Praha na špici oblíbenosti. Co ale může zlepšit?

Česká metropole se prakticky vždy hřála na vrcholu nejvyhledávanějších cestovatelských cílů. A rozhodně to není jen proto, že je pro většinu zahraničních návštěvníků vstupní branou do země a pro ty tuzemské zase častým cílem v rámci školních či rodinných výletů. I popularita však může být dvousečná.

Koho město láká? Mimo jiné dychtivé Asiaty, milovníky historie a umění, batůžkáře i „stag turisty“, kteří se loučí se svobodou (byť už ne tak často jako v minulosti). Konvenuje ale náročnějším turistům, kteří jsou ochotni v metropoli zůstat déle a utratit více za kvalitní služby? Názory na to se různí. Každopádně posledně jmenovaná skupina je tématem číslo jedna jak pro místní destinační management a hotely, tak i pro první díl našeho nového seriálu, v němž se pokusíme zmapovat, co může Česko náročnému turistovi nabídnout.

Bohatá? Jistě. Ale laciná?

Na své malé ploše, čítající 496,21 km2 nabízí Praha ohromné množství cenného dědictví, významných památek i kulturních a přírodních krás. Zároveň ale ještě stále bojuje se svojí pověstí levné destinace, přestože tato stojí už pár let na dost chatrných základech. A není také žádnou novinkou, že podle některých názorů patří mezi města, která jsou ohrožena overtourismem (přestože se v tomto směru vůbec nemůže srovnávat s Benátkami, Amsterodamem či Barcelonou). I z tohoto důvodu by orientace na bonitní klienty mohla být do budoucna koncepčním východiskem.

Bonitní klientelou proti přelidnění

Přestože podle některých odborníků se o overtourismu v pravém slova smyslu nedá v Praze hovořit (a slovy jiných jde dokonce o „Pouhou politickou proklamaci, jejímž prostřednictvím se komunální politici snaží oslovit své voliče“, nelze přehlížet, že v určitých denních hodinách je nejužší centrum hlavního města charakterizováno záplavou pěších, mezi kterými se proplétají turisté na nejrůznějších vozítkách. Davy lidí se valí stěžejními ulicemi, navázanými na nejznámější památky. Oblíbenou kratochvílí jsou stále (byť většina stag parties se už od nás přesunula dále na východ) i tzv. pub crawls, tedy hromadné alkoholové tahy po hospodách a barech, jimiž jsou obtěžováni místní obyvatelé. A to se samozřejmě nelíbí pražské radnici, která v této souvislosti například jmenovala „nočního starostu“. Ten má zamezovat, aby se centrum stalo mrtvou zónou a pozadím pro laciný typ turismu. Dostupnost pro masy podporuje také nízkonákladové ubytování prostřednictvím Airbnb s nedostatečnou regulací.

Česká republika i Praha samotná má přitom obrovský potenciál pro zajímavou a VIP klientelu. „Zajišťovali jsme cestovní aranžmá pro krále a královskou rodinu,“ zahajuje výčet předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Vladimír Dolejš a pokračuje: „Organizovali jsme školní výlet pro třídu princezny, program pobytu pro členy vlád, management nadnárodních korporací, kulturní a sportovní celebrity, podnikatelské svazy, … Zajišťovali jsme exkurze a pracovní setkání v oboru automotive, zdravotnictví, kultury, veterinární péče, dokonce i vězeňství, včetně příslušné exkurze v nápravném zařízení.“ S mnoha odborníky z oboru se shoduje, že pro jakýkoli kraj je přínosnější solventnější klient s co možná nejdelší dobou pobytu. Agentura CzechTourism vidí potenciál v manažerech a účastnících kongresů, kteří příliš nepočítají útratu a rádi se zdrží v destinaci delší čas. V současné době je průměrná doba pobytu běžného turisty v Praze dva až tři dny. Účastníci kongresů, konferencí a obchodní cestující zůstávají déle. 

Praha je oblíbená, ale přízvisko luxusní jí zatím chybí. Ze strany hoteliérů lze nicméně pozorovat nárůst náročnější klientely, s čímž souvisí aktuální situace na hotelovém trhu.

„Bonitní návštěvníci často vyhledávají unikátní a běžně nedostupné služby a zážitky. V této oblasti je v Praze ještě dost prostoru pro zlepšení,“ říká tisková mluvčí Prague City Tourism Barbora Hrubá. Aktivity s cílem oslovit náročnější turisty jsou podle ní zatím omezené, což by se ale mělo postupně měnit. „Praha má rozhodně této cílové skupině co nabídnout, ať už se jedná o luxusní hotely, nebo fine din­ing.“ Momentálně probíhá fáze sběru informací a přípravy dalších kroků. Podle všeho se však na lepší časy blýská a snahy jsou reálné. „Třikrát jsme se zúčastnili International Luxury Travel Market Latin America v São Paulu, kde jsme spolu s Vídní absolvovali desítky schůzek se zástupci cestovních kanceláří a touroperátorů, kteří se právě na bonitní klientelu zaměřují. Náročnou klientelu jsme měli na paměti i v rámci kampaně Praha:design v roce 2018, jejímž cílem bylo návštěvníkům představit nejlepší český design. Letos máme naplánovanou kampaň s portálem Bachtrack, která je zaměřena na movité příznivce vážné hudby,“ dodává zástupkyně Prague City Tourism.
 

Praha na dosah

Nárůst bonitní zahraniční klientely v Praze a České republice obecně je prioritou projektu TouchPoint. Zaměřuje se na turisty ze vzdálenějších zemí, jako je USA, Japonsko, Čína, Indie nebo Thajsko. Několik partnerů včetně Letiště Praha, Prague City Tourism a CzechTourism spojilo své síly a pracují na rozvoji přímých leteckých spojení ze strategicky důležitých trhů. Vedle ­společných marketingových aktivit se účastní mezinárodních veletrhů cestovního ruchu a odborných veletrhů ­Routes, kde probíhají důležitá obchodní jednání. TouchPoint tak podporuje příjezdový cestovní ruch a propagaci krás Prahy, ovšem se zaměřením na vybrané klíčové země, ruku v ruce s náročnějšími cestovateli.

 

Na druhou stranu zkušenosti některých podnikatelů, kteří si nicméně nepřáli být v článku citováni, hovoří o tom, že obrat k movitější klientele nemusí být úplně jednoduchý – cestovatelů, kteří pobyt či dovolenou vybírají primárně podle ceny, nikoli podle zážitku, komfortu nebo specifických požadavků, podle jejich názoru ubývá jen pomalu…

Nároční turisté chtějí náročné zážitky

S pocitem bohatě prožitého času a splněných přání z Prahy odjíždějí návštěvníci luxusních hotelů. Většinou sem přitom míří ze zemí západní Evropy, Velké Británie a USA. V čele cestovatelů z asijských zemí stojí Jižní Korejci a Japonci. Hoteliéři jsou na speciální požadavky zvyklí a rádi hostům poskytnou zážitek, na který budou vzpomínat a ideálně se znovu vrátí. Náročnost hostů se v tomto ohledu zvyšuje. Dnes už nejde jen o přespání mimo domov a rychlou prohlídku města. Lidé chtějí poznat více než klasické turistické trasy a touží po zážitcích, které nejsou standardně uvedeny v průvodcích. Základem jsou především perfektní služby a servis.

„Hosté si chtějí rychle a jednoduše rezervovat pokoj, dobře se najíst, objednat výbornou kávu a v neposlední řadě komunikovat se skvělým personálem, který o ně má osobní zájem a vyhoví všem jejich potřebám,“ popisuje Martina Bambušková, marketingová manažerka Radisson Blu Hotelu. „Aktuálně pozorujeme velký zájem o životní prostředí, udržitelnost a lokální suroviny, na což reagujeme a neustále vylepšujeme naše technologie a postupy.“ V renovovaném hotelu na rozhraní Starého a Nového Města procházejí zaměstnanci tréninkem „Yes I Can!“, který vystihuje proaktivní a přátelský přístup ke všem hostům a kolegům. „Naši guest relations manažeři zvládnou připravit vše, ať už jde o výlet do Českého Krumlova s osobním řidičem, nebo zásnuby na pokoji,“ dodává Bambušková.

Luxusní ubytování v uměleckém duchu nabízí Aria Hotel na Malé Straně. Už když se host ocitne v jeho atriu, má pocit jako by se ocitl v galerii s rozsáhlou sbírkou obrazů a soch od světoznámých umělců. A personál dokáže dle slov jeho zástupce klientovi splnit, co mu na očích vidí. „Běžně zařizujeme VIP vstupenky na představení, privátní prohlídky známých památek, soukromé večeře nebo koncerty v pražských zahradách. Zajistíme i nákupního asistenta či osobního řidiče,“ vyjmenovává Jan Korta, ředitel obchodu a marketingu hotelů Aria Hotel Prague & Golden Well Hotel Prague. Hosté, kteří si chtějí dopřát pohodlí a hýčkat se, zaplatí za apartmá od 600 až po 2 000 eur. A není výjimkou, že využití doplňkových služeb mnohdy spolkne větší částku než samotné ubytování.

Možnosti tu jsou…

Praha je oblíbená, ale přízvisko luxusní jí zatím chybí. Ze strany hoteliérů lze nicméně pozorovat nárůst náročnější klientely, s čímž souvisí aktuální situace na hotelovém trhu. Ubytovacích zařízení nejvyšší kategorie přibývá, u dalších je zase v plánu rekonstrukce. Třeba ikonický hotel InterContinental se v květnu připojí k portfoliu Fairmont pod novým názvem Golden Prague Hotel Managed by Fairmont. Počítá se mimo jiné s celkovou revitalizací okolí hotelu v ústí prestižní Pařížské ulice. Jeden ze současných majitelů budovy hotelu v nové značce vidí potenciál pro nejlepší a nejluxusnější zařízení v Praze.

Foto: Shutterstock.com

Renata KučerováC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Prague City Tourism zbohatne o 45 milionů

Radní hlavního města dle očekávání schválili záměr magistrátu navýšit základní jmění městské firmy Prague City Tourism (PCT) o 45 milionů korun na celkových 111 milionů. Základní jmění bude navýšeno úpisem 45 000 akcií.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více