Stále více českých turistů se v posledních letech přesvědčuje o pravdivosti sloganu, který tvrdí, že Dominikánská republika nabízí vše, o čem sníte. S ředitelkou Národního turistického úřadu Dominikánské republiky pro oblast střední a východní Evropy Leilou Boasier Budecker jsme hovořili o trendech v poptávce i o tom, jak bude úřad podporovat aktivity cestovních kanceláří nabízejících cesty do tohoto karibského ráje.
Kolik českých turistů se vypravilo do Dominikánské republiky v loňském roce a kolik očekáváte v nadcházející zimní sezoně?
Před rokem jsme se ještě bavili o tom, že čeští turisté navštěvují destinaci během zimy. Dnes už však můžeme říci, že cestují po celý rok. Čím dál více turistů přijíždí do země i v jiném ročním období, ačkoli zima díky přímým charterovým letům stále vede. Mezinárodní letecké společnosti nabízejí prostřednictvím dobře navazujících spojů možnost pohodlně vycestovat do Dominikánské republiky celoročně.
V roce 2011 navštívilo Dominikánskou republiku více než 6 000 Čechů a pro rok 2012 máme také velmi slibná očekávání.
Jak odhadujete potenciál České republiky, pokud jde o cesty do Dominikánské republiky? Pokud cítíte rezervu, co brání jejímu vyčerpání?
Je zajímavé, že poprvé v historii Dominikánské republiky došlo k obrovskému převýšení poptávky ubytovacích kapacit – už od začátku zimní sezony 2011/2012 byly hotely plné. To mělo v jistém smyslu dopad na naše touroperátory, pro které bylo obtížnější sehnat pokoje v hotelích, jelikož právě Češi si volí cíl dovolené často na poslední chvíli. V důsledku rekordní světové poptávky nemá tedy náš trh tak velký nárůst, jaký by jinak mohl mít. Česká republika je však pro nás stále jedním z nejdůležitějších rozvíjejících se trhů.
Jaká místa v Dominikánské republice jsou mezi českými turisty nejpopulárnější? Jsou v zemi místa, která zatím neprávem stojí stranou zájmu českých cestovních kanceláří a jejich klientů?
Nejoblíbenějšími oblastmi v Dominikánské republice byly pro Čechy doposud východní a jihovýchodní pobřeží, tedy Punta Cana, Juan Dolio a Boca Chica. Ne snad proto, že by byly atraktivnější v porovnání s ostatními regiony, ale spíše z důvodu obchodního zájmu českých touroperátorů. Touha po poznání nových oblastí v Dominikánské republice však stále roste a z toho mám opravdu radost. Již nyní můžeme najít v nabídce různých touroperátorů i další regiony, jako například Puerto Plata či Samaná, které byly prakticky doteď v zapomnění, a bylo těžké nalézt je v katalogu. Od října letošního roku bude operován přímý charter z Prahy do Puerto Plata.
Které místo v Dominikánské republice máte nejraději vy osobně a proč?
U mě vede severní pobřeží. Jako každý ostrovan miluji pláže, ale zároveň si užívám působivé přírodní krajiny. Synonymem oblasti Puerto Plata jsou zelené lesy, které ukrývají zlatavé pláže omývané křišťálově čistou vodou, korálové útesy a pitoreskní vesničky, kde člověk vnímá dominikánskou autentičnost. Pak zde máme Samaná pokrytou palmovými háji, jejíž krása spočívá právě v jednoduchosti. Nalezneme zde neposkvrněné pláže, korálové útesy hrající všemi barvami, horské vodopády a bujné lesní porosty. Samaná je prvotřídní destinací pro milovníky přírody a ekoturismu.
O přízeň tuzemských cestovatelů se kromě Dominikánské republiky ucházejí i další karibské destinace. Proč by měli turisté zvolit právě Dominikánskou republiku? V čem je jiná oproti jiným cílům v této části světa?
Dominikánská republika je turistickou destinací, která svým návštěvníkům nabízí velkou škálu zdrojů a možností. S více než 1 500 km dlouhým pobřežím, z něhož 35 procent tvoří pláže, zaujímá první místo, co se týče biodiverzity a přírodního bohatství v oblasti Antil. V celosvětovém žebříčku ostrovů je pak z tohoto hlediska na třetím místě. Bez ohledu na atraktivitu a potenciál četných zdrojů, na nichž je založena volnočasová nabídka destinace, Dominikánská republika vyniká nejrozvinutějším hotelovým průmyslem v Karibiku a bezkonkurenčními službami.
Pojetí „nabízí vše, o čem sníte” prezentuje Dominikánskou republiku jako komplexní turistickou destinaci, upouštějící od stereotypní představy slunce–pláž. Toto pojetí tedy zahrnuje mimo zmíněné slunce a pláže také hotely nevyšší úrovně, plážové, horské i vodní sporty, golf, přírodu ve vnitrozemí, gastronomii, užité umění (keramika) či poznávání dominikánské mentality. Přičteme-li četné kulturní akce a festivaly v průběhu celého roku ke všemu výše uvedenému, jedinečnost Dominikánské republice upřít nelze.
Národní turistický úřad Dominikánské republiky v minulých letech různými způsoby podporoval cestovní kanceláře organizující zájezdy do této země. Budete v této podpoře pokračovat i v příštích měsících? Pokud ano, jak konkrétně?
Samozřejmě budeme i nadále podporovat české touroperátory prodávající Dominikánskou republiku, což jsme mimochodem dělali už v době, kdy ještě ani nebyla kancelář v Praze otevřená. Podpora je finanční a zakládá se na dohodě o spolupráci mezi oběma stranami, obvykle realizujeme sdílenou reklamní a marketingovou kampaň, ačkoli se nebráníme dobrým nápadům v oblasti PR či jiným aktivitám, které by pomohly v propagaci nabídky Dominikánské republiky daného touroperátora.
Co musí cestovní kanceláře učinit, aby se jim takové podpory dostalo?
Aby touroperátor získal tuto podporu, musí přirozeně zahrnout Dominikánskou republiku do své nabídky a také mít jistou prodejní úroveň. Samozřejmě bychom též mohli podpořit explicitním způsobem nového touroperátora, který by se chtěl začít podílet na charteru do Dominikánské republiky.
Dominikánská republika byla letos partnerskou zemí veletrhu Holiday World, kde připravila nebývale atraktivní doprovodný program. Jak se to projevilo na zájmu o vaši destinaci?
Účastnit se Holiday World 2012 jako partnerská země pro nás znamenalo nebývalou událost a je pro nás opravdu velkým zadostiučiněním, že se naše prezentace líbila. Přesně to bylo naším cílem: aby se i po skončení veletrhu o Dominikánské republice mluvilo, navnadit potenciální turisty, aby si vybrali Dominikánskou republiku jako svou dovolenkovou destinaci. To se povedlo.
Plánujete podobné aktivity zaměřené na širokou veřejnost i pro příští měsíce?
Do konce roku máme co do prezentace země poměrně zajímavý program, široká veřejnost nás může například vidět na cestovatelských festivalech. Také chystáme soutěže o atraktivní ceny na sociálních sítích.
Váš úřad je odpovědný i za aktivity na dalších trzích střední a východní Evropy. V čem je z vašeho pohledu český trh specifický ve srovnání se slovenským, polským, maďarským, rumunským a slovinským?
V rámci trhů, za které odpovídáme, procentuálně nejvíce roste ten polský. I tak je ale poptávka po Dominikánské republice v Česku stále velmi významná. Podle mého názoru je pro české turisty význačné to, že jsou ochotni urazit delší vzdálenost, pokud jsou přesvědčeni, že poměr kvalita–cena hraje v jejich prospěch. Z tohoto důvodu také velká část našich českých návštěvníků používá k cestování letiště mimo Českou republiku.
Text: -pmu-
Foto: Národní turistický úřad Dominikánské republiky
Srdečně vás zveme …
… k návštěvě našeho stánku na veletrhu MADI, kde budete mít příležitost seznámit se mimo jiné s dominikánskou gastronomií.
Rádi vás přivítáme také na workshopu, který pořádáme první veletržní den od 15.00 hod. v malém konferenčním sálu. Na programu jsou aktuality z Dominikánské republiky, krátký film a tombola.
|
