Olomoucký kraj – možnosti rekreace, způsoby propagace

Olomoucký kraj je vyhledávaným turistickým cílem nejen pro své přírodní krásy a kulturněhistorické památky, ale má i dobré podmínky pro sportovně-rekreační aktivity. Je charakteristický svou rozmanitostí přírody, jakož i bohatostí historických památek a má pro rozvoj cestovního ruchu velmi dobré předpoklady. Region jako celek disponuje výhodnou polohou, významnými kulturněhistorickými památkami, lázněmi a v neposlední řadě i potenciálem pro různé druhy sportu a turistiky.

Přírodní ráz krajiny s možností celoročního využití, pestré prostředí (od Jeseníků přes Chráněnou krajinnou oblast Litovelské Pomoraví až po Hanou), ale i historické město se zachovalou architekturou a množstvím památek (včetně památky UNESCO), hrady a zámky v okolí, muzea a galerie v centru města, lázeňská místa (Jeseník, Slatinice, Teplice nad Bečvou, Lázně Lipová), jedinečné lidové umění a řemesla a typická moravská gastronomie a pohostinnost. To vše nabízí region k trávení volného času a rekreaci. Rekreační funkce regionu spočívá v možnostech krátkodobé či dlouhodobé zimní a letní rekreace, v dobrých předpokladech pro pěší turistiku, cykloturistiku (region je protkán hustou sítí dobře značených turistických i cyklistických tras) a v neposlední řadě i pro zimní nebo adrenalinové sporty. Za silnou stránku kraje lze považovat skutečnost, že tato destinace disponuje svými nezaměnitelnými symboly (např. orloj) a jejich image zahrnuje dlouhodobě neměnné složky (pohostinné historické město s tradicí). Kraj se může také pyšnit tradicí nadregionálního cestovního ruchu, zejména co se týče přeshraniční spolupráce a návštěv a evropsky cenných kulturněhistorických památek. Slabou stránkou je pak nedostatečná meziregionální spolupráce, zejména s Moravskoslezským krajem, a minimální infrastrukturní vybavenost a propojení s okolním územím u okrajových částí regionu, jako jsou Jesenicko a Přerovsko.

Díky olomouckému sloupu Nejsvětější Trojice může Olomoucký kraj lákat i na památku zapsanou v seznamu UNESCO Díky olomouckému sloupu Nejsvětější Trojice může Olomoucký kraj lákat
i na památku zapsanou v seznamu UNESCO

Z hlediska cestovního ruchu lze oblast regionu rozdělit na dvě části, na severní, s dominantou pohoří Jeseníky, a na jižní s převahou kulturněhistorických památek (Haná). Tomuto odpovídá i působnost dvou organizací destinačního managementu, Sdružení cestovního ruchu – Jeseníky a Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu. Tyto subjekty spolupracovaly na dokončení aktualizace Programu rozvoje cestovního ruchu Olomouckého kraje na období 2007 – 2013. Program rozvoje definoval rajonizaci turistických regionů střední Moravy a Jeseníků, jež si určily priority svého rozvoje. Tzv. mikroregiony, kterými jsou Olomoucko, Jesenicko, Šumpersko, Zábřežsko, Mohelnicko, Uničovsko, Konicko, Litovelsko, Šternbersko, Hranicko, Lipnicko, Prostějovsko a Přerovsko, pak nabízejí již výše zmíněné atraktivity a možnosti využití volného času. Všechny mikroregiony jsou využitelné celoročně a nepochybně se snaží a budou snažit co nejvíce těžit z cestovního ruchu na svém území, avšak každý má k tomu jiné výchozí podmínky. Domnívám se však, že obrovský potenciál pro rozvoj cestovního ruchu, který tyto subregiony Olomouckého kraje mají, není zcela využíván.

Olomoucký kraj vnímá cestovní ruch jako strategickou záležitost pro svůj hospodářský rozvoj, a přikládá mu proto patřičný význam. Rada Olomouckého kraje vyčlenila odvětví cestovního ruchu jako jedno ze svých prioritních témat. Je však zapotřebí, aby se region uměl také prezentovat a působil jako dobře fungující součást cestovního ruchu. Olomoucký kraj si už také vytvořil pro své aktivity a propagaci v rámci cestovního ruchu nové logo. Hlavním úkolem marketingu a public relations je zejména:

  • budovat image Olomouckého kraje v očích návštěvníků i místních obyvatel,
  • věnovat se propagaci a nabídce kraje jako cílové destinace ve vybraných zemích,
  • koncipovat marketingovou strategii dvou odlišných destinací (tj. střední Moravy a Jeseníků).

Kraj se tak díky těmto aktivitám stává skutečně atraktivním. Na tomto příznivém vývoji se podílejí svými propagačními a dalšími marketingovými aktivitami organizace destinačního managementu se svými partnery v regionu. Jako příklad lze uvést projekt Marketing cestovního ruchu v Olomouckém kraji, řešený v rámci Evropských fondů. V rámci tohoto projektu je navrženo množství aktivit, jejichž cílem je realizovat efektivní marketingovou podporu turistických regionů kraje a vybudovat tak silné image regionů. Záměrem je zajistit vyšší informovanost o turistické nabídce kraje u nás i v zahraničí, která by v konečném důsledku přispěla k větší návštěvnosti, a tím i větším příjmům. V rámci výše zmíněného projektu byly realizovány tyto propagační materiály:

  • Střední Morava – Srdce a brány dokořán
  • Jeseníky – horský ráj v létě i v zimě
  • Užij si zimu!
  • Víte proč přijet?
  • Vyber si svůj zážitek!
  • Cyklotrasy – Střední Morava, Jeseníky
  • Pěší trasy
  • Katalog ubytování
  • Střední Morava – katalog pro touroperátory
  • Hrady a zámky pohodlně – půldenní výlety

V rámci letní kampaně Vyberte si zážitky, která je součástí výše zmíněného projektu, zvolil Olomoucký kraj zcela netradiční způsob promotion. Jedná se o mobilní informační centrum – tzv. InfoBus, který navštívil vybraná místa v České republice. V tomto speciálně upraveném autobusu mohli návštěvníci obdržet nejen propagační materiály, ale i rady a tipy odborného personálu, jak a kde strávit v této destinaci ideální dovolenou. Roadshow se jako způsob event marketingu objevila v oblasti cestovního ruchu v naší zemi poprvé a slavila velký úspěch. Nechyběla zde ani videoprojekce, dárky pro příchozí a řada dalších marketingových aktivit včetně doprovodného programu. Tento projekt, zejména jeho letní část, tak nepochybně přispěl ke zvýšení zájmu o všechny turistické regiony Olomouckého kraje.

Text: Ing. Eva Schwartzhoffová, Ph.D., Univerzita Palackého Olomouc
(Autorka působí jako odborná asistentka pro obor cestovní ruch na Katedře rekreologie)
Foto: CzechTourism

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více