Vyšla už vietnamská hvězda?

O Vietnamu ještě hodně uslyšíme. Vietnam je jednou z destinací budoucnosti. Tyto a podobné věty zaznívají už delší dobu z úst zástupců cestovních kanceláří zaměřených na exotiku, respektive na zájezdy do Asie. Otázka ale je, kdy čas Vietnamu opravdu přijde a zda náhodou není načase obrátit k němu pozornost právě nyní, dřív, než se stane opravdovou hvězdou se vším, co k tomu náleží. Tedy i s negativy.

Vietnam je nadmíru zajímavou a velmi rychle se rozvíjející destinací. To ostatně potvrzují i statistická data – počet příjezdů do země roste v posledních letech dvouciferným tempem. Jen pro zajímavost: v roce 2000 zemi navštívilo 2,1 mil. zahraničních turistů, v loňském roce už 15,5 mil. Nejvíce sem míří turisté z okolních zemí – z Číny, Jižní Koreje, Japonska a Taiwanu, pátá příčka patří Američanům, šestá Rusům. Na českém trhu je Vietnam zatím opravdu v pozici vycházející hvězdy, byť někteří – jako například majitel CK China Tours Miloš Podpěra – říkají, že hvězda Vietnamu už dávno vyšla. „Ve Vietnamu existuje infrastruktura pro masové cestování typu hotel–pláž včetně těch nejluxusnějších resortů. Je to země zajímavá pro poznávací zájezdy a individuální turisté si také přijdou na své,“ uvádí Podpěra. Jisté je, že Češi mají k Vietnamu vztah. „Díky vietnamské komunitě u nás je nám ta země blízká. Je to exotika se vším všudy – moře, památky, zajímavá etnika, palmičky… Navíc v příznivých cenových relacích, což už se taky u nás dobře ví. A vietnamská kuchyně je nám taky dobře známá a u nás populární,“ vypočítává Miloš Podpěra, čím je Vietnam pro Čechy zajímavý.

Zaměříme-li se ale jen na organizované cesty, tedy zájezdy, musíme konstatovat, že čeští touroperátoři nezahálejí – v jejich nabídkách jsou jak klasické poznávací zájezdy, často kombinující Vietnam s návštěvou dalších asijských zemí (Kambodže, Číny či Laosu), tak pobyty u moře. U těch se dá teprve očekávat boom. Potenciál pro to tato země má, resp. tento se stále zvyšuje – zejména díky zahraničním (hlavně čínským a korejským) investorům vyrůstají v zemi stále nové hotely a resorty. Pravda, některé jsou poněkud diskutabilní z hlediska přístupu k přírodě, krajině či místní kultuře, ale nic to nemění na tom, že nabídka roste. „Zatímco v některých jiných asijských destinacích už rozvoj překročil určité meze a ve finále je poškozuje, ve Vietnamu vnímám veskrze samá pozitiva – zlepšila se dopravní infrastruktura, služby fungují tak, jak mají, zkrátka skvělá destinace, která může být alternativou třeba pro klienty, kteří už během několika předchozích cest poznali Thajsko a nyní v Asii hledají nový cíl,“ říká Zdeněk Kříž, majitel cestovní kanceláře Siam Travel. Podle Miloše Podpěry se ale už i ve Vietnamu dají najít lokality, kde funguje turistický průmysl v asijském stylu – tedy velké novostavby, které převálcovaly kouzlo původního místa.

Za určitou brzdu rychlejšího rozvoje cestování do Vietnamu je někdy označována neexistence přímého leteckého spojení z Česka. O tom se už dlouho mluví, zatím poslední zprávy tohoto druhu jsou z jara letošního roku, kdy bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi Letištěm Praha a leteckou společností Bamboo Airways. O přímé lince se však zatím stále jedná, jak potvrzuje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň: „Jednání mezi Letištěm Praha a leteckou společností Bamboo Airways o případném přímém leteckém spojení do Vietnamu stále probíhají,“ a dodává: „Podle informací od dopravce je otevření linky mezi Hanojí a Prahou v plánu na příští rok.“ Termín zahájení však závisí na získání všech potřebných provozních povolení a dostupné kapacitě letadel. A předmětem plánování nové linky jsou také možnosti dostupných slotů na Letišti Praha, které je v době provozních špiček plně vytíženo.

Neexistence přímého spojení ale podle touroperátorů není limitem. Nabídka letů do Asie je totiž v současnosti nesmírně bohatá, Češi mohou využít spojů s přestupem v Dubaji, Dauhá či v dalších dopravních uzlech. „Spojení do Vietnamu je dnes díky velké konkurenci mezi dopravci naprosto bezproblémové – na výběr je hned z několika spojů denně do všech hlavních turistických oblastí v zemi, tedy na letiště v Saigonu, Hanoji a Da Nangu,“ pochvaluje si situaci na trhu Zdeněk Kříž. Navíc se dá předpokládat, že přímé letenky by byly zřejmě o něco dražší než ty s přestupem. Situace by asi byla podobná jako u přímých letů do/z Číny, které jsou šity na míru spíše asijským návštěvníkům České republiky než Čechům mířícím opačným směrem. Miloš Podpěra pak dodává, že Vietnam je velký a pokud by existovalo spojení jen do jednoho z měst, stejně by museli turisté cestující do jiných částí země přesedat. „Domnívám se, že neexistence přímého spojení je handicapem především pro pobytové zájezdy, ostatní cestovatelé tohle až tak zásadně neřeší,“ uzavírá Podpěra. Námi oslovení experti se shodují na tom, že zájem o Vietnam průběžně roste a stejný vývoj lze očekávat i v příštích letech.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více