Turisté v Praze – cestují bez CK, zajímá je architektura, gastronomie i kultura

Prague City Tourism zná výsledky třetí vlny svého kvalitativního výzkumu mezi návštěvníky Prahy. Do šetření se zapojili lidé z 81 zemí světa, kteří byli dotazováni na turisticky frekventovaných místech města v prosinci 2015 a v lednu 2016. Zimní Praha byla atraktivní zejména pro hosty z Velké Británie, Ruska, Itálie, Německa, ale také například pro Jihokorejce. Z ČR se do metropole vydali nejčastěji obyvatelé Moravskoslezského kraje.

Pouze Prahu navštívily v rámci zkoumané návštěvy téměř dvě třetiny turistů (63 %), 26 procent spojilo cestu do Prahy s jiným evropským městem nebo zemí. Do jiných míst České republiky zamířilo 7 procent návštěvníků Prahy.

Nejčastěji se na více míst mimo Prahu vypravují Portugalci (36 %) a Rusové (21 %). Naopak další cíl v rámci ČR navštívil pouze 1 Němec, jen 10 procent turistů ve věku 20–29 let, kteří mimo Prahy viděli i jiné město či místo v ČR, navštívilo Karlovy Vary, zatímco u osob starších 30 let je průměr 33 procent. Olomouc lákala jen turisty ve věku 30–39 let, z ostatních věkových kategorií se tam nerozjel nikdo. Oblíbenost Českého Krumlova mezi Asijci potvrzuje fakt, že osm z devíti Korejců, kteří zavítali i mimo Prahu, se vypravilo právě tam.

Proč jsem v Praze?

Architektura, historie a památky jsou důvodem číslo jedna u všech věkových skupin, u mužů i žen, z hlediska celých regionů i všech zúčastněných zemí. Nejčastěji tento hlavní důvod své cesty zmiňovali Brazilci (83 %) a Francouzi (79 %), signifikantně méně pak Němci (54 %), kteří častěji udávali jako jiný hlavní důvod zábavu a návštěvu restaurací (12 %). Slováci v 17 procentech zmiňovali ostatní důvody, a Češi, kteří do Prahy hlavně přijeli z mnoha jiných důvodů – Prahou projížděli, přijeli na návštěvu příbuzných či známých a 12 procent z nich za kulturními nebo sportovními akcemi.

Jen 4 procenta turistů ve věku 40–49 let udala jako hlavní důvod návštěvu příbuzných a známých, ze stejného důvodu naopak přijelo 20 procent turistů nad 70 let.

Sociodemografická fakta o respondentech

Třetí vlny kvalitativního průzkumu PCT se zúčastnilo 1 513 respondentů. Nejvíce turistů přijelo z Velké Británie (8 %), Ruska, Itálie, České republiky, Francie a Německa (7 %). Celkem byly uskutečněny rozhovory s návštěvníky z 81 zemí světa. Z pohledu větších územních celků přijely téměř dvě třetiny turistů z Evropy (62 %), dále pak zimní atmosféra Prahy přilákala poměrně velké množství Asiatů (16 %).

Nejvíce návštěvníků z ČR přijelo do Prahy z Moravskoslezského kraje (15 %), Olomouckého (13 %) a také Středočeského, Jihomoravského a Plzeňského kraje (10 %). Průzkumu se zúčastnilo 52 procent mužů a 48 procent žen. Nejvíce zastoupena byla věková skupina 20–29 let.

Individuální turistika vede

Praha se jednoznačně ukazuje jako město, do kterého turisté nejradši přijíždějí indivi­duálně. Neorganizovaně sem dorazilo 90 procent návštěvníků, cestu si naplánovali sami nebo jim pomohl někdo z rodiny či přátel. Jen 7 procent turistů přicestovalo v rámci zájezdu zahraniční cestovní kanceláře. Na cestovní kanceláře se více spoléhají pouze Rusové – 13 procent přijelo se zahraniční cestovní kanceláří a 2 procenta s českou. Zajímavý je pohled na výdaje turistů – ti, kdo cestují individuálně, vydají za svůj pobyt v Praze 1 671 Kč za den, tedy zhruba o třetinu méně než turisté přijíždějící se zahraniční cestovní kanceláří, kteří tu utratí zhruba 2 327 Kč za den.

Během pobytu v Praze vyhledávají více než dvě třetiny (70 %) návštěvníků Prahy informace v elektronické formě. Získávají je pomocí tabletu nebo mobilního telefonu. Na papírovou mapu se spoléhá 48 procent a 26 procent čerpá informace z tištěného průvodce. Je patrné, že se na lokální zdroje spoléhá více než čtvrtina návštěvníků (29 %) – 16 procent osobně navštíví informační centrum, 14 procent využívá služeb průvodce (osoby) a 1 procento se informuje v hotelu, někteří samozřejmě využívají více zdrojů.

S mobilem na cestách

60 % návštěvníků Prahy má téměř stále zapnutý mobilní telefon, dalších 36 % ho využívá omezeně (na hotelu nebo zasílání SMS), 4 % pak vůbec. Jednoznačně nejvíce na jeho služby spoléhají Rusové (74 %), následovaní Asiaty (66 %), nejméně jej naopak v Praze nepřetržitě využívají turisté z Afriky (42 %) a Jižní a Střední Ameriky (47 %). Internet (téměř) neustále využívá 43 % turistů, jen 5 % se na něj nepřipojuje vůbec a více než polovina (51 %) jen omezeně. Nejčastěji na internetu v české metropoli surfují (a neodpojují se) Asiaté (54 %), nejméně pak turisté z Jižní a Střední Ameriky (32 %) a překvapivě méně také Evropané (42 %).

Foto: Prague City Tourism

www.praguecitytourism.cz 

 

 

 

 

 

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více