Silný frank připravil Švýcarsko o turisty, Rakousko jásá

Výročí chce Zermatt oslavit velkolepě. Už sto padesát let totiž letos v červnu uplyne od prvního výstupu na světoznámou horu Matterhorn. Švýcarské letovisko se na slavnosti připravuje už dlouho. V polovině ledna ale přišel šok, když místní centrální banka rozhodla o zrušení limitu pro kurz domácí měny vůči euru. A následoval ho strach z dalších prázdných hotelových postelí, napsala agentura DPA.

Matterhorn

„Už ani Matterhorn netáhne,“ napsal ve svém titulku nedělní list Schweiz am Sonntag. Právě Švýcarsku, které je považováno za kolébku zimních sportů a alpské turistiky, se nyní mnoho evropských turistů vyhýbá velkým obloukem. „Krásné jsou švýcarské Alpy pořád,“ říká Berlíňanka Hella Helbigová. „Lidé jsou tam přátelští a servis je fajn, ale pro nás je tam teď prostě příliš draho,“dodává.

Hledání alternativy k „ostrovu vysokých cen“, jak Švýcarsku mnozí přezdívají, není novým trendem. Čerstvý impulz ale dostalo 15. ledna, kdy Švýcarská národní banka (SNB) překvapivě zrušila limit pro kurz franku vůči euru. Šálek kávy nyní stojí v přepočtu mezi čtyřmi a šesti eury (zhruba mezi 110 a 170 Kč), velké pivo mezi šesti a devíti (mezi 170 a 250 Kč). Zdražilo také ubytování, jízdenky a permanentky na vleky.

Přitom marže v sektoru švýcarského hotelnictví a pohostinství nejsou vůbec nízké. „Náklady jsou ale poměrně vysoké,“ říká Jörg Peter Krebs, ředitel německé pobočky Švýcarské centrály cestovního ruchu. „Jen platy v našem pohostinství jsou o 40 procent vyšší než v okolních zemích, kde se platí eurem,“ říká. Možná i proto mělo podle průzkumu listu Schweiz am Sonntag v úmyslu už před lednovým rozhodnutím SNB až 22 procent hoteliérů ve světoznámém Zermattu svůj podnik v následujících třech letech prodat. Dalších 22 procent plánuje podle ankety přeměnit svá ubytovací zařízení na běžné nebo letní byty. A v ostatních střediscích je situace ještě horší.

Velká vlna rušení rezervací se nekonala

Po „černém čtvrtku“ švýcarského cestovního ruchu se mnoho lidí rozhodlo plánovaný výlet do Švýcarska odložit. „Telefony už tolik nezvoní a lidé přestali téměř úplně objednávat i přes internet,“ řekl Jürg Schmid, ředitel Švýcarské centrály cestovního ruchu krátce po zásahu SNB ženevskému listu Le Matin Dimanche. „Od té doby se situace trochu uklidnila,“ říká Jörg Peter Krebs. „Velká vlna rušení rezervací, které se mnozí obávali, se nekonala.“

V Rakousku Švýcary vítají

V sousedních zemích obchody, hotely a pohostinství ale na kroku SNB vydělávají. „Radost našich hoteliérů je veliká,“ říká odbornice na cestovní ruch z rakouské hospodářské komory Petra Nockerová-Schwarzenbacherová. Švýcaři tu vytlačili Italy ze třetího místa nejčastějších zahraničních návštěvníků už před nějakou dobou. Před nimi jsou už jen Němci a Nizozemci.

V letech 2010 a 2011, kdy frank vůči euru rovněž posiloval, zaznamenala lyžařská střediska v Rakousku nárůst počtu hostů ze Švýcarska pokaždé zhruba o 14 procent. V loňské zimní sezóně strávili Švýcaři v Rakousku asi 2,1 milionu nocí. Poměrně majetní sousedé jsou v Rakousku vítanými hosty a místní je všeobecně považují za štědré turisty, kteří si rádi užívají. „Dobrá značka vína je pro ně spíše pravidlem než výjimkou,“ říká Nockerová-Schwarzenbacherová, která sama jeden hotel provozuje. Švýcaři prý rádi utrácejí i za nadstandardní služby jako jsou například masáže. Denně v Rakousku vydají – včetně cesty – asi 175 eur (kolem 4800 Kč), průměrný host asi jen 152 eur (asi 4200 Kč).

Podobnou radost jako v Rakousku mají z „uprchlíků“ z drahého Švýcarska také provozovatelé alpských středisek ve Francii, Itálii a Německu, ale třeba i ve Slovinsku. Harald Hennig z Německé centrály cestovního ruchu v Curychu hovořil ve švýcarské televizi o téměř okamžitém nárůstu objednávek ze strany Švýcarů v jižním Německu a to ve výši čtyř až pěti procent.

Švýcarsko láká Číňany a turisty z jihovýchodní Asie

Ne každá měna je ale vůči franku tak slabá jako euro. Na turisty z Číny a jihovýchodní Asie kurzovní turbulence takový vliv nemají. Švýcaři na ně nyní cílí svou reklamu a daří se jim: Do země Matterhornu a horských jezer jich začíná přijíždět stále více. A výsledek: Na horském sedle masivu Jungfrau v Bernských Alpách, který Švýcaři propagují jako „Top of Europe“, nyní potkáte víc Japonců a Číňanů než Němců nebo Nizozemců. Speciálně pro hosty z Indie, kterým fondue a švýcarské sýry příliš nevoní, tu indičtí kuchaři připravují kuře na kari.

Ilustrační foto: Stan Shebs / Wikimedia Commons

Čtěte také: Situace ve Švýcarsku se po uvolnění kurzu franku uklidňuje

Nejnovější články z rubriky Evropa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více