Projekt: HRADECKO – první společensky odpovědná destinace u nás
Od: Destinační management Hradecko
E-mail: mandakova@ic-hk.cz
Tel: +420 603 843 903
O projektu HRADECKO – první společensky odpovědná destinace u nás:
Popis projektu: Vzhledem k současným celosvětovým trendům, které se soustředí na životní prostředí, kvalitu života a udržitelné cestování jsme se rozhodli vyzdvihnout klady naší destinace a vykročit těmto trendům vstříc. Aniž bychom to tušili, stali jsme se tak první destinační společností u nás, která zformulovala základní cíle společensky odpovědné destinace:
- Podporujeme regionální producenty – Díky nim můžeme poznávat Hradecko všemi smysly
- Snažíme se o zachování našich zvyků a tradic – jsme pyšní na pestré dějiny našeho území sahající až do pravěku
- Nabízíme jedinečné zážitky spojené s udržitelným způsobem cestování – Agroturistika, glamping a další netradiční ubytování
- Pečujeme o naše kulturní dědictví – Hradecko jako učebnice architektury
- Preferujeme dopravu šetrnou k životnímu prostředí – Hustá síť cyklo a dalších tras napříč regionem
- Chováme se s respektem k naší přírodě – Hradecko jako území plné lesů, luk a hájů
- Záleží nám na našich rezidentech – Hradec Králové dlouhodobě patří mezi města s nejvyšší kvalitou života v ČR
Abychom si utvrdili, že jdeme správným směrem, obrátili jsme se na největší iniciativu společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN v Česku a získali tak členství v Asociaci společenské odpovědnosti. Podařilo se jí pod jednou střechou propojit několik důležitých sektorů (firmy, veřejný sektor, neziskový sektor i vzdělávací instituce).
Stejně tak je hlavní snahou Hradecka propojovat partnery nejen na našem území, ale i v rámci celého Královéhradeckého kraje. V první fázi byly navázány užší kontakty se subjekty, které se problematice společenské odpovědnosti již ve své činnosti věnují. Za všechny jmenujme producenty s certifikátem Regionální produkt Hradecko, u kterých je minimální dopad na životní prostředí jedním z hlavních kritérií pro zisk certifikátu. Dále pak dva subjekty z území, které jsou v této oblasti velmi zkušené, a to Park360 a Městské lesy Hradec Králové, které mají ve správě Kemp Stříbrný rybník. Oba subjekty disponují mimo jiné kvalitním i neobvyklým ubytováním.
Park360 – https://park360.cz/
Jedinečný multifunkční prostor, který kombinuje kulturní, společenské a sportovní akce spolu s cestovním ruchem, inovacemi a důrazem na obnovitelné energie, a to v celoročním provozu. Jeho součástí je Glamp360 – kvalitní plně vybavený ubytovací prostor. Nositel známky Safe Travel.
Zaměřuje se na:
– aktivity k ochraně životního prostředí – využívání odpadového (obnovitelného) materiálu, snaha o uzavřený cyklus materiálů i energií, využívání dodavatelů a pracovníků z místa působení, podpora obnovitelných zdrojů, cykloturistiky a veřejné dopravy atd. Cílem je uhlíkově neutrální Park 360 (Glamp 360) do roku 2030
– přínosy k udržitelnosti cestovního ruchu – ozelenění celého 40ha areálu s pozitivním dopadem na mikroklima, nová infrastruktura inženýrských sítí pracujících se zadržením a ochranou vody v krajině, s důrazem na obnovitelné zdroje, důsledný systém předcházení odpadu a jeho třídění a následná recyklace, osvěta a vzdělávání
– podpora spolupráce se subjekty cestovního ruchu – úzká spolupráce s DMO Hradecko, KHK i s městem Hradec Králové
– další – Speciální projekt pro hendikepované s vizí největšího volnočasového areálu pro vozíčkáře v ČR. Obsáhne dostupné a bezpečné trasy, bezbariérové ubytování, venkovní cvičiště i vnitřní tělocvičnu
Městské lesy Hradec Králové – Kemp Stříbrný rybník – https://www.mestske-lesy.cz/ ; https://www.kempstribrnyrybnik.cz/ ; https://www.mariuspedersen.cz/cs/sluzby-ve-vasem-meste/hradecke-sluzby-a-s/projekt-re-use/
Akciová společnost Městské lesy Hradec Králové má již od svého založení za cíl trvale udržitelné hospodaření se svěřeným majetkem při kladení důrazu na soulad všech funkcí lesa.
Zaměřuje se na:
– aktivity k ochraně životního prostředí – certifikace PEFC, budování jezírek pro faunu a floru vázanou na vodní prostředí, ponechávání doupných stromů nebo části mrtvého dřeva v lese, podpora ptactva, dlouhodobá spolupráce s pracovníky ochrany životního prostředí z AOPK atd., projekt RE-USE
– přínosy k udržitelnosti cestovního ruchu – trvalé zlepšování rekreačního zázemí městských lesů a zároveň trvalý rozvoj Kempu Stříbrný rybník, vytváření nových pracovních příležitostí
– předcházení nebo zmírňování overtourismu – napomáhají ke snížení overtourismu ve městech, zvláště v horkém počasí, kdy lesy přinášejí příznivé klima.
– snižování uhlíkové stopy – Průměrný porost městských lesů u Hradce Králové by odhadem dokázal uložit asi 9,7 t CO2 na hektar za rok
– vzdělávání, osvětovou činnost,… – lesní pedagogika, exkurze pro školy a české i zahraniční hosty, osvětové akce pro veřejnost, systém naučných a jiných stezek
– podpora spolupráce se subjekty cestovního ruchu – spolupráce s Destinačním managementem Hradecko, Magistrátem města Hradce Králové, CzT – Kudy z nudy, dokempu.cz, Asociací kempů ČR apod.
– využití efektivních technologií v rámci udržitelného cestovního ruchu
– Save Travel – Kemp Stříbrný rybník je nositelem známky Safe Travel
Cíl projektu: Propojení partnerů nejen v turistické oblasti Hradecko, ale v celém Královéhradeckém kraji – Zainteresování odpovědných orgánů v rámci území – Osvětová a vzdělávací činnost zaměřená na všechny generace, především pak na děti předškolního a školního věku – Monitoring rezidentů a návštěvníků za účelem stanovení správné strategie v oblasti společenské odpovědnosti v území
Použité nástroje: Web, sociální sítě, printová a elektronická inzerce, propagační a prezentační akce, vzdělávací pointy v rámci naučných stezek, promo materiály, pracovní listy atd.
Rámcový rozpočet: rok 2022: DM Hradecko 100.000,- + Centrála cestovního ruchu KHK 100.000,- + KHK 50.000,- + Statutární město Hradec Králové 50.000,- + individuální rozpočty partnerů
Dosažené výsledky:Téma společensky odpovědné destinace je dlouhodobým záměrem, proto jsme se rozhodli tuto problematiku uchopit komplexně a od základů. Z dosavadních výsledků jmenujme: Vytvoření loga, vycházející z grafického manuálu naší destinace – Rozšíření stávajícího webu o podstránku věnovanou společenské odpovědnosti – Příprava tiskovin (promo leták, omalovánky, pracovní list, atd.) – Podcast v rámci COT – Celý o turismu – Aktivní spolupráce s Asociací společenské odpovědnosti (podklady pro magazín Listí, jednání o zapojení našich regionálních producentů do eshopu Na Dobro) – Prezentace Hradecka jako první společensky odpovědné destinace v médiích – Tvorba propagačních předmětů jako cen do soutěží a dotazníkového šetření – Navazování kontaktů s partnery stejně smýšlejícími (Městské lesy HK, Park360, Podorlický skanzen Krňovice, DMO v rámci KHK, CCR KHK a další) – Příprava a realizace vzdělávacího pointu v rámci NS v hradeckých městských lesích včetně tvorby pracovního listu – Příprava kampaně pro osvětovou činnost cílenou především na MŠ a ZŠ – Podpora vizí spřátelených subjektů
SOUBORY A PŘÍLOHY:
https://drive.google.com/drive/u/3/folders/1FC22p9k6EP9KwptvMK58i15WeUnWkHVk
Odkazy:
https://www.hradecko.eu/cs/spolecenska-odpovednost
Facebook – @visithradecko
Instagram – visithradecko