Sólo ženy na obchodních cestách

V éře genderového rovnostářství se ženy dotahují v postavení na muže, muži zase inklinují ke kdysi výlučně ženským prvkům – péče o vzhled, vůni, … Co se mění v pohledu na muže a ženy ve světě služebních cest?

Tlak na čas/výkon paradoxně štěpí business turistiku na dva protilehlé segmenty: bleisure vs. co nejúspornější využití času i peněz. Bleisure (spojení business + leisure) znamená zabít dvě mouchy jednou ranou: když už někam služebně jedu, ať z toho taky něco mám. Uspoří se náklady oproti samostatným cestám za obchodem a za rekreací: na dopravu, resp. její kus i čas. Pomlčme, že se to často schová do firemních nákladů celé. Tam, kde se toto šťastné spojení nehodí, roste tlak na co nejvyšší využití času pro firmu. Tomu by měl být uzpůsoben výběr cestovatele, itinerář i poskládání služeb. Právě tady se čím dál častěji stává, že cestuje pouze jedna osoba. A bývá to i žena.

Má žena jiné požadavky?

Vyřčené potřeby mužů a žen na obchodních cestách se v euroatlantickém prostoru v zásadě neodlišují. Ať se optáte cestujících nebo organizátorů cest, vyjde to nastejno: rozhoduje účel – a ten je v podstatě stejný. Lapidárně to shrnuje Pavla Pulchart, business development manager společnosti Asiana: „Spíše než s otázkou pohlaví souvisejí kritéria výběru služeb s postavením ve firmě.“

Bezpečí

Ať vyřčený, či nevyřčený, je to (možná jediný) důležitý aspekt, v němž se postavení sólo muže a sólo ženy liší. Vzhledem k tomu, že kromě běžné kriminality se sólo žena může snadno stát i terčem sexuálního obtěžování, musí dbát na svou bezpečnost více než její mužští kolegové. I na to je většinou sama, protože základní služby jsou u obchodních cest, přinejmenším na určité úrovni, víceméně stejné: kvalitní hotel nejlépe poblíž místa jednání, transfer z letiště buď hotelový, anebo taxi. V případě vlakové dopravy může přijít v úvahu místenka do dámského kupé (i tam už jsem muže potkala: slušné, jen si toho nevšimli). U nás jako v šesté či sedmé nejbezpečnější zemi světa si často neuvědomujeme, čemu všemu na cestách věnovat pozornost z hlediska bezpečnosti osamocené ženy. Zahraniční prameny jsou v tomto ohledu podrobnější. Na webových stránkách se najde řada pravidel, na která by zvláště sólo cestovatelka neměla zapomínat. Mnohá jsou triviální a je zbytečné o nich psát – ale ruku na srdce: napadlo vás, že je lépe hovořit o svém programu v množném čísle (budeme se vracet atd.), nebo že byste měla dbát na to, abyste před nikým neznámým nevyslovila číslo svého pokoje – ne, že byste mu je říkala úmyslně, ale co takhle, když je zrovna sdělujete recepčnímu nebo do telefonu oprávněné osobě? Více najdete na https://www.travelguardworldwide.com/aig-travel-for-women.

Jsou rozdíly v požadavcích na služby?

U klasických služebních cest služby en gros vlastně ani ne. Rozhoduje účel cesty – a ten je stejný bez rozdílu pohlaví. Ten, kdo zasedne v hotelovém pokoji k laptopu, ocení jak počet elektrických zásuvek, tak možnost udělat si k tomu kávu nebo čaj, aniž by musel volat room service – a je jedno, jestli je to muž, nebo žena. Bez signálu a Wi-Fi by byl business hotel nemyslitelný, stejně tak bez místa pro jednání a bez sekretářských služeb. „Pokud v některém segmentu služeb registrujeme rozdílné požadavky pro muže a ženy, pak je to u incentivních cest do zahraničí,“ říká Pavla Pulchart. Jenže tam jde o programovou náplň a sólo bude mít žena nejvýš při cestě na místo zahájení.

V euroatlantickém prostoru se společnost genderově vyvažuje a to, čím dříve hotely lákaly speciálně ženy,
dneska mají pro všechny.

Jinak je tomu pochopitelně v zemích, kde je interakce mužů a žen na veřejnosti svázána tradičními náboženskými zvyky, zvláště v arabském prostoru. Tam mají hotely celá patra vyhrazená výlučně ženám a je nemyslitelné, že by tam byla mužská obsluha. Tam ovšem služební cesty sólo žen zpravidla nesměřují (s výjimkou MICE).

Ty eventuální důležité maličkosti, kde se skutečné potřeby mužů a žen přece jen liší, přijdou na řadu až na místě, a proto případný výběr ubytování apod. ovlivní spíše na příště a zřejmě jen podprahově. Sólo žena potřebuje víc dbát o bezpečí (o které je v business hotelech zpravidla postaráno, mimo ně to vyřeší taxi), víc místa na odkládání v koupelně, velké zrcadlo, prostornou skříň na šaty (event. i dlouhé) a další drobnosti. 

Liší se hotelové pokoje? Zjevně ne…

V euroatlantickém prostoru se společnost genderově vyvažuje a to, čím dříve hotely lákaly speciálně ženy, dneska mají pro všechny. Většinou doopravdy: pro hotely je pochopitelně jednodušší mít vybavení jednotné pro kategorii, a ne pro pohlaví. Usnadňuje to práci i booking, resp. využití pokojů. Štěpán Malý, obchodní ředitel Courtyard by Marriott, k tomu říká: „Naše značka byla vytvořena v roce 1983 s cílem poskytnout ideální zázemí právě pro business klientelu. Svojí nabídkou a kvalitou služeb se snažíme reagovat na požadavky dnešních obchodních cestujících bez rozdílu pohlaví či věku. Požadavky našich hostů na služebních cestách se do značné míry shodují – jsou zvyklí na vysoký standard nabízených služeb a profesionální, přátelský servis. Mezi důležité aspekty patří bezpečnost – privátní parkování, kamerový systém, přítomnost ostrahy přímo v hotelu nebo dvojitý zámek pokojových dveří. Ke komfortu na cestách mohou přispět kosmetické zrcátko v koupelně, kvalitní kosmetika, výběr kávy a čajů nebo třeba žehlička a žehlicí prkno, které patří ke standardnímu vybavení ve všech našich pokojích. K dispozici jsou na vyžádání rovněž pohodlné pantofle a župan. Co se týče moderních technologií, tak kromě internetu zdarma, což je dnes samozřejmostí, nabízíme on-line check-in a v našem brněnském hotelu jako jediní na trhu rovněž technologii mobile key, tedy možnost odemknout si svůj pokoj chytrým telefonem.“ Není nejspíš náhodou, že valná většina z vyjmenovaných vymožeností se shoduje s kritérii v rámci certifikace Female-friendly hotelů v síti pro služebně cestující ženy Maiden Voyage:

  • bezpečí a pohodlí,
  • dvojitý zámek u pokojových dveří,
  • zabezpečený vchod s 24/7 recepcí/vrátnicí,
  • plné vybavení v pokoji (zahrnující luxusní toaletní potřeby, fén, prostornou skříň atp.),
  • restaurace a bary v místě,
  • zaměření na ekologii,
  • nabídka zdravé stravy včetně pro vegany/vegetariány.
     

… nebo ne zjevně

V současné době genderové hyperkorektnosti a nadužívaném honu na diskriminaci (kdy je pokutován i podnikatel, který např. odmítá vstup malých dětí, protože, resp. přestože, pro ně nemá vhodné prostředí) je lépe nerozlišovat a hýčkat všechny hosty stejně (nebo to aspoň neventilovat). Jestliže se před dvěma lety v literatuře uvádělo povícero hotelů, které se hlásily k tomu, že mají extra pokoje/služby pro ženy, dnes to z nich inzerují jen ty v arabském (event. i asijském) regionu. Například někdejší Frauenhotel Artemisia Berlin už se jmenuje jen Artemisia a extra služby pro ženy možná má, ale neinzeruje. Štěpán Malý to v případě jejich hotelů opisuje kulantně: „V našich hotelech se vždy snažíme o to, abychom každý pobyt personalizovali a maximálně přizpůsobili přáním našich hostů již před jejich příjezdem. Ke komunikaci vyžíváme kromě tradičních kanálů třeba i mobilní chatovou aplikaci, která je součástí sofistikovaného systému zaměřeného na péči o naše hosty a zvyšování jejich spokojenosti. Požadavky ohledně umístění či vybavení pokoje, zajištění květin, transferů nebo rezervace v restauracích jsou pro nás naprosto standardní.“ Takže co do vybavení jsou si všechny pokoje rovny, ale v případě potřeby mohou být rovnější. Stačí si říci. Tak je to, milé dámy, zase na nás. Nicméně pozornosti ještě nevyhynuly – některé business hotely pravidelně pořádají pro dámy z řad business klientely speciální akce, např. beauty day s nabídkou kosmetických a wellness procedur, s módní přehlídkou, kurz aranžování květin či carvingu apod. Ale to už je jiné téma.

Foto: Shutterstock.com

Ing. Eva MráčkováCzech Travel Press
 

Autor

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více