Dvacet milionů turistů ročně do roku 2020. Tak zní plán dubajských úřadů, kterému jsou podřízeny veškeré marketingové aktivity této oblíbené destinace. Většina výkonnostních parametrů dubajského turismu neustále roste, přesto v tuto chvíli není jisté, zda onen dvacetimilionový plán nebude nakonec příliš ambiciózní.
Na úvod připomeňme, že za celý loňský rok zavítalo do Dubaje 15,79 mil. návštěvníků, což zemi přineslo 109 mld. dirhamů (asi 650 mld. korun). O rok dříve se v kolonce s počtem příjezdů zahraničních návštěvníků skvěla hodnota 14,87 mil. osob, v roce 2015 pak 14,2 mil. Laik by si řekl, že dosažení oné dvacetimilionové hranice není vůbec jisté a že příjezdy do tohoto emirátu budou muset v příštích letech významně zrychlit. A to přesto, že i nadále se Dubaj veze na rekordní vlně – v prvním pololetí letošního roku emirát navštívilo 8,1 mil. zahraničních turistů. Pololetní data však zároveň naznačují, že došlo ke zpomalení dynamiky příjezdového cestovního ruchu. Za prvních šest měsíců loňského roku Dubaj navštívilo 8,06 mil. turistů, o rok dříve 7,29 mil.
Dubaj by mělo do dvou let navštěvovat přes 20 milionů turistů ročně
|
Zmiňovaný laik by ovšem měl vědět, že v roce 2020 je prakticky jisté nejen dosažení, ale dokonce významné překročení hranice 20 milionů příjezdů. Přespříští rok totiž bude Dubaj hostit světovou výstavu Expo 2020, u které můžete již dnes vzít jed na to, že bude nezapomenutelná a v pravém slova smyslu světová. A že doslova přepíše veškeré dosavadní statistiky cestovního ruchu v Dubaji – předběžné odhady hovoří o 25 milionech návštěvníků, přičemž asi 70 procent má přicestovat ze zámoří. Tímto článkem tedy porušujeme jeden z Murphyho zákonů žurnalistiky, který říká, že končí-li titulek článku otazníkem, odpověď je vždy „ne“.
Stále nová lákadla…
Předchozí řádky by mohly svádět k domněnce, že dubajské úřady mají na příštích několik let vystaráno a že jejich pracovníci mohou sedět a se založenýma rukama sledovat, jak se statistické kolonky plní rekordními hodnotami. Jenže realita je opravdu zcela jiná. Marketing Dubaje jede na plné obrátky, stejně jako aktivity investorů, kteří průběžně připravují nová lákadla pro turisty a jejich peněženky.
Vzhledem k tomu, že Dubaj je jednou z předních destinací v našem hledáčku, o tamních novinkách pravidelně informujeme třeba na serveru iCOT.cz. Tam jste se mohli třeba v dubnu dočíst, že jedním z dubajských lákadel se stala legendární výletní loď Queen Elizabeth 2. Ta se poté, co 40 let brázdila vlny světových oceánů, během deset let trvající nákladné rekonstrukce změnila na hotel, který na své hosty čeká v dubajském přístavu Mina Rashid. Hotel je od letošního dubna otvírán v několika fázích, poslední by měla být dokončena v říjnu letošního roku. Součástí hotelu je i expozice dokumentující padesátiletou historii plavidla.
V květnu pak v Dubaji přibyl nový cíl pro vyznavače vodních radovánek. Otevřen byl totiž Laguna Water Park společnosti La Mer, komplex toboganů, v němž návštěvníci najdou několik adrenalinových skluzavek, línou řeku, dětskou zónu, ale také např. surfový simulátor Flowrider. O tom, že komplex nabízí bohaté gastronomické a relaxační zázemí, snad ani psát nemusíme, to se rozumí samo sebou. Rovněž v květnu se v Dubaji prohloubila česká stopa, když zde svoji pobočku otevřela tuzemská společnost TEPfactor Chotilsko. Její zážitkové týmové hry jsou postaveny na principu známé televizní soutěže Pevnost Boyard a slouží nejen k zábavě účastníků, ale i jako neotřelá forma teambuildingu. Dubajská pobočka je součástí velké expanze firmy, jejíž projekt si zatím zákazníci mohli vyzkoušet jen na Slapech. Po Dubaji se pozornost této společnosti obrací na Varšavu, Mikulov, Frankfurt a Milán…
Zvuk nůžek stříhajících pásku při slavnostním otevírání nových atrakcí zněl letos v květnu v Dubaji opravdu často. Nechyběl ani při zahajování provozu největší světové prodejny hodinek Rolex ve Fashion Avenue, nové části rozšířené centra Dubai Mall. Obchod o ploše 850 čtverečních metrů nabízí tři podlaží úchvatně vyřešených prodejních prostor (včetně vlastního privátního výtahu!) v designu z poloviny 20. století a povyšuje luxusní nákup na novou úroveň. Fanoušci hodinářství si jistě nenechají ujít The Rolex Experience, strhující ódu na značku, která vypráví její příběh a vzdává čest všemu, co s ní souvisí od její minulosti přes hodinky samotné a výrobní postupy až po sponzorské a dobročinné aktivity.
A na co nového se mohou turisté těšit v příštích měsících? Podle Jana Osúcha z tuzemského zastoupení Dubajského úřadu pro cestovní ruch třeba na říjnové otevření největšího pozorovacího kola na světě. Atrakce pojmenovaná Ain Dubai bude 210 m vysoká, čímž o 75 m překoná čtenářům jisté známé kolo London Eye a o 20 m pak další projekt podobného druhu, který je plánován pro New York. V příštích měsících rovněž dojde k plnému otevření Dubai Safari Parku, kde se návštěvníci mohou seznámit s exotickou zvířenou z celého světa.
Češi v Dubaji
Zájem o Dubaj roste i na českém trhu, jak dokládají následující údaje.
Počet turistů z ČR v letech 2015 až 2017
Rok |
Počet turistů
celkem |
Meziroční
změna |
2015 |
42 983 |
39,0 % |
2016 |
55 488 |
29,0 % |
2017 |
69 476 |
25,2 % |
Zdroj: Dubai Tourism
„V roce 2018 předpokládáme další dvouciferný růst a překročení mety 80 000 turistů,“ uvádí Jan Osúch. „Cílit chceme nadále na páry i rodiny s dětmi, ale také například na lidi, co přes Dubaj pouze letí dále. Chceme je přesvědčit, aby si za stejné peníze koupili letenku se zastávkou na 1 nebo 2 noci v Dubaji a užili si alespoň hlavní lákadla této metropole,“ dodává. V nadcházející zimní sezoně budou moci cestující z Prahy využít dvou letů denně společnosti Emirates, stejně jako každodenního spojení Smart Wings a flydubai. Obnovena však nebude linka Smart Wings z Ostravy.
|
Další z naprosto unikátních atrakcí Dubaje bude instalace Elektrická botanická zahrada, která vzešla ze soutěže uměleckého centra Jameel. Po dokončení v závěru letošního roku nabídne vskutku nebývalý pohled – zahradu plnou nádherné, uměle vytvořené flóry, která bude osvětlená i animovaná. Tato „zahrada soch“, jejímiž autory jsou kuvajtští umělci Alia Farid a Aseel AlYaqoub, se nachází na břehu Dubajské zátoky a představuje výrazný počin na popkulturní scéně SAE i vzrušující nový prostor pro obyvatele a návštěvníky města.
Přírodou bude inspirována i nová nákupní galerie Cityland Mall, která první zákazníky přivítá rovněž v závěru tohoto roku. Na ploše 104 516 čtverečních metrů budou mít k dispozici více než 350 prodejen. Podle Jana Osúcha ale projekt slibuje nezapomenutelné zážitky, v nichž nepůjde zdaleka jen o nakupování. Více než 100 módních obchodů, 20 ploch s občerstvením a hojnou nabídku neformálních restaurací (včetně venkovních teras) doplní i několik pečlivě upravených zahrad vytvořených firmou Miracle Garden Landscaping, která stojí mj. i za Dubajskou zázračnou zahradou a Zahradou motýlů. Nabídne také kina řetězce VOX Cinemas a zábavní centrum pro děti Fabyland. Projekt se nachází poblíž centra Global Village.
… i hotely
V Dubaji ovšem nepřibývají jen atrakce, rozšiřuje se i hotelová infrastruktura. Jen pro zajímavost – letos v červnu poskytovalo své služby turistům 700 hotelů, jejichž celková kapacita byla 111 317 postelí. Před rokem šlo o 676 hotelů a 104 138 lůžek. Jan Osúch v této souvislosti poukazuje na růst ve středním segmentu: „S rostoucí poptávkou po střední třídě se počet čtyřhvězdičkových zařízení zvýšil ze 114 na 138, tvoří tak 25 procent celkové současné nabídky.“ Dodejme, že průměrná obsazenost dubajských hotelů byla letos v červnu 77 procent. V příštích měsících se hotelová kapacita emirátu rozroste o několik zajímavých zařízení. Hned dvěma luxusními hotely s konferenčním centrem a plážovým klubem se představí legendární řetězec Caesars Palace – zařízení vyrůstají na umělém ostrově Bluewaters poblíž Jumeirah Beach Residence. Hostům bude krom špičkově vybavených pokojů k dispozici také několik restaurací, vnitřní a venkovní bazény, 450 m dlouhá soukromá pláž, lázně a zdravotnická zařízení.
Stejně jako zmiňované dva hotely bude na konci letošního roku otevřen také hotel Mandarin Oriental Jumeirah Beach. Ten nabídne 200 luxusních pokojů a apartmánů a také 12 vilek nad hladinou moře, které budou přístupné po vlastních můstcích. Pro maximální pocit „ostrovního ráje“ bude mít každá vila vlastní infinity-edge bazén a privátní koupací plošinu, která hostům umožní přímý vstup do klidných vod moře. Na zářivé pláži budou připraveny stíněné kabinky, které se v duchu značky vyznačují skvělou pozorností k detailu a umožní úžasnou vyhlídku na vodní hladinu. Hotel bude dále nabízet několik možností špičkového stravování v devíti restauracích a barech včetně restaurace na molu, do níž budou mít přístup hosté ze soukromých jachet.
Když město nestačí
V Dubaji je sice stále co objevovat a co dělat, přesto se nejnavštěvovanější emirát zaměřuje i na propagaci turismu v přírodní scenérii horské oblasti Hatta nacházející se asi 130 km od města v pohoří Hajar. Region byl dosud navštěvován zejména rezidenty, úřady však usilují o to, aby zdejší přírodu a kulturní památky (hliněné domky, mešita, staré vojenské věže) ve větším poznali i turisté. „Hatta je proslulá nádhernou krajinou – jsou zde hory, jezera, farmy, přehrady, čerstvý vzduch a rozvíjející se ekoturistické projekty. Teď chceme v oblasti vytvořit více ekonomických příležitostí i pro mladé lidi, místní firmy a podnikatele,“ říká Abdul Al Habaj, předseda představenstva skupiny Meraas, která bude mít rozvoj regionu na starost.
Dubaj láká turisty i do horského regionu Hatta
|
Prvním přírůstkem bude obří nápis „Hatta“ umístěný asi 450 metrů vysoko v pohoří Al-Hadžar, který bude představovat vstupní bránu do této oblasti. Brzy se již otevře také zážitkové centrum a interaktivní informační středisko. V první fázi projektu budou otevřeny také idylické horské chaty o 20 pokojích s úchvatnými výhledy na okolní hory. Návštěvníci Hatty budou také moci přenocovat v ojedinělém typu hotelu sestávajícího z karavanů postavených na březích přehrad obklopených malebnými horami. V druhé fázi by se pak mělo v regionu otevřít i několik nových gastronomických příležitostí pro místní i návštěvníky.
Foto: Dubai Tourism