Průzkum mezi turisty: nedůvěřují taxislužbě a směnárnám, naopak chválí bezpečnost a pořádek

Kvalitativní průzkum Prague City Tourism mezi více než třemi tisíci turisty a návštěvníky Prahy poukázal mimo jiné na kvalitu a nedostatky některých služeb. Výsledky šetření, které proběhlo v zimním i letním období, přinášíme exkluzivně čtenářům COT business již podruhé.

Jakým způsobem si opatřujete informace o Praze během svého současného pobytu zde?

  1. vlna 2. vlna
Elektronicky pomocí mobilu, tabletu apod. 59,9 % 59,2 %
Používám papírovou mapu 54,8 % 57,7 %
Čerpám z tištěného průvodce 28,7 % 32,7 %
Osobně v informačních centrech 20,3 % 23,0 %
Používám průvodce (osobu) 10,6 % 17,1 %
Nepotřebuji informace / Prahu znám dobře 1,8 % 1,0 %
Provádí mě přátelé, rodina, obchodní partneři apod. 1,5 % 1,2 %
Používám letáčky z hotelu 1,0 % 0,3 %
Informuji se v hotelu 0,5 % 0,7 %
Jinak 0,5 % 1,1 %

 
Pořadí významných informačních zdrojů je v obou vlnách totožné. Téměř 60 procent osob se informuje elektronicky, jen o málo menší množství lidí ale používá papírovou mapu. Téměř třetina lidí čerpá z tištěného průvodce, přes 20 procent turistů navštěvuje informační centra. V letních měsících si mnohem více turistů najímá profesionálního průvodce.

Využití mobilního telefonu a internetu během pobytu v Praze

S trvale zapnutým mobilním telefonem chodila v zimě po Praze polovina turistů, v létě jen 38 procent. Více než 8 procent ho v zimě nepoužívalo vůbec, v létě už 17,5 procenta.

Mobil

  1. vlna 2. vlna
Mám téměř stále zapnutý telefon,
resp. jsem většinu času on-line
50,6 % 38,6 %
Používám pouze na hotelu 29,4 % 22,0 %
Používám pouze omezeně – pro zasílání SMS
či pro e-mailovou korespondenci
11,7 % 21,9 %
Vůbec nepoužívám 8,4 % 17,5 %

 
Nejčastěji má trvale zapnutý telefon střední generace (30–49 let), nejméně často lidé nad 70 let. Ale ve všech věkových kategoriích jsou zastoupeni lidé všech typů (např. v létě každý pátý turista ve věku 15–19 let nepoužíval telefon vůbec).

V obou vlnách výrazně vyčnívají Češi – v zimě stále zapnuto 81 procent z nich, v létě 82 procent.

K internetu bylo téměř nepřetržitě připojeno v obou kolech cca 38 procent turistů. Vůbec ho v zimě nepoužívalo 6,5 procenta turistů, v létě 10,4 procenta. Nejčastěji trvale připojena byla věková kategorie 30–39 let. Nejvíce těch, kdo ho během pobytu v Praze nepoužívají vůbec, jsou starší 70 let. I u internetu ale platí, že ve všech věkových kategoriích jsou lidé všech typů.

Češi vynikají i v připojení na internet – 65 procent je trvale připojeno v zimě, 62,5 procenta v létě.

Internet

  1. vlna 2. vlna
Mám téměř stále zapnutý telefon,
resp. jsem většinu času on-line
38,2 % 37,7 %
Používám pouze na hotelu 47,6 % 42,5 %
Používám pouze omezeně – pro zasílání SMS
či pro e-mailovou korespondenci
7,6 % 9,3 %
Vůbec nepoužívám 6,5 % 10,4 %

 
Turisté se službami převážně spokojeni, ale směnárny a taxislužba mají v zahraničí natolik špatnou pověst, že je část turistů nevyužije, protože byli předem varováni. Jinak by bylo procento nespokojených ještě vyšší.

Spokojenost se službami

Služba Spokojen Nespokojen Nevyužil jsem
1. vlna 2. vlna 1. vlna 2. vlna 1. vlna 2. vlna
MHD 73,2 % 69,3 % 2,1 % 2,5 % 24,7 % 28,2 %
Taxislužba 32,0 % 25,9 % 8,2 % 7,7 % 59,8 % 66,4 %
TIC 80,5 % 73,9 % 4,2 % 6,8 % 15,3 % 19,3 %
Průvodci 64,4 % 66,8 % 2,5 % 2,3 % 33,1 % 30,9 %
O a N systém 66,2 % 62,0 % 13,4 % 15,8 % 20,4 % 22,2 %
Směnárny 38,0 % 32,4 % 12,8 % 10,0 % 49,1 % 57,7 %
Jaz. vyb. a vstřícnost 77,8 % 83,1 % 13,9 % 11,9 % 8,3 % 5,0 %
Bezpečnost 88,5 % 89,9 % 5,8 % 4,4 % 5,7 % 5,7 %
Péče o pořádek 86,3 % 89,3 % 11,2 % 8,9 % 2,5 % 1,9 %

 
V zimě byl s taxislužbou nespokojen každý pátý turista, se směnárnami každý čtvrtý.

V letním kole s oběma službami každý čtvrtý turista nespokojen. Vysoká spokojenost v obou vlnách byla s bezpečností a péčí o pořádek.

Nejvyšší procento nespokojených bylo v zimním kole s jazykovou vybaveností a vstřícností lidí ve službách, na druhém místě byl orientační a navigační systém.

V letním kole bylo nejvyšší procento osob nespokojeno s orientačním a navigačním systémem, jazyková vybavenost a vstřícnost byla na druhém místě.

Která z navštívených míst v Praze se vám nejvíce líbila?

V obou vlnách byly jmenovány zejména nejznámější památky. Pokud byla zmíněna místa mimo centrum, pak zejména v Praze 7, 3 nebo 2.

1. vlna:

  • Karlův most – 53 %
  • Pražský hrad – 43 %, navíc Hradčany 11 % a chrám sv. Víta 9 %
  • Staroměstské náměstí – 26 %, navíc orloj 17 %
  • Další často jmenovaná místa: Staré Město jako celek, Václavské náměstí

2. vlna:

  • Pražský hrad – 45,7 %, navíc chrám sv. Víta 7 %, Hradčany 4,7 %
  • Karlův most – 43,5 %
  • Staroměstské náměstí – 22,2 %, navíc orloj 17,5 %
  • Další často jmenovaná místa: Staré Město jako celek, Václavské náměstí

 

V obou vlnách se líbila i řeka Vltava, Petřín a Vyšehrad. Relativně často (v létě méně) byly jmenovány restaurace a hospody (konkrétní či obecně) a muzea či kulturní akce. V létě respondenti méně často jmenovali místa mimo centrum a klasické turistické trasy, méně také zmiňovali hudební kluby a obchody.

 

Sociodemografická fakta o respondentech

Šetření se v první vlně zúčastnilo 792 mužů (51,3 %) a 751 žen (48,7 %), ve druhé pak 781 mužů (50,9 %) a 754 žen (49,1 %). V lednu a prosinci byli dotazováni hosté z 85 zemí světa, v červnovém a červencovém kole se zúčastnili hosté z 88 států. V zimě jich nejvíce přijelo z Německa, Itálie, Francie, Spojeného království, Ruska a Jižní Koreje, v letních měsících pak z Německa, Spojeného království a USA.

www.praguecitytourism.cz 

Foto: PIS – PCT

Čtěte také: Turisté jezdí do Prahy hlavně za památkami, dají na osobní doporučení nebo názory na sociálních sítích

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více