Technologický upgrade pohostinství

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Ačkoliv jsme v pohostinství velmi přizpůsobiví, co se technologií týká, jsme zvyklí jen na setrvačnost. Ve srovnání s jinými obory jsme pozadu. Posledních deset let se dařilo zvyšovat tržby přístupem – „Proč měnit něco, co funguje?" A to stejné platí i o technologiích.

Přišel březen 2020 a dnes není nikdo, kdo by uvažoval stejně jako na začátku roku a kdo by očekával, že se vše bez velkých změn vrátí do starých kolejí. Karanténa, uzavření restaurací a hotelů, omezení provozů, to všechno způsobilo dramatický pokles. Hoteliéři a restauratéři stáli tváří v tvář hlubokým finančním ztrátám. I když měli možnost nastartovat kreativní přístupy v řízení svých nákladů a někteří měli i to štěstí, že získali úvěr či dotaci, všem spadly tržby blízko k nule. Museli propouštět své těžko nabyté zaměstnance, uzavírat a rušit střediska či provozy. Obor pohostinství je však odolný. Zažil poklesy, katastrofy i finanční krize. Kdybych si dal práci a na celé situaci hledal něco opravdu pozitivního, byl by to masivní přechod k digitálním technologiím. To, co by na začátku roku bylo nepřijatelné, se od března stalo standardem. Ti, kdo digitální gramotnost jen předstírali, už museli definitivně ustoupit. Najednou nám nečiní problém scházet se pomocí digitálních technologií ve virtuálním prostoru, vzdáleně administrovat (home office), nakupovat většinu toho, co potřebujeme, pomocí internetu.

Technologie v pohostinství se konečně dostaly ke slovu. My v Hotelmaxu pro naše klienty vybíráme takové aplikace, které musejí splňovat dvě základní podmínky:

  • Mají vliv na KPI
    (klíčové ukazatele výkonnosti).
  • Mají prokazatelnou ROI
    (návratnost investice).

A jak dále postupujeme při jejich výběru? Sledujeme tyto 3 parametry:

1. Automatizaci

Automatizace v pohostinství je a bude klíčová a nespočívá ve vytěsnění lidí roboty, ale ve zvýšení komfortu u transakčních úkonů ve prospěch služby. Znamená to, že uvolníme ruce personálu v recepci i obsluze od administrativních úkonů pro to, aby měli více času na osobní část služby. Aby měli čas s hostem promluvit, zjistit jeho přání a co nejlépe je vyplnit. Otevírání dveří od pokoje pomocí mobilního telefonu, automatické přivolání výtahu a automatický check-in včetně podpisu, ovládání vybavení pokoje či nákup dalších služeb. Mimochodem takto vybavený hotel může poskytovat standardní služby i v průběhu pandemických opatření. Ale to není cílem automatizace. Cílem je snížení nákladů na administraci, zvýšení počtu tzv. kupních výzev, snížení chybovosti a zvýšení komfortu. To znamená, že zavádíme i automatické objednávání služeb kdekoli v hotelu pomocí QR kódů, výběr z menu v restauraci a zaplacení účtu včetně spropitného. To vše pochopitelně nenahradí obsluhující personál, ale celý proces to zrychlí. Pobyt hosta v restauraci se zkrátí o doby čekání a zvýší se celkový komfort dané služby.

2. Cloudové řešení

Mít přístup ke svým datům kdykoliv a odkudkoliv, zkrátit a zrychlit objednávky a platby je prostě skvělé pro hosty, management i personál. A nemuset každých pár let kupovat servery a řešit IT podporu na místě, to je zase skvělé pro investory a majitele. Schopnost aktua­lizovat a ošetřovat srdce a mozek hotelu, jež představuje PMS (Property Management System), který dnes do hotelů vybíráme pouze cloudový, je asi největší skrytá výhoda, protože vývoj právě v této oblasti nekráčí, ale přímo letí. Máme aktuálně zhruba 40 systémů, se kterými pracujeme, v široké výkonnostní i cenové škále od několika set korun za měsíc až po sofistikovaná robustní řešení pro velké provozy.

3. Propojitelnost

Žádný ze systémů nesplní veškeré potřeby hotelu či restaurace jedinou aplikací. Proto budou hoteliéři a restauratéři jejich počet rozšiřovat podle svých potřeb. Právě s ohledem na vývoj a změny lze očekávat nová a stále dokonalejší řešení. Z toho důvodu dbáme na to, aby systémy a aplikace měly otevřené rozhraní API (Application Programming Interface), aby si navzájem rozuměly a mohly se připojit k co největšímu počtu navazujících technologií.

Pohostinství se začíná zvolna odrážet od svého dna, a právě teď je čas přivést jej dále do budoucnosti. Jak je možné změnit myšlení hoteliérů a restauratérů, to najdete na našem webu hotelmax.cz, kde jsme zpřístupnili digitalizované know-how, platformu pro mentoring a hybridní formy vzdělávání.

 

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Wizz Air bude létat z Pardubic také do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic - bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020,...

Číst více
Foto: Miroslav Rončák

Jak efektivně po pandemii covid-19 oslovit německý trh: Příklad Arménie

V současném (post)covidovém období, kdy se situace na jednotlivých trzích neustále mění,  je pro destinace nutné reagovat operativně s přesným načasováním konkrétních aktivit. Jednou z priorit je vrátit turistům ztracenou důvěru. Přestože se Arménie zatím v rozvoji cestovního ruchu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Online vstupenky na jednom místě?

Přesnější statistiky cestovního ruchu i jednodušší nákup vstupenek. To jsou velké digitální novinky, které chystají Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura CzechTourism. Projekt eTurista usnadní práci poskytovatelům ubytování i obcím a navíc přinese co nejpřesnější informace o tom, co se...

Číst více