TO Pardubicko zjišťovala dopady koronaviru na podnikatele

Ačkoli turistická oblast Pardubicko patří k těm méně navštěvovaným, poskytovatelé služeb v cestovním ruchu už nyní vykazují nemalé ztráty spojené s omezeními proti šíření koronaviru. Od poloviny března do konce dubna vyčíslili propad tržeb nejčastěji v desítkách až stovkách tisíc korun. Někteří dokonce v milionech. Vyplývá to z průzkumu provedeného oblastní organizací cestovního ruchu Pardubicko – Perníkové srdce Čech.

Od poloviny března do konce dubna vyčíslili propad tržeb nejčastěji v desítkách až stovkách tisíc korun

„Na konci dubna jsme oslovili s dotazníkem zástupce celkem 94 subjektů činných v cestovním ruchu. Jednalo se především o ubytovatele, restauratéry, pořadatele kulturních akcí a provozovatele turistických atraktivit. Zpět se nám vrátilo 36 odpovědí,“ popsala ředitelka spolku Pardubicko – Perníkové srdce Čech Markéta Krátká. „Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit, jak na tom podnikatelé a subjekty průběžně jsou. Chtěli jsme od nich především znát finanční ztráty za dobu karantény, jak se vypořádali s omezeními, co chystají po obnovení plného provozu a jak jim můžeme v současné situaci pomoct,“ dodala.

Z šetření vyplynulo, že omezení spojená s novým typem koronaviru významně postihlo 55 procent provozovatelů. Pouze 8 procent respondentů uvedlo, že se jich omezení nedotkla vůbec. Jedná se o subjekty, jejichž sezóna přichází až s letními měsíci (např. koupaliště). Omezení se týkala nejčastěji úplného uzavření některých zařízení, k takovému kroku muselo přistoupit 64 procent respondentů. Každý pátý se pokusil situaci dle možností přizpůsobit třeba otevřením výdejového okénka či prodejem suvenýrů přes internet. Co se týká například památek, ty odsunuly začátek sezóny a otevřou se návštěvníkům 25. května. Barokní zámek v Cholticích dokonce až 13. června.

Ztráty, které provozovatelé vykázali za prvních šest týdnů omezení – od poloviny března do konce dubna – se nejčastěji pohybují v řádech desítek až stovek tisíc korun. Uvedlo to rovných 80 procent respondentů. „Na první pohled to nemusí vypadat tak dramaticky, ale je třeba připomenout, že řada omezení trvá ještě v květnu a nevíme, kdy se situace ustálí. Celkový propad příjmů se zcela určitě ještě navýší,“ upozornila Markéta Krátká. Jeden z organizátorů velkých kulturních akcí dokonce vykázal ztrátu v milionech korun.

Jak rychle se zákazníci vrátí, je těžké předjímat. I odhady provozovatelů jsou opatrné a střízlivé, většina z nich – konkrétně 56 procent – si myslí, že se k nim zákazníci budou vracet pomalu. V rychlý návrat věří 22 procent respondentů. Někteří tak usuzují z faktu, že už nyní mají dostatek rezervací na letní sezónu.

A co nového si pro jejich návrat připravili? Z šetření vyplynulo, že provozovatelé hojně zaváděli možnost platby kartou, především z hygienických důvodů. Ubytovací zařízení pomalu začínají přecházet na online check-in, jinde během uzavírky renovovali zázemí.

Kompletní výsledky dotazníkového šetření jsou k dispozici zde.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Průzkum: Na dovolenou v ČR se chystá polovina domácností s dětmi

Dovolenou v tuzemsku se podle vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz chystá strávit zhruba polovina českých domácností s dětmi. Postupné uvolňování restrikcí při cestách do zahraničí zatím tuto skutečnost totiž ovlivňuje jen velmi málo. Majitelé ubytování se v 88 procentech...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?

Česká unie cestovního ruchu zve na online tiskovou konferenci s názvem „Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?". Kromě novinářů jsou zváni i zástupci odborné veřejnosti. Tisková konference proběhne 22. června od 15 hodin.

Číst více
Foto: Znojemská Beseda

O druhý ročník Znojmo Zadax zatím projevila zájem stovka podnikatelů

Stovka majitelů znojemských restaurací, kaváren nebo hotelů se zatím zapojila do letošního druhého ročníku akce Znojmo Zadax na podporu podnikatelů působících v cestovním ruchu. Do loňské kampaně se zapojilo 140 podnikatelů, ale i tehdy byl rozjezd v červnu pomalejší....

Číst více