Záliv plný novinek

Veletrh Arabian Travel Market v Dubaji je kromě jiného příležitostí k setkání s lidmi, s nimiž by se člověk během roku potkal jen výjimečně. Jedním z nich je pro mne Jakub Kolář, regionální ředitel Českých aerolinií pro oblast Perského zálivu. Během loňského ATM jsme spolu hovořili o perspektivách ČSA na Středním východě, konkrétně ve Spojených arabských emirátech, Saudské Arábii, Kuvajtu, Jemenu, Ománu, Kataru a Pákistánu. Letos jsem zjišťovala, jak se dubajskému zastoupení ČSA v uplynulém roce dařilo, co se změnilo a co nového pasažéry ČSA v této po všech stránkách horké oblasti čeká.

Loňský rok byl pro ČSA v Zálivu relativně úspěšný, ve znamení změn a expanze. Za velmi úspěšné považujeme například obnovené lety kombinující Dubaj s Kuvajtem, které patřily k nejziskovějším linkám v síti ČSA během loňské letní sezony. Zájem o služby ČSA potvrdil atraktivitu námi nabízeného produktu v oblasti Zálivu a je dobrým příslibem do budoucnosti. Mluvíme-li o úspěšné přepravě cestujících, nemohu si dovolit zapomenout na přepravu zboží. V oblasti nákladní přepravy jsme v roce 2002 dosáhli nárůstu 146 % oproti přecházejícímu roku, což nám přisoudilo celkově velice pěkné 5. místo v pořadí destinací ČSA v objemu cargo přepravy.

Zmínil jste i změny a expanzi. Můžete je konkretizovat?

Hovoříme-li o změnách a expanzi, musíme zmínit zejména uzavření smlouvy s novým generálním prodejním agentem pro Indii, jehož prostřednictvím pokrýváme celou oblast Indie. To znamená, že letenky ČSA jsou nabízeny v kancelářích našeho partnera po celém území Indie. O potenciálu Indie není pochyb, jenom populace a velikost indické komunity v zahraničí mluví za vše. O Indii hovořím proto, že tito cestující využívají Dubaj jako nástupní bod do sítě ČSA, a proto má pro nás význam. Nejvýraznější změnou, kterou zaznamenali cestující v Evropě i Emirátech, je otevření nové destinace Colombo na Srí Lance. Úspěchem je doba, za kterou jsme tuto myšlenku uvedli v život – od rozhodnutí o nové destinaci do prvního letu uběhly pouhé tři měsíce. S tímto projektem jsem velice úzce spjat z titulu nejbližšího stálého zástupce ČSA. Bylo nutno vyřešit mnoho problémů od aeropolitických přes obchodní po provozní. Díky výtečné vzájemné spolupráci všech zaměstnanců jsme dosáhli toho, že 29. října 2002 odletěl A310 poprvé na linku Praha-Dubaj-Colombo a zpět. Tato nová linka neznamená pouze možnost nové destinace pro cestující z Evropy, ale současně i novou destinaci v síti ČSA pro cestující z Emirátů. Museli jsme studovat úplně nový trh a nové konkurenční praktiky, protože klientela vyhledávající evropské destinace je úplně jiná než ta vyhledávající lety do Colomba. Konkurenční dopravci na tomto segmentu jsou také rozdílní od těch, se kterými jsme v konkurenci na letech do Evropy. Myslím, že uvedení tohoto produktu jsme zvládli. Dokládá to fakt, že kapacitu Dubaj-Colombo máme vyprodanou na několik týdnů dopředu.

Čekají zákazníky v dohledné době nějaké další změny? Budete například měnit frekvenci letů do Dubaje?

Ano, budeme navyšovat frekvenci letů do oblasti Perského zálivu. Zatímco v uplynulém období jsme na trase Praha-Dubaj-Colombo a zpět nabízeli dva lety týdně, od poloviny června budeme mít celkem tři lety týdně. Dva budou kombinovat Dubaj a Kuvajt, jeden bude z Dubaje pokračovat do Colomba. V zimním letovém řádu pak vynecháme Kuvajt a budeme provozovat tři lety na trase Praha-Dubaj-Colombo.

Navýšení frekvencí bylo podmíněno rozšířením flotily ČSA o další airbus, že?

Ano, máte úplnou pravdu. Toto rozhodnutí jsme přijali s radostí. Je zřejmé, že rozšiřování sítě směrem do Asie a navyšování nabízených frekvencí by bez zvětšení letadlového parku dálkových letadel nebylo možné. Tato expanze nám umožňuje nabízet v současnosti z Dubaje 4 odlety (dva lety do Prahy a dva lety do Colomba) a umožní nám dosáhnout až 6 letů v zimním období (tři lety do Prahy a tři lety do Colomba). Tímto navyšováním se zvyšuje podíl ČSA na trhu a současně i význam ČSA jako dopravce v Zálivu.

Doznala změn i vaše cenová politika?

Cenová politika je v podstatě stejná, snažíme se být maximálně flexibilní. Cena musí vždy odpovídat
aktuální situaci na trhu. Má na ni vliv hodně faktorů, jejichž rozbor by si asi vyžádal více prostoru a času.

Vraťme se k vaší nabídce nové destinace
Colombo. Nabízíte do Colomba pouze letenky nebo i balíčky služeb?

Těžiště je v prodeji letenek. Package nabízíme také, ale na trh se nám zatím výrazněji prorazit nepodařilo. Důvodem je skutečnost, že naše konkurence zatím nabízí větší množství letů, a tudíž i flexibilnější produkt. Tato situace se změní s navýšením počtu letů do Colomba. My teď hlavně prodáváme letenky srílanským expatriotům, kteří v Emirátech pracují. Podíl turistů se ale na našich letech průběžně zvyšuje.

Jak váš business ovlivnila válka v Iráku?

Dopady jsme samozřejmě pocítili, ale propad nebyl tak markantní jako u ostatních dopravců. Vděčíme za to Colombu, které nebylo považováno za rizikovou oblast a cestující se nebáli tranzitovat přes Dubaj, poptávka po letech do Colomba nebyla ovlivněna téměř vůbec.

A co další hrozba – SARS?

Toto onemocnění na nás v tomto okamžiku přímý negativní vliv nemá, jelikož neoperujeme v zasažené oblasti Dálného východu. Je to zvláštní, ale očekáváme naopak spíše zvýšení poptávky, neboť pro klientelu ze Spojených arabských emirátů a okolních zemí je v této sezoně Dálný východ prakticky mrtvou destinací, jejich zájem by se podle všeho měl soustředit na střední Evropu a ta je naší silnou stránkou.

Dokázali byste se přizpůsobit i enormně zvýšenému zájmu o cesty do Prahy, nebo byste museli tento obchod přenechat konkurenci?

Problém je v tom, že náš letový řád je plánován do konce října. Rotace celého letadlového parku je co nejefektivnější, abychom dosáhli co nejvyššího využití letadel. To znamená, že je velice obtížné najednou najít volnou kapacitu v dálkovém letadle v trvání zhruba 10 hodin, které jsou potřeba na provedení letu z Prahy do Dubaje a zpět.

Vaše zastoupení je zodpovědné za rozvoj obchodu v osmi zemích regionu. S jakými novinkami a trendy se v nich setkáváte?

Pokud jde o novinky, zmínit musím především Saudskou Arábii, kde roste popularita České republiky. Je to i díky zlepšení vztahů na diplomatické úrovni poté, co Saudská Arábie otevřela svoje zastupitelství v České republice. Každoročně tak roste počet víz vystavených českým zastupitelským úřadem v Rijádu a velice aktuálním se stává zahájení jednání se saudsko-arabskými úřady o případném on-line operování do této země.

Jaký podíl rezervací přes internet registrujete?

Přestože Spojené arabské emiráty patří technologicky mezi špičku v tomto regionu, internet se pro nákupy prakticky nepoužívá a ani kreditní karty nejsou častým platebním prostředkem. Objem prodeje letenek přes platební karty zdaleka nepřesahuje 10 procent. Buďme však optimisty a doufejme, že se situace obrátí k lepšímu. Nabídka bankovních domů je velice rozsáhlá a věřím, že si elektronický prodej získá více příznivců.

Gabriela Ben Ahmed

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více