×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Praha má novou strategii cestovního ruchu

Vedení města společně s městskou společností Prague City Tourism a ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy připravilo Koncepci příjezdového cestovního ruchu hlavního města Prahy. Jejím smyslem je vybalancovat ekonomické přínosy turismu se strategickým zájmem města a jeho obyvatel. Nastavuje tak nový, komplexní a udržitelný přístup k problematice cestovního ruchu na území hlavního města.

Vedení Prahy připravilo Koncepci příjezdového cestovního ruchu

„Nově vzniklá koncepce je plánem na několik let dopředu, jak maximalizovat pozitiva cestovního ruchu a minimalizovat negativa s ním spojená. Neřešíme pouze samotný turismus jako takový, ale reflektujeme potřeby a zájmy města a jeho obyvatel. Chceme kultivovat příjezdový cestovní ruch pro kultivovanou klientelu, která má zájmem o místní prostředí, vyhledává originální, autentické a lokální produkty a služby a utratí zde i více peněz,“ řekla radní pro oblast kultury a cestovního ruchu Hana Třeštíková a dodala: „Myslím, že všichni rádi oželíme, když Praha opustí přední příčky destinací levného alkoturismu.“

Koncepce reaguje na problémy dlouhodobě přetíženého centra, které se jen těžko vyrovnává s negativními vlivy overturismu a tzv. turistifikací, kdy dochází k vytlačování služeb pro rezidenty a jejich nahrazování službami cílenými výhradně na turisty. Nová koncepce to chce změnit. Je koncipována ku prospěchu kvality života Pražanů, klade důraz na kulturní dědictví a unikátnost, kterou Praha disponuje, a chce vytvářet prostředí pro rozvoj turismu v rámci udržitelného rozvoje města. Realizována bude prostřednictvím akčního plánu, který každoročně vypracovává Prague City Tourism. Akční plán stanoví konkrétní kroky pro jednotlivé oblasti a bude projednán s dotčenými radními. Naplňování koncepce se neobejde bez zapojení všech relevantních aktérů, jako jsou Magistrát hlavního města Prahy, městské části, klíčové organizace a instituce na úrovni města i státu, místní obyvatelé či podnikatelský a neziskový sektor.

Nová strategie se připravuje na období, kdy se do Prahy postupně začnou vracet turisté. Díky ní chce hlavní město lépe komunikovat s Pražany, zvýšit podíl domácích turistů vůči zahraničním a zajistit udržitelný cestovní ruch. Koronavirová krize podle odborníků ukázala, že se jedná o správný směr, jakým by se měl cestovní ruch v Praze ubírat.

Město společně s Prague City Tourism už realizuje první kroky. Například vytváří nové turistické trasy, které vedou mimo centrum města, a pracuje na známce udržitelného turismu nebo ekologizaci zásobování města. Dále připravuje nástroje tzv. smart turismu, tedy aplikaci, která přinese data o preferencích turistů, díky kterým bude možné nastavit další navázané služby. S tím souvisí i výzva pro metropoli stát se bezbariérovým městem.

Podle předsedy představenstva Prague City Tourism Františka Cipra je cílem zlepšit komunikaci i vůči turistům, které bude město informovat o limitech, pravidlech a kultuře chování v Praze. Praha toho chce docílit například tím, že bude rozvíjet noční život tam, kde nebude tolik rušit místní. Také chce vytvořit takovou nabídku pro návštěvníky, kteří se budou do hlavního města opakovaně vracet. „Jedná se o první ucelenou koncepci destinačního managementu města. V budoucnu chceme mimo jiné podporovat turismus mimo hlavní sezónu a cílit na návštěvnické skupiny, které do Prahy jezdí z jiného důvodu, než se rychle vyfotit na Karlově mostě nebo přijet do Prahy na bezbřehou party,“ dodal František Cipro.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Statistika: Domácí a výjezdový cestovní ruch ve 3. čtvrtletí 2021

V průběhu loňské letní sezóny se meziročně zvýšil počet realizovaných kratších i delších pobytů, s cílem v Česku i v zahraničí.  Důvodem bylo především zlepšení epidemiologické situace a uvolnění cestovních restrikcí u nás i ve světě. Vícedenních cest se ve 3. čtvrtletí uskutečnilo o 13 % více...

Číst více
Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Cestu z nudy loni hledalo 21,5 milionu Čechů

Pro cestovatelský portál Kudyznudy.cz, který provozuje agentura CzechTourism, byl uplynulý rok opět rekordním. Počet návštěv překročil 21,5 milionu, což představuje 14procentní meziroční nárůst. O 16 procent se také oproti roku 2020 zvýšil počet uživatelů portálu –...

Číst více