Přijde záchrana turismu zdola?

Přestože všichni profesionálové v cestovním ruchu od samého počátku koronakrize hovoří o tom, že cestovní ruch v České republice si tentokrát sám nepomůže, resp. že se neobejde bez efektivní vládní podpory, aktuální situace vyznívá opačně. Subjekty napříč oborem musejí spoléhat především na vlastní síly a na vzájemnou spolupráci. Hybnou silou chce být v tomto směru platforma Zachraňme turismus.

Minimálně letošní sezonu by měl tuzemským podnikatelům v cestovním ruchu alespoň částečně zachránit domácí cestovní ruch. Jenže současné chování české cestovatelské veřejnosti je tak těžko předvídatelné, že lze podnikání v domácím turismu směle přirovnat k sázce do loterie. Aktuální průzkum, který realizuje agentura STEM/MARK společně s platformou Zachraňme turismus a který kofinancuje Outdoor Trip SE a Plzeňský Prazdroj, říká, že do zahraničí se letos vydá jen o něco víc než třetina obyvatel Česka. „Lidé letos v létě stráví dovolenou v Česku, případně ji odloží,“ komentuje Jan Tuček, ředitel STEM/MARK, a dodává: „Nejčastěji chtějí vyrazit na Šumavu, jižní Moravu či do jižních Čech, nejmenší zájem naopak jeví o Prahu a její okolí.“ Všeobecný akcent na domácí turismus je v tuto chvíli přirozený, podle Jana Tučka je však třeba počítat s tím, že člověk trávící dovolenou doma je mentálně nastaven na nižší útraty. Kraje se sice snaží turismus podpořit prostřednictvím kampaní a slevových voucherů, o těchto nástrojích však má podle zmiňovaného průzkumu povědomí jen asi polovina veřejnosti.

Situaci v domácím turismu příliš nepomáhají masmédia, která s oblibou pouštějí do světa informace o vyprodaných kapacitách v tuzemských regionech. Podle expertní skupiny platformy Zachraňme turismus je přitom situace v mnoha regio­nech jiná. „Ano, horské regiony se sice obecně plní, i uvnitř každého z nich jsou však značné rozdíly mezi jednotlivými oblastmi,“ upozorňuje Tomáš Trejbal z Hotel.cz. Poptávka po domácích pobytech je podle něj aktuálně (v polovině června) meziročně asi o třetinu vyšší než ve stejném období loňského roku, patrný je ale trend ke zkracování pobytů. „Poté, co byly uvolněny podmínky pro cestování do zahraničí, začali lidé v tuzemsku rezervovat spíše kratší pobyty. A slyší na nabídky s volnějšími storno podmínkami,“ dodává. To by se dalo interpretovat tak, že si lidé nechávají otevřená zadní vrátka, například z důvodu obav z možné druhé vlny COVID-19. Zmiňované trendy potvrzuje i Jiří Rippel z Invia.cz, podle kterého se navíc už téměř vyrovnala poptávka po tuzemských pobytech s tou po zájezdech do zahraničí. Pro tuzemské ubytovatele a další poskytovatele služeb to samozřejmě nejsou dobré zprávy.
 

 O okolnostech vzniku platformy Zachraňme turismus, stejně jako o jejích cílech, si můžete přečíst v rozhovoru s ­Tomášem Barčíkem (foto vlevo) a Zdeňkem Blažkem (foto napravo) na www.icot.cz/25430.

Domácí turismus proto potřebuje podporu. A to zejména v oblastech, které byly zatím spíše na okraji zájmu českých turistů. „Data z průzkumu STEM/MARK napovídají, že overtourism se vrátí. Je proto třeba podpořit návštěvnost méně známých míst. O to se ostatně snažíme i my prostřednictvím našich aktuálních projektů,“ uvádí Václav Jurčíček ze Smart Guide.

Expertní tým Zachraňme turismus rovněž považuje za důležité, aby byla k dispozici relevantní a aktualizovaná data umožňující efektivní plánování aktivit v oblasti cestovního ruchu. „Bez takových dat nelze chování spotřebitelů predikovat,“ konstatuje Michael Pokorný z agentury Koncepto. Destinacím, v nichž dosud cestovní ruch (zejména pak ten domácí) nehrál takovou roli, Pokorný v tuto chvíli doporučuje sledovat aktivity „první ligy“ a pokusit se nabídnout alternativu. Snažit by se měly také o prodloužení letní sezony či o oslovení lidí, kteří už k nim zavítali.

Overtourism se vrátí. Je proto třeba podpořit návštěvnost méně známých míst.

Podle jednoho ze spoluzakladatelů platformy Zachraňme turismus (www.zachranmeturismus.cz) – Zdeňka Blažka ze společnosti Outdoor Trip SE – je s ohledem na současný stav cestovního ruchu v České republice zarážející, že v některých krajích jsou potenciální partneři imunní vůči nabídkám na spolupráci při tvorbě turistických balíčků apod. Už proto je třeba nutné dostat k odborné veřejnosti opravdu relevantní data týkající se aktuálního stavu rezervací a očekávaného vývoje domácího turismu. Druhý ze zakladatelů platformy, Tomáš Barčík z Outdoor Trip SE, pak dodává, že domácí klientela sama o sobě cestovní ruch v Česku nespasí, bez zahraničních turistů se neobejdeme. „V boji o zahraničního turistu bude jedním z klíčových argumentů bezpečnost. Proto jsme vstoupili do jednání se společností TÜV-SÜD o možnosti vzniku ‚Covid Safety Auditu‘ a certifikátu, který by byl pro turisty zárukou bezpečné dovolené v Česku. Předpokládáme, že význam by měl mít především pro ­klienty z Asie, Ameriky a okolních států. V zahraničí takový produkt již existuje, naším cílem je přinést jeho obdobu do České republiky, zároveň věříme, že se nám tento projekt podaří zafinancovat z fondů EU,“ vysvětluje Barčík a dodává, že certifikát by mohl pozitivně ovlivnit příští turistické sezony v České republice. Návrh na zavedení certifikátu by se měl spolu s dalšími opatřeními na pomoc domácího a příjezdového cestovního ruchu objevit v akčním plánu platformy Zachraňme turismus, který spatří světlo světa v příštích dnech. S jeho detaily, stejně jako s podrobnými výsledky citovaného průzkumu, se budete moci seznámit na iCOT.cz.

Text: -pmu-
Foto: Shutterstock.com, Outdoor Trip SE

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Gorics / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje získaly lázně i terénní stezky

Absolutními vítězi loňského a letošního ročníku Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje jsou Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové na Jesenicku a Hanácká stezka na Prostějovsku, což jsou terénní stezky pro jízdní kola. Výsledky Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Hýbejte se s Teribearem a pomozte ohroženým dětem

Úderem dnešní 10. hodiny byl na pražské Letné odstartován 7. ročník charitativního happeningu Nadace Terezy Maxové dětem. Akce nazvaná „Hýbejte se s TERIBEARem aneb Prima pohyb s medvědem powered by ŠKODA AUTO“ je i letos virtuální, vše funguje přes mobilní...

Číst více