Připravuje se jihočeská koncepce cestovního ruchu

Přes eskalující koronavirovou krizi je třeba myslet na budoucnost. Přesně v tomto duchu v současné době vrcholí na půdě Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) příprava Koncepce rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji pro období let 2021–2030. Nabídka turismu na jihu Čech by podle ní měla být do deseti let SMART. Moderní, efektivní, hravá, a hlavně chytrá a inovativní.

Vrcholí na půdě Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) příprava Koncepce rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji pro období let 2021–2030

Součástí nově připravované koncepce bude mimo jiné investiční strategie, která pro následující desetiletí určí hlavní investiční priority v oblasti turismu. „Chceme-li obstát v konkurenci, i v budoucnosti, musíme investovat. Investovat smysluplně, cíleně a plánovaně. A rozhodně ne málo. V desetiletém výhledu se pohybujeme v řádu miliard korun. V této souvislosti je ovšem třeba si uvědomit, cestovní ruch je významným hospodářským odvětvím, které se včetně multiplikačních efektů podílí šesti procenty na tvorbě hrubého domácího produktu a jeho podíl na příjmech státního rozpočtu činí sedm procent,“ uvedl ředitel JCCR Jaromír Polášek.

Z údajů agentury CzechTourism a expertní společnosti Krokem vyplývá, že v roce 2018 utratili turisté v ČR celkem zhruba 300 miliard korun, loni 315 miliard. V multiplikaci více než 600 miliard, loni cca 625 miliard. Celkové přínosy pro veřejné rozpočty, tedy státní rozpočet, zdravotní pojišťovny, rozpočty krajů, měst a obcí, dosáhly v roce 2018 zhruba 120 miliard, loni 125 miliard korun. Z cestovního ruchu v Jihočeském kraji směřovalo za uplynulé dva roky do veřejných rozpočtů dvakrát téměř 10 miliard korun, celkem tedy bezmála 20 miliard korun. V Jihočeském kraji je v přímé vazbě na turismus zaměstnáno přibližně 25 tisíc lidí.

V plném proudu je nyní druhá, finální fáze příprav koncepce. V polovině září se v Hluboké nad Vltavou uskutečnilo první pracovní setkání s pěti desítkami pracovníků v cestovním ruchu, především podnikateli. Ubytovatelé, hoteliéři, cestovní kanceláře, zástupci půjčoven sportovního či turistického vybavení a další. „S podnikateli byl zahájen sběr podkladů formou dotazníkového šetření, ostatní účastníci byli rozděleni do čtyř skupin, ve kterých na základě podkladů z turistických oblastí finalizovali SWOT analýzu. Následovala prezentace upravené verze návrhové části, kde měli všichni možnost stanovit k jednotlivým aktivitám priority,“ sdělila manažerka JCCR pro koncepci cestovního ruchu v Jihočeském kraji 2021+ Monika Smetanová.

Bylo spuštěno dotazníkové šetření s podnikateli, které bude dále probíhat formou strukturovaných rozhovorů prostřednictvím zaměstnanců JCCR – produktových manažerů pracujících v terénu v turistických oblastech. „Produktoví manažeři budou pro tyto rozhovory vybírat podnikatelské subjekty mezi partnery destinačních managementů a mezi dobře hodnocenými subjekty svými zákazníky, k čemuž poslouží hodnocení na serverech jako například Booking.com, Tripadvisor a další,“ doplnila Smetanová s tím, že další odborné setkání se ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou (JHK) 21. října, vzhledem k stávající situaci on-line formou. Materiálem se budou zabývat i další oborové organizace působící na jihu Čech, například Jihočeská univerzita, Asociace turistických center ČR, Asociace hotelů a restaurací ČR a další. Pak bude koncepce předložena Radě a Zastupitelstvu Jihočeského kraje.

Připravovaná koncepce obsahuje čtyři základní strategické cíle:

  • Posílení konkurenceschopnosti značky jižní Čechy
  • Stabilizaci systému řízení cestovního ruchu v Jihočeském kraji
  • Konsolidaci hospodářského přínosu cestovního ruchu pro Jihočeský kraj
  • Efektivní investice do infrastruktury cestovního ruchu a nových smart trendů

Strategická vize v současné fázi připomínkování zní: Jižní Čechy jsou oblastí klidu a pohody, kam se lidé rádi vrací za přátelskou atmosférou, kvalitními službami cestovního ruchu a rozmanitou přírodou. Jihočeská odborná i laická veřejnost si uvědomuje vysoký potenciál cestovního ruchu regionu, je pravidelně vzdělávána, informována a vystupuje vůči návštěvníkům pozitivně. Jižní Čechy jsou finančně stabilním a dlouhodobě udržitelným regionem, nabídka je profesionální, originální a ohleduplná k přírodním zdrojům. Marketing a způsoby komunikace s návštěvníkem ze strany krajské organizace a oblastních organizací destinačního managementu jsou inovativní a smart. Na přírodní a kulturní památky bohaté jižní Čechy se stávají láskou na celý život…

Foto: JCCR

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Gorics / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje získaly lázně i terénní stezky

Absolutními vítězi loňského a letošního ročníku Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje jsou Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové na Jesenicku a Hanácká stezka na Prostějovsku, což jsou terénní stezky pro jízdní kola. Výsledky Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Hýbejte se s Teribearem a pomozte ohroženým dětem

Úderem dnešní 10. hodiny byl na pražské Letné odstartován 7. ročník charitativního happeningu Nadace Terezy Maxové dětem. Akce nazvaná „Hýbejte se s TERIBEARem aneb Prima pohyb s medvědem powered by ŠKODA AUTO“ je i letos virtuální, vše funguje přes mobilní...

Číst více