Ohlédnutí za uplynulým volebním obdobím

Protože v letošním roce končí dvouleté funkční období prezidenta Miroslava Foltýna a některých dalších členů celostátní Rady A.T.I.C. ČR, přinášíme nyní shrnutí řady významných úkolů, do jejichž řešení se s chutí a odhodláním pustili a které se v drtivé většině podařilo splnit.

V roce 2005 naše organizace oslavila 10. výročí své existence. V tomto smyslu je možné říci, že máme dětská léta za sebou. Výraznou měrou se podílíme na kvalitě rozvoje cestovního ruchu v místech působení informačních center. Využívání informačních center turisty a návštěvníky roste a podle průzkumů se za posledních deset let několikanásobně zvýšilo. Jistě k tomu přispívá i naše spolupráce s odbornými subjekty cestovního ruchu, jako jsou CzechTourism, MMR ČR a odborný tisk.

Pracovníci jednotlivých IC jsou těmi, kteří ovlivňují mínění veřejnosti podle kvality poskytovaných služeb. Dalšími, kteří mohou výrazně ovlivnit rozsah a kvalitu poskytovaných služeb, jsou zřizovatelé IC, kteří poskytují materiální, technické a také mzdové zázemí. Snahou naší organizace je, aby celková úroveň poskytovaných služeb stoupala, aby podpora zřizovateli byla odpovídající rozsahu poskytovaných služeb a také aby se zvyšovala odbornost jednotlivých pracovníků. Z tohoto důvodu byla zpracována metodická příručka provozu informačního centra, která byla následně vytištěna a poskytnuta provozovatelům IC, odborným školám CR a institucím (města, obce, orgány státní správy). Dále se naše organizace zavázala k partnerství na projektu „Mediální podpora domácího cestovního ruchu“, který realizuje agentura CzechTourism.

Získali jsme ISO

V průběhu roku 2005 rovněž pokračovaly přípravy certifikace organizace, dle norem ISO 9001:2000, s cílem zavedení této normy v oblasti řízení organizace. Byla zpracována a na jaře roku 2005 schválena „Příručka systému managementu kvality ISO 9001:2000“ a „Politika kvality A.T.I.C. ČR“. 14. 10. 2005 proběhl interní audit sekretariátu organizace a Rada A.T.I.C. ČR na svém jednání v říjnu 2005 odsouhlasila termín k zahájení procesu certifikace certifikačním orgánem.

Proto k jedné z nejvýznamnějších událostí v roce 2006 patří úspěšné dokončení procesu certifikace systému managementu jakosti. Závěrečný certifikační audit se uskutečnil 2. února 2006 v sídle Sekretariátu A.T.I.C. ČR v Praze. Při vlastním prověření systému managementu jakosti byly jako „excelentní stav“ označeny požadavky na dokumentaci, osobní angažovanost a aktivita managementu, politika jakosti, odpovědnost, pravomoc a komunikace, analýza údajů a opatření k nápravě.

Jako „dobrý stav“ byly označeny všechny ostatní prověřované položky, např. systém managementu jakosti, který vhodně pokrývá všechny důležité procesy ovlivňující jakost služeb Asociace. Tyto klíčové procesy jsou jasně určeny, jsou určeni vlastníci procesů, vstupy a výstupy, metriky. Procesy jsou v definovaných parametrech sledovány a hodnoceny. Místem pro zlepšení bylo doporučení doplnění procesního schématu tak, aby v něm byly uvedeny všechny klíčové procesy Asociace. Dalšími takto hodnocenými pak byly zejména cíle jakosti, které vycházejí ze strategických záměrů definovaných Radou a Členským fórem (zde bylo doporučeno strategické úkoly vydávat za cíle jakosti A.T.I.C. ČR), a klíčové realizační procesy poskytovaných služeb, mezi něž patří proces přijímání a certifikace členů, poskytování informací, vydávání bulletinu a organizace školicích akcí. Tyto procesy jsou podle zprávy z auditu vhodně definovány příslušnou Kartou procesu, přičemž zejména vydávání bulletinu je nutné postupně vylepšit (zvýšit úroveň bulletinu pro členy a zajistit pravidelnost vydávání). Protože nebyly zaznamenány neshody ani nedostatky v systému, tým auditorů konstatoval shodu systému managementu jakosti s požadavky uvedené normy ČSN EN ISO 9001:2000 a rozhodl o udělení certifikátu.

Dne 14. 2. 2006 byl Asociaci turistických informační center České republiky na celostátním zasedání Rady A.T.I.C. ČR slavnostně předán certifikát systému managementu jakosti. A.T.I.C. ČR je současně držitelem licence pro značky systému managementu jakosti CQS a IQNet.

Elektronický zpravodaj

V lednu roku 2006 na svém zasedání Rada A.T.I.C. ČR rozhodla o nové podobě vydávání Zpravodaje, jehož první číslo jste již nejspíš zaznamenali. Zpravodaj je vydáván čtvrtletně pouze elektronickou formou a ke stažení je na webu A.T.I.C. ČR. Tím se ušetří finanční prostředky spojené s redakční úpravou příspěvků a následným tiskem.

Užší spolupráce s CzechTourism

V průběhu roku 2006 byla A.T.I.C. ČR vedena zejména snahou o uzavření dohody o spolupráci s Českou centrálou cestovního ruchu – CzechTourism. Hlavními body dohody o spolupráci obou organizací je především vzájemná koordinace aktivit vedoucích k jednotnému standardu turistických informačních center v České republice, zajištění ochrany značení IC včetně využití symboliky CzT a A.T.I.C. ČR, koordinace kontrolní činnosti nad informačními centry v ČR, spolupráce na prosazování, zabezpečování a financování činnosti IC jako poskytovatelů veřejné služby v cestovním ruchu. Prosazení legislativní úpravy tohoto procesu, vzájemná prezentace partnerů v jimi vydávaných propagačních materiálech, na jimi pořádaných akcích a na jejich webových prezentacích, vzájemná spolupráce v rámci národních a regionálních projektů na podporu rozvoje cestovního ruchu, spolupráce v oblasti motivačních šetření návštěvníků ČR, mediálních kampaní, prezentací na veletrzích CR, rozvoje lidských zdrojů v rámci IC atd. Návrh dohody s výše uvedenými body byl zaslán řediteli CzechTourism Ing. Vondruškovi.

Vzdělávací programy

Dalším, neméně významným krokem v činnosti Asociace turistických informačních center České republiky v roce 2006 je realizace projektu „Školení a vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu“ – vzdělávacího programu „Informační centrum – provoz a služby v kontextu EU“, který A.T.I.C. ČR realizuje ve spolupráci s Vysokou školou hotelovou v Praze 8, s.r.o. Projekt je financován z Evropského sociálního fondu (75 % nákladů) a ze státního rozpočtu České republiky (25 % nákladů) prostřednictvím řídícího orgánu Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů, kterým je Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky.

Rozsah vzdělávacího programu je 160 hodin, tzn. 20 dní po osmi hodinách. Uvedený rozsah je rozdělen do tří na sebe navazujících semestrů (září 2006 až leden 2007, únor 2007 až květen 2007 a září 2007 až prosinec 2007). Forma studia byla realizačním týmem zvolena kombinovaná, tzn. že vhodným způsobem využívá a kombinuje distanční a prezenční formu studia. Při prezenční formě studia se vyžaduje fyzická účast studentů ve výuce. V rámci vzdělávacího programu představuje distanční formu vzdělávání e-learning. E-learningový vzdělávací program bude členěn do předmětů a ty budou dále členěny do lekcí. Součástí každé lekce pak budou výukové materiály (texty, obrázky nebo jiné dokumenty k přečtení a ke stažení) a testová část.

… a ještě

V srpnu letošního roku projednala Rada A.T.I.C. ČR Státní koncepci politiky cestovního ruchu v ČR pro období let 2006 – 2013, k níž vznesla připomínky, které byly zaslány řediteli CzechTourism a příslušnému odboru Ministerstva pro místní rozvoj.

V září pak proběhla v rámci jednání Rady A.T.I.C. ČR diskuze s Ing. Kratochvílem, ředitelem odboru regionálního o rozšířených kritériích pro přidělení jednotného značení turistických informačních center. Postřehy a připomínky k této problematice Rada A.T.I.C. ČR zapracovala do dokumentu, který byl následně rovněž zaslán řediteli CzechTourism.

Závěrem můžeme tedy konstatovat, že prezident a všichni členové Rady A.T.I.C. ČR udělali za uplynulé dva roky obrovský kus práce, který je stál nemalé množství času a úsilí a kterým zcela jistě posunuli činnost organizace o notný kus kupředu. Svědčí o tom určitě také fakt, že v současné době má Asociace turistických informačních center České republiky 158 řádných členů a 11 čekatelů na členství.

Bc. Štěpánka Radostná
ředitelka sekretariátu A.T.I.C. ČR

V době, kdy se vám dostane do ruky toto vydání, bude již jasné, kdo je prezidentem A.T.I.C. ČR pro další období. O tom ale až příště.

Sekretariát A.T.I.C. ČR
tel.: 241 404 483
tel. + fax: 241 403 638
mobil: 607 659 678
e-mail: office@atic.cz
www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více