Španělsko vloni přijalo 52,5 milionů turistů

Turistika vzrostla o 0,3 % a Španělsko se stalo vedoucí světovou destinací v oblasti prázdninové turistiky. Na tiskové konferenci k zahájení veletrhu Fitur to uvedl Francisco Utrera, státní tajemník pro obchod a turistiku.

24. ročník veletrhu se konal 28. 1. – 1. 2. 2004 na moderním výstavišti Juana Carlose I. v Madridu a svojí vitalitou přilákal na 11 tisíc vystavovatelů ze 170 zemí. Pořadatelé zaznamenali nárůst ve všech směrech, včetně počtu odborných návštěvníků, kterých bylo letos přes 100 000. Fitur opět zahajoval španělský král s manželkou.

Ohromující příjmy z cestovního ruchu
Vedoucí turistickou destinací minulého roku se stala Evropa a v rámci kontinentu jižní Evropa. Podle vyjádření státního tajemníka pro obchod a turistiku byli hlavním zdrojem příjezdového cestovního ruchu turisté z Velké Británie s nárůstem 9,7 %, následovaní Německem, které však skončilo s úbytkem 3,2 %. Třetí nejvýznamnější zdrojovou zemí byla Francie, která dosáhla nárůstu 7,7 %. Nejpopulárnějšími destinacemi jsou v pořadí: Katalánsko, Kanárské ostrovy, Baleárské ostrovy, Andalusie, region Valencie a Madrid.

Ze statistik vyplývá 72% nárůst v počtu návštěvníků, kteří si zajišťovali dovolenou prostřednictvím internetu. Z toho 18 mil. uživatelů uskutečnilo konzultace a 10 milionů si provedlo rezervaci. Pokud se týká motivace k návštěvě Španělska, tak 82,6 % osob přicestovalo strávit dovolenou, 8,7 % navštívilo zemi z důvodu zaměstnání a obchodních zájmů a 6 % z osobních a rodinných důvodů. 42 % hostů zde strávilo 4 – 7 nocí, 32 % pak 8 – 15 nocí. Další faktor, který F. Utrera zmínil, je příznivý počet opakovaných návštěv: 81,1 % turistů se vrací podruhé, 68 % navštívilo Španělsko nejméně čtyřikrát, pouze 18,2 % navštívilo zemi jednou. V ekonomických souvislostech vzrostl příjem z cestovního ruchu o 4,1 % a dosáhl částky 34 bilionů eur.

Fitur je v cestovním ruchu Španělska nej

říká Petr Lutter, ředitel CzechTourismu v Madridu. Rozhovor s tímto středoškolským profesorem španělštiny a dějepisu s praxí u velké CK je pokaždé obsahově bohatý. Sjednaný čas na setkání s nejžádanějším mužem na českém stánku bylo třeba dodržet na minutu.

Jaký byl zájem Španělů o ČR v minulém období?
Za první tři čtvrtletí 2003 se v ČR ubytovalo v hromadných zařízeních 128 816 hostů (viz tabulka). K tomu lze přičíst cca 1 % ubytování v soukromí, což představuje nárůst oproti roku 2002 asi 4,2 %. Celkově navštívilo ČR ve sledovaném období 3 950 000 hostů, což je nárůst cca 3,2 %. Počet španělských turistů v ČR v roce 2003 je totožný s rokem 2001. Propad v roce 2002 totiž nelze považovat, vzhledem k povodním, za standardní. Rozdíl oproti roku 2002 je v tom, že návštěvnost v 1. pololetí min. roku poklesla asi o 9 %. Zato letní sezona se prodávala tak skvělým způsobem, že jsme se dostali na celkový nárůst 4,2 %. V roce 2001 to bylo naopak: velký nárůst v 1. pololetí se rapidně snížil v důsledku 11. září.

Příjezdy Španělů do ČR

1. – 4. Q Příjezdy Přenocování
2000 129 413
2001 156 568 491 113
2002 139 988 430 101
2003
1. – 3. Q Příjezdy Přenocování
2000
2001 130 630 415 026
2002 119 818 372 567
2003 128 816 413 243
1. pol. Příjezdy Přenocování
2000
2001 52 297 162 543
2002 57 265 176 954
2003 51 435 161 507
1. Q Příjezdy Přenocování
2000
2001 15 860 47 862
2002 24 560 76 635
2003 14 922 45 136

Jak je naše země hodnocena?
Každý rok po skončení letní sezony navštěvuji touroperátory a dotazuji se jich, zda se setkávají v ČR s nějakými problémy. Podle všeobecného mínění je naše země považována za bezpečnou a klidnou. Tím nechci zakrývat přetrvávající nespokojenost s nepoctivými taxikáři, s obtížnou komunikací v pražském metru atd. Není to však vnímáno jako zásadní problém. Příznivý vliv na nárůst návštěvnosti do ČR má i zdvojnásobení přímé linky ČSA mezi oběma zeměmi, ke kterému došlo v minulém roce a prodává se dobře. Jakmile se podaří realizovat avizovanou low-cost linku Praha – Madrid, lze očekávat i další nárůst výměny turistů mezi oběma zeměmi.

Zájem o ČR podporujete udělováním cen za spolupráci. Kdo je na Fituru obdržel letos?
Cenu za nejlepší prezentaci ČR v katalogu 2003 jsme udělili CK Turist Forum z Barcelony. Zaměřují se na naši zemi s produktem Fly and Drive s pobyty jak v Praze, tak v regionech – v menších hotýlcích, penzionech a chatách. Produkt mají velmi dobře zpracovaný, využili našich obrazových materiálů, konzultují detaily. Cenu za nejlepší prezentaci Prahy v katalogu 2003 dostala cestovní kancelář El Corte Inglés, což je nejen značka oblíbeného supermarketu, ale též touroperátora s největší sítí CK. Značka obchodního domu se přenáší na CK a výborně to funguje. Další cenu jsme udělili CK RACC. Je to automobilový klub Katalánska s jedním milionem členů a s vlastní CK. Vydali speciál na CD–ROMu Expediciones RACC, na který zařadili dvě evropské destinace – ČR a  Norsko. Program obsahoval dva termíny v ČR, které vyprodali a museli je navyšovat, navíc dobře spolupracují s ČSA. Obsahově i grafickým zpracováním vytvořili přitažlivý produkt. Další cena, kterou jsme udělili, má netradiční charakter: Na podzim 2003 se na nás obrátila produkční společnost, zda bychom jim pomohli při natočení videoklipu zpěváka Alexe Ubaga v Praze. Videoklip se podařil, uvedla jej TV, stal se jedničkou na hitparádách a prodalo se dosud na 300 000 alb. Alexando Ubago je mladý 23letý zpěvák na vrcholu kariéry. Zavolali jsme mu a požádali jej o návštěvu české expozice, kde mu bude udělena cena za propagaci Prahy. Ve videoklipu je město zřetelné a nezaměnitelné. Kromě toho zmiňoval svůj pobyt v ČR v řadě rozhovorů pro média. Proto jsme mu udělili speciální cenu. Tato hvězda show byznysu natahuje na sebe velké množství mladých lidí. Když jsme mu předávali cenu, byli jsme v přímém přenosu rozhlasové stanice Cadena Ser. Později jsem hovořil s jedním naším partnerem, který mi řekl: „Měli jste tam Alexe Ubagu, předávali jste mu cenu, máte tam báječné pivo a nějakou slavnou cateringovou firmu, že?“ Vše slyšel v rádiu.

Madrid žije veletrhem. Prožívá to stejně celé Španělsko?
Určitě ano. Jsem členem prezidia veletrhu jako zástupce zahraničních zemí, a proto mám přehled o aktivitách veletrhu. Ve španělské ekonomice je cestovní ruch průmyslem číslo jedna. Vloni přicestovalo o 150 000 hostů více než v roce 2002, což je historicky nejvyšší návštěvnost. V příjmech z cestovního ruchu se dostalo Španělsko na 2. místo na světě. Zdánlivě by se mu tedy nemusela moc velká propagace dělat. Přesto jsou zprávy o veletrhu na prvním místě ranního i večerního zpravodajství a inzertní kampaň proběhla ve všech médiích. Ze širokého záběru se postupně přesunula do odbornějších titulů. Deník El Mundo vyšel v den zahájení s celostátní přílohou Fitur v nákladu 280 000 výtisků a po dobu trvání veletrhu vychází denně speciál v nákladu 20 000 výtisků. Dalším mediálním partnerem je kabelová televize Viajar, která má velké pokrytí, protože je součástí skupiny stanic Canal+. Letos byl poprvé též stanoven partner pro zahraničí – TV stanice CNN. Odvysílali na 500 spotů, rozdělených na teritoria. Nejvíce jich bylo uvedeno ve Španělsku a Mexiku, méně ve Střední a Severní Americe, zbytek v Asii. Kromě toho proběhla intenzivní kampaň na internetových portálech. Speciálně pro Madrid je Fitur nesmírně důležitou akcí, protože v mimosezoně vytěžuje zdejší obrovské hotelové kapacity.

Jaký je cíl intenzivní propagace španělské kultury v zahraničí?
To je opravdu jedním z nových trendů. Turespaňa zahájila před dvěma lety kampaň na podporu kulturní a jazykové turistiky. Tendencí je propagovat zemi jako kulturní destinaci – kulturu, historii, jazyk. Podle informace ministra hospodářství se to daří, došlo ke zvýšení počtu příjezdů za památkami a k mírnému snížení pobytových zájezdů u moře. Španělsko má samozřejmě řadu konkurentů v oblasti Středomoří. Řada z nich je levnější, a to je dalším důvodem pro novou orientaci na kulturní turistiku, ve které jsou Španělé velmi silní. Turespaňa otevřela dvě nová zastoupení v Pekingu a ve Varšavě, avizuje otevření zastoupení v Maďarsku. V ČR byla v minulém roce ustavena reprezentantka, která je řízena z pobočky ve Vídni. Záměrem je postupně posílit středoevropské země, ale skutečně velké ambice má Španělsko v Číně.

 

Prezentace ČR

Z České republiky se zúčastnilo 12 vystavovatelů. Byly to převážně incomingové CK s pevnými vazbami na zdejší trh a tři kraje – Jihočeský, Plzeňský a Karlovarský. Expozice na ploše 110 m2 byla větší než v minulých letech. „Není běžné, aby se zájemci sami hlásili, ale v tomto případě to platí,“ říká Jana Hříbková z veletržní správy MIP Group, organizačně zajišťující účast.

Zájem o španělské investory

Druhý den veletrhu byla expozice ve znamení jihočeského regionu. Prezentace Českých Budějovic byla spojena se světoznámým Budvarem, který účast umožnil. Podle sdělení 1. náměstka primátora města Juraje Thomy zaznamenává celý kraj zvýšený zájem ze strany španělských turistů. „Jakkoliv nepředstavují nejvýraznější skupinu návštěvníků, tak chceme tento potenciál podchytit, protože Španělé patří do kategorie turistů, kteří na svých cestách utratí statisticky nejvíce peněz. Fituru využíváme k jednání nejen s touroperátory, ale i se zástupci zdejších sdělovacích prostředků, zaměřených na obchod v rámci EU. Intenzivně hledáme kontakty do španělsky mluvících zemí s ohledem na fakt, že v Českých Budějovicích působí významná španělská potravinářská firma a její zástupci projevili zájem o expanzi. Chceme-li udržet zájem španělských turistů, musíme jim nabízet stále něco nového. Kromě nabídky krásné krajiny a památek zde jednáme o určitých speciálních produktech. Především je to projekt Splavnění vltavské kaskády, který umožní plavbu lodí do výtlaku 300 tun, to jsou větší houseboaty. Projekt je investičně velmi náročný a město jej připravuje spolu s krajem. Doufáme, že se nám podaří získat významný podíl spolufinancování z EU, a netajíme se snahou docílit až 80 % spoluúčasti jiných zdrojů. Budeme-li úspěšní, projekt se stane velkým tahákem do jižních Čech. Další naše jednání proběhlo na obchodním oddělení velvyslanectví ČR v Madridu, kde jsme představili záměry, pro které hledáme vhodné investory. Je to především přestavba bývalého vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic na letiště civilní, která má z regionálního hlediska mimořádný význam. Dále to je nabídka investorské činnosti v rozvojové zóně Čtyři Dvory o výměře cca 40 ha s kompletní infrastrukturou.“

Ocenění Gastro Žofín
Renomovaná mezinárodní akce je příležitostí k udělování významných poct. Jaroslav Pácha, generální ředitel Gastro Žofín, převzal u příležitosti Fitur cenu za catering od Trade Leaders Clubu. „Získali jsme ji za účasti zástupců ze stovky zemí. Byly oceněny hotely, restaurace, CK, my jsme celosvětově jediní v oblasti cateringu. Ocenění bylo uděleno za spolupráci se španělsky mluvícími hosty, kteří tvoří 30 % klientely Žofína. Od roku 1994, kdy naše společnost vznikla, se na tuto klientelu orientujeme. Jsme potěšeni a hrdi na toto ocenění a bude jistě i vzpruhou a uznáním pro kolektiv spolupracovníků“. Pro úplnost je třeba dodat, že Gastro Žofín letos přijal nabídku CzechTourismu na zajištění cateringu na české expozici.

Přitažlivý Don Giovanni
K doprovodnému programu české expozice patřily miniukázky loutkového představení Černého divadla. CzechToursim se rozhodl tato představení realizovat na všech veletrzích, kterých se letos účastní, Fitur byl první v řadě. „Loutková tvorba má v ČR tradici téměř 150 let a představení Don Giovanni se během 12 let vypracovalo na světovou špičku. Ztvárnění klasické opery nadlehčeným loutkovým způsobem a oddechovou formou oceňuje v Praze na 40 000 diváků ročně. Letos se chystá již 3 000 repríza Dona Giovanniho,“ říká manažer divadla Petr Vodička.

Návštěvnost veřejnosti
Pro veřejnost byl veletrh otevřen až o víkendu a podle údajů tiskového střediska jej navštívilo 110 000 osob. Bylo znát, že přišlo více návštěvníků než vloni, kdy země žila ve stínu obav z vojenského konfliktu v Iráku. Negativním jevem však byla patrná účast veřejnosti i ve dnech vyhrazených pro odborníky. Zájem o propagační předměty bez jakéhokoliv vztahu ke konkrétní destinaci připravoval vystavovatele o šance setkat se skutečnými obchodními partnery.

Z Madridu Milan Mašík

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více