Turismus na Šrí Lance čeká změna

Boom. Jiným slovem nelze popsat to, co se v oblasti turismu na Šrí Lance odehrává. Rostou příjezdy, rozvíjí se infrastruktura, vznikají nové turistické produkty, stoupají příjmy. Problém je, že dosud se cestovní ruch v zemi rozvíjel nepříliš koordinovaně a velká část potenciálu zůstávala nevyužita. Vláda má ambici tento stav radikálně změnit.

Nejvýmluvnějším dokladem radikálního rozvoje cestovního ruchu na Šrí Lance jsou dlouhodobé statistiky. Ty například říkají, že zatímco v roce 1970 zemi (tehdy známou jako Cejlon) navštívilo 46 000 turistů, na počátku nového tisíciletí to bylo už 400 000. A loni země zaznamenala historický rekord, když se v kolonce s počty příjezdů objevilo číslo 2 116 407. Hlavním zdrojovým trhem šrílanského incomingu je Asie (zejména pak Indie). Z tohoto kontinentu přijíždí na ostrov víc než 45 procent turistů. Druhá příčka patří západní Evropě, jejíž podíl je téměř třetinový.

Tab.: TOP 10 zdrojových trhů incomingu Šrí Lanky (2016)

Zdrojový trh Počet
příjezdů
Podíl
(v %)
Indie 356 729 17,39
Čína 271 577 13,24
Spojené království 188 159 9,17
Německo 133 275 6,50
Francie 96 440 4,70
Maledivy 95 167 4,64
Austrálie 74 496 3,63
Rusko 58 176 2,84
USA 54 254 2,65
Kanada 44 122 2,15
Celkem 1 372 395 66,92

Zdroj: Sri Lanka Tourism Development Authority

Podobně je tomu i s příjmy země z cestovního ruchu. V roce 1970 utratil každý turista na Cejlonu v průměru USD 7,40 denně, odhad pro loňský rok hovoří o sumě 170 dolarů denně. Celkové příjmy země z turismu tak před 48 lety dosahovaly hodnoty 3,6 mil. USD, loni již 3,92 mld. USD. Cestovní ruch je po remitencích (financích zasílaných do země jejími obyvateli pracujícími v zahraničí) a textilním a oděvním průmyslu dlouhodobě třetím nejvýznamnějším zdrojem devizových příjmů Šrí Lanky.

Graf 1 – Příjezdy českých a slovenských turistů na Šrí Lanku v letech 2012–2017

 Graf 1 – Příjezdy českých a slovenských turistů na Šrí Lanku v letech 2012–2017

Zdroj: Sri Lanka Tourism Development Authority, zpracování vlastní

Na ostrově se pochopitelně rozvíjí i infrastruktura, byť ne tak raketovým tempem. Zatímco příjezdy turistů se za sledované období zvýšily 49krát, ubytovací kapacita měřená počtem disponibilních lůžek jen 17krát, tedy z 2 816 lůžek v roce 1970 na loňských 48 008. To samozřejmě znamená, se podstatně zvýšila obsazenost – ze 42,8 procenta na loňských 73,27 procenta. Zajímavé přitom je, že průměrná délka pobytu se na Šrí Lance po celé sledované období prakticky nemění, osciluje kolem 10 nocí (loni šlo o 10,9 dne). A aby byl přehled úplný, dodejme, že před necelým půlstoletím dával turismus na ostrově práci asi pěti tisícům lidí, loni bylo v turismu na Šrí Lance přímo zaměstnáno víc než 156 000 lidí.

Problémy v důsledku občanské války

Výše popsaný růst má jeden negativní aspekt – cestovní ruch se na Šrí Lance rozvíjel sice bouřlivě, ale zároveň také organicky, resp. nekoordinovaně. Země neměla v oblasti turismu jasně definovanou vizi, a pokud už došlo na nějaké strategické plánování, zůstaly plány ve většině případů jen na papíře. Obří potenciál, který má země v oblasti turismu, zůstával nevyužit. Může za to samozřejmě i několik dekád trvající občanská válka, v jejímž důsledku bylo cestování do některých regionů na ostrově nebezpečné. Nemohla se rozvíjet vnitrostátní letecká doprava, restrikcemi byl postižen námořní turismus, infrastruktura chátrala. Není pochopitelně divu, že kvalifikovaný a nadaný personál emigroval do bezpečnějších končin světa. Výsledkem toho všeho bylo, že země měla po dlouhá desetiletí pověst laciné destinace, jejíž produkt se omezuje na slunce, moře a písek.

Po skončení občanské války v roce 2009 se cestovní ruch začal rozvíjet opravdu nebývalým tempem. Jenže, jak bylo uvedeno výše, jde o vývoj živelný, který s sebou nese negativa, resp. rizika. Toho si ostatně sebekriticky všímají i úřady odpovědné za rozvoj cestovního ruchu na ostrově. A plánují změny.

Přichází změna

 Klíčovým nástrojem těchto změn má být strategický plán pro léta 2017–2020, který staví na principech udržitelného rozvoje. Počítá mimo jiné s větším zapojením lokálních komunit do cestovního ruchu, s vytvořením podmínek pro zahraniční investory, růstem zaměstnanosti (především pak žen) a zejména pak s diverzifikací turistického produktu. Dnes turisté na Šrí Lanku přijíždějí v první řadě kvůli plážím, návštěvám historických a kulturních památek a také za divokou přírodou tamních národních parků. To by úřady rády změnily, resp. nabídku doplnily o spektrum niche produktů. Na své by si měli v budoucnu na Šrí Lance přijít vyznavači wellness, poutníci, zájemci o pozorování ptáků, velryb či delfínů, potápěči, turisté provozující surfing či kite surfing, milovníci gastronomie či pořadatelé MICE akcí. Šrí Lanka by se měla stát také oblíbenou destinací svatební turistiky, významnější roli než dosud by měla hrát také na trhu s luxusními námořními plavbami.

Snahou úřadů bude také přilákat movitější klientelu a produkty cestovního ruchu začít prodávat za ceny obvyklé ve světě. Velký potenciál má Šrí Lanka například v produktech postavených na pozorování velryb. Jenže zatímco na Šrí Lance přijde tříhodinová plavba s pozorováním kytovců na 26 USD za osobu, v ostatních destinacích na minimálně 78 USD. A v Grónsku dokonce na 120 USD. Stejně tak jsou podle úřadů podhodnocené ceny vstupenek do šrílanských národních parků.

Graf 2 – Příjezdy na Šrí Lanku dle zdrojových regionů (2016)

 Graf 2 – Příjezdy na Šrí Lanku dle zdrojových regionů (2016)

Zdroj: Sri Lanka Tourism Development Authority

Klíčové cíle strategického plánu do roku 2020:

  • dosáhnout příjmů z turismu ve výši 7 mld. USD (loni 3,9 mld. USD),
  • zvýšit zaměstnanost v cestovním ruchu a souvisejících oborech na 600 000 lidí, podíl žen by měl dosáhnout 10 procent,
  • docílit zvýšení průměrných výdajů turistů na 210 USD za den.

 
Propracovaný strategický plán pochopitelně počítá i s řadou marketingových a dalších aktivit, které mají jeden společný cíl – přispět k naplnění nově definované vize, podle které by se měla Šrí Lanka do roku 2025 stát nejlepším světovým ostrovem spojovaným s nezapomenutelnými, autentickými a různorodými turistickými zážitky. Jestli se tak ale stane, je zatím ve hvězdách…

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více
Foto: Emirates

Emirates přidává letovou třídu Premium Economy

Zákazníci letecké společnosti Emirates se mohou těšit na další cestovní zážitek - aerolinka nabídne novou letovou třídu Premium Economy s prvotřídními službami jak na palubě, tak na zemi. Prodeje letenek v této nové třídě budou zahájeny 1. června...

Číst více