×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Neudržitelný stav, ale opatrný optimismus

Foto: Shutterstock.com Za prací a obchodem se letos cestuje více než vloni, ale k normálu to má stále daleko Foto: Shutterstock.com

„Vyhlídky musí být jen optimistické, jinak bychom již ukončili činnost,“ zní z cestovních kanceláří, které se zabývají zprostředkováváním služebních cest. I přes jisté zlepšení oproti loňskému roku situace stále není dlouhodobě udržitelná. Zato se už zřetelně projevuje chuť firem vysílat své zaměstnance na cesty, přičemž na cestovní náklady prý moc nehledí.

S covidem jsme se už do jisté míry naučili žít. Opět tak sledujeme návrat ke služebnímu cestování, byť opatrný a citlivě reagující na aktuální události. Služební cesty se teď, stejně jako soukromé, zadávají mnohem blíže k odletu tak, aby se umenšilo riziko rušení a změn ještě před nástupem cesty,“ říká Marek Plášil z cestovní kanceláře OK Tours. A jeho slova potvrzuje i Jan Formandl z CK Weco-Travel (CZ): „Cesty se zkracují a objednávají na poslední chvíli, aby se předešlo změnám či rušení letenek. Dříve byla snaha firem objednávat cca 14 dní před odletem, dnes je to jeden až dva dny. Dříve jsme vystavili letenku a občas ji na přání klienta změnili. Dnes vystavíme letenku a několikrát ji měníme kvůli leteckým společnostem a nezřídka ji i rušíme úplně.“

To ovšem podle Formandla s sebou přináší problém: „Tuto práci (změny, rušení apod.) nám nikdo nezaplatí, ale je mnohem složitější. Takže jsme v situaci, kdy musíme mít kvalitní cestovní konzultanty, ale provádíme služby, které klienti nezaplatí. Poslední dobou jsou naši cestovní konzultanti spíše poskytovatelé informací ohledně podmínek pro vstup do jednotlivých zemí, opatření na palubách letadel či hotelů apod.

V minulém roce cestovní kanceláře zaznamenaly propad zájmu o služební cesty až o 95 %. Firmy mají obavy posílat své zaměstnance do zahraničí a sami cestující tyto obavy často sdílí. Přesto podle Formandla chuť cestovat lidé neztratili: „Všeobecně se dá říci, že zaznamenáváme reakce od našich klientů, že se chtějí už konečně potkat se svými zahraničními partnery osobně, ale situace tomu moc nenahrává. Cestuje se skutečně, pouze když je to bezpodmínečně nutné,“ uvádí.  Podle Kateřiny Pavlíkové z Čedoku míru cestování ovlivňuje i určitý nesoulad uvnitř samotných firem: „Služební cesty jsou také často centrálně omezeny či zakázány interními pravidly mateřských společností, i přes to, že lokální pobočky by je chtěly realizovat.“ 

Foto: Shutterstock.com Více se cestuje díky očkování Foto: Shutterstock.com

Pavel Němec z Fubraland Travel Agency v tomto směru vidí rozdíl mezi českým a zahraničním klientem: „Zajímavý pohled je i na cestování firem sídlících mimo ČR. My zastupujeme síť Travel Leaders pro ČR a Slovensko a dále obsluhujeme v ČR některé zákazníky z regionu Evropa. Je zajímavé vidět, jak cestují slovenské firmy a jak cestují firmy ze západní Evropy. Tak trochu mi to připadá, že mimo ČR si covid zase až tak neberou a snaží se prostě obchodovat a jezdit. Podle komunikace s těmi zákazníky mi i připadá, že berou pořád cestování jako něco navíc, něco, co chtějí dělat. U některých firem v ČR mi přijde, že ten stav ‚sedím doma na home office‘ jim vlastně vyhovuje.“ Podle Němce zároveň není možné trendy ve služebních cestách zobecňovat: „Četnost služebních cest je závislá na typu podnikání každého zákazníka. Máme firmy, které v podstatě dva roky nikam nelétají, a máme firmy, které v zásadě až na nějakou menší dobu cesty vůbec neomezily. Určitě bych řekl, že se nezkrátila průměrná délka služební cesty, spíše bych řekl, že někteří klienti je plánují více na poslední chvíli.“ Němec si zároveň všímá, že firmy výrazně méně než dříve zohledňují cestovní náklady. Současné ceny letenek bývají přitom násobně vyšší než před covidem.

Pomáhá očkování i zvyk na život s covidem

Letošek byl rozhodně lepší než loňský rok,“ lakonicky sděluje Marek Plášil. Srovnání letošního a loňského roku více rozvádí Jan Štilec z Fly United: „V druhé polovině letošního roku došlo k oživení zájmu o služební cesty. Z reakcí firem jsme vycítili, že jim už nevyhovuje kontakt s obchodními partnery pouze přes videokonference, navíc jsou země, kde se musí obchod uzavírat při osobním jednání. Podle čísel jsme od září zhruba na padesáti procentech stavu z roku 2019. Omezujícím faktorem zájmu o cestování jsou neustálé změny v opatřeních proti covidové pandemii. Není den, kdy bychom neobdrželi nějakou novou informaci o změně podmínek vstupu do jednotlivých zemí nebo informaci o změně letů. Překvapením pro mnohé očkované klienty, kteří si zajistili letenku např. do USA a podrobili se těsně před odletem povinnému testu PCR, je zjištění o jejich pozitivitě. To znamená vše na poslední chvíli rušit.

Letošní rok si ve srovnání s loňskem pochvaluje i Pavel Němec: „Loni touto dobou jsme byli v podstatě bez práce a nebyl žádný výhled. Letos pracujeme už na klientských akcích a cestách na leden a únor, takže se projevuje, že lidé covid více znají, méně se ho bojí a taky že nemohou prostě vypnout podnikání na dalších šest měsíců. Další pozitivní signál je, že se u našeho portfolia farmaceutických firem začínají objevovat fyzicky pořádané kongresy. To byl i historicky signál, že se pomalu vrací chuť cestovat.“

Podle Jana Formandla velkou výhodu mají očkovaní: „Pro klienty je rozdíl především v tom, že pokud jsou očkovaní, tak mají jednodušší přístup do zahraničí i do samotných hotelů či restaurací. Přesto jsme opět svědky uzavírání zemí pro naše cestující.“ Formandl pozoruje, že pro cestovní kanceláře je hlavní rozdíl v tom, že sice klienti v omezené míře mohou cestovat, ale zdaleka ne tak jako v roce 2019. „Dá se mluvit o cca 45% obratu na služební cesty, co byl v roce 2019. Přesto již nemáme žádnou podporu od státu, ať už na udržení zaměstnanců, nebo jiné,“ nelíbí se mu.

Postupné oživování zájmu o služební cesty potvrzuje i CK Čedok. „Oproti loňskému roku, kdy se během lockdownu a nejpřísnějších opatření v řadě zemí cestovalo velmi omezeně, byly služební cesty pozastaveny. Letos se díky zkušenostem, nastaveným pravidlům i proočkovanosti tento segment s velkou rozvahou pomalu vrací. Navíc letecké společnosti postupně obnovují provoz do dalších destinací a pomalu tak rozšiřují svou leteckou síť. Reagují na navyšující se poptávku po létání i počtem letů a navyšují postupně kapacity. Řada ubytovacích zařízení se opět otevírá jak pro turisty, tak samozřejmě i pro korporátní klientelu, a soustředí se na bezpečnost prostředí a dodržování hygienických pravidel v hotelích,“ popisuje Kateřina Pavlíková.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Cestování jen „za humna“

Podle Pavlíkové jsou nejčastějším cílem letošních služebních cest evropské země, přičemž firmy většinou volí pozemní cestu autem nebo vlakem: „Nejčastěji evidujeme poptávky po služebních cestách na Slovensko, do Německa, ale i po České republice. U letenkových služeb pak do dalších zemí po Evropě – do Francie, Ruska, Španělska, Velké Británie nebo do Skandinávie. Plánované cesty také ovlivňují aktuální platné vstupní podmínky do jednotlivých zemí a jejich vývoj. Destinace pochopitelně vždy souvisí například se sídlem či pobočkami firem, místem, kde se realizují konkrétní zakázky nebo kde se konají jednání s klienty.“ Na tom se všechny oslovené cestovní kanceláře shodují.

Naopak na minimum se podle Pavlíkové snížily požadavky po služebních cestách do zámoří i do Asie. „Po otevření hranic USA pro očkované se lehce obnovila poptávka na rok 2022. V Asii nicméně nadále pokračují přísné restrikce pro cestování.“ Pavel Němec si pak všímá, že v posledních třech měsících hodně služebních cest míří i do Ruska, zvláště do Moskvy.

Virtuální konference stačit nebudou

Cestovní kanceláře doufají, že dříve či později se situace vrátí k normálu. „Vyhlídky musí být z našeho pohledu jen optimistické, jinak bychom již ukončili činnost. Pevně věřím, že zájem o cestování jak za poznáním či rekreací, nebo za obchodem bude vždy. Jsem přesvědčen, že se dříve nebo později vrátí vše do normálních kolejí,“ doufá Jan Štilec a zároveň dodává, že lidé si uvědomili výhody seriózních zprostředkovatelských agentur: „Určitou změnu vidíme také v tom, že firmy se přesvědčily o výhodách, pokud jim služební cesty zajišťují IATA cestovní agentury a kanceláře. To, že se vždy dovolají do příslušné agentury a ta je jim nápomocna v případě problémů, včetně vyřízení změn, refundů apod., je pro korporátní klientelu velmi důležité. Zaznamenali jsme mnoho telefonátů s žádostí o pomoc např. v případě zrušených letů nebo různých změn, a to od cestujících, kteří si zakoupili letenky na různých ne vždy zcela seriózních webech. Bohužel těmto klientům jsme mohli pomoci jen radou, nikoli změnou jejich letenky. Ty může měnit či refundovat jen ta společnost, která letenku vystavila, případně přímo dopravce.“

S nadějí budoucnost očekává i Jan Formandl: „Osobně věřím, že už jsme v cílové rovince maratonu s názvem Covid, jen se nám ten cíl ještě trochu vzdaluje, ale už ho vidíme. Domnívám se, že díky očkování se postupně vrátí za pár let vše do nového normálu. Určitě ale zůstanou věci, na které je tlak i nyní. Především potřeba vysoké profesionality cestovních konzultantů, kteří jsou schopni rychle poskytnout potřebné informace a pomoci v jakoukoli denní dobu, bezpečnost cestujících a asi i nové trendy v podobě hybridních akcí. Bude růst i potřeba nových technologií, které budou stále chytřejší a chytřejší, ale vždy to bude hlavně o nás, o lidech.“ Formandl zároveň věří, že jen virtuální akce lidem stačit nebudou: „V roce 2019 se jezdilo na služební cesty v zásadě bez omezení. Kdo ‚chtěl‘ jet, tak jel. Mnohdy to byla i zajímavá motivace pro zaměstnance, kdy třeba spojili služební cestu a soukromou aktivitu, tedy si prodloužili cestu o pár dní, tzv. bleisure travel. Nyní se cestuje, pouze když je to bezpodmínečně nutné. Často jsou používány videohovory apod., což je sice řešení, ale určitě ne výrazně oblíbené a věřím, že když se vrátíme k tzv. novému normálu, tak sice zůstane, ale bude opět v daleko menší míře.“

Do opatrného optimismu se pouští i Pavel Němec: „Služební cesty i firemní akce a kongresy se plánují, výběrová řízení jsou vypisována, takže se počítá s tím, že se jezdit bude. Aktuálně jsou myslím všichni opatrní, protože Evropa na tom není s covidem dobře, ale tak trochu to splývá s tím, že před Vánocemi je vždycky pokles. Reálný výhled budeme mít až v lednu, kdy uvidíme, jestli firmy plánují, nebo ne. Dříve se dalo plánovat na rok dopředu, teď je i jeden kvartál až dost. Jiné je to ale v tom, že některé akce na další rok máme potvrzené už teď. To znamená, že se firmy chtějí setkávat a budou cestovat.“ 

Foto: Shutterstock.com Akce s osobní účastí zůstanou preferovanou variantou před videokonferencemi Foto: Shutterstock.com

Předcovidová úroveň ne dříve než za dva roky

Kateřina Pavlíková předpokládá, že návrat na předpandemickou úroveň bude jen pozvolný: „Řada firem bude i nadále preferovat on-line schůzky, a tím šetřit čas i náklady. V některých případech je však osobní kontakt nenahraditelný, stejně tak je nutné řadu projektů zkontrolovat osobně. Věříme, že se postupně najde rovnováha mezi online a osobními schůzkami. Dlouhodobý trend predikovat je velmi předčasné, vše záleží na preferencích jednotlivých společností, vývoji epidemiologické situace i pravidlech pro cestování. Obnovu služebních cest v podobném rozsahu, který jsme evidovali před pandemií, nepředpokládáme v následujících dvou letech.“

Pavlíková očekává, že nyní budou firmy pravděpodobně realizovat pouze nejnutnější cesty a zkracovat dobu pobytu v zahraničí, a zároveň neorganizovat pro své zaměstnance doprovodný program v destinacích. „U řady cest zajišťujeme také pouze ubytování, kdy volí klienti raději cestu autem, u jiných případů zase obstaráváme pouze letenky. Prozatím stagnuje také incentivní turistika a jen velmi pomalu se začínají opět pořádat zahraniční konference či veletrhy,“ doplňuje.

A dost ultimativně současnou situaci vnímá Marek Plášil: „Osobně bych řekl, že trend byl zlepšující se, nicméně na zimu hleděl snad každý s obavou a globální nárůsty nemocnosti posledních týdnů tuto obavu jen potvrdily. K tomu dorazila nová mutace viru. Nicméně si myslím, že s touto zimou by mohla hysterie skončit. Buďto to celé splaskne ať už díky proočkovanosti a promořenosti, či oslabení viru, nebo se prostě naučíme s vlnami nákazy a vědomím vlastní křehkosti žít. Do budoucna je ale stávající stav neudržitelný,“ uzavírá.

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch ve Vídni byl loni na 28 procentech úrovně před krizí

Poklesem zájmu v důsledku protipandemických opatření netrpí zdaleka jen tak často omílaná Praha, ale i řada dalších evropských měst. Například v rakouské metropoli dosáhnul loni turismus jen 28 procent předkrizových hodnot. Počet přenocování se ale proti předchozímu roku...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Japonsko hlásí rekordní pokles mezinárodních příjezdů

Počet zahraničních turistů v Japonsku klesl loni na 245 900, což bylo nejméně od roku 1964, odkdy se tento údaj sleduje. Meziročně se jejich počet snížil o rekordních 94 procent, ve srovnání s rokem 2019, tedy s dobou před pandemií...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více