Svatomartinská roadshow Letiště Praha: zaostřeno na USA

  • Prohlédnout galerii (6 fotografií)

V prostorách Amerického baru Obecního domu v Praze se v úterý 19. listopadu uzavřela jubilejní 10. Roadshow Letiště Praha. Účastníci z řad cestovních kanceláří a agentur se stejně jako během předchozích pěti regionálních zastavení mohli seznámit s produktovými i dalšími novinkami Letiště Václava Havla Praha, odnesli si ale také pořádnou porci informací týkajících se cestování do USA. Partnery byly letecké společnosti nabízející lety do USA, Velvyslanectví USA v ČR a členové Visit USA Committee.

Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha

V úvodu účastníky pozdravil Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha, a poděkoval jim za spolupráci v uplynulé letní sezoně, která byla opět sezonou rekordní – letiště během ní odbavilo 7,6 mil. cestujících, což je asi o šest procent více než o rok dříve. Řehoř ve svém proslovu akcentoval rozvoj přímých linek, který se neobejde bez spolupráce letiště s cestovními kancelářemi a agenturami, prodejci letenek. „Jsme velmi rádi, že nám s tím pomáháte a budeme se i nadále snažit, abychom tento business co nejvíce rozvíjeli a tím vám dávali příležitost k tomu, abyste s letištěm rostli i vy,“ oslovil Řehoř účastníky roadshow.

Stephen B. King, velvyslanec USA v České republice

Dalším řečníkem byl velvyslanec USA v České republice Stephen B. King. Ten připomněl dlouhodobě rostoucí statistiky týkající se výjezdů českých občanů do USA. Zaznělo, že v loňském roce zaznamenaly americké úřady asi 120 tisíc příjezdů z České republiky, tedy asi o 4,5 procenta víc oproti roku 2017. King uvedl, že od nových přímých leteckých linek očekává další nárůst vzájemné turistické výměny. „Jsme nadšeni, že už máme tři dopravce, kteří nabízejí přímé lety mezi USA a Českou republikou – United Airlines, Delta Airlines a American Airlines,“ připomněl a dodal, že Spojené státy nabízejí velmi rozmanité turistické zážitky, za kterými se mohou Češi vydat. A všem podnikatelům v cestovním ruchu, kteří se zajímají o americký trh, doporučil návštěvu veletrhu IPW 2020, který se uskuteční na přelomu května a června příštího roku v Las Vegas. Podle Kinga jde o nejdůležitější událost amerického cestovního ruchu. Na konci svého proslovu americký ambasador ocenil opětovnou aktivizaci Visit USA Committee, tedy výboru, který sdružuje tuzemské cestovní kanceláře a další subjekty usilující o rozvoj cestování do USA.

 

Novinky letiště

O prezentaci letiště jako takového, jeho výkonů a novinek se pak postaral Martin Randus z Letiště Praha. Připomněl dynamický rozvoj tohoto pražského vzdušného přístavu a investice s tím související. Mimo jiné zaznělo, že letiště letos očekává odbavení cca 17,7 mil. cestujících, což představuje meziroční nárůst o 6 procent. Pokud jde o novinky zajímavé pro cestující, zmínil Randus například ty, které se týkají parkování. Letiště připravuje novou koncepci tzv. valet parkingu, kdy zákazník přijede autem na letiště, příslušnému pracovníkovi odevzdá klíče od vozu a dál se o nic nestará – péči o auto a jeho bezpečné  zaparkování převezme až do pasažérova návratu letiště. Novinkou jsou také parkovací místa s dobíjecími stanicemi pro elektromobily, které se nacházejí v každém patře Parkovacího domu C, nová jsou také volně šiřitelná videa, která návštěvníkům letiště přinášejí návod, jak najít jejich parkovací místa.

Novou službou letiště jsou rovněž výlevky a pítka v obou terminálech. V rámci boje s plastovým odpadem letiště zákazníkům umožňuje před průchodem bezpečnostní kontrolou vylít lahve s pitím, které by dřív museli na letišti zanechat, a po průchodu bezpečnostní kontrolou opět naplnit pramenitou vodou. Další novinkou, která pasažérům zpříjemní a zrychlí průchod letištěm, je placený Fast Track – za tuto službu se platí 150 Kč za osobu. Zvláštního průchodu odbavením pod názvem Family Line se nově dočkaly rodiny s dětmi v kočárcích, které odlétají z Terminálu 2.

[fotogalerie]

Martin Randus dále přednesl informace o přípravě nového konceptu Duty Free 2020, který se dotkne všech obchodů na letišti. Ty budou ve svých nabídkách akcentovat lokální značky, přinesou produkty exkluzivně prodávané jen v areálu letiště a jejich zákazníci se budou moci těšit i na speciální sezonní a další nabídky. Pro cestovní kanceláře a agentury, jakožto i další partnery, by mělo být nadále pravidlem, že spolupráce s letištěm se vyplácí. Každý, kdo prokazatelně přivede letišti zákazníka, který si něco koupí, bude moci počítat s odměnou.

Martin Randus rovněž informoval o novince letištního hotelu AeroRooms. Ten má nově vstup i z veřejné části a skýtá prostor pro odpočinek cestujících po příletu do Prahy i před odletem z ní. Vzhledem k velkému zájmu je podle Randuse nezbytná předchozí rezervace tohoto krátkodobého ubytování. Dále pak zazněly informace týkající se komunikačních novinek letiště. Účastníci se například dozvěděli o novém systému digitální navigace letištními terminály, o interaktivní mapě destinací, připravovaném live chatu či o tom, že robot Pepper, který pomáhá zákazníkům s orientací a odpovídá na řadu jejich dotazů, umí nově komunikovat i v češtině.

Zásadní novinkou příštích měsíců bude částečný přesun odbavovacích přepážek z Terminálu 1 na Terminál 2, který souvisí s rozšiřováním a rekonstrukcí třídírny zavazadel v Terminálu 1. Pasažéři všech dálkových linek a vybraných non-Schengen linek musí počítat s tím, že v období od března do srpna příštího roku se po letišti trochu projdou. Jak to bude vypadat v praxi? Martin Randus to popsal následovně: „Pasažér, který bude v daném období cestovat třeba do USA,  bude mít na své letence uveden terminál podle odletového gatu, tedy Terminál 1. Ovšem jeho letecká společnost bude v tuto dobu poskytovat odbavovací služby v Terminálu 2. Cestující tak bude muset se svým zavazadlem odejít do Terminálu 2, tam jej odbaví, dostane palubní vstupenku a s tou se vrátí zpět do Terminálu 1, kde projde pasovou a bezpečnostní kontrolou.“ Časově to nebude náročné, terminály jsou od sebe vzdáleny zhruba 500 metrů, ale je pochopitelné, že u části cestujících to může vyvolat určitou nevoli. Martin Randus proto apeloval na cestovní kanceláře, aby své zákazníky na tuto skutečnost předem připravily a přispěly tak k hladkému odbavení. Veškeré potřebné informace budou včas k dispozici na zatím nefungující webové stránce www.prg.aero/checkin2020. V závěru své prezentace pak Martin Randus upozornil na vybrané investice, které v příštích letech ovlivní podobu letiště, a to jak v krátkodobém horizontu (rekonstrukce salonků, Restaurace Praha, nákupní zóny v Terminálu 1, přístavba nových gatů v obou terminálech apod.), tak v období 2035+.

 

Prezentace dopravců

Zatímco při předchozích listopadových zastaveních v Ostravě, Olomouci, Zlíně, Brně a Plzni se mohli účastníci seznámit s novinkami jen některých dopravců nabízejících lety do USA, v Praze bylo obsazení kompletní. Delta Air Lines zastupoval Mario Arazim. Od něj se účastníci dozvěděli, že příští rok bude opět fungovat sezonní linka mezi Prahou a New Yorkem (letiště JFK). Novinkou je posun odletového času na 11:50, díky čemuž cestující po příletu do New Yorku stihnou více návazných letů do dalších cílů v USA, Karibiku či Jižní Americe. Dopravce bude na linku nasazovat Boeingy 767-300, které budou vybaveny business produktem Delta One, vylepšenou ekonomickou třídou Comfort+, ekonomickou třídou a také třídou Basic Economy, která je určena pro cestující, kterým nejvíce záleží na nízké ceně letenek. Arazim informoval účastníky roadshow o tom, že Delta Airlines renovuje svoji produktovou nabídku a své letouny začíná vybavovat mj. novým produktem Delta Premium Select, který ovšem zatím nebude k vidění na linkách do/z Prahy. Do flotily Delta Airlines stále více pronikají letadla evropského Airbusu, konkrétně typy A220 a A350, společnost má rovněž objednáno 35 strojů A330-900neo. 

Za American Airlines vystoupil Christian Weiß, který upozornil na to, že tento dopravce do své flotily nově zařadil letouny A330, které se objeví i na lince mezi Prahou a Filadelfií, nicméně na začátku sezony se cestující budou na této trase setkávat s letounem Boeing 767. Každodenní spojení je plánováno s příletem do Prahy v 9:15, na zpáteční cestu se letadla budou vydávat v 11:20. Novinkou American Airlines pro příští rok je sezonní přímá linka z Prahy do Chicaga, na které bude provoz zahájen 10. května. Dopravce na ni bude nasazovat letadla Boeing 787-800. Přílety do Prahy jsou naplánovány na 10:35, odlety z ní pak na 12:50. Z Prahy se bude do Chicaga létat každý den kromě pondělka a soboty. I Christian Weiß představil účastníkům roadshow palubní produkt a jeho novinku, třídu Premium Economy.

Trojlístek prezentací dopravců zkompletoval Karel Prokosch z United Airlines. Od něj účastníci vyslechli informaci o tom, že i příští rok bude tento dopravce operovat přímé lety mezi Prahou a newyorským letištěm Newark Liberty International Airport. Provoz odstartuje 5. června příštího roku. Prokoš vyzdvihnul výhody tohoto letiště, mimo jiné skutečnost, že již za necelou půlhodinu může být cestující v srdci New Yorku. 

 

Informace od velvyslanectví a Visit USA Committee

Velvyslanectví USA v ČR na roadshow reprezentovala Veronika Nováková. Ta účastníky informovala např. o tom, jak lze získat víza do USA, co je možno do země přivážet, a o dalších praktických věcech. Přinesla také aktuální statistiky týkající se cestování do Spojených států, kterými potvrdila slova amerického velvyslance z počátku setkání. Zaznělo, že v roce 2017 zaregistrovaly americké úřady 114 tisíc vstupů návštěvníků z Česka, loni jich bylo 119. Letos od ledna do září šlo o téměř 98 tisíc vstupů, meziročně o 7,4 % víc.

Účastníkům se dostalo také detailnějších informací o již zmiňovaném veletrhu IPW, který proběhne 30. května – 3. června příštího roku v Las Vegas, stejně jako o BrandUSA, klíčové americké instituci, která podporuje propagaci jednotlivých destinací. A zazněly informace i o výboru Visit USA Committee. Jeho českou odnož detailně prezentoval Antonín Krucký z cestovní kanceláře America Tours. Účastníci se od něj dozvěděli, že zájemcům o cestování do USA mohou členové výboru pomoci s předodletovým servisem, se zajištěním letecké dopravy i pozemní dopravy v USA, stejně jako s ubytováním v této destinaci. Stejně tak mohou zájemci u cestovních kanceláří a dalších členů výboru získat aktuální praktické informace potřebné pro cestování do a po USA.

Roadshow uzavřela neformální část, během které mohli hosté ochutnat svatomartinská vína, dopřát si něco z bohatého rautu a také v uvolněné atmosféře probrat vše, co se týká cestování přes Letiště Václava Havla Praha, zejména pak do Spojených států amerických. Zlatým hřebem akce byla tombola o ceny věnované Letištěm Praha a letenky od všech tří zmiňovaných dopravců.

Foto: -pmu-

 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více