Průzkum AHR ČR zmapoval situaci v ubytovacích a stravovacích službách

Opatření přijatá v rámci nouzového stavu dále prohloubí současnou situaci v cestovním ruchu a ve službách gastronomie. Očekává to alespoň Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR), která již delší dobu volá po tom, aby byla opatření konzultována s odborníky z jednotlivých oborů a nastavena tak, aby měla co nejmenší dopad do podnikání a zároveň byla pochopitelná. Asociace poukazuje třeba na to, že zatímco na kulturním představení může být až 500 účastníků, na konferenci, při dodržení rozestupů a nošení roušek maximálně 10. 

Průzkum AHR zmapoval situaci v ubytovacích a stravovacích službách

Od září dochází k dalšímu propadu příjezdů zahraničních turistů, firemní akce, přesunuté mnohdy z počátku roku na podzim se ruší, stejně jako čeští turisté stornují své potvrzené pobyty v hotelech a penzionech. Lidé se podle AHR obávají chodit do restaurací, a to i v době obědů. „Zatímco nikdo jasně nedoložil, že návštěva těchto zařízení je rizikovější než například návštěva divadla nebo obchodního domu, je obor hotelnictví a gastronomie opět nejvíce zasažen neustále se měnícími opatřeními,“ uvedl v tiskové zprávě prezident AHR ČR Václav Stárek.

Asociace zpracovala v minulých týdnech se společností Data Servis – informace průzkum jak mezi provozovateli ubytovacích a stravovacích zařízení, tak i mezi zákazníky. Sumarizaci hlavních výstupů přinášíme níže.

 

Veřejné stravování

Pokles tržeb od ledna do srpna 2020 v provozech veřejného stravování činil 40 mld. Kč, což představuje přibližně 36 %, přestože do tohoto výsledku jsou zahrnuty i rekreační oblasti a období prázdnin, kdy byl zaznamenán v některých místech nárůst zájmu ze strany domácích turistů. Predikce dalšího poklesu tržeb do konce roku za stávající situace je dalších 20 mld. Kč. Celkový roční pokles tržeb tedy bude představovat minimálně 60 mld. Kč.  

Rovné tři čtvrtiny zákazníků považují návštěvu dražších restaurací za bezpečnou, 58 % zákazníků považuje za bezpečný provoz levnějších restaurací a hospod a 74 % zákazníků považuje za bezpečnou návštěvu kaváren. 62 % návštěvníků barů považuje návštěvu těchto podniků za více rizikovou nebo rizikovou. Téměř polovina hostů barů a klubů omezila své návštěvy těchto podniků.

70 % zákazníků se domnívá, že restaurace dodržují dosud dostatečně preventivní opatření na šíření onemocnění COVID 19 v praxi. 

Omezení otevírací doby se dotkne přímo přibližně 23 % provozoven, které musely uzavřít své provozy o 3 a více hodin. 63 % zákazníků kvůli omezení pracovní doby neomezí návštěvu restaurací, 29 % se vyjádřilo, že bude navštěvovat restaurace méně často a 8 % přestane do těchto podniků chodit.

 

Ubytovací služby

Nejvíce zasaženým regionem je Praha, která představovala 60 % objemu cestovního ruchu a každý 11. obyvatel Prahy byl v cestovním ruchu zaměstnán. 

V hlavním městě bylo v září uzavřeno 10 % ubytovacích kapacit (v květnu to bylo 30 %), dalších 37 % podniků zvažuje dočasné přerušení provozu. Reálně tedy hrozí, že do konce roku bude téměř polovina uzavřena a otevření závisí na vývoji situace v příjezdu cizinců, konferenčních akcích a návštěvnosti města. 90 % provozů udržuje své zaměstnance díky programu Antivirus a očekává, jak bude nastaven připravovaný režim zákona o zaměstnanosti. 

Obsazenost čtyř- a pětihvězdičkových hotelů v Praze je od počátku roku 26 %, oproti 77,5 % v loňském roce. Tržba na disponibilní pokoj od počátku roku je 17,50 eura, proti téměř 70,- eurům v roce předchozím. Výhled obsazenosti do konce roku je mezi 6 – 10 %, což je podle Václava Stárka za současné situace ještě optimistický výhled. 

Do konce roku počítá více než polovina ubytovacích zařízení s využitím konferenčních prostor maximálně do 10 %.

Pokud jde o ostatní regiony, celkem 20 % ubytovacích zařízení v nich zvažuje možnost dočasného uzavření provozu. 70 % provozovatelů ubytovacích zařízení čerpá program Antivirus a udržuje tak své zaměstnance. 

Dvě třetiny ubytovacích zařízení v Česku počítají s obsazeností do konce roku maximálně do 30 %. Zařízení, která mají k dispozici konferenční prostory a salonky, je budou mít obsazené maximálně do 10 %. Situaci dále budou zhoršovat současná epidemiologická opatření.

 

Jaká opatření připravují podnikatelé za této situace?

Všeobecně se podnikatelé připravují řešit současnou situaci především omezením rozsahu poskytovaných služeb nebo dočasným uzavřením provozu, dále snižováním nákladů, což bude mít přímý dopad jak do zaměstnanosti, tak na návazné dodavatele služeb a surovin. Dále zrušením některých plánovaných investic, a naopak zvýšením nákladů na hygienu a ochranu zaměstnanců.

 

Co by pomohlo podnikatelům?

„Mezi nejčastějšími odpověďmi bylo pokračování programu Antivirus či jiné formy podpory zaměstnanosti, snížení odvodů za zaměstnance nebo jejich dočasné prominutí, jasný plán, jak se bude situace v pohostinství a v cestovním ruchu dále řešit, nevytváření nepodložených tvrzení o rizikovosti našeho oboru a samozřejmě co nejrychlejší obnovení příjezdu cizinců,“ cituje z výsledků průzkumu prezident AHR ČR Václav Stárek. 

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více