
5,1 |
5,2 |
5,3 |
+1,0 |
20 |
Mnichov |
5,0 |
5,5 |
5,7 |
4,9 |
5,3 |
+3,1 |
*) Pozn.: Předpokládaná meziroční změna celkově utracené částky mezinárodními turisty (v mld. USD)
Zdroj dat: Mastercard Destination Cities Index 2017
Srovnání čísel od roku 2009 také odhaluje, že destinace budoucnosti v rámci městské turistiky leží především v Asii. Z dvacítky nejrychleji rostoucích měst se jich v tomto regionu nachází hned šestnáct. Nejsilnější růst počtu mezinárodních návštěvníků tak zaznamenala japonská Ósaka (24 %), následovaná čínským Čcheng-tu (22,7 %) a městem Kolombo na Šrí Lance (20,3 %).