Sníh a s ním spojené problémy cestovních kanceláří

Letos je v ČR sněhu málo, a i v Alpách musejí zasněžovat, takže všichni myslíme na globální oteplování. Na Islandu naopak v lednu spadly dvě velké laviny, a tamní obyvatelstvo si tudíž připomnělo trauma z roku 1995, kdy ve vesničce Súðvík pod lavinou zahynulo 34 osob. V tomto článku si na několika příkladech, o kterých rozhodovaly soudy, ukážeme, co se může stát, když cestovní kancelář prodala zájezd, v němž se počítá se sněhem a on není, nebo je ho naopak příliš.

Zmiňované případy byly rozhodovány v Německu, lze však očekávat, že české soudy by se vyjádřily obdobně, protože právní základ ve směrnici EU o zájezdech a spojených cestovních službách je v obou zemích stejný. Člověk sněžení, až na to technické, zatím neumí ovlivnit. Ani cestovní kancelář neporučí větru ani dešti, a proto obecně platí, že následky spojené s nedostatkem sněhu nebo s jeho přebytkem nese zákazník. Existuje ale několik výjimek.

Málo sněhu na běžkování

Rodina si zakoupila zájezd k jezeru Schwarzsee ve Švýcarsku. V katalogu cestovní kanceláře byla pod nadpisem „Schwarzsee“ uvedena nadmořská výška 1 560 m a znaky pro sjezdové lyžování a běžkování. V popisu zájezdu bylo uvedeno: „Lyžařská střediska Riggisalp, Seeligrat a Schwyberg disponují jednou sedačkovou lanovkou a devíti vleky. Jízda na spřeženích, běžkování, bruslení na jezeře a další možnosti vycházek jsou součástí zimní nabídky.“ Když rodina přijela do Schwarzsee, zjistila, že hotel a jezero se nacházejí ve výšce 1 046 m n. m. Lanovkou a vleky bylo možné se dostat na vrchol Riggisalp (1 751), Schwyberg (1 628) a See­weid (1 412 m n. m.). Ovšem dole byly během pobytu rodiny sněhové podmínky takové, že běžkování nebylo možné. Rodina požadovala slevu a náklady na náhradní zajištění programu ve výši 1 000 tehdy platných německých marek. Zemský soud ve Frankfurtu přiznal rodině 444 německých marek. V odůvodnění soud uvedl, že podle jeho názoru byl zájezd stižen ­„chybou“, která snížila hodnotu zájezdu a jeho způsobilost plnit svůj účel.

Pokud pořadatel sdělí zákazníkovi informace, kterými v něm vzbudí dojem, že může v zimě v destinaci počítat s odpovídajícími sněhovými podmínkami, přechází riziko na něj. V daném případě tedy zavádějící nebo nesprávná informace o nadmořské výšce vzbudila u zákazníka důvodný dojem, že sníh bude i na běžkování, což se nestalo, a proto musela cestovní kancelář zákazníka kompenzovat.

Jiné německé cestovní kanceláři se stalo, že v nabídce propagovala zájezd pod sloganem „celoroční běžkování“. Sníh na běžkování ale v konkrétním případě nebyl a zákazníci nemohli běžkovat. Protože podle soudu v Mnichově, který spor rozhodoval, mohl slogan fungovat jako ujištění cestovní kanceláře o tom, že sníh bude, posoudil jeho nedostatek jako vadu zájezdu a přiznal zákazníkům slevu ve výši 25 procent z ceny zájezdu.

Moc sněhu a laviny

Cestovní kancelář zajistila pro zákazníka ubytování na horské chatě. Z důvodů masivního sněžení nemohl zákazník zaparkovat 100 m od chaty, jak bylo uvedeno v nabídce cestovní kanceláře, své auto musel zanechat 400 m od chaty. Zákazník požadoval slevu. Soud se postavil na stranu cestovní kanceláře a uvedl, že kdo se v prosinci a v lednu vydá na dovolenou do Alp, musí počítat s typickými sněhovými podmínkami, a tedy i s tím, že cesta k chatě nebude po určitou dobu upravená.

V jiném případě byla cestovní kancelář povinna poskytnout slevu a také nahradit škodu způsobenou zásahem lavinou. K tomu došlo v době, kdy zákazník stoupal po svahu o sklonu cca 40 stupňů. V nabídce cestovní kanceláře bylo přitom uvedeno, že půjde o „bezpečné a mírné stoupání s příjemnými svahy“.

V jiném případě, který rozhodoval v roce 2002 Vrchní soud v Mnichově, byla cestovní kancelář odsouzena k odškodnění za smrt zákazníka a těžké zranění zákaznice po zasažení lavinou. Součástí lyžařského zájezdu byla sněžnicová túra. Ke dni konání túry na sněžnicích existovalo zvýšené lavinové nebezpečí. Podle závěrů soudu cestovní kancelář porušila své povinnosti v oblasti zajištění bezpečnosti zákazníků a přičítá se jí provinění horského vůdce, který i přes hrozící nebezpečí túru na sněžnicích uskutečnil.

Z obou skupin případů vyplývá pro cestovní kanceláře jednoznačné doporučení. Nepište do nabídky více než je nutné a o správnosti informací se dvakrát ujistěte. Za sníh a s ním spojené radovánky neručíte, pokud v zákazníkovi důvodně nevzbudíte dojem, že je garantujete. Ani za přílišné množství sněhu neodpovídáte, ovšem ani tady nesmíte zákazníka ujišťovat, že služby budou dostupné za všech okolností. Konečně, sníh – to jsou hory, hory umí být nebezpečné a cestovní kanceláře nesou odpovědnost za bezpečný návrat svých klientů z nich.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Wizz Air bude létat z Pardubic také do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic - bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020,...

Číst více
Foto: Miroslav Rončák

Jak efektivně po pandemii covid-19 oslovit německý trh: Příklad Arménie

V současném (post)covidovém období, kdy se situace na jednotlivých trzích neustále mění,  je pro destinace nutné reagovat operativně s přesným načasováním konkrétních aktivit. Jednou z priorit je vrátit turistům ztracenou důvěru. Přestože se Arménie zatím v rozvoji cestovního ruchu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Online vstupenky na jednom místě?

Přesnější statistiky cestovního ruchu i jednodušší nákup vstupenek. To jsou velké digitální novinky, které chystají Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura CzechTourism. Projekt eTurista usnadní práci poskytovatelům ubytování i obcím a navíc přinese co nejpřesnější informace o tom, co se...

Číst více