Proměňte Facebook a Instagram v obchodní kanály umožňující prodávat ve velkém

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Facebook a jeho mladší bratr Instagram nabízejí podnikatelům stále více možností, jak přes ně prodávat své produkty, a koronavirová krize tento proces ještě urychlila. Už brzy se dočkáme plnohodnotných e-shopů přímo na sociálních sítích a pozadu nezůstávají ani inovace v komunikaci se zákazníky přes Messenger.

Současnost: vystavení produktů na Facebooku a Instagramu

Možnost vytvořit „obchod“ na Facebooku funguje již 4 roky, loni se objevila také na Instagramu. Pomocí propojení e-shopového katalogu se stránkou na sociální síti můžete označovat produkty v jednotlivých příspěvcích a uživatelé si je od vás mohou objednat přes Messenger nebo po prokliknutí na vašem webu. Přímý prodej zatím není dostupný a proto sám Facebook uvádí, že tuto službu využívá jen „hrstka“ firem. Pokud nemáte e-shop, můžete alespoň přehledně představit své portfolio služeb včetně ilustračního obrázku a typických cen.

O autorovi

David Mynář je partner v agentuře Fresh Services, kde řídí marketingové oddělení. Stará se také o klíčové klienty, jako je Bioderma, Zapf Creation nebo Metrostav Development. Kromě marketingu na sociálních sítích ho zajímá i webová analytika, kde může za čísly hledat uživatele a pomáhat řešit jejich problémy.


Budoucnost: přímý prodej na sociálních sítích

Minulý měsíc Facebook oznámil, že postupně spouští novou službu Facebook Shop, která odstraní největší nedostatek současného systému – chybějící možnost zaplatit za vybrané zboží přímo na sociální síti. Existuje sice služba Facebook Pay, ale ta je určena spíše pro transakce mezi jednotlivými uživateli. Facebook konečně nabídne plnohodnotné řešení pro prodej zboží, kdy nakupující nebude muset opustit aplikaci. Novinka se má objevit také na Instagramu a v Česku o něco méně rozšířeném WhatsAppu. První si ji vyzkoušejí zákazníci v USA, ale už na podzim by měla být dostupná celosvětově. Pokud chcete stihnout vánoční sezonu, vylaďte si během čekání na spuštění Facebook Shopu katalog produktů a připravte marketingovou strategii. Akcie Facebooku už teď vystřelily nahoru, investoři očekávají, že Facebook Shop bude velký hit.

Schůzky na Facebooku

 Přes Facebook si s vámi potenciální zákazníci mohou také snadno domluvit schůzku. Stačí aktivovat záložku „Schůzky“ a nastavit časy, kdy jste k dispozici. Potvrzené schůzky najdete přehledně v kalendáři a šikovná je také možnost synchronizace s Google kalendářem. V průběhu rezervace schůzky si mohou uživatelé vybrat službu, kterou by chtěli na schůzce podrobněji probrat.

E-mailing a chatbot pomáhající s nákupem

Horkou novinkou je také integrace e-mailingu pro facebookové stránky. Najdete ho trochu ukrytý v Messengeru (záložka „Marketingové e-maily“), ale nedosahuje ani zdaleka propracovanosti specializovaných platforem. Pokud ovšem posíláte informativní e-mail zákazníkům jen občas a nepotřebujete segmentaci nebo pokročilé měření, je to určitě lepší řešení, než používat skryté kopie. Samozřejmě se nemusíte omezovat na uživatele, se kterými už jste v kontaktu na Facebooku, stačí nahrát tabulku s kontakty získanými jinde (Facebook tyto údaje s nikým nesdílí, ani je nepoužívá k inzerci), jen pozor na GDPR.

Zajímavou možností, jak z Facebooku vytěžit maximum, je také nasazení chatbota. Ten se může stát pomocníkem při vyřizování rutinní komunikace a často kladených dotazů i zábavným médiem pro uspořádání soutěže a sbírání e-mailových kontaktů. V gastronomii a cestovním ruchu je také efektivním způsobem, jak získávat a třídit kontakty na brigádníky, aniž byste přetížili personalistu.

I když využijete většinu výše zmíněných nástrojů, počítejte s tím, že pravděpodobně budou jen doplňkem k současným komunikačním kanálům a nenahradí moderní a snadno použitelný web ani lidskou podporu. Facebook totiž používá v tuzemsku jen necelá polovina populace, Instagram čtvrtina, navíc zdaleka ne každý uživatel je na sociálních sítích aktivní. Čím více bodů dotyku nabídnete (za předpokladu, že na to máte kapacitu), tím spíš oslovíte ty správné zákazníky.

 

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Pražští radní schválili zvýšení poplatku z pobytu na 50 Kč

Vedení hlavního města schválilo zvýšení sazby místního poplatku z pobytu z nynějších 21 na 50 korun na osobu a noc. O včerejším rozhodnutí radních ještě budou hlasovat zastupitelé. Pokud zvýšení poplatku schválí, začne platit od příštího roku. Polovinu vybraných...

Číst více
Foto: Colin Cooke Photo / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Česko získá přímé spojení s Islandem

Počínaje 5. květnem příštího roku bude letecká společnost PLAY provozovat přímé lety mezi Prahou a letištěm Keflavík v islandském Reykjavíku. Linka bude obsluhována dvakrát týdně, informovalo Letiště Praha v tiskové zprávě.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Facebook: 4 tipy pro úspěšnou reklamu

Potřebujete, aby vaše facebooková reklama měla lepší výsledky, hlavně teď v době před Vánocemi? Aby získala více prokliků, více leadů a oslovila vaše potenciální publikum? Dnes pro vás mám 4 tipy, co by reklamním textům nemělo chybět,...

Číst více