(No)tourism v období koronaviru

V těchto dnech stojí subjekty cestovního ruchu tváří v tvář problémům, zrušeným cestám a pobytům, nulovým poptávkám, nejistotě ohledně budoucnosti. Ale zítřek přichází, a opravdová změna probíhá právě nyní. Jsme schopni se aktuální výzvě postavit?

Ještě na začátku března jsem odpovídal médiím na dotazy týkající se efektivního způsobu řešení problematiky overtourismu a chystal se na ITB do Berlína. Svátek cestovního ruchu následně zrušili, ale o oficiální tiskové médium této berlínské události odborníci nepřišli. Největší německý mediální koncern FVW Medien operativně publikoval tradiční FVW ITB Travel Daily každodenně jako layout v elektronické podobě. Virtuální ITB s aktuálními informacemi o šíření koronaviru, ale i zajímavostech z jednotlivých destinací, se těšily velké pozornosti německých cestovních kanceláří, které jako cílové publikum nahradily „fyzicky nepřítomné“ účastníky ITB Berlin. FVW Medien tak nejen zabránilo ekonomickému „propadáku“ (vzhledem k případné povinnosti refundace reklamních náhrad), ale přineslo destinacím z důvodu efektivního zacílení i vyšší přidanou hodnotu a německým cestovním kancelářím žhavé aktuální informace.

 Benátky, trpící ještě nedávno masovým turismem, jsou prázdné , Foto: Shutterstock.com

Benátky, trpící ještě nedávno masovým turismem, jsou prázdné , Foto: Shutterstock.com
 

I když je to nesmírně obtížné, je třeba vzít současnou situaci jako výzvu a přeměnit ji prostřednictvím své aktivní komunikace v konkurenční výhodu. Nabídnout alternativní produkty. Oslovit nové cílové skupiny. Zapracovat na obsahu. Maximálně využít nepřeberné možnosti digitální komunikace. Šíření virusu nemůžete zastavit. Nemůžete ani ovlivnit preventivní opatření státu. ­Není však zakázáno aktivně komunikovat s klienty. Inspirovat je k budoucí návštěvě. Dodat jim víru. Nechat je snít o příštích cestách. Krize jednoho dne skončí, a pokud zaspíte pravý okamžik, klient inspirovaný jinou destinací vás opustí. Současná doba velí nenabízet a neprodávat za každou cenu, ale poskytnout aktuální transparentní informace k současné situaci v destinaci (https://1url.cz/@austria), projevit sociální cítění (#CantSkipHope) a inspi­rovat k budoucímu strávení dovolené (#DreamNowTravelLater).

Krize jednoho dne skončí, a pokud zaspíte pravý okamžik, klient inspirovaný jinou destinací vás opustí.

Co pandemie ukázala? Přizpůsobení novému digitálnímu prostředí je a bude klíčovým faktorem k úspěšnému podnikání. Krize nás naučila komunikovat ve virtuálním prostředí. Data mobilních operátorů a chytré aplikace pomáhají nejenom analyzovat pohyb turistů a předejít overtourismu, ale stejně tak monitorovat pohyb osob s koronavirem, predikovat další vývoj a poskytnout nezbytné informace k rozhodování. Nové technologie pomáhají i jiným způsobem. V Paříži hlídají drony dodržování nouzového stavu. Stejně jako v případě řešení problematiky overtourismu i pandemie koronaviru ukázala nezbytnost jasné strategie, preventivních opatření, operativních řešení a vzájemné spolupráce sektorů státního, privátního i rezidentů. Státní sektor zareagoval nutnou finanční pomocí. Solidarita hotelových managerů byla velkým odlehčením při boji s nebezpečným virem. V mnoha destinacích nabídly hotely svá zařízení k léčbě nemocných. Disciplína rezidentů byla pro úspěšný boj s pandemií nezbytná. Co nedokázala Greta Thunberg ani odborníci v jednotlivých turistických destinacích, to zvládla pandemie během několika dnů. Over­tourism razantně přešel do období „no tourism“. Benátky, trpící ještě nedávno masovým turismem, jsou prázdné. Jak se vyjádřil jeden z místních, může tak po dlouhé době zcela nerušeně obdivovat krásu svého města. A budoucnost? Z té má trochu obavy. Propad příjmů z cestovního ruchu je obrovský. Italská asociace cestovního ruchu Assotourismo předpovídá na základě předběžných odhadů počtu příjezdů návrat na úroveň poloviny šedesátých let.

Absence masového turismu definitivně pomohla zlepšit ekologické dopady pů­sobení cestovního ruchu. Již zmiňované ­Benátky hlásí podstatné zlepšení kvality vzduchu. Výrazně se pročistila voda. Do místních kanálů se vracejí ryby a la­butě. Dle Evropské kosmické agentury se nad celou Itálii výrazně snížily emise. ­Podobné zprávy přicházejí i ze Španělska a Turecka. Mezi celou řadou negativních zpráv se jedná o jiskřičky naděje, které potvrzují, jaký zničující dopad na životní prostředí má působení lidstva. Není čas začít přemýšlet o optimálním modelu cestovního ruchu, který bude udržitelný i pro příští generace?
PLEASE #STAYSAFE

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální expert TCI Research
miroslav.roncak@upol.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více