Online degustace vína – zážitek à la covid, nebo trend?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Pandemie a omezující ochranná opatření nevynalezly online degustace vína, zato je notně rozšířily. Mají své výhody a nevýhody. Posloužily k přežití – přežijí jako zážitek?

Cesty vína v krizovém roce 2020

Rok 2020 byl pro vinaře náročný co do výroby i odbytu. Vinařský fond zaznamenal pokles povinných odvodů z produkce cca o 20%. S komercionalizací vína to bylo ještě obtížnější, svízelnější často právě pro vyšší kvalitu a menší vinařství. Víno sice ležet vydrží, ale co vinař, ten potřebuje cash-flow. Jenže vinařská turistika zcela vypadla prakticky po devět měsíců, společensko-zábavní a kongresové akce spojené s konzumací vína řekněme po sedm. Obchodům s potravinami včetně vína se sice ochranná opatření vyhnula, jenže nemálo specializovaných vinoték sídlí v obchodních centrech – a ta byla zavřena nejdéle. Nadto víno patří do společnosti a ne do lockdownu, a to i v soukromí. Jak potvrdil Petr Krejčík z Annovino: „V období koronavirové krize se ukázalo, jak je důležité mít tržby vinařství rozložené do více různých segmentů a především také ve větších prodejnách potravin, které zůstaly stále otevřené. Tam šel prodej mírně nahoru.  To je velmi důležité především pro zachování alespoň minimálně udržitelného cash flow. Avšak toto zvýšení v žádném případě nemohlo vyrovnat ztráty z ostatních prodejů a ze zmrazené vinařské turistiky.“  A Martin Fousek z Bohemia Sekt potvrzuje: „Segment gastronomie a konzumace našich vín v rámci společenských událostí a vinařských akcí představoval před vypuknutím pandemie zhruba třetinu celého objemu. Ztráty způsobené poklesem gastronomie a nemožností pořádání akcí byly z části vyrovnány nárůstem maloobchodních prodejů.“

E-komerce

Prodej vína po internetu rozjeli prakticky všichni vinaři. Současně vína těch známých značek prodávali on-line i jejich prodejci. Samozřejmě s tím, že prodávají vína více vinařů včetně zahraničních. Prodeje přes internet však vesměs propady způsobené pandemií plně nenahradily. Ani když jejich růst byl raketový. „V souladu s všeobecným trendem zaznamenal velký nárůst během roku 2020 také náš e-shop www.osobnivinoteka.cz. Oproti předchozímu roku vzrostly jeho tržby o 129 %,“ říká Martin Fousek.  „Snažíme se výpadek tržeb alespoň nějak nahradit zřízením e-shopu a vytvářením speciálních cen na vína z našeho sortimentu,“ dodává Sofia Mayer ze společnosti Zámek Mělník, a doplňuje „Dále je možné si vína ze sortimentu zakoupit prostřednictvím okénka zámecké patisserie či je objednat prostřednictvím obchodního zástupce vinařství. Ovšem veškeré generované příjmy z tohoto prodeje nečiní ani 20 % z běžných tržeb.“

Pro koho je e-komerce:

  • pro známé značky
  • pro stálé/známé zákazníky
  • pro odběr aspoň kartonu

Nové je hlavně to, že během ochranných opatření dělají on-line degustace skoro všichni. Především jako propagaci a připomenutí se.

On-line degustace

Odborná představení vín, která si zájemce může, ale nemusí koupit, byla již řadu let pravidelnou součástí vinařských přehlídek a soutěží, ale i prezentací některých vinařství. Tedy ne primárně jako prodejní kanál, ale hlavně jako propagace. Zároveň nabídka degustační sady vín spojená s projekcí komentáře je už léta součástí sortimentu zážitků nabízených speciálními firmami i na slevových serverech. Takže nic nového pod sluncem. Velmi často bylo v posledním roce nové jen to, že se takové video-degustace prostě přejmenovaly na online degustace a přesídlily na sociální sítě. Jako dva v jednom: zakoupením zvolené degustační sady získal zákazník současně link na on-line degustaci. Kdo si sadu nezakoupil, o výklad nepřišel. Degustaci mohl zhlédnout kdykoliv poté na Youtube, ovšem bez jakékoliv možnosti svého zapojení.  Nové je hlavně to, že během ochranných opatření dělají on-line degustace skoro všichni. Především jako propagaci a připomenutí se.

Pozor! Přesídlení na sociální sítě sice vneslo do propagace žádoucí dynamiku, ale má jeden zálud: zhusta na úkor webů. Až tak, že poslední „aktualita“ bývá z roku 2019. Co si asi na základě takové aktuality pomyslím? Že dotyčný nejspíš zavřel krám.

Výhody on-line degustací pro klienty:

  • nikam nemusím (neřeším čas na dojížďku, oblečení)
  • neřeším návrat (zvláště pro řidiče)
  • pokud nemám v úmyslu se dotazovat, nemusím řešit ani termín

Nevýhody:

  • Zpravidla nutný odběr degustačního kartonu (minimálně 6 x 0,75l), tj. leda pro větší společnost, jinak problém, co s nevypitým vínem; malé degustační vzorky nabízí málokdo a jsou finančně značně nevýhodné
  • Musím obstarat přípravu (chlazení, sklo, chuťovky), obsluhu i úklid
  • Chybí atmosféra výjimečného prostředí (sklípek, salón atp.)
  • Sledovat obrazovku a současný kontakt s hosty je složitější, bez hostů zase chybí sdílení
  • V degustační sadě kupuji i víno, které mi třeba nesedí
  • Nevýhoda pro vinaře: online degustace nevyvolá tak snadno prvoplánové“ nákupy vína

Perspektiva?

Sofia Mayer shrnuje: „Online degustace je jeden z nástrojů, jak přiblížit víno milovníkům vína v době, kdy není možné se osobně zúčastnit vinné degustace. Je to nějaký prostředek v době nouze‘, nicméně určitě to nikdy klasickou degustaci nenahradí. Online degustace je taková vzdálená degustace přes ‚signál internetu‘, vína vám přijdou domů pomocí nějakého kurýra, ovšem již vám chybí ten servis. Abyste si vína dobře vychutnali, mělo by být bílé víno správně nachlazeno, červené mělo mít správnou pokojovou teplotu. Vína by měla být servírována ve správném skle. V tuto chvíli je to velký trend, ale lidé již začínají býti přesyceni všeho, co je online. Myslíme si, že již se nemohou dočkat, až se vše rozvolní a budou moci do společnosti. Užít si klasické degustace mezi veřejností, diskutovat o vínech a vyslechnout si názory jiných. Užít si příjemný večer ve společnosti vín někde venku. Trend online degustací zřejmě vymizí, pokud vymizí tato pandemie.“ Podobně to vidí Martin Fousek: „Online ochutnávky a setkávání se zákazníky mají rozhodně v současné době své místo, osobní shledání a při nich panující atmosféra jsou však jedinečné. Doufáme tak, že nám situace brzy opět naplno umožní i tradiční model vinařských akcí.Petr Krejčík trefně charakterizuje: „Osobně, i  jako sommelier, této možnosti nejsem nakloněn, přeci jen není nad živou možnost komunikace s milovníky vína, s osobním a bezprostředním kontaktem a sdělováním si postřehů a vjemů. Je to téměř podobné jako sledovat online koncert nebo divadlo. Online degustace v našem pojetí, tedy jako video s možností prohlédnutí a stažení na našich webových stránkách a sociálních sítích, je spíše propagační počin. Jedná se o to být alespoň nějakým způsobem s našimi zákazníky a milovníky vín.“

Shrnuto a podtrženo: degustace musí být zážitek – a to proslov na obrazovce až tak neposkytne.

Všechny online degustace nejsou ze stejného soudku

Vedle těch obvyklých lze narazit i na skutečně zážitkové, které ale nejsou pro každého. Na jedné straně to jsou například slepé degustace, které přinášejí adrenalin, ale vyžadují již určitou znalost publika.

Na druhé straně je uskupení Tři vinaři – jeho členové jsou při takových degustacích skutečně online se svými přáteli, běží tam rozhovor a očividně si to užívají. Něco takového se ale nedělá masově. Jiří Wasserbauer (Tři vinaři) to charakterizuje jazykem, kterým jsou typičtí: „Online degustace máme také většinú plné. Inak ale nechcem dělat nejakú masovku. Dycky nám šlo hlavně o vínko, teda o to, aby bylo dobré a s láskú dělané. Na čem stavíme – nabízíme celoroční možnost si objet na kole nebo projít pěšky našu vinařskú trasu a zažit něco, co inde zažit néni možné.“

Takže opravdické online degustace se mohou dařit i v dobách postcovidových, ale spíš jako bonbónek než jako houska na krámě. Šanci mají tam, kde je sehraná komunita na sociálních sítích, především pro mladší osoby, které závisely na sociálních sítích už před pandemií. To samozřejmě vyžaduje mnohem intenzivnější práci na síti a osobní zaujetí.

V ostatních případech se online degustace i pro futuro uplatní:

  • Ve styku s obchodními partnery (vinárny, gastro, sommeliéři), kde šetří náklady a čas
  • Paralelně s prezenčními degustacemi spíš jako propagační než prodejní nástroj

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více