×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Sníh a s ním spojené problémy cestovních kanceláří

Letos je v ČR sněhu málo, a i v Alpách musejí zasněžovat, takže všichni myslíme na globální oteplování. Na Islandu naopak v lednu spadly dvě velké laviny, a tamní obyvatelstvo si tudíž připomnělo trauma z roku 1995, kdy ve vesničce Súðvík pod lavinou zahynulo 34 osob. V tomto článku si na několika příkladech, o kterých rozhodovaly soudy, ukážeme, co se může stát, když cestovní kancelář prodala zájezd, v němž se počítá se sněhem a on není, nebo je ho naopak příliš.

Zmiňované případy byly rozhodovány v Německu, lze však očekávat, že české soudy by se vyjádřily obdobně, protože právní základ ve směrnici EU o zájezdech a spojených cestovních službách je v obou zemích stejný. Člověk sněžení, až na to technické, zatím neumí ovlivnit. Ani cestovní kancelář neporučí větru ani dešti, a proto obecně platí, že následky spojené s nedostatkem sněhu nebo s jeho přebytkem nese zákazník. Existuje ale několik výjimek.

Málo sněhu na běžkování

Rodina si zakoupila zájezd k jezeru Schwarzsee ve Švýcarsku. V katalogu cestovní kanceláře byla pod nadpisem „Schwarzsee“ uvedena nadmořská výška 1 560 m a znaky pro sjezdové lyžování a běžkování. V popisu zájezdu bylo uvedeno: „Lyžařská střediska Riggisalp, Seeligrat a Schwyberg disponují jednou sedačkovou lanovkou a devíti vleky. Jízda na spřeženích, běžkování, bruslení na jezeře a další možnosti vycházek jsou součástí zimní nabídky.“ Když rodina přijela do Schwarzsee, zjistila, že hotel a jezero se nacházejí ve výšce 1 046 m n. m. Lanovkou a vleky bylo možné se dostat na vrchol Riggisalp (1 751), Schwyberg (1 628) a See­weid (1 412 m n. m.). Ovšem dole byly během pobytu rodiny sněhové podmínky takové, že běžkování nebylo možné. Rodina požadovala slevu a náklady na náhradní zajištění programu ve výši 1 000 tehdy platných německých marek. Zemský soud ve Frankfurtu přiznal rodině 444 německých marek. V odůvodnění soud uvedl, že podle jeho názoru byl zájezd stižen ­„chybou“, která snížila hodnotu zájezdu a jeho způsobilost plnit svůj účel.

Pokud pořadatel sdělí zákazníkovi informace, kterými v něm vzbudí dojem, že může v zimě v destinaci počítat s odpovídajícími sněhovými podmínkami, přechází riziko na něj. V daném případě tedy zavádějící nebo nesprávná informace o nadmořské výšce vzbudila u zákazníka důvodný dojem, že sníh bude i na běžkování, což se nestalo, a proto musela cestovní kancelář zákazníka kompenzovat.

Jiné německé cestovní kanceláři se stalo, že v nabídce propagovala zájezd pod sloganem „celoroční běžkování“. Sníh na běžkování ale v konkrétním případě nebyl a zákazníci nemohli běžkovat. Protože podle soudu v Mnichově, který spor rozhodoval, mohl slogan fungovat jako ujištění cestovní kanceláře o tom, že sníh bude, posoudil jeho nedostatek jako vadu zájezdu a přiznal zákazníkům slevu ve výši 25 procent z ceny zájezdu.

Moc sněhu a laviny

Cestovní kancelář zajistila pro zákazníka ubytování na horské chatě. Z důvodů masivního sněžení nemohl zákazník zaparkovat 100 m od chaty, jak bylo uvedeno v nabídce cestovní kanceláře, své auto musel zanechat 400 m od chaty. Zákazník požadoval slevu. Soud se postavil na stranu cestovní kanceláře a uvedl, že kdo se v prosinci a v lednu vydá na dovolenou do Alp, musí počítat s typickými sněhovými podmínkami, a tedy i s tím, že cesta k chatě nebude po určitou dobu upravená.

V jiném případě byla cestovní kancelář povinna poskytnout slevu a také nahradit škodu způsobenou zásahem lavinou. K tomu došlo v době, kdy zákazník stoupal po svahu o sklonu cca 40 stupňů. V nabídce cestovní kanceláře bylo přitom uvedeno, že půjde o „bezpečné a mírné stoupání s příjemnými svahy“.

V jiném případě, který rozhodoval v roce 2002 Vrchní soud v Mnichově, byla cestovní kancelář odsouzena k odškodnění za smrt zákazníka a těžké zranění zákaznice po zasažení lavinou. Součástí lyžařského zájezdu byla sněžnicová túra. Ke dni konání túry na sněžnicích existovalo zvýšené lavinové nebezpečí. Podle závěrů soudu cestovní kancelář porušila své povinnosti v oblasti zajištění bezpečnosti zákazníků a přičítá se jí provinění horského vůdce, který i přes hrozící nebezpečí túru na sněžnicích uskutečnil.

Z obou skupin případů vyplývá pro cestovní kanceláře jednoznačné doporučení. Nepište do nabídky více než je nutné a o správnosti informací se dvakrát ujistěte. Za sníh a s ním spojené radovánky neručíte, pokud v zákazníkovi důvodně nevzbudíte dojem, že je garantujete. Ani za přílišné množství sněhu neodpovídáte, ovšem ani tady nesmíte zákazníka ujišťovat, že služby budou dostupné za všech okolností. Konečně, sníh – to jsou hory, hory umí být nebezpečné a cestovní kanceláře nesou odpovědnost za bezpečný návrat svých klientů z nich.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: CCRJM

Jižní Morava díky influencerům oslovila půl milionu lidí

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava vsadila v loňském roce na spolupráci s cestovatelským portálem Worldee. V rámci kampaně „Nestůj, cestuj“ pozvala na jih Moravy trojici influencerů a nabídla jim prezentaci zaměřenou na příběhy lidí, kteří tvoří jedinečnost tohoto...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Svátky pomohly American Airlines snížit ztrátu

Ztráta amerických aerolinek American Airlines Group bez zahrnutí mimořádných položek ve čtvrtém čtvrtletí klesla na 921 milionů USD (19,7 miliardy Kč) z 2,2 miliardy USD předloni, kdy zájem o cestování negativně ovlivnila pandemie nemoci covid-19. Ke zmírnění...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Thajsko už nebude posílat očkované turisty do karantény

Thajsko od příštího měsíce obnoví bezkaranténní vízový program pro očkované turisty. Země, která je závislá na cestovním ruchu, se po zmírnění počtu nových případů nákazy koronavirem zaměřuje na hospodářské oživení. Zahraniční návštěvníci ze všech zemí...

Číst více