Proměňte Facebook a Instagram v obchodní kanály umožňující prodávat ve velkém

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Facebook a jeho mladší bratr Instagram nabízejí podnikatelům stále více možností, jak přes ně prodávat své produkty, a koronavirová krize tento proces ještě urychlila. Už brzy se dočkáme plnohodnotných e-shopů přímo na sociálních sítích a pozadu nezůstávají ani inovace v komunikaci se zákazníky přes Messenger.

Současnost: vystavení produktů na Facebooku a Instagramu

Možnost vytvořit „obchod“ na Facebooku funguje již 4 roky, loni se objevila také na Instagramu. Pomocí propojení e-shopového katalogu se stránkou na sociální síti můžete označovat produkty v jednotlivých příspěvcích a uživatelé si je od vás mohou objednat přes Messenger nebo po prokliknutí na vašem webu. Přímý prodej zatím není dostupný a proto sám Facebook uvádí, že tuto službu využívá jen „hrstka“ firem. Pokud nemáte e-shop, můžete alespoň přehledně představit své portfolio služeb včetně ilustračního obrázku a typických cen.

O autorovi

David Mynář je partner v agentuře Fresh Services, kde řídí marketingové oddělení. Stará se také o klíčové klienty, jako je Bioderma, Zapf Creation nebo Metrostav Development. Kromě marketingu na sociálních sítích ho zajímá i webová analytika, kde může za čísly hledat uživatele a pomáhat řešit jejich problémy.


Budoucnost: přímý prodej na sociálních sítích

Minulý měsíc Facebook oznámil, že postupně spouští novou službu Facebook Shop, která odstraní největší nedostatek současného systému – chybějící možnost zaplatit za vybrané zboží přímo na sociální síti. Existuje sice služba Facebook Pay, ale ta je určena spíše pro transakce mezi jednotlivými uživateli. Facebook konečně nabídne plnohodnotné řešení pro prodej zboží, kdy nakupující nebude muset opustit aplikaci. Novinka se má objevit také na Instagramu a v Česku o něco méně rozšířeném WhatsAppu. První si ji vyzkoušejí zákazníci v USA, ale už na podzim by měla být dostupná celosvětově. Pokud chcete stihnout vánoční sezonu, vylaďte si během čekání na spuštění Facebook Shopu katalog produktů a připravte marketingovou strategii. Akcie Facebooku už teď vystřelily nahoru, investoři očekávají, že Facebook Shop bude velký hit.

Schůzky na Facebooku

 Přes Facebook si s vámi potenciální zákazníci mohou také snadno domluvit schůzku. Stačí aktivovat záložku „Schůzky“ a nastavit časy, kdy jste k dispozici. Potvrzené schůzky najdete přehledně v kalendáři a šikovná je také možnost synchronizace s Google kalendářem. V průběhu rezervace schůzky si mohou uživatelé vybrat službu, kterou by chtěli na schůzce podrobněji probrat.

E-mailing a chatbot pomáhající s nákupem

Horkou novinkou je také integrace e-mailingu pro facebookové stránky. Najdete ho trochu ukrytý v Messengeru (záložka „Marketingové e-maily“), ale nedosahuje ani zdaleka propracovanosti specializovaných platforem. Pokud ovšem posíláte informativní e-mail zákazníkům jen občas a nepotřebujete segmentaci nebo pokročilé měření, je to určitě lepší řešení, než používat skryté kopie. Samozřejmě se nemusíte omezovat na uživatele, se kterými už jste v kontaktu na Facebooku, stačí nahrát tabulku s kontakty získanými jinde (Facebook tyto údaje s nikým nesdílí, ani je nepoužívá k inzerci), jen pozor na GDPR.

Zajímavou možností, jak z Facebooku vytěžit maximum, je také nasazení chatbota. Ten se může stát pomocníkem při vyřizování rutinní komunikace a často kladených dotazů i zábavným médiem pro uspořádání soutěže a sbírání e-mailových kontaktů. V gastronomii a cestovním ruchu je také efektivním způsobem, jak získávat a třídit kontakty na brigádníky, aniž byste přetížili personalistu.

I když využijete většinu výše zmíněných nástrojů, počítejte s tím, že pravděpodobně budou jen doplňkem k současným komunikačním kanálům a nenahradí moderní a snadno použitelný web ani lidskou podporu. Facebook totiž používá v tuzemsku jen necelá polovina populace, Instagram čtvrtina, navíc zdaleka ne každý uživatel je na sociálních sítích aktivní. Čím více bodů dotyku nabídnete (za předpokladu, že na to máte kapacitu), tím spíš oslovíte ty správné zákazníky.

 

Nejnovější články z rubriky Expert

Zdroj: TO Pošumaví

Turistická oblast Pošumaví vydala „kupónovou knížku“

Turistická oblast Pošumaví, v březnu nově certifikovaná agenturou CzechTourism, jako první v Plzeňském kraji propojila obce a podnikatele v cestovním ruchu. Zájmový spolek, který zastupuje přes 60 měst a obcí s více než 50 000 obyvateli, vydal brožuru Útržky z Pošumaví s kupóny, které...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Průzkum: Zaplatit si PCR test kvůli dovolené je ochotno 26 % Čechů

Zaplatit si PCR test kvůli dovolené je podle průzkumu společnosti Kalkulátor.cz ochotno 26 procent Čechů, 41 procent lidí by za něj dalo do 1 000 korun. Raději by však Češi cestovali s tzv. covid pasem, jeho zavedení...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Ladislav Havel: Češi si zálibu v poznávání a cestování vzít nedají (I.)

Před zahájením letní outgoingové sezony jsme se setkali s předsedou představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR Ladislavem Havlem, abychom se pokusili predikovat vývoj v cestování do zahraničí v příštích týdnech. A také abychom upozornili na specifika, která bude letošní léto...

Číst více